محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی

در پی منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از گسترش جریان‌های اصیل زبان و ادبیات فارسی در بین مردم، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از شاعران پیشکسوت و استادان عرصه شعر و ادب، نسبت به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور، با محوریت کتابخانه‌های عمومی استان‌های مختلف و هدایت شاعران و پژوهشگران مطرح هر استان، اقدام کرد.
این اقدام با هدف نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی برای انجام فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌ها و تمهید زمینه اعتلای آن، تقویت و راه‌اندازی محفل‌های ادبی در کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و همچنین ساماندهی نیروهای متعهد و متخصص ادبی به منظور ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه‌ها انجام شد.

با محوریت کتاب «گهواره های نیلوفری»؛

مادران شهدای استان قزوین در ویژه برنامه «روایت مادری» تجلیل شدند

روایت مادری استان قزوین

ویژه برنامه روایت مادری با محوریت بررسی کتاب «گهواره های نیلوفری» اثر زهرا عبداللهی و مرضیه زر آبادی پور؛ در راستای پاسداشت مقام شامخ مادران معظم شهدا، در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قزوین، نشست نقد و بررسی کتاب «گهواره های نیلوفری» با حضور خانواده های شهدا، زهرا عبداللهی و مرضیه زرآبادی پور، نویسندگان کتاب؛ فاطمه محمدبیگی، مدیرکل کتابخانه های عمومی؛ سردار رستمعلی رفیعی آتانی، فرمانده سپاه صاحب الامر (عج)؛ ابوالحسن کبیری، معاون سیاسی- امنیتی استاندار؛ عباس کاظمی، فرماندار قزوین؛ محسن آخوندی، مشاور استاندار و مسئول هماهنگی امور ایثارگران استانداری؛ مهدی مدرسی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و خانواده استانداری قزوین؛ حسین صلح جو، عضو شورای اسلامی شهر قزوین ؛ سرهنگ علی منصوری، فرمانده حوزه مقاومت بسیج شهید بابایی ادارات استان؛ حسین برجی، رئیس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری استان؛ مریم یزدی زاده، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ نسرین میرزایی، معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد؛ نادر میرزایی، معاون هلال احمر استان؛ رقیه رجبی، مسئول نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس و جمعی از شاعران، کارشناسان بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس چهرهای فرهنگی و خانواده های جانبازان و شهدا در سالن اجتماعات کتابخانه امام خمینی(ره) به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

 

مادران شهدا روایتگران واقعی شهدا و شهادت هستند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی قزوین در ابتدای این نشست ضمن خیرمقدم به خانواده معظم شهدا و تسلیت شهادت امام سجاد(ع) اظهار داشت: آرامش، صلح و تمام واژه‌های زیبای امروز را مدیون دستان پاک و احساس ناب مادرانه مادران شهدا هستیم؛ چراکه از دامان مادر است که شهید به معراج می‌رود.

محمدبیگی ادامه داد: به یقین مادران و همسران ایثارگران و شهدا با تأسی از زنان عالی مقام تاریخ اسلام همچون حضرت ام البنین(س)، جلوه ای باشکوه از عصمت و شجاعت را به منصه ظهور رساندند، چه بسیار کتاب ها که در وصف این مادران نوشته شده و از صبوری، اقتدار و شجاعت آنان سخن رانده و چه میراثی ماندگارتر از کتاب برای ثبت و انتقال افتخارآفرینی این گنجینه های ارزشمند انقلاب به نسل های آینده.

مدیرکل کتابخانه های عمومی قزوین افزود: خاطرات و روایت های مادران رزمنده، گنجینه ارزشمندی است که با ثبت این خاطرات، سیره شهدا و ارزش های دوران دفاع مقدس به نسل های آینده منتقل می شود. روایت مادری، قصه مادر شهیدی است که درباره آن گفتند: «فرق مادر شهید، با تمام مادران دیگر زمین، خلاصه می‌شود به این: مادر شهید، پیش از آنکه مادر شهید می‌شود، «شهید» می‌شود.» کتاب گهواره های نیلوفری که امروز بررسی می شود، حاصل گفت و گو با 9 مادر و خواهر شهید است که دو فرزند یا برادر شهید در هشت سال دفاع مقدس تقدیم انقلاب کرده اند. در کتاب گهواره های نیلوفری با مادر یا خواهر شهیدان احمدی، رجب لو، عبدالرزاقی، قاقازانی، زر آبادی پور، حاجی میری، عباسیان پور، شفیع آبادی و کبیری گفت و گو شده است.

 

به اندازه عمل شهیدان از مادران شهید باید تقدیر کرد

سردار رستمعلی رفیعی آتانی، فرمانده سپاه صاحب الامر (عج) استان در این نشست با اشاره به توجه ویژه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به ادبیات پایداری و نوشتن خاطرات شهیدان و خانواده آن ها که از آن به عنوان آخرین مرحله جنگ تعبیر می کنند، گفت: اگر چه در سال های اخیر تدوین آثار مستند از زندگی شهیدان و خانواده آن ها سرعت بیشتری به خود گرفته اما علیرغم همه این تلاش ها، امروز در حوزه ادبیات جنگ و جهاد و مقاومت جا برای کار بسیار زیاد است.

وی با اشاره به دو وجه تمایز دفاع مقدس از سایر جنگ ها، عنوان کرد: تدبیر و رهبری امام خمینی(ره) و مردمی بودن دفاع، موجب شده دفاع مقدس ما واجد روایت ها و الگوهای متفاوت بوده و نیاز به بحث و بررسی داشته باشد.

سردار رفیعی آتانی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس هزاران هزار عاشق، سینه در برابر تیر دشمن سپر کردند و برای دفاع از ارزش‌های امام و انقلاب رفتند و صحنه‌ای از عشق آفریدند. از خود گذشتگی رزمندگان اوج عشق و ایثار و شهادت است و این‌ها افسانه نیست؛ واقعیت است و باید گرامی‌ داشته شود؛ باید به اندازه عمل بی نظیر شهدا از مادران ایشان تقدیر کرد.

 

مادران شهدا جواهران قیمتی هستند و اگر غفلت کنیم این جواهران قیمتی را از دست می دهیم

سردار ابوالحسن کبیری، معاون سیاسی- امنیتی استاندار قزوین در این نشست تاکید کرد: هر کجا که مقام معظم رهبری از دفاع مقدس سخن می گویند همواره مطالبه گرانه است و می فرمایند این دوران یک گنج بزرگ است که باید استخراج شود.

وی بیان داشت: اگر حمایت های همسران و مادران شهدا نبود. حماسه سازان هشت سال دفاع مقدس نمی توانستد از وجب به وجب این خاک دفاع کنند و ما به عنوان مسئول وظیفه داریم در مراسم مختلف از رشادت های شهیدان یاد کنیم و خاطره آن ها را گرامی بداریم.

کبیری با بیان اینکه جایی که نام مادر است آدمی ناخودآگاه سر تعظیم فرود می‌آورد و جایگاه مادران شهدا بسیار رفیع است، گفت: مقام مادران شهدا به‌ویژه شهدای جاوید الاثر هر اندازه که مورد تکریم قرار گیرد کم است. کلمه مادر تمام صفات پسندیده را در خود جای داده است و چه ارزشمندتر که این مادر، مادر شهید باشد.

شعرخوانی شاعران آیینی استان، سیدمحمد ابوترابی، طیبه بهبودی، نفیسه علیپور، محمد سکاک از دیگر برنامه های این مراسم بود.

آمنه سیدتقیا، صفیه بیگم شهاب زاده، صغری چوبیندری، نوش آفرین محمدی، کبری رجبلو مادران شهیدی بودند که این کتاب درباره ی آن ها نوشته شده که در پایان برنامه از آن ها تقدیر شد. زهره زرآبادی پور، رقیه عباسیانپور، زهرا (اشرف) عبدالرزاقی، عصمت قاقازانی نیز خواهران شهیدی بودند که نام برادران شهیدشان در این کتاب ذکر شده است.

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۹/۰۷
دبیر محافل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی