نشست «بررسی تاریخچه شکل گیری ادبیات کودک و نوجوان در ایران» برگزار شد
به همت محفل ادبی دکتر معین اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان؛
نشست «بررسی تاریخچه شکل گیری ادبیات کودک و نوجوان در ایران» برگزار شد

نشست مجازی تخصصی ادبیات کودک و نوجوان با موضوع «بررسی تاریخچه شکل گیری ادبیات کودک و نوجوان در ایران» به همت محفل ادبی دکتر معین اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، نشست مجازی تخصصی ادبیات کودک و نوجوان با موضوع «بررسی تاریخچه شکل گیری ادبیات کودک و نوجوان در ایران» روز چهارشنبه (۱۸تیر) با حضور حامد محقق، شاعر برجسته کشورمان و فعال در زمینه ادبیات کودکان و نوجوانان؛ حمیرا خدابنده از نویسندگان مطرح و فعال در زمینه ادبیات کودک و نوجوان؛ جواد پیشنماز و حدیثه هاشمی از نویسندگان مطرح استان گیلان در زمینه کتاب کودک به همت محفل ادبی دکتر معین اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان برگزار شد.
در این برنامه فرهنگی که به عنوان دومین نشست محفل ادبی دکتر معین اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان به مناسبت ۱۸ ام تیرماه روز درگذشت مهدی آذریزدی، نویسنده خوب کشورمان و روز ملی ادبیات کودک و نوجوان به شکل پخش زنده در صفحه اینستاگرام محفل ادبی دکتر معین، برگزار شد، حامد محقق از شاعران برجسته شعر کودک و نوجوان کشور ضمن اشاره به ویژگی های شعر و ادبیات کودک به بررسی تاریخچه ادبیات کودک و نوجوان در ایران پرداخت.
حامد محقق با اشاره به پژوهشی که در زمینهی علاقهمندی نوجوانان به قالبهای شعری مختلف انجام داد، یادآور شد: در این پژوهش موضوع شناخت نوجوانها را از شعر نیمایی از نظر نظری و فهم مخاطب بررسی کردیم. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که به احتمال زیاد یکی از دلایل مهم نیما برای اینکه از قالب شعر سنتی به نیمایی روی آورد، نزدیکی حرفش به مخاطبان بوده است؛ درصد قابلتوجهی از نوجوانها شعر نیمایی را میشناسند و میفهمند.
وی همچنین در مورد نامگذاری روز ادبیات کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: اغلب ما زمانی که چیزی را از دست میدهیم شروع به یادمانسازی میکنیم، امیدوارم ادبیات کودک از این جنس نباشد. من مصاحبهای از خانم رولینگ، نویسندهی هری پاتر، میخواندم که گفته بودند ادبیات کودک در انگلیس بهواقع مخاطبی ندارد، همین تعداد محدودی که در حوزه کودک می نویسند، خودشان مینویسند، خودشان میخوانند و خودشان نقد میکنند. من نمیدانم واقعاً وضعیت ادبیات کودک در انگلیس چگونه است، اما در کشور ما دستکم از آنچه خانم رولینگ توصیف کردهاند، دور است و ارتباط میان مخاطب و نویسنده کودک دوسویه و نزدیک است و حتی میتواند بهتر نیز باشد.
محقق ادامه داد: به اعتقاد من اسمگذاری چنین روزهایی هم برای نزدیکتر شدن هر چیزی به صاحب آن است؛ حال نمیدانم کودک، صاحب ادبیات کودک است یا نویسندهی کودک؛ اما به نظرم، خود کودک سهم بیشتری دارد.
شاعر مجموعه شعر نوجوان «از خودم سوال میکنم» در ادامه اظهار داشت: نکتهای که در روز ملی ادبیات کودک و نوجوان باید مورد توجه قرار گیرد، این است که با وجود تمام دغدغههای صنفی نویسندگان در چنین روزهایی نویسندهی کودک باید تلاش کند به مخاطب خود نزدیکتر شود.
این شاعر برجسته کشورمان ادبیات کودک را زمینه ساز دیگر حوزه های ادبی دانست و گفت: ادبیات کودک و نوجوان ایران در دنیا به خوبی شناخته شده و جوایز بین المللی نیز کسب کرده است.
حمیرا خدابنده از پیشکسوتان شعر کودک و نوجوان در ادامه این نشست پیرامون تاریخچه شعر کودک و نوجوان در گیلان به ارائه مطلب پرداخت و با بیان اینکه گیلان از دیرباز در شعر کودک و نوجوان پیشتاز بوده، گفت: فعالیت در حوزه ادبیات کودک، بستر و پایه تشکیل دهنده همه حوزه های ادبیات بوده و می بایست آن را مهم ترین رکن ادبیات تلقی کرد.
جواد پیشنماز، نویسنده و فعال حوزه کودک و نوجوان نیز در ادامه ضمن خوانش بخش هایی از اشعار خود به جنبه اعتراضی شعر کودک به عنوان حلقه مفقوده در این حوزه اشاره کرد.
حدیثه هاشمی، شاعر فعال کودک و نوجوان گیلانی به عنوان آخرین میهمان دومین نشست مجازی محفل ادبی دکتر معین کتابخانه های عمومی استان گیلان از تجربه های خود در زمینه آموزش شعر به کودکان مطالبی بیان کرد و در پایان به خوانش بخش هایی از اشعار خود در حوزه کودک و نوجوان پرداختند.
معرفی کتاب «به ماه فکر می کنم» مجموعه شعر کودک و نوجوان استان گیلان به همت دفتر آفرینش های ادبی حوزه هنری و نشر سپیدرود پایان بخش این نشست ادبی در روز ادبیات کودک و نوجوان بود.