برگزاری کارگاهها و دورههای آموزشی در کتابخانههای عمومی خراسانرضوی
به همت کتابخانههای عمومی خراسان رضوی؛
برگزاری کارگاهها و دورههای آموزشی در کتابخانههای عمومی خراسانرضوی

کارگاهها و دورههای آموزشی به منظور افزایش سواد اجتماعی و فردی در اداره کتابخانههای عمومی شهرستان خواف و کتابخانههای عمومی هجرت و شهید مطهری مشهد، فرهنگ جوین و شهید بهشتی تربتحیدریه خراسان رضوی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانههای عمومی خراسان رضوی، کارگاهها و دورههای آموزشی به منظور افزایش سواد اجتماعی و فردی در اداره کتابخانههای عمومی شهرستان خواف و کتابخانههای عمومی هجرت و شهید مطهری مشهد، فرهنگ جوین و شهید بهشتی تربتحیدریه خراسان رضوی برگزار شد.
کارگاه آموزش نویسندگی در کتابخانه عمومی هجرت مشهد
نهمین دوره از سلسله جلسات «کارگاه آموزش نویسندگی» به همت محفل ادبی بزم قلم کتابخانه عمومی هجرت شهرستان مشهد برگزار شد.
زهرا سلحشور، نویسنده و دبیرمحفل ادبی بزم قلم کتابخانه عمومی هجرت شهرستان مشهد با اشاره به صنایع ادبی و چگونگی کاربرد آنها در شعر، گفت: آرایههای ادبی یا صناعات ادبی یا صنایع بدیع در ادب فارسی، بهکار بردن فنونی است که رعایت آنها جلوهها و جنبههای زیبایی و هنری سخن را افزون میکند.
وی با بیان اینکه در شعر از سه صنعت تخلص، تضمین و تشخیص استفاده میشود، اظهار کرد: تخلص، نام مستعاری است که شاعر بر خود مینهد. شاعران اغلب تخلص خود را در آخرین بیت غزل یا قصیده خود میآورند، اما بعضا دیده شده است که تخلص خود را در ابتدای غزل نیز آوردهاند.
سلحشور در خصوص صنعت تضمین، گفت: در این صنعت شاعر بخشی از شعر شاعر دیگری را در شعر خود جای میدهد. در واقع تضمین از آرایههای ادبی، به معنی آوردن آیه، حدیث، یا سخن مشهور در بین سخن شاعر و یا نویسنده است. همچنین، اگر شاعر، تمامی مصراع یا بیتی را از شاعری دیگر در سخن خود بیاورد، به آن تضمین میگویند.
وی ابراز کرد: صنعت تشخیص نیز یکی از این صناعات ادبی است که به زیبایی سخن کمک بسیاری میکند. آرایه تشخیص را با نامهای دیگری همچون جانبخشی به اشیا، شخصیتبخشی، جاندارانگاری، انساننمایی یا آدمنمایی نیز میشناسند.
کارگاه آموزشی «کمکهای اولیه» در خواف
کارگاه آموزشی «کمکهای اولیه» ویژه کتابداران در کتابخانه عمومی خاتم الانبیاء(ص) شهرستان خواف برگزار شد.
در ابتدا عبدالرحیم اتحاد، کارشناس پیشکسوت امداد جمعیت هلال احمر شهرستان خواف به تعریفی از کمکهای اولیه پرداخت و گفت: کمکهای اولیه شامل اقداماتی است که هنگام وقوع حوادث برای جلوگیری از مرگ، پیشگیری از صدمات و عوارض بعدی و یا کاهش درد و رنج مصدوم پیش از رسیدن افراد مجرب و یا انتقال وی به مراکز درمانی انجام میشود. این اقدامات میتواند از یک پانسمان ساده زخم و جراحت تا انجام عملیات احیاء قلبی- ریوی برای بیماری که دچار ایست قلبی- تنفسی شده است را شامل شود.
وی در ادامه به معرفی وسایل کمکهای اولیه پرداخت و در ادامه نیز نحوه گرفتن فشار خون و نبض، روش احیای قلب، بانداژ و پانسمان زخم و چگونگی کنترل خونریزی به حاضرین در این کارگاه آموزش داده شد.
در ادامه حسن ساعدی، کارشناس امداد جمعیت هلال احمر شهرستان خواف نیز به مبحث سوختگی و تعریفی از انواع سوختگی و استفاده از کپسول آتش نشانی و انواع آن پرداخت.
وی تصریح کرد: به ضایعاتی که در اثر حرارت، تماس با مواد شیمیایی، تشعشعات و عبور جریان برق در بافتهای بدن ایجاد میشود، سوختگی میگویند. این سوختگی دارای سه درجه است؛ درجه یک، ایجاد قرمزی و پوست بدون تاول سوختگی است، درجه دوم، تاول و
مقداری ضخیمشدن پوست و درجه سه شامل ضخامت گسترده و پوستی با ظاهری سفید و چرمی شکل است.
برگزاری کارگاه آموزشی «مراقبت از فرزندان در ایام امتحانات»
کارگاه آموزشی «مراقبت از فرزندان در ایام امتحانات» به همت کتابخانه عمومی فرهنگ شهرستان جوین و با حضور جمعی از مادران برگزار شد.
در ابتدا فاطمه فاضلی، مشاور آموزشی دبیرستان دخترانه نجمه با اشاره به شروع ایام امتحانات در مدارس، گفت: بدون شک فصل امتحانات سرشار از دغدغهها و نگرانی ها است. این دغدغهها و نگرانیها محدود به دانش آموز نمیشود، بلکه فضای خانه و خانواده را نیز در بر میگیرد؛ گویی والدین و تمامی اعضای خانواده امتحان دارند.
وی با بیان اینکه هدف اصلی تحصیل درک مطلب است، تاکید کرد: والدین نباید حساسیتی بر روی نمرات درسی داشته باشند. ابراز عشق و علاقه فراوان در هنگام کسب نمرات بالا نسبت به کودک و نوجوان باعث میشود که آنان در فصل امتحان از استرس و اضطراب بیشتری برخوردار شوند؛ چرا که به دنبال استمرار و تداوم این عشق و علاقه هستند.
فاضلی اظهار کرد: والدین باید با توجه به سن فرزند خود در مواجه به امتحانات و نمرات آنان برخورد کنند. به عبارت دیگر برای کودکی در مقطع ابتدایی نباید سختگیری های شدیدی نسبت به درس خواندن و کسب نمرات بالا اعمال شود.
وی خاطر نشان کرد: آماده کردن محیط خانه برای فصل امتحانات از اهمیت ویژهای در سنین نوجوانی برخوردار است. والدین باید رفت و آمدهای دوستانه و خانوادگی را در این ایام به حداقل برسانند و به این مسئله توجه داشته باشند که با توجه به برخی تغییرات آموزشی کسب نمرات برتر برای آنان آیندهساز است.
این مشاور آموزشی ارتباط مستمر و آگاهانه والدین با مدرسه و معلمین را بسیار مهم دانست و افزود: این مسئله علاوه بر تسلط بر امور درسی فرزندان و ایجاد دلگرمی برای آنان به واسطه حضور والدین در محیط مدرسه، میتواند بستری موثر برای استفاده از راهنماییها و توصیههای مشاوران تحصیلی نیز برای والدین باشد.
برگزاری کارگاه آموزشی «تندخوانی و مطالعه فراموشنشدنی» در تربتحیدریه
کارگاه آموزشی «تندخوانی و مطالعه فراموشنشدنی» با محوریت آموزش مطالعه مفهومی در کتابخانه عمومی شهیدبهشتی شهرستان تربتحیدریه برگزار شد.
مصطفی قاسمی نیک، مدرس تندخوانی با اشاره به اینکه سیستم مطالعه مفهومی یکی از مهمترین مباحث در فضای مطالعه است، گفت: این سیستم برای دانشآموزان، کنکوریها، دانشجویان و حتی کسانی که قصد دارند تنها یک کتاب عادی را مطالعه کنند، مفید است. اگر به دنبال تحول جدی در فضای مطالعاتی هستید باید تمام تلاشتان را به کار ببرید که سیستم مطالعه مفهومی را اجرا کنید.
وی افزود: سیستم مطالعه مفهومی با هدف تسلط بر کتاب دارای سه مرحله است، مرحله اول آگاهی ذهنی، مرحله دوم، مطالعه عمیق و مرحله سوم مرور و تثبیت مطالب است، با یادگیری این مراحل است که فهم مطالب، تمرکز و تندخوانی سریع تر انجام میشود.
این مدرس تندخوانی با اشاره به اینکه مطالعه با درس خواندن فرق دارد، اظهار کرد: بسیاری از ما هنگام امتحانات به جای آنکه درس بخوانیم، مطالعه میکنیم. مطالعهکردن زمانی است که ما از روی متن کتاب یا جزوه خود میخوانیم بدون آنکه خلاصهنویسی کنیم یا قسمتهای مهم آن را علامت بزنیم.
وی تصریح کرد: در واقع بسیاری از ما به گمان زمانبر بودن این مسئله از آن اجتناب میکنیم؛ غافل از اینکه اتفاقی که میافتد دقیقاً برعکس آن است. اگر میخواهیم یاد بگیریم که چگونه مفهومی درس بخوانیم باید از این تکنیکها بهره ببریم؛ چرایی این مسئله نیز در این است که اگر از تکنیکهایی مثل یادداشتبرداری استفاده نکنیم، بالاجبار باید مطالبی را که قبلا مطالعه کردهایم را دوباره و چند باره بخوانیم تا آنها را در حافظهمان ثبت کنیم.
قاسمی نیک ابراز کرد: البته مانند هر کار دیگری، خلاصهنویسی و یادداشتبرداری نیز اصول خاصی دارد. برای اینکه بتوانیم از مطالبی که خلاصه کردیم به بهترین شکل استفاده کنیم، بهتر است با روش های بروز آن که نقشه ذهنی است آشنا شویم.
وی افزود: استفاده از نقشهکشی ذهنی به ما کمک میکند تا در مدت زمان کمتری مطالب را مرور کنیم. حتی اگر نتوانیم بعد از اولین مطالعه همه مطالب را یاد بگیریم، دیگر لازم نیست برای مرور کردن مطالب همه کتاب یا جزوه را بخوانیم. بلکه با نگاهی سریع به خلاصهها و یادداشتهایمان میتوانیم تمام مطالبی که خواندهایم را دوباره به یاد آوریم.
دوره آموزش خوشنویسی در کتابخانه شهید مطهری مشهد
دهمین دوره آموزش خوشنویسی با تدریس منیره محمدی، استاد خط و عضو انجمن خوشنویسان خراسان رضوی و با هدف ارائه خدمات آموزشی در کتابخانه عمومی شهید مطهری شهرستان مشهد آغاز شد.
مهشید متحدی، مسئول کتابخانه عمومی شهید مطهری مشهد گفت: با توجه به استقبال بینظیر اعضا از دورههای قبلی آموزش خوشنویسی در کتابخانه، دهمین دوره آن نیز با تقاضای شرکتکنندگان برگزار شود.
وی افزود: این جلسات به مدت هشت جلسه در روز چهارشنبه هر هفته برگزار میشود.
مسئول کتابخانه عمومی شهید مطهری شهرستان مشهد اظهار کرد: هنرآموزان این جلسات در پایان کلاسها میتوانند در آزمون دوره با مدیریت انجمن خوشنویسان استان شرکت و در صورت قبولی و تایید انجمن گواهینامه را دریافت کند.
وی از قبولی چند نفر از هنرآموزان این دورهها در آزمون انجمن خوشنویسان استان و دریافت گواهینامه از این انجمن در طول ۹ دوره برگزار شده، خبر داد.