محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی

در پی منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از گسترش جریان‌های اصیل زبان و ادبیات فارسی در بین مردم، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از شاعران پیشکسوت و استادان عرصه شعر و ادب، نسبت به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور، با محوریت کتابخانه‌های عمومی استان‌های مختلف و هدایت شاعران و پژوهشگران مطرح هر استان، اقدام کرد.
این اقدام با هدف نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی برای انجام فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌ها و تمهید زمینه اعتلای آن، تقویت و راه‌اندازی محفل‌های ادبی در کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و همچنین ساماندهی نیروهای متعهد و متخصص ادبی به منظور ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه‌ها انجام شد.

۴۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

سخن‌نگاشت | الحسین مصباح الهدی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۹ ، ۱۸:۰۷
دبیر محافل

با حضور جمعی از شاعران و نویسندگان استان ایلام؛

آیین افتتاح محفل ادبی «بر قاف قلاقیران» برگزار شد

آیین افتتاح محفل ادبی قاف قلاقیران (1).JPG

آیین افتتاح محفل ادبی «بر قاف قلاقیران» اداره کل کتابخانه های عمومی استان ایلام با حضور جمعی از شاعران و نویسندگان به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان ایلام، آیین افتتاح محفل ادبی «بر قاف قلاقیران»، با حضور سمیه حیدری، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام؛ نغمه مستشار نظامی، دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛ نورالدین نوراللهی، دبیر محفل ادبی بر قاف قلاقیران و منصور رجبی، معاون اداره کل کتابخانه های استان، برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام در این برنامه، اظهار داشت: کتابخانه های عمومی به عنوان یکی از شاخص ترین کانون های فرهنگی، با توجه به تعداد و جنس مخاطب خود که از افراد اهل تفکر و اندیشمند جامعه هستند، نقش مهمی در توسعه فرهنگی دارند.

وی یکی از ماموریت های کتابخانه های عمومی را، شناخت و کشف استعدادهای فرهنگی و هنری، پرورش و معرفی آن ها به جامعه دانست و گفت: کتابخانه های عمومی در راستای تحقق این هدف مهم باید با به کارگیری ابزارهای مختلف و شیوه های نوین ارتباطی مانند هنر و ادبیات، این راه سخت و دشوار را طی کنند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام افزود: راه اندازی محافل ادبی، لبیک به خواست مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) و در راستای توجه به دغدغه های فرهنگی ایشان در تولید محتوای ادبی و هنری مناسب و متعهد است که بتواند پاسخگوی نیازهای مردم به ویژه نسل جدید و جوان جامعه باشد.

حیدری ادامه داد: استان ایلام سرشار از استعدادهای فرهنگی و هنری است. شعر در بین این مردم از جایگاه و منزلت بالایی برخوردار بوده و این منطقه خاستگاه شاعران و ادیبان بزرگی است که در سطح کشور شناخته شده هستند. امیدواریم محفل ادبی قاف قلاقیران بتواند با بهره گیری از ذوق و هنر این عزیزان، با برگزاری برنامه های متنوع در راستای تحقق اهداف ارزشمند خود گام بردارد.

در ادامه نغمه مستشار نظامی، دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، با تقدیر از اقدام ارزشمند نهاد کتابخانه های عمومی در راه اندازی محافل ادبی، به تشریح ساختار و عملکرد این محافل پرداخت. وی سپس با خوانش قطعه شعری از عبدالجبار کاکایی شاعر برجسته ایلامی، ابراز امیدواری کرد آغاز کار محفل ادبی بر قاف قلاقیران سر منشأ تحول ادبی نوینی در این استان باشد.

همچنین در این برنامه، نورالدین نوراللهی از شاعران و نویسندگان برجسته استان ایلام و دبیر محفل ادبی بر قاف قلاقیران، به تشریح  اهداف و برنامه های این محفل ادبی پرداختند. زمینه سازی جهت حضور شاعران و نویسندگان برجسته استان و همچنین بهره مندی حداکثری مردم به ویژه کودکان و نوجوان از برنامه ها و محتوای های تولیده شده از مهم ترین برنامه های این محفل است.

لازم به ذکر است، در پایان این مراسم حسین شکربیگی و محدثه رئوفی از شاعران بومی استان، به شعرخوانی پرداختند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۹ ، ۱۷:۵۲
دبیر محافل

با محوریت خانواده و ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی؛

سومین محفل ادبی پروین اعتصامی در قم تشکیل شد

سومین محفل ادبی پروین اعتصامی با محوریت خانواده تشکیل شد

سومین محفل ادبی پروین اعتصامی با محوریت نشست تخصصی شعر با عنوان «زیر یک سقف» و موضوع خانواده و ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی در فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، نشست تخصصی شعر با عنوان «زیر یک سقف» با محوریت خانواده و ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی به همت محفل ادبی پروین اعتصامی اداره کل کتابخانه های عمومی و بنیاد نخبگان استان در فضای مجازی برگزار شد.

در آغاز این نشست، مجید شرافت از شعرای آئینی و مطرح استان بر اهمیت و جایگاه شعر آئینی و ضرورت ترویج اشعار مذهبی ویژه اهل بیت(ع) تاکید کرد. وی اظهار داشت: شاعران آئینی رسالت مهمی بر عهده‌دارند و باید با اشعار خود در خدمت اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم السلام باشند. به ویژه اینکه عزاداری حسینی امسال ما با سال های گذشته تفاوت دارد و مداحان و شاعران با ورود به این موضوع همچنان شعائر حسینی را زنده نگهدارند.

مجید شرافت بیان کرد: در شعر بانوان به‌ویژه نسل سوم و چهارم انقلاب اسلامی رگه‌های تازه‌ای وجود دارد که نکات بسیار خوب و کلیدی را مطرح می کند. عاشقانه‌های خانوادگی و پاکی که در این سال‌ها منتشرشده، بسیار خواندنی و جذاب است.

وی سپس کتاب «از دوشنبه تا جمعه» سروده حسن بیاتانی را معرفی کرد و افزود: این کتاب مفید و کاربردی سرشار از احساس و شور اربعین است و ضرورت دارد قفسه‌ای در کتابخانه‌های عمومی استان ایجاد شود تا کتاب شاعران آئینی در آن قرار بگیرد.

این شاعر آئینی با اشاره به اهمیت نهضت حسینی و جایگاه آن، گفت: اگر سبک زندگی ما رنگ و بوی اربعین پیدا کند، عطر اسلام را به خود بگیرد و به این سمت و سو سوق پیدا کند؛ زمینه ساز ظهور می شود و زندگی زیبا و سعادتمندی را پدید می آورد.

مجید شرافت همچنین به نام محفل ادبی پروین اعتصامی اشاره کرد و افزود: انتخاب این اسم نشان از سلیقه و دقت بانوان اهل ادب و فرهیخته قمی است.

وی سپس تاکید مقام معظم رهبری بر حفظ کانون خانواده را مورد توجه قرار داد و گفت: نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی استفاده از زبان شعر در ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی است؛ چراکه زبان هنر بیشترین تاثیر را در جامعه دارد.

این شاعر آئینی استان تصریح کرد: در ماهی قرار گرفتیم که در شان نزول سوره هل اتی، حاتم بخشی حضرت علی علیه السلام و مباهله و دهه ولایت آورده شده است و این مناسبت‌ها همه از انسجام، عشق و همبستگی در کانون خانواده صحبت می کند. خانواده ای که برای همه جهانیان الگو است.

در ادامه عاطفه جوشقانیان، دبیر محفل ادبی پروین اعتصامی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم نیز در این مراسم اظهار داشت: در هر استان یک محفل ادبی با هدف رشد و شکوفایی استعدادهای نسل جوان، توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور راه‌اندازی شده است و در استان قم نیز این رخ‌داد مبارک به‌تازگی شکل گرفته است. هدف از راه‌اندازی این محافل بهره‌مندی از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی و آشنایی اعضا با مفاخر ادبی و فرهنگی کشور است.

عاطفه جوشقانیان خاطرنشان کرد: در این محفل از اهالی قلم قم که به‌تازگی وارد این حوزه شدند استفاده خواهیم کرد؛ چراکه هدف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نهادینه‌سازی و غنای فرهنگی و ادبی هر استان و درنهایت شناساندن ادبیات فاخر و کهن ایران عزیز اسلامی است.



یادآور می شود، شعرخوانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمدمهدی شفیعی، زهرا نظری، عاطفه جوشقانیان، راضیه مظفری، راضیه جبه‌داری و فاطمه زاهد مقدم با محوریت خانواده، سردار سلیمانی و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از جمله بخش‌های این نشست بود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۹ ، ۱۷:۵۰
دبیر محافل

با پایان زمان ارسال آثار اعلام شد؛

ارسال بیش از ۱۴ هزار بیت به پویش «اقتراح ماسک»/ معرفی برگزیدگان پس از ایام عزاداری ماه محرم

 

نغمه مستشار نظامی دبیر پویش «اقتراح ماسک» با اشاره به استقبال گسترده علاقه‌مندان و همچنین استادان حوزه شعر و ادب کشور از این پویش و ارسال بیش از ۱۴ هزار بیت به این پویش، از معرفی و تقدیر از آثار و شاعران برگزیده پس از ایام عزاداری ماه محرم خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، پویش ادبی «اقتراح ماسک» که به همت محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور و با هدف ترویج فرهنگ استفاده از ماسک برای حمایت از کادر درمان و همچنین کمک به قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا راه اندازی شد، با استقبال گسترده شاعران و علاقه‌مندان به شعر و ادب و با هشتگ #اقتراح_ماسک به یکی از پویش‌های پربازدید فضای مجازی در این روزها تبدیل شده است.

نغمه مستشار نظامی، دبیر پویش «اقتراح ماسک» در این باره گفت: محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از حدود یک ماه گذشته با دعوت از شاعران و اهالی ادب سراسر کشور به «اقتراح» و بهره‌مندی از ابیات معروف بزرگان ادب فارسی برای سرایش تک بیت با کلید واژۀ «ماسک» دعوت کرد. در این پویش از شاعران و علاقه‌مندان به این حوزه خواسته شده بود برای اثرگذاری بیشتر، ابیات را به زبان طنز (طنز عفیف) بسرایند، و در نهایت شعر خود را با هشتگ #اقتراح_ماسک منتشر کنند.

وی با اشاره به استقبال گسترده از این پویش افزود: «اقتراح» به معنی سنجش ذوق و قریحه ادبی شاعران است و در همه محافل ادبی اصیل اقتراح وجود داشت؛ به طوری که آثار بسیاری از شاعران نامی فارسی زبان بر اساس یک موضوع و داستان مطروحه سروده شده اند. خوشبختانه این دعوت محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور به اقتراح با استقبالی فراتر از انتظار ما همراه شد و در کنار شاعران علاقه‌مند در سراسر کشور، بسیاری از استادان شعر و ادب، چهره های ادبی و حتی چهره های طنز کشور از این پویش استقبال کردند.

مستشارنظامی درباره هدف راه‌اندازی این پویش گفت: با توجه به اهتمام مسئولان و تأکید آنها برای استفاده از ماسک به عنوان بهترین راه شناخته شده برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا، هدف ما این بود که سرایش و انتشار ابیاتی از شاعران بزرگ با چاشنی طنز و کلید واژه «ماسک» انگیزه ای شود و مردم را به استفاده از ماسک ترغیب کند که خوشبختانه هم توسط استادان و هم توسط کتابداران و شاعران با #اقتراح_ماسک به صورت گسترده در فضای مجازی منتشر و دست به دست شد.

دبیر پویش «اقتراح ماسک» با اشاره به دریافت بیش از ۱۴ هزار بیت در این پویش گفت: آثار بسیار درخوری در این پویش سروده و منتشر  شده که البته برخی از این ابیات دارای اشکالات وزنی و برخی غیر منطبق با حال و هوای طنزگونه این پویش بودند و برخی نیز به لحاظ محتوایی همسو با هدف راه‌اندازی این پویش نبودند که به ناچار در میان آثار مورد نظر ما جایی نداشتند و حذف شدند. بر این اساس از این ۱۴ هزار بیت حدود ۸ هزار بیت خوب، سالم و هدفمند بر اساس معیارهای پویش استخراج شد که از این تعداد چیزی حدود ۵۰۰ بیت آن توسط شاعران مطرح کشور سروده شده است.

وی با اعلام پایان فعالیت این پویش گفت: با توجه به فضای طنزگونه این پویش و نظر به نزدیک شدن به ایام عزاداری ماه محرم این پویش در ۲۴ مرداد ماه پایان یافت. اگرچه ما بنا داشتیم از تعدادی از آثار برگزیده در این پویش تقدیر کنیم، اما استقبال گسترده از این پویش ما را در تقدیر از برگزیدگان و انتشار آثار آنها در قالب کتاب مصمم تر کرد. به این منظور معرفی و تقدیر از آثار و شاعران برگزیده پس از ایام عزاداری ماه محرم انجام خواهد شد.

دبیر پویش «اقتراح ماسک» تأکید کرد: هدف ما از این پویش سرایش صرف ابیات نبوده، بلکه این پویش هدفمحور به دنبال تأثیرگذاری در جامعه برای استفاده از ماسک از طریق شعر و زبان طنز بوده، بر این اساس از محافل ادبی کشور درخواست کردیم با ابتکار خودشان این اشعار و ابیات را در جهت ترویج فرهنگ استفاده از ماسک در دسترس عموم و در معرض دید همگان قرار دهند.

مستشارنظامی همچنین با اشاره به نزدیک شدن به بزرگداشت ابن سینا و روز پزشک، ضمن تقدیر از زحمات کادر درمان گفت: وقتی مقام معظم رهبری شخصا به استفاده از ماسک اهتمام دارند و این موضوع را گامی در جهت احترام به کادر درمان تلقی می‌کنند، بر همه ما فرض است که در هر جایگاهی که قرار داریم در این زمینه قدم برداریم و تا ریشه کن شدن این ویروس در کنار کادر درمان باشیم.

وی افزود: امیدوار هستیم که پویش «اقتراح ماسک» توانسته باشد با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های زبان شعر و ویژگی‌های زبان طنز، باری از دوش کادر درمان و پزشکان محترمی که در این ایام در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند، بردارد. از آنجا که همیشه این قلم‌ها بودند که در فرهنگ سازی موثر عمل کرده اند، ان‌شاءالله ما اهل قلم تا پایان بحران کرونا دوشادوش کادر درمان از این عزیزان و بزرگواران حمایت می کنیم و امیدواریم استفاده از ماسک در مقابله با این ویروس نهادینه شود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۹ ، ۱۷:۴۷
دبیر محافل

با حضور دبیر محفل های ادبی کشور صورت گرفت؛

افتتاحیه مجازی محفل ادبی خلوت انس در سیستان و بلوچستان

محفل ادبی "خلوت انس" در سیستان و بلوچستان به صورت مجازی افتتاح شد.

افتتاحیه مجازی محفل ادبی خلوت انس در سیستان و بلوچستان

به گزارش پهره به نقل از عصرهامون، حامد زارعی مدیرکل کتابخانه های عمومی سیستان و بلوچستان در افتتاحیه مجازی محفل ادبی "خلوت انس" که با حضور نغمه مستشار نظامی دبیر محفلهای ادبی کشور، مصطفی سیاسر رئیس حوزه هنری، هاشم گودرزی دبیر محفل ادبی خلوت انس و جمعی از شاعران استانی برگزار شد گفت: از رسالت های نهاد کتابخانه های عمومی کشور تبدیل کتابخانه های عمومی به باشگاه های فرهنگی است و برای دستیابی به این اهداف طراحی های لازم منطبق بر ارائه خدمات صورت گرفته است.


وی افزود: کلید واژه های تفکر، هدف و فرهنگ با هم مرتبط هستند که پریشانی در هر یک از این سه کلید واژه باعث پریشانی در فرهنگ خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی سیستان و بلوچستان گفت: در بین عوامل کلامی شعر تاثیر گذاری ویژه ای دارد، جلسات محفل ادبی و شعرخوانی در کتابخانه های عمومی برگزار می شد و امیدواریم این محفل حلقه اتصال این زنجیره باشد و باعث هم افزایی و کمک به رشد شعر در استان شود.

سیستان و بلوچستان استانی ادب پرور و شاعر دوست

نغمه مستشار نظامی، دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، نیز در این نشست با اشاره به رسالت نهاد کتابخانه های عمومی در ارتقای سطح فرهنگی جامعه گفت: این نهاد برای فرهنگ سازی استفاده از ماسک در جامعه و تقدیر از زحمات پزشکان وپرستاران اقدام به راه اندازی پویش تک بیت شعر طنز با هشتگ اقتراح ماسک کرد که مورد استقبال شاعران قرار گرفت.

وی با بیان این که کتابخانه ها قدیمی ترین نهاد فرهنگی و بهترین جایگاه برای تنفس در مدار ادبی است، افزود: سیستان و بلوچستان استانی ادب پرور و شاعر دوست است، این نهاد برای تبدیل کتابخانه های عمومی به باشگاه فرهنگی اقدام به تشکیل کانون های ادبی کرده است.

دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور حمایت از جریان های اصیل فرهنگی  و شاعران را از اهداف نهاد کتابخانه های عمومی در راستای منویات مقام معظم رهبری دانست.

مستشار نظامی افزود: در نظر داریم تا علاوه بر برنامه های فرهنگی که به صورت هفتگی در کتابخانه های عمومی برگزار می شود جلسات و برنامه های هماهنگ و کشوری را اجرا کنیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۹ ، ۱۴:۲۰
دبیر محافل

برگزاری نخستین محفل ادبی ترنم در کرمان

نخستین محفل ادبی ترنم با حضور جمعی از شاعران برجسته ومسئولان کتابخانه‌های استان کرمان در کتابخانه ملی پارک ریاضیات برگزارشد..

احمد وفایی مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمان گفت:محفل ادبی ترنم در محل کتابخانه مرکزی کرمان با حضور ۱۶ شاعرازبرخی شهر‌های استان برگزار شد و این محافل رادر بیش از ۱۰۰ کتابخانه که دراستان ادامه خواهیم داد.


وفایی گفت:با شکل‌گیری این محافل در بیش از ۱۰۰ کتابخانه استان، برنامه‌هایبعد از محافل ادبی در بیش از ۱۰۰ کتابخانه استان با حضور نویسنده‌ها و معرفی برنامه‌های فرهنگی برگزارخواهیم کرد.برگزاری نخستین محفل ادبی ترنم در کرمان



وی افزود:یکی از برنامه‌های این مراسم سیاستگذاری و برنامه‌ریزی راهبردی و تصمیم‌گیری برای محافل ادبی در استان است واین محافل پیوسته در شهرستان‌ها و مرکز استان در همه کتابخانه‌ها برگزار می‌شود.

 


وفایی گفت: اعضای کتابخانه‌ها بیش از ۱۳۰ هزار عضو در استان هستند که باید از حضور نویسندگان و شعرا و ادبای استانی در جلسات نقد و بررسی کتاب قبل از آفرینش آثار و بعد از آفرینش آثار دراین محافل استفاده شود.

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۹ ، ۱۴:۱۹
دبیر محافل

با حضور اعضای شورای ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛

آیین افتتاح محفل ادبی رواق ادب در استان خراسان رضوی برگزار شد

آیین افتتاح محفل ادبی رواق ادب در استان خراسان رضوی برگزار شد

آیین افتتاحیه محفل ادبی رواق ادب استان خراسان رضوی با حضور اعضای شورای ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور و شاعران مطرح استانی و کشوری به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی، آیین افتتاح محفل ادبی رواق ادب در استان خراسان رضوی روز پنج شنبه ۱۶ مردادماه با حضور حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی؛ حسین امامی، نماینده چناران و طرقبه شاندیز در مجلس شورای اسلامی؛ راضیه رجائی، دبیر محفل ادب رواق ادب؛ مصطفی محدثی خراسانی، شاعر و غزل سرای برجسته کشوری؛ نغمه مستشار نظامی، شاعر برجسته کشور و دبیر شورای ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در این مراسم ضمن تبریک ایام خجسته دهه ولایت و عید سعید قربان و غدیر خم، گفت: مایه خرسندی است که در آستانه عید سعید غدیر خم شاهد آغاز به کار محفل ادبی رواق ادب اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی هستیم و این همزمانی را به فال نیک می گیریم. کتابخانه های عمومی همیشه خاستگاه محافل ادبی بوده اند و تشکیل این محفل های ادبی در ادارات کل کتابخانه های عمومی و به تبع آن همه کتابخانه های عمومی، اقدامی ارزشمند و تاثیرگذار در حوزه فرهنگی است که به اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی و علیرضا مختار پور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در حال شکل گیری است.

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان ادامه داد: استان خراسان رضوی مهد شعرا و ادبای بزرگ ایران اسلامی بوده است. افتخار استان خراسان رضوی است که رهبر معظم انقلاب به عنوان یکی از مفاخر ادبی از گذشته و قبل از انقلاب در این استان با تشکیل محافل ادبی به پرورش استعدادهای ادبی اهتمام داشته اند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی تاکید کرد: کمک به گسترش و پیشرفت فرهنگی استان و کشور، و تبدیل محافل ادبی به محل ملاقات و معاشرت های ادبی، شناسایی جوانان مستعد و هنرمند و شعر اولی به عنوان نوشاعران و نوادبیان و معرفی آنان به جامعه ادبی کشور از جمله رسالت های محافل ادبی خواهد بود.

وی در ادامه بر لزوم تشکیل تمامی محافل ادبی در کتابخانه های عمومی استان تا پایان سال جاری تاکید کرد.



حسین امامی، نماینده مردم چناران و طرقبه شاندیز در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه  فعالیت محافل ادبی در کتابخانه های عمومی را مفید و ارزشمند و زمینه ساز اتفاقات خوب دانست و گفت: زبان شعر یک زبان ویژه است و هیچ چیز دیگری تاثیرگذاری شعر را ندارد. در زبان گفتاری با تعداد زیادی جمله قادر نیستیم شور و حال محرم را بیان کنیم، اما محتشم کاشانی در بیت «باز این چه شورش است که در خلق عالم است» به خوبی عظمت و حال و هوای محرم را بیان کرده است.

وی با اشاره به شعر همای رحمت استاد شهریار، ادامه داد: شهریار شاعری بود که در ادب ایران اسلامی جایگاه رفیعی دارد اما این شعر او را زبانزد کرد.

امامی تاکید کرد: امیدواریم محافل ادبی کتابخانه های عمومی به تلطیف فضای جامعه کمک کند و در حالی که رهبر معظم انقلاب بر ترویج کالای ایرانی تاکید دارند این محافل ادبی نیز مروج شعر و ادب ایران اسلامی باشند.


مصطفی محدثی خراسانی، شاعر برجسته استان و عضو شورای ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز در این مراسم تدبیر ویژه نهاد کتابخانه های عمومی به ابتکار دبیرکل را کاری مهم و ارزشمند عنوان کرد.

وی ادامه داد: انجمن گردانی و ایجاد محفل ادبی در خراسان رضوی سابقه طولانی دارد و انجمن های ادبی جودی، نگارنده، فرخ قهرمان، استاد صاحبکار و انجمن های ادبی حوزه هنری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از گذشته تاکنون تجربه موفق در این خصوص بوده اند که این کارآمدی در بیانات رهبر معظم انقلاب نیز ذکر شده است.

محدثی خراسانی ایجاد محفل ادبی در استان خراسان رضوی را به خاطر وجود تجربه های ارزشمند کاری آسان دانست و گفت: موفقیت و کارآمدی این انجمن ها در گذشته، انتظارات بسیار بالایی از انجمن ادبی رواق ادب ایجاد می کند. وی در ادامه قطعه شعری در مدع امام علی(ع) قرائت کرد.

احساس بهار در کویر تو خوش است

هرچند پر از خطر مسیر تو خوش است

از مدعیان هر چه دریا دلگیر

مائیم و دلی که با غدیر تو خوش است
 



نغمه مستشار نظامی، دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز در این جلسه آغاز به کار محفل ادبی رواق ادب را در آستانه عید سعید غدیر خم باعث برکت دانست و گفت: امیدواریم شروع فعالیت محافل ادبی در کشور در ایامی که به خاطر شرایط خاص و شیوع ویروس کرونا مردم دچار دلزدگی و غم و ناراحتی هستند، شور و نشاط ادبی ایجاد کند.

وی با اشاره به بزرگان ادب کشور در استان خراسان رضوی از جمله مهدی اخوان ثالث، استاد شکوهی، استاد صاحبکار، عماد خراسانی، محمد حسین جعفریان و هادی منوری و دیگر مشاهیر ادب کشور، ابراز امیدواری کرد این محفل ادبی شاهد رشد استعدادهای ادبی استان و معرفی نوقلمان جوان به جامعه ادبی کشور باشد.

نغمه مستشار نظامی دانشجوی دکترای محیط زیست و صاحب آثاری از جمله «ردپای روشنی» «یک جرعه سیب» «در طالعت ستاره زیاد است، ماه نه!»، « ۱۴۲۰ سال پس از تو» و «چمدانت چقدر جا دارد» است. وی نفر اول کنگره های بین المللی و کشوری شعر زنان، شعر بهار، شعر جوان، شعر دانشجویی و شعر حج بوده است.

 



سعید تاج محمدی، شاعر جوان کاشمری نیز در ادامه این جلسه فعالیت محفل ادبی رواق ادب در اداره کل کتابخانه های عمومی را کاری تاثیرگذار عنوان کرد و گفت: امیدواریم با تاکید بر نتیجه محوری، شاهد فعالیت های محافل ادبی در کتابخانه های عمومی باشیم.

وی در ادامه اشعار خود را در خصوص واقعه غدیر و مدح امیرالمومنین علی(ع) قرائت کرد.

 


راضیه رجایی، دبیر انجمن ادبی رواق ادب اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی نیز در پایان این جلسه گفت: تلاش می کنیم با تشکیل محافل ادبی در کتابخانه های عمومی استان، برنامه ریزی و برگزاری برنامه های فاخر فرهنگی و شناسایی استعدادهای ادبی در جهت نیل به اهداف مبارک نهاد کتابخانه های عمومی کشور در تشکیل محافل ادبی کمک کنیم.

راضیه رجایی، دانشجوی رشته‌ی روانشناسی و از شعرای استان، مسئول شعر خواهران حوزه‌ هنری استان و صاحب آثاری مانند «گزیده ادبیات معاصر شماره‌ی ١١٧» است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۹ ، ۱۴:۰۴
دبیر محافل

با حضور نویسندگان و شاعران برجسته کشور و استان؛

آیین افتتاح محفل ادبی سخن در خراسان شمالی برگزار شد

عکس افتتاح ادبی

آیین افتتاح محفل ادبی سخن اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی با حضور نویسندگان و شاعران برجسته کشور و پیشکسوتان حوزه ادبیات استان به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی، آیین افتتاح محفل ادبی سخن استان با حضور مهدی آریان، معاون اداره کل کتابخانه های عمومی؛ سید احسان سیدی زاده، دبیر محفل ادبی سخن استان؛ نغمه مستشار نظامی از شاعران برجسته کشور و دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛ مصطفی محدثی خراسانی از شاعران برجسته کشور و عضو شورای ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛ اباصلت رضوانی، منیژه درتومیان، صدیقه صدقی، میثم مهرنیا و رسول فخر قاسمی از نویسندگان و شاعران پیشکسوت استان به صورت مجازی برگزار شد.

آریان، معاون اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی در ابتدا با اشاره به برگزاری این محافل در راستای سیاست‌های نهاد کتابخانه های عمومی کشور مبنی گسترش عدالت فرهنگی، بیان کرد: بدون تردید رویکرد جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در راستای اهمیت به ادبیات و شعر کشورمان، فرصتی برای ایجاد فضا و ظرفیت جدید برای رشد قابلیت های ادبی استان، تقویت جریان رشد و ادب، سازماندهی شعرا، ادبا و مخاطبان و علاقه مندان و ایجاد انگیزه بیشتر در آن ها، تبدیل کتابخانه‌ها به پایگاه‌های ادبی، اجتماعی و فرهنگی و ایجاد تحولی در خدمات رسانی کتابخانه‌های عمومی است.

وی خاطرنشان کرد: محفل های ایجاد شده در استان و به دنبال آن در شهرستان ها، ظرفیتی برای سازماندهی، شناسایی، جذب و ارتقای فعالان ادبی، برگزاری دوره‌های آموزشی، کارگاه‌های ادبی، همایش‌ها و نشست‌های ادبی، تولید محتوا و نشر آن در سطح استان خواهد بود.

آریان در ادامه ضمن قدردانی از   حضور شاعران برجسته کشور و نیز پیشکسوتان استان در آیین افتتاح، شکل گیری محفل ادبی سخن را نویدبخش  حیات تازه در حوزه شعر استان دانست و از علاقه مندان و دیگر شاعران جوان و نوپا برای حضور در این محافل دعوت کرد.

در ادامه نغمه مستشار نظامی هدف از برگزاری محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را حمایت از جریان های اصیل ادبی دانست و گفت: تشکیل محافل ادبی از آذرماه سال ۱۳۹۸ با افتتاح محفل ادبی فیض استان تهران شروع شد و در حال حاضر محافل ادبی در ۳۱ استان کشور تشکیل و فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. انشاالله به یاری خداوند و با تکیه بر توانمندی‌های دبیران استانی، این اتفاق منجر به ایجاد عدالت فرهنگی در سراسر کشور و معرفی چهره‌های ادبی استان و استفاده بهینه از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی به عنوان متولی اصلی کتاب خواهد شد.

وی ادامه داد: کتابخانه‌ها این ظرفیت را دارند که محل رفت و آمد ادبا و فرهنگ دوستان باشند. این فرصت خوبی برای نوجوانان است که با شعرا ارتباط برقرار کنند و به عنوان نویسندگانی سرشناس، صاحب آثار ارزشمندی شود.

دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پایان از شعرا و نویسندگان برای شرکت در پویش اقتراح ماسک دعوت کرد و افزود: امیدوارم این حرکت در راستای یاری به کادر درمانی و پزشکی، بتواند اقدامی مؤثر در راستای کاهش بحران پیش آمده در کشور باشد.

مصطفی محدثی خراسانی، شاعر معاصر کشور  نیز در ادامه با اشاره به خلأ فعالیت‌های بنیادین در حوزه شعر کشور گفت: برگزاری محافل ادبی به عنوان یک حرکت اصولی که تاکنون جایش در نظام فرهنگی ما خالی بوده، قطعا می‌تواند برکات فراوانی به دنبال داشته باشد.

محدثی خراسانی تصریح کرد: این اقدام با هدف نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی برای انجام فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌ها و تمهید زمینه اعتلای آن، تقویت و راه‌اندازی محفل‌های ادبی در کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و همچنین ساماندهی نیروهای متعهد و متخصص ادبی به منظور ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه‌ها انجام شد.

 در ادامه تعدادی از شاعران و پیشکسوتان حوزه شعر و ادبیات استان طی سخنانی بر لزوم تداوم برگزاری جلسات این محافل در فضای مجازی تأکید کردند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۹ ، ۱۴:۰۳
دبیر محافل

همزمان با دهه امامت و ولایت انجام شد؛

آغاز به کار «محفل ادبی بام ایران» در چهارمحال و بختیاری

آغاز بکار محفل ادبی بام ایران

«محفل ادبی بام ایران» در چهارمحال و بختیاری همزمان با دهه امامت و ولایت با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در فضای مجازی آغاز به کار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی چهارمحال و بختیاری، آیین افتتاح محفل ادبی بام ایران روز سه شنبه۱۴ مرداد ماه به صورت مجازی، با حضور فرهاد خلیل مقدم، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان؛ همایون علیدوستی، دبیر محفل ادبی بام ایران ، جمعی از اعضای شورای ادبی نهاد و تعدادی از شاعران بومی و محلی استان آغاز به کار کرد.


در این آیین مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر، تشکیل محافل ادبی کتابخانه های عمومی را گامی ارزنده از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص توجه به شعر و ادبیات، انتقال تجربیات شاعران باتجربه و بومی به نسل آینده و کشف استعدادهای نهفته دانست و اظهار داشت: ان‌شاءالله با شروع فعالیت کانون های ادبی شاهد انس هر چه بیشتر مردم با کتاب و کتابخوانی و افزایش شناخت آنان نسبت به ستارگان درخشان حوزه ادبیات کشور و استانمان باشیم.


در ادامه نغمه مستشار نظامی، دبیرمحافل ادبی کشور نیز ضمن اشاره به اهمیت فعالیت کانون های ادبی در کتابخانه ها، اظهار داشت: فعالیت محافل ادبی در بسترِ فرهنگیِ کتابخانه ها موجب می شود تا به مدد این بستر مناسب، هم جوانان مستعد معرفی شوند و هم پیشکسوتان عرصه شعر و ادب مورد تکریم قرار گیرند. ان شاءالله  شاهد برگزاری حضوری محافل ادبی با از بین رفتن ویروس کرونا باشیم.


در ادامه مصطفی محدثی خراسانی از اعضای شورای ادبی نهاد نیز ضمن قرائت اشعاری آیینی، تشکیل محافل ادبی را زمینه ای مناسب جهت افزایش توان ادبی استان ها و کشور دانست.

در ادامه این مراسم شعرای بومی و محلی از جمله مرید محمدی از شعرای پیشکسوت؛ مهدی عالی، به عنوان نماینده شعرای مناطق بختیاری استان، زهرا علیدوستی و زهرا خدادوستان به شعر خوانی پرداختند. 

اهدای حکم دبیر انجمن توسط مدیرکل کتابخانه های عمومی استان پایان بخش این مراسم بود.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۹ ، ۱۴:۰۲
دبیر محافل

همزمان با میلاد خجسته امام هادی (ع)؛

محفل ادبی پروین اعتصامی در قم افتتاح شد

آیین محفل ادبی پروین اعتصامی

همزمان با دهه امامت و ولایت و سالروز میلاد امام هادی(ع) محفل ادبی پروین اعتصامی در قم افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، همزمان با دهه امامت و ولایت و سال روز میلاد امام هادی(ع) محفل ادبی پروین اعتصامی در قم افتتاح شد.

عاطفه جوشقانیان، دبیر محفل ادبی پروین اعتصامی و سجاد عمرانی، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی در آغاز این نشست ضمن تبرک زادروز خجسته امام هادی (ع) و دهه ولایت  راه اندازی این محافل در سراسر کشور را به فال نیک گرفتند و ابراز خرسندی کردند که با تشکیل این محفل ها شاهد رشد و ارتقای سطح فرهنگی در کشور باشیم.


همچنین مجید شرافت از شاعران آئینی استان در آغاز به ماه پرخیر و برکت ذی الحجه اشاره کرد. وی از نهاد کتابخانه ها برای روشن کردن چراغ محافل ادبی در کشور قدردانی کرد و گفت: محافل ادبی شروع خوبی برای معرفی نویسندگان و نقد آثار آنان است؛ علاوه بر اینکه باعث پرهیز از کارهای تکراری می شود و هر نویسنده ای مخاطب خود را می شناسد.

وی سپس ابیاتی درباره حکمت ها و احادیث امام هادی (ع) قرائت کرد.

در ادامه سیده فرشته حسینی ضمن شادباش میلاد امام هادی (ع) و ابراز خرسندی از تجدید دیدار در فضای مجازی، اشعاری درباره حضرت امام هادی (ع) و امام کاظم (ع) قرائت کرد.

 


سپس محمدحسین مهدویان از شعرای طنزپزداز قمی، با تهنیت این دهه خجسته و افتتاح محفل ادبی پروین اعتصامی، به ثواب زیارت امیرالمومنین در روز عیدغدیرخم و فضائل امیرمومنان و امام هادی علیهم السلام پرداخت و اشعار طنزی را قرائت کرد.

 


اعظم سعادتمند از شاعران جوان قمی به ضرورت زیارت جامعه کبیره پرداخت و گفت: این زیارت کامل ترین زیارت ها برای شناخت ائمه معصومین علیهم السلام است. وی راه اندازی و نامگذاری این محفل ادبی به نام پروین اعتصامی و دورهمی نویسندگان در فضای مجازی را اقدامی پسندیده دانست و اشعاری در منقبت حضرت هادی علیه السلام قرائت کرد.


علی داودی از دیگر شاعران و استاد ادبیات ضمن آرزوی موفقیت و سلامتی برای هموطنان به حادثه تلخ انفجار در لبنان اشاره کرد و اشعار خرود را در این رابطه قرائت کرد. فریبا یوسفی نیز از دیگر شاعرانی بود که افتتاح این محفل را تیریک گفت و اشعار خود درباره مقام و منزلت امام هادی و امام علی علیهم السلام قرائت کرد.

در ادامه محمدکاظم سحری، کتابدار پیشکسوت کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای در این مراسم با معرفی کتاب «آشنایی بازندگی امام هادی(ع)»، بیان کرد: این کتاب دارای چند فصل است که در فصل نخست به القاب و کنیه امام هادی(ع) می پردازد. فصل دوم این کتاب سفر امام علی النقی(ع) از مدینه به سامرا را بیان کرده است. فصل سوم این کتاب زندگی امام هادی (ع) در شهر سامرا را روایت کرده و فصل چهارم ارتباط امام(ع) با شیعیان را تبیین کرده است.

وی گفت: فصل پنجم کتاب به یکی از اقدامات بی‌نظیر امام علی النقی(ع) که معرفی اهل‌بیت(ع) به زبان زیارت در جامعه کبیره است، پرداخته است. فصل ششم کتاب به زندگی فرزندان امام هادی (ع) و فصل هفتم به شهادت امام علی النقی(ع) می پردازد.
 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۹ ، ۱۳:۵۹
دبیر محافل