محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی

در پی منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از گسترش جریان‌های اصیل زبان و ادبیات فارسی در بین مردم، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از شاعران پیشکسوت و استادان عرصه شعر و ادب، نسبت به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور، با محوریت کتابخانه‌های عمومی استان‌های مختلف و هدایت شاعران و پژوهشگران مطرح هر استان، اقدام کرد.
این اقدام با هدف نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی برای انجام فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌ها و تمهید زمینه اعتلای آن، تقویت و راه‌اندازی محفل‌های ادبی در کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و همچنین ساماندهی نیروهای متعهد و متخصص ادبی به منظور ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه‌ها انجام شد.

۲۰ مطلب در شهریور ۱۴۰۲ ثبت شده است

یادداشت دبیر شورای ادبی نهاد در تسنیم به مناسبت روز شعر و ادب پارسی؛

فعالیت ۶۷۰ محفل ادبی برای ترویج ادبیات فارسی و پرورش استعدادها

نغمه مستشار نظامی
 

نغمه مستشار نظامی، شاعر و دبیر شورای ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، به مناسبت ۲۷ شهریورماه، روز شعر و ادب پارسی با انتشار یادداشتی در خبرگزاری تسنیم به ظرفیت‌های محافل ادبی پرداخته است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نغمه مستشار نظامی، شاعر و دبیر شورای ادبی نهاد، به مناسبت ۲۷ شهریورماه، روز شعر و ادب پارسی، با انتشار یادداشتی در خبرگزاری تسنیم به ظرفیت‌های محافل ادبی پرداخته است. متن یادداشت به این شرح است: 

 

پدیده‌ی شعر یکی از معجزات آفرینش است، یکی از معجزات عالم خلقت همین پدیده‌ی شعر است؛ مثل خود بیان، بیان هم یکی از برترین معجزات پروردگار در عالم آفرینش است.
مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در دیدار جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ و ادب ۱۳۹۸/۲/۳۰

اگر بگوییم شعر و ادب ریشه در تاریخ و تمدن ایران اسلامی دارد گزافه نگفته‌ایم. ادیبان این مرز پرگهر از دیرباز تا کنون زبان گویای ایران و ایرانیان بوده‌اند، شعر پارسی هم چون فرش و زعفران ایرانی و در جایگاهی والاتر از آنها در مجامع بین‌المللی شناخته شده و مورد تقدیر و تجلیل صاحبنظران بوده و هست.

خوشبختانه شعر پارسی در زمان و زمانه‌ی ما از لحاظ پرداختن به مضامین عالی بسیار خوش درخشیده است و در این میان برگزاری محافل و مجامع ادبی و بهره‌مندی از رهنمودهای ادبی بزرگان و اهل نظر نقش برجسته و بسزایی در این مهم داشته و دارد.

در رأس محافل ادبی، دیدار سالانه شاعران با رهبر معظم انقلاب قرار دارد که علاوه بر معرفی رویش‌ها و جلوه‌های روشن شعر امروز، نقشه راه جریان‌های اصیل ادبی را بر اساس منویات «امین شعر انقلاب» ترسیم می‌نماید.

یکی از موضوعات مورد تأکید معظم له توجه به برگزاری «محافل ادبی» است. محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این راستا و در جهت حمایت از جریان‌های اصیل ادبی، تقدیر از پیشکسوتان و شناسایی، معرفی و حمایت از جوانان و نوجوانان مستعد در زمینه ادبی و آموزش صحیح و اصولی کودکان و نوجوانان و نوقلمان علاقه‌مند به شعر و داستان از سال ۱۳۹۸ آغاز به کار نمود و با توجه به شبکه گسترده و مویرگی کتابخانه‌های عمومی کشور با بیش از ۶۷۰ محفل ادبی در ۳۱ استان کشور در جهت تحقق عدالت فرهنگی و صیانت از زبان فارسی و گنجینه‌های ادبی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

در هر استان یکی از چهره‌های شاخص ادبی عهده‌دار دبیری محافل ادبی است و محافل کتابخانه‌ای، اعم از کتابخانه‌های شهرستانی و روستایی، ذیل نظارت دبیران استانی، شورای ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و اداره‌کل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد به برگزاری محافل و کارگاه‌های ادبی، رونمایی، نقد و معرفی تازه‌های نشر و حمایت از اهالی ادب و برقراری ارتباطات ادبی بین محافل ادبی استان‌ها می‌پردازند.

فعالیت محافل ادبی، شامل محافل ادبی کودک و نوجوان (جوانه‌های ادبی)، محافل شعر و داستان، محافل ادبی نابینایان، محافل ادبی افغانستانی‌ها و محافل ادبی بانوان و محافل مشاعره بوده و از سال ۱۴۰۱ محافل سرود نیز ذیل محافل ادبی به پرورش اعضای کتابخانه‌های عمومی پرداخته‌اند که با استقبال گسترده اعضا روبه‌رو شده و آثار خوبی با موضوعات کتاب و کتابخوانی و مضامین آیینی و میهنی تولید و اجرا شده‌اند.

محافل ادبی کودک و نوجوان کتابخانه‌های عمومی در کتابخانه های شهری و روستایی با برگزاری جلسات منظم کارگاه‌های نویسندگی و شعرسرایی، مشاعره، حافظ‌خوانی، سعدی‌خوانی، معرفی کتاب، دیدار با شاعران و نویسندگان کودک و نوجوان، نقالی، خاطره‌نویسی، آموزش فن بیان و درست‌خوانی، سرود و همچنین برگزاری ویژه‌برنامه‌های استانی و ملی با اجرای کودکان و نوجوانان مستعد عضو کتابخانه‌ها به پرورش استعدادهای این دسته از اعضای کتابخانه‌های عمومی می‌پردازد و همچنین زمینه‌های معرفی اعضای مستعد را به مجامع ادبی و رسانه فراهم می‌آورد.

برگزاری جشنواره‌ها، پویش‌ها و مسابقات ادبی از دیگر فعالیت‌های محافل ادبی نهاد کتابخانه‌هاست که در این زمینه می‌توان به برگزاری پویش ادبی «هم‌عهدی بانوان شاعر در سرایش شعر تقدیم به مادران شهدا»، پویش ادبی «بهارموعود»، پویش ادبی «اقتراح ماسک»، جشنواره سرود «آوای کتابخانه»، جشنواره ادبی «دوست من کتاب»، جشنواره ادبی «زلال قریحه»، سلسله‌نشست‌های «بانوان عاشورایی»، مشارکت در جشنواره‌های ادبی «دفاع مقدس»، «زیر یک سقف» و انتشار کتابهای «اقتراح ماسک»، «آوای کتابخانه»، «روایت مادری» و «زیر یک سقف» اشاره کرد.

نهضت حافظ‌ خوانی، نهضت خوانش آثار سعدی و نهضت خوانش متون کهن از دیگر برنامه‌های در حال اجرا در محافل ادبی است.

شاعران و نویسندگان سراسر کشور می‌توانند با عضویت در کتابخانه‌های عمومی محل سکونت خود و عضویت در محافل ادبی ضمن ارائه آثار خود در کارگاه‌ها و ویژه‌برنامه‌های محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شرکت نموده و از خدمات محافل ادبی بهره‌مند شوند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۰۲ ، ۱۳:۳۸
دبیر محافل

به همت محفل ادبی دکتر معین و به میزبانی کتابخانه عمومی میرزاکوچک جنگلی؛

گرامیداشت یاد و خاطره استاد تیمور گرگین در رشت برگزار می‌شود

تیمور گرگین
 

مراسم گرامیداشت یاد و خاطره زنده نام استاد تیمور گرگین، نویسنده، شاعر، ترانه سرا، روزنامه نگار و پژوهشگر معاصر گیلانی، به همت محفل ادبی دکتر معین اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان در کتابخانه عمومی میرزاکوچک جنگلی رشت برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، مراسم گرامیداشت یاد و خاطره زنده نام  استاد تیمور گرگین، نویسنده، شاعر، ترانه سرا، روزنامه نگار و پژوهشگر معاصر گیلانی ساکن شهر خمام که روز پنجشنبه در منزل شخصی خود درگذشت به همت محفل ادبی دکتر معین اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان برگزار می شود.

در این محفل فرهنگی که به مناسبت بزرگداشت یاد و خاطره و مرور خدمات ارزشمند زنده نام استاد تیمور گرگین از چهره های تأثیرگزار فرهنگ و ادب استان گیلان و کشور و با سخنرانی مرتضی حیدرزاده یکی از پژوهشگران برجسته گیلان در کتابخانه عمومی میرزاکوچک جنگلی رشت برگزار می شود، ضمن ادای احترام به این چهره برجسته استان گیلان در خصوص آثار وی نیز بحث و تبادل نظر خواهد شد.

گفتنی است محفل گرامیداشت یاد و خاطره زنده نام  استاد تیمور گرگین فردا دوشنبه (۲۰ شهریور) ساعت ۱۷ با حضور جمعی از شعرا، چهره های فرهنگی و علاقمندان به ادبیات گیلان آغاز خواهد شد.

مجموعه شعر «ستاره های کور»، «تیره روز»، «شعر و نوول»، «طاغوت در تابوت»، «چهار دیوان دختر رشتی (دو بیتی گیلکی)»، «درخشان‌ترین شاهکارهای شعرا»، «گلبانگ گیلان»، «امروز چه کسی می‌تواند شاعر باشد؟»، «سروده‌های کودکان» و «چگونه بنویسیم تا ایراد نگیرند؟ » از کتاب‌های تیمور گورگین است. گرگین بین سال های ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۷ با روزنامه همشهری نیز همکاری داشت.

گرامیداشت یاد و خاطره استاد تیمور گرگین در رشت برگزار می‌شود

 

  •  
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۰۲ ، ۱۳:۳۷
دبیر محافل

با حضور اعضای محفل ادبی کودک و نوجوان؛

نشست ادبی با حضور «کلر ژوبرت» در اراک برگزار شد

نشست ادبی با حضور «کلر ژوبرت» در اراک
 

نشست ادبی با حضور کلر ژوبرت؛ نویسنده، تصویرگر کتاب و فعال در حوزه ادبیات دینی کودکان در شهر اراک برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی، نشست ادبی با حضور کلر ژوبرت؛ نویسنده و تصویرگر کودک و فعال در حوزه ادبیات دینی کودکان در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر اراک برگزار شد.
علی گودرزی زاده، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی در این مراسم گفت: خانم ژوبرت، نویسنده‌ای فرانسوی ساکن ایران است که اغلب آثارش را در ایران به زبان فارسی و برای کودکان منتشر می‌کند و آثار او به صورت عمده درون‌مایه‌ای مذهبی دارد و تصویرگری کتاب‌هایش را خود برعهده دارد.
گودرزی زاده افزود: این نشست ادبی با هدف آشنایی و دیدار نزدیک کودکان و نوجوان و بیان دغدغه‌ها و ایده‌های آنان با این نویسنده بزرگ در اراک برگزار شد و برنامه‌ریزی کرده ایم نویسندگان مطرح کشور در محافل ادبی کتابخانه‌های عمومی حضور پیدا کنند.


کلر ژوبرت نیز در این مراسم گفت: من بعد از انقلاب اسلامی ایران با اسلام آشنا شدم و با تحقیق و بررسی فهمیدم اسلام یک دین بین‌المللی و کامل‌ترین دین است. بعد از آن مسلمان شدم، ازدواج کردم و به ایران آمدم.
وی ادامه داد: من قبل از این‌که مسلمان بشوم کاری به خدا نداشتم. بعد از آن و در اسلام دیدم مسلمانان با وجود تمام مشغله‌ها و درگیری‌های روزانه، حداقل در زمان نماز و سه بار در روز موظف هستند به خداوند برگردند و این حس زیبا در تمام داستان‌های من وارد شده است.
ژوبرت به اعضای کودک و نوجوان یادآور شد: داشتن دفترچه خاطرات و به روی کاغذ آوردن آن‌چه در ذهنتان است، آمادگی لازم برای نویسنده شدن را ایجاد می‌کند.

در ادامه اعضای کودک و نوجوان به خوانش داستان پرداخته و داستان‌های خوانده شده توسط کلر ژوبرت مورد نقد و بررسی قرار گرفت. همچنین ژوبرت به سوالات مطرح شده اعضای کودک و نوجوان پاسخ داد.


در پایان نیز کاشت نهال یادمان کلر ژوبرت در محوطه مجتمع کانون پرورش فکری با حضور مدعوین و شرکت کنندگان برگزار شد و به پاس خدمات ارزنده در حوزه ادبیات دینی و داستان نویسی کودکان، از طرف احسان منصوری، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی و علی گودرزی زاده، مدیر کل کتابخانه های عمومی استان مرکزی هدایا و لوح تقدیر به کلر ژوبرت اهدا شد.

نشست ادبی با حضور «کلر ژوبرت» در اراک برگزار شد

نشست ادبی با حضور «کلر ژوبرت» در اراک برگزار شد

نشست ادبی با حضور «کلر ژوبرت» در اراک برگزار شد

نشست ادبی با حضور «کلر ژوبرت» در اراک برگزار شد

نشست ادبی با حضور «کلر ژوبرت» در اراک برگزار شد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۰۲ ، ۱۳:۳۶
دبیر محافل

دیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در ویژه برنامه «از بعید» مطرح کرد:

اخلاق شایسته، نسخه شفابخش اسلام برای موفقیت در همه عرصه‌های زندگی است

اخلاق شایسته، نسخه شفابخش اسلام برای موفقیت در همه عرصه‌های زندگی است
 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در ویژه برنامه «از بعید: عصرشعر و خوانش زیارت پیامبراکرم(ص)» که با حضور جمعی از شاعران بومی در کتابخانه عمومی شهیدمطهری شهرستان مشهد برگزار شد، اخلاق شایسته را نسخه شفابخش اسلام برای موفقیت در همه عرصه‌های زندگی دانست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در ویژه برنامه «از بعید: عصرشعر و خوانش زیارت پیامبراکرم(ص)» که با حضور جمعی از شاعران بومی در کتابخانه عمومی شهیدمطهری شهرستان مشهد برگزار شد، اخلاق شایسته را نسخه شفابخش اسلام برای موفقیت در همه عرصه‌های زندگی دانست.

 

در این ویژه برنامه حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ضمن تسلیت رحلت پیامبراکرم(ص)، امام حسن مجتبی(ع) و صاحب خراسان، حضرت امام رضا(ع) گفت: چند نکته را به یادگار در این ویژه برنامه عرض می‌کنم، از برگزاری این برنامه تشکر می‌کنم، اما پیشنهاد می‌کنم در کنار این آئین شعرخوانی برخی از آثار مکتوب ادبی مرتبط با ایام همچون «آنک آن یتیم نظر کرده» از محمدرضا سرشار با محوریت زندگی حضرت محمد(ص) نیز انجام شود. این کتاب به زندگی سراسر درد، سختی و رنج حضرت محمد(ص) اما مملو از امید و نشاط می‌پردازد.

وی ضمن قدردانی از مسئول و کتابداران کتابخانه عمومی شهید مطهری شهرستان مشهد به واسطه میزبانی این برنامه، تصریح کرد: یکی از نکات مهم شخصیت پیامبر(ص)، برافراشتن پرچم اخلاق در سراسر گیتی است. قرآن، یک نشان بر سینه پیامبر(ص) نصب کرد و خداوند در آن صراحتا خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید «اگر اخلاق تو سخت می‌بود، همه از دور تو به کنار می‌رفتند». حضرت محمد(ص) اهل مدارا، تسامح و همواره آراسته و خوش رایحه بود و این باعث محبوبیت ایشان در جامعه جاهلانه آنوقت عربستان بود که دختران را زنده به گورکرده، ثروت را یک امتیاز و سن بالا بر جوانی توفق داشت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی تاکید کرد: این نشان از این دارد که اخلاق در همه عرصه‌های زندگی حرف اول را می‌زند. اگر اخلاق که نسخه شفابخش اسلام است را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم، قطعا در همه عرصه‌های زندگی به موفقیت می‌رسیم و چقدر موثر است اگر تمامی این نکات اخلاقی و درسی اسلام در قالب شعر بیان شود؛ چرا که شعر تاثیر بسیاری در فرهنگسازی دارد.

وی با خوانش مطلع «شعر را گر در نظر روشنگری است/ شاعری را مرتبت پیغمبری است»،  اظهار کرد: اینکه شاعری بتواند زیبایی کلام اهل بیت(ع) و زندگی آنان را به زیباترین شیوه بیان کند، کاری بسیار ارزشمند است.

 

در ادامه هر یک از شاعران حاضر در ویژه برنامه «از بعید» محفل ادبی بهار کتابخانه عمومی شهید مطهری شهرستان مشهد به خوانش اشعار خود پرداختند.

 

عباسی و چشمه سارها مست تواند

در راه رسیدن به تو پا بست تواند

این خیل خروشان که تو را می خوانند

دلهای شفا گرفته از دست تواند

دریای عطش برای عباس گریست

دریا شد و پا به پای عباس گریست

آن مشک که بر سینه او دوخته شد

بر غربت نینوای عباس گریست

مجتبی ابوالقاسمی

 

ای وای اگرجان جهان مجبور باشد

وقتی که دست آویزغم انگور باشد

انگور زهراگین تناول می نمایند

انگار انگور از قضا معذورباشد

غیرازشهادت مرگ لایق نیست اورا

این شائبه ازشان ایشان دور باشد

خورشید عالم تاب و محراب مناجات

 حتی لبانش آیه‌ های نور باشد

شرط وشروطی درحدیثی گفت باخلق

مشروح آن درشهرنیشابور باشد

اهل نظر پروانه های کوی یارند

وقتی امام هشتمین منظور باشد

اجر همه با قبلهء هفتم، خدارا!

ای کاش شاعرنیز خود ماجور باشد

محسن تیموری

 

سائل کوی حسینم، عبد دربار حسن

دل پریشان حسینم، دیده خونبار حسن

از زمان کودکی مانوس هیئت بوده ام

 هم علمدارحسینم، هم علمدار حسن

  درمحرم می شود عالم سیه پوش حسین

می شود ماه صفر دلها عزادار حسن

می وزد عطر محرم از نوای یاحسین

می شود ماه خدا لبریز ایثارحسن

تا که هیئت دم بگیرد سمت گلزار بقیع

می شود مرغ دلم صید گرفتار حسن

نام ما را ثبت کن ای عشق در روز جزا

هم به منشورحسین و هم به طومار حسن

هر زمان گل می کند در شعرمن نام بقیع

می سرایم بر زبان پیوسته اشعار حسن

تا قیامت درمصاف مشق میدان بلا

جان فدایان حسینیم و هوادار حسن

کربلا مبهوط شمشیرحسین ابن علیست

 عالّمی هم درعجب ازصبر بسیار حسن

«برمشامم می رسد هرلحظه بوی کربلا»

ازگلستان حسین و عطرگلزار حسن

علی‌اصغر شکفته

 

از صدای پای تو

کوچه‌ها جان می‌گرفت

زیر پایت خاک خشک

عطر باران می‌گرفت

پخش می‌شد توی شهر

عطر لبخند و سلام

با تو پایان می‌گرفت

کارهای ناتمام

خاطراتت توی شهر

تا ابد جا مانده است

از تو یک نام قشنگ

توی دنیا مانده است

ای رسول مهربان

ای محمد، ای امین

بهترین وصف تو است

رحمه للعالمین

زهرا عراقی

 

تو جگرگوشۀ پیغمبر و زهرا(ع) بودی

پارۀ جان علی، دلبر طاها بودی

خون ِ دل خورده ای، ای گل به همه عمر ولی

مثل پیغمبرِ خاتم، چه شکیبا بودی

روز و شب محنت از اندوه  یتیمانت بود

چون علی(ع) برهمگان سرورومولا بودی

میوۀ صبر تو از عطر شهامت پر بود

حاصل باغ  گلِ اُمّ اَبی ها بودی

صلح تو، صبر تو و غربت تو میگوید:

که تو مظلومترین رهبر دنیا بودی!

جگرت پاره شد و تشت پر از پارۀ دل

همسرت کشت و، در آن معرکه تنها بودی

خواهرت لحظۀ آخر به عیادت آمد

بس که دلبستۀ آن زینتِ کبری  بودی

ای جگرگوشۀ پیغمبر و زهرا و علی(ع)

خونِ دل خوردی و اندوه زمان، تا بودی

از همان روز که سیلی به رخ ماه زدند

تیره شد روز به چشم تو که آنجا بودی

*********************************************

دل را به تو داده آمدم مولا جان

با عشق و اراده  آمدم  مولا جان

تا حاجت خود بگیرم از در گاهت

با پای پیاده  آمدم  مولا جان

بی ریا و صاف و ساده آمدم

باطنین  گرم  جاده  آمدم

من به پابوس تو باصد شور و شوق

از دیار  خود  پیاده  آمدم

غلامرضا غلامپور دهسرخی


 

اخلاق شایسته، نسخه شفابخش اسلام برای موفقیت در همه عرصه‌های زندگی است

اخلاق شایسته، نسخه شفابخش اسلام برای موفقیت در همه عرصه‌های زندگی است

اخلاق شایسته، نسخه شفابخش اسلام برای موفقیت در همه عرصه‌های زندگی است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۰۲ ، ۱۳:۳۵
دبیر محافل

به مناسبت اربعین حسینی؛

محفل ادبی «در مسیر حسین(ع)» با حضور شاعران آیینی برگزار شد

محفل ادبی در مسیر حسین (ع)
 

محفل ادبی در مسیر حسین علیه‌السلام به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان و با مشارکت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با حضور شاعران نامی کشورمان عبدالجبار کاکایی و قادر طراوت پور به مناسبت ایام اربعین حسینی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، محفل ادبی در مسیر حسین (ع) با حضور شاعران نامی کشورمان عبدالجبار کاکایی و قادر طراوت پور به مناسبت اربعین حسینی به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور جمعی از شاعران آیینی استان کرمانشاه روز دوشنبه ۱۳ شهریور ماه ۱۴۰۲ در محل سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

 

محفل ادبی در مسیر حسین (ع) به مناسبت اربعین حسینی برگزار شد

در ابتدای این نشست عبدالجبار کاکایی شاعر آیینی درباره کرمانشاه گفت: شهر کرمانشاه از دیربازی یکی از پایگاه‌های گسترش بیعت‌ها در شعر فارسی بوده است،کرمانشاه بزرگان بسیاری در عرصه قلم و شعر دارد؛ غلامرضا رشید یاسمی، غلامحسین الهامی، بهزاد کرمانشاهی و بسیاری دیگر از بزرگان که سنت شعر فارسی را در این قلمرو به شکلی آراسته و پیوسته کردند.

وی در ادامه بیان داشت:کرمانشاه پایتخت شعر فارسی در غرب کشور است.

 

وی در خصوص شعر عاشورایی در روزگار ما خاطرنشان کرد: یکی از ضرورت‌های شعر عاشورایی در روزگار ما آسیب شناسی نسبت به فهم ماجرای عاشورا است، لذا موضوع چگونگی شهادت امام حسین «علیه السلام» تشریح جزئیات شهادت و بسیاری از مباحث و مسائل دیگر بارها گفته شده و در کتاب‌های بسیاری آمده است، ولی دامنه وسیع شعر فارسی ما در خصوص اباعبدالله الحسین (ع)، درباره چگونگی شهادتش است و از چرایی شهادتش کمتر حرف زده شده است که به نظرم توجه به این نکته لازم است.

 

 

محفل ادبی در مسیر حسین (ع) به مناسبت اربعین حسینی برگزار شد

قادر طراوت پور شاعر برجسته کشورمان در این باره گفت: کرمانشاه سرزمین حماسه و تاریخ، فرهنگ و ادبیات و هنر است، کرمانشاه سرزمین چهره‌های ماندگار است که به جان و دل می‌نشیند و در واقع سرزمینی آسمانی است که شاعران بزرگی داشته و دارد.

گفتنی است شاعران آیینی کرمانشاهی به نام های؛ محمود امینی، منوچهر پروینی، سید جبار عزیزی، بهروز نامدارپور، پوریا منصوری، حامد شبابی، پیمان جسری، سعید امامی، محسن محبی، فریدون نادی، بابک بنی فاطمی، رضا حساس، محمدعلی اسدی، مهدی شریفی شادفر، امرالله عظیمی، دنیا قهرمانی وشاعر مهنا امیری در این محفل شعر سرودند.

 

محفل ادبی در مسیر حسین (ع) به مناسبت اربعین حسینی برگزار شد

 

محفل ادبی در مسیر حسین (ع) به مناسبت اربعین حسینی برگزار شد

 

محفل ادبی در مسیر حسین (ع) به مناسبت اربعین حسینی برگزار شد

 

 

محفل ادبی در مسیر حسین (ع) به مناسبت اربعین حسینی برگزار شد

 

محفل ادبی در مسیر حسین (ع) به مناسبت اربعین حسینی برگزار شد

 

محفل ادبی در مسیر حسین (ع) به مناسبت اربعین حسینی برگزار شد

 

محفل ادبی در مسیر حسین (ع) به مناسبت اربعین حسینی برگزار شد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۰۲ ، ۱۳:۳۵
دبیر محافل

به مناسبت اربعین حسینی در بندرعباس برگزار شد؛

محفل ادبی نوجوانان حسینی

نوجوان عاشورایی
 

به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان هرمزگان و انجمن شعر درخت هرمزگان؛ محفل ادبی نوجوانان حسینی در بندرعباس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی هرمزگان، با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، جمعی از شاعران جوان و نوجوان استان و اعضای انجمن شعر درخت؛ محفل ادبی نوجوانان حسینی در آستانه اربعین حسینی با محوریت آثار آیینی در کتابخانه عمومی اندیشه آیت الله خامنه ای بندرعباس برگزار شد.
مدیر کل کتابخانه های عمومی استان هرمزگان ضمن بیان این مطلب که ما پذیرای شاعران با گرایش های مختلف شعری هستیم افزود: پرداختن به شعر آیینی و کشف و پرورش استعدادهای نوجوان در این سبک شعری از اهمیت ویژه ای برای اداره کل کتابخانه های عمومی استان هرمزگان برخوردار است.

فرشاد محمدی در ادامه گفت: شعر آیینی پیش تر و بیش تر از موضوع دینی، باید «موضع» دینی داشته باشد. «موضوع» توقف در منزل صورت و ظاهر دین است - یعنی مدح و منقبت صرف - و «موضع» پرداختن به درونه، سیرت و حقیقت دین، یعنی بیان معارف و حقایق دینی و توحیدی. جان مایه شعر آیینی اصیل و فاخر «موضع‌مندی» آن است، نه «موضوع‌بندی» آن. یعنی ایستادن شاعر در جبهه «حق» و حق مداری و برائت از ظلم و باطل و زشتی و پلشتی. از این منظر حضرت لسان الغیب حافظ شیرازی آیینی ترین شاعر تاریخ ادبیات ماست، چرا که در همه سروده های خود موضع مسلمانی و ایمانی دارد.

وی اظهار داشت: باید با یک برنامه بلند مدت و یک افق روشن، به کادرسازی در حوزه شعر آیینی بپردازیم و در آینده ای نزدیک در سراسر استان شاهد شکوفایی شاعران آیینی نوجوان و جوان باشیم.

مدیر انجمن شعر درخت هرمزگان نیز به اهمیت و ارزش شعر آئینی و مخصوص شعر ۱۲ بند«باز این چه شورش است؛ که در خلقِ عالم است، باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است» از محتشم کاشانی پرداخت و گفت: انقلاب اسلام با تاثیر گذاری بالا باعث شده تا با نگاه تازه به ظهور و بروز شاعران شاخص آئینی مانند قیصر امینی پور، سیدحسن حسینی، سلمان هراتی، علی معلم، حمید سبزواری و ... باشیم که آن‌ها  نیز به شعر متعهد، شعر انقلابی و شعر آئینی کمک کرده‌اند که در ادبیات بیشتر جا بیفتد.

عبدالحمید انصاری ضمن اشاره به پیشینه شعر آئینی گفت: یکی از مشکلات مهم شعر آئینی توصیفات غلوآمیز است.گاهی شأن ائمه (ع)را با توصیفات نامناسب پایین می‌آوریم که هر دو برای شعر آئینی آفت است. بنابراین هم توصیفات غلوآمیز نابجا خوب نیست و هم تنزل جایگاه، از این رو این تعادل باید رعایت شود.

این منتقد ادبی افزود:بعضی مواقع نیز برخی اصل را رها کرده و به فرعیات می‌پردازنداما شاعر باید ضمن رعایت تعادل در شعر آئینی،زاویه دید خودش را هم داشته باشد. قرار نیست ما از روی دست همدیگر بنویسیم یا همان‌طور که محتشم گفته یا مثل حافظ بنویسیم. من باید از دید خودم با توجه به منطقه جغرافیایی و اقلیمی خودم به کربلا، اربعین و شعر آیینی نگاه کرده و آن را تصویر کنم تا شعر من تاثیر گذار باشد. همانطور که اشعار بسیار عالی در زمان‌های مختلف گفته شده است.

شایان ذکر است در پایان این مراسم شاعران حاضر در جلسه از طرف اداره کل کتابخانه های عمومی استان هرمزگان مورد تقدیر و قدردانی قرار گرفتند.

 

محفل ادبی نوجوانان حسینی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۰۲ ، ۱۳:۳۴
دبیر محافل

کارگاه شعر آیینی محفل ادبی در مسیر حسین (ع) در کرمانشاه برگزار شد

محفل ادبی در مسیر حسین ع
 

کارگاه شعر آیینی در ادامه محفل ادبی در مسیر حسین (ع) با حضور شاعران نامی کشورمان عبدالجبار کاکایی و قادر طراوت پور به مناسبت اربعین حسینی در محل کافه کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، کارگاه شعر آیینی در ادامه سلسله برنامه های محفل ادبی در مسیر حسین (ع) با حضور شاعران نامی کشورمان عبدالجبار کاکایی و قادر طراوت پور به مناسبت اربعین حسینی به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به میزبانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با حضور شاعران جوان این کانون روز دوشنبه ۱۳ شهریور ماه ۱۴۰۲ در محل کافه کتاب کانون پرورش فکری برگزار شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۰۲ ، ۱۳:۳۳
دبیر محافل

ضور شاعران و نویسندگان آیینی و انقلابی کشورمان؛

محفل ادبی در مسیر حسین علیه‌السلام در موکب اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه برگزار شد

محفل ادبی در مسیر حسین ع
 

محفل ادبی در مسیر حسین علیه‌السلام به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان و با مشارکت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه و اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی استان به مناسبت ایام اربعین حسینی در موکب فرهنگی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، محفل ادبی در مسیر حسین علیه‌السلام به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان و با مشارکت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه و اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی استان به مناسبت ایام اربعین حسینی با حضور علیرضا قزوه، شاعر؛ محسن مومنی شریف، نویسنده و شاعران عضو محفل ادبی بیستون، مهدی شریفی شادفر، محمدعلی اسدی، فرهاد مرادی، پیمان جسری، سعدیه حسین جانی، سید صادق خاموشی و فرشید شهبازی شاعران آیینی جمعه ۱۰ شهریور ماه ۱۴۰۲ در موکب فرهنگی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه برگزار شد.

 

 

محفل ادبی در مسیر حسین علیه‌السلام در موکب اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه برگزار شد

در ابتدای این محفل علی شعبانی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه ضمن خیر مقدم به مدعوین و شاعران ملی و تسلیت ایام اربعین حسینی گفت: ما در سرزمینی زندگی می کنیم که همه مردم شاعر و پر از محبت و احساس هستند، زیرا کلام شعر قدرت بالا و اثرگذاری زیادی دارد، مادران در داغ شهیدان خود اشعاری در قالب مویه می گفتند؛ نه سواد شعر داشتند و نه قافیه و غزل می دانستند اما اشعار آنها طوری بر دل می نشیند که هر رهگذری را به گریه بیاندازد.

معاون استاندار کرمانشاه در ادامه بیان داشت: کار شاعر در اینجا مشکل است؛ که در چنین سرزمینی که همه شاعرند و استعداد شعر در روح و جانشان وجود دارد، به صورت تخصصی کار کند و باید اشعاری بالاتر از آنها بسراید. شاعری چون زنده یاد احمد عزیزی زمانی که درباره مقام زن می گفت؛ با اشعارش زینب کبری (س) را می دید. شاعران باید احساس در حرف زدن، عاطفه و زیبا سخن گفتن را به مردم یاد دهند لذا این مسئله بسیار مهم است. در فرهنگ شعر کرمانشاه مقداری کم کاری صورت گرفته؛ لذا غزلیات بسیار غنی و پراحساسی در شعر کرمانشاه و شعر کوردی گفته شده و نسبت به اشعار شاعران کرمانشاهی چون پرتو کرمانشاهی کم لطف نباشند.

وی همچنین در خصوص انتقال احساس شعر افزود: حماسه بدون احساس قابل انتقال نیست، اسطوره بدون احساس قابل انتقال نیست و همچنین احساس هم بدون شعر و تصویر سازی قابل انتقال نیست؛ لذا این وظیفه خطیر برعهده شما شاعران ارزشمند قرار گرفته است. مسیر خسروی قدیمی ترین مسیر زیارت ابا عبدالله الحسین (ع) است و امکانات سخت افزاری آباد شدن این مسیر فراهم است لذا سازوکار و مسائل نرم افزاری آن هم دست چنین برنامه ها و ادیبانی چون شما بوده و نیاز به حضور شما و شاعران ملی است.

 

محفل ادبی در مسیر حسین علیه‌السلام در موکب اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه برگزار شد

محمد امین بهرامی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، در این محفل ضمن تسلیت ایام اربعین حسینی گفت: برای اولین بار است مرز خسروی به صورت ۲۴ ساعته برای تردد زائرین راه اندازی می شود و هدف از دعوت شاعران ملی و آیینی این است که فضای فرهنگی ویژه ای در این مسیر ایجاد شود.

وی همچنین بیان کرد: نامگذاری این محفل به همین خاطر است که ما مسیر زائرین را با برنامه های فرهنگی از لحاظ نرم افزاری و معنویات غنی تر کنیم، لذا امیدواریم در سالهای آتی بتوانیم با برنامه های بهتر محافل را باشکوه برگزار کنیم.

در ادامه علیرضا غزوه و سایر شاعران کرمانشاهی، مهدی شریفی شادفر، محمدعلی اسدی، فرهاد مرادی، پیمان جسری، سید صادق خاموشی وفرشید شهبازی به شعرخوانی پرداختند.

 

محفل ادبی در مسیر حسین علیه‌السلام در موکب اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه برگزار شد

شاعر: مهدی شریفی شادفر(آئینه)

جانِ هر عالَم به قربانِ حسین بن علی

دستِ هرآدم به دامانِ حسین بن علی

هستیِ خود را فدایِ راهِ حق کرد و خدا

هستیش را کرده قربانِ حسین بن علی

داده  در راه  خدا دار و ندارِ خویش را

در شگفتم من  ز احسانِ حسین بن علی

ریزه خوار خوانِ او هم آدم و جِنّ و مَلَک

می خورد نان عالَم از خوانِ حسین بن علی

می شود روشن تنور خانه خولی شبی

می خورد خولی هم از نانِ حسین بن علی

بر سرِ نی می رود تا اینکه شاید بشنوند

کوفیان هم  صوتِ قرآنِ حسین بن علی

می زند با خیزران بر بوسه گاه مصطفی

بر لبانِ خشک و دندانِ حسین بن علی

بار الها ثبت کن در سرگذشتِ عمرِ ما

نامِ ما را از مُحبّان حسین بن علی

اربعین و بیقراری از نجف تا کربلا

چشمِ ما و مرزِ مهرانِ حسین بن علی

می کشم از سینه ی سوزانِ خود هرلحظه آه

می شود(آئینه) گریانِ حسین بن علی

 

 

محفل ادبی در مسیر حسین علیه‌السلام در موکب اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه برگزار شد

شاعر: محمدعلی اسدی

عزمِ سفر کردی بسویِ کربلا وُ بعد

چشمِ زمین و آسمان پشتِ سرت بارید

صدها هزاران تیر آمد سویِ تو امّا

گویا هزاران لاله رویِ پیکرت بارید

وقتی علیِ اکبرت راهی میدان بود

حتی خدا هم بی‌قرارت بود...گریان بود

قلبِ زمین با قلب تو در سینه خون می‌شد

وقتی که خیل تیر ها بر اکبرت بارید

پروانه های عاشقت سوی خدا رفتند

از پیله ی خاکیِ دنیا....سر جدا....رفتند

دیدی که بر تاریکیِ دنیا طلای نور

از هجرت پروانه های پرپرت بارید

پیش نگاهت آسمان غرق خجالت بود

خورشید بودی_روی دستت قرص ماهت بود

شرمنده شد دنیا،زمانی که بجای آب

مرگی سه شعبه بر گلوی اصغرت بارید

رفتی و چال مقتلت محراب آخر شد

از بوی خون تو بیابان ها معطر شد

رفتی به میعاد خدا....از دور می‌دیدی

خاک غریبی روی فرق خواهرت بارید

شمشیر هایی که ازعشقت،رخت برکندند

گریان شدند و کُند،تا شاید که برگردند

وقتی که خنجر بوسه میزد،بر گلوی تو

پیش نگاهت خاطراتِ مادرت بارید

بر خاک افتادی وُ می‌دیدی که آتش ها

پرواز کردند و بسوی خیمه ها رفتند

تا خواستی برخیزی از دریای خون خود

خاک از سُمِ اسبان به چشمانِ ترت بارید

آه از غروبی که زمین شیوَن کنان چرخید

روی لباس آسمان خون تو می‌پاشید

وقتی شنیدی که رقیه ناله سر می‌داد

اشک غریبی از نگاه آخرت بارید

وقتی صدای غربتت در گوش دنیا رفت

آه از زمین از ماتمت بادرد بالا رفت

از داغ تو چشم خدا خون گریه کرد و بعد

هر قطره از خونِ خدا دورو برت بارید

از آسمانِ نیزه ها ،از ابر لب هایت

آیات قرآن قطره قطره رنگِ باران شد

اینبار از سوی زمین بر آسمان خُشک

بارانِ رحمت از وجودِ گوهرت بارید

از ناله هایت چشم های کوه گریان شد

بر پیکرت موهای نخلستان پریشان شد

تو  آمدی تا خون بجای آب در صحرا

جوشان شود_از خون تو هرچشمه جوشان شد

بر حُسنُ یوسف های تو شمشیر باریدند

باغِ جوانت زخمیِ تندیِ طوفان شد

از شیوَن صدها فرشته آسمان خون بود

وقتی علیِ اکبرت  راهیِ میدان شد

تقصیر صحرا نیست،یاسِ کوچکت زخمی‌ست

از داغِ _تو_صحرا پراز خار مغیلان شد

ماهِ تو کامل رفت سوی آب،اما بعد

از پیکر صدپاره اش دریا چراغان شد

(دریا ) نشد از آب _خشکیِ لب عباس

از خشکیِ لب های او دریا بیابان شد

بار دگر چشمان حیدر غرق خون _می‌دید

آیات قرآن بر سرِ نیزه  نمایان شد

بعداز تو زینب آب خواهد شد،شبیه شمع

گرچه جهان از داغ او پروانه باران شد

رفتی درآغوش خدا با پیکری خونی

رفتی و تقدیر بشر چشمان گریان شد

 

محفل ادبی در مسیر حسین علیه‌السلام در موکب اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه برگزار شد

شاعر: پیمان جسری

روز عاشورا رسید و وعده ی پایانیت -

شد محقق از شمیم و جلوه ی رضوانیت

موج میزد مهربانی ، روشنی ، عشق و امید

در نگاه عاشقان از چهره ی نورانیت

فلسفه بی تاب شد تا اینکه معنایش کنی

معرفت حیران شد از این شیوه ی عرفانیت

آب آمد در کنارت با زبان تشنگی

تا که سیرابش کنی از سفره ی مهمانیت

در نماز ظهر پروازت ملائک پر زدند

در قنوت و در رکوع و حمد و سوره خوانیت

تیغ نامردی گلویت را برید و جان گرفت

ریشه های باغ سبز مکتب انسانیت

از لبانت شعر مردی تا همیشه جاری است

بر سر سرنیزه ها با لهجه ی قرآنیت

هر غروبی خونتان تا عرش جاری میشود

آسمان هم میشود مشغول پرده خوانیت

هر زمین و هر زمانی کربلا شد بعد تو

خیمه زد در دشت جان ها غربت طولانیت .

 

 

محفل ادبی در مسیر حسین علیه‌السلام در موکب اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه برگزار شد

شاعر: سیدصادق خاموشی

حماسه

آزادگیست بال زدن در هوای تو

آزاده است آنکه شده مبتلای تو

از هفت آسمان سرافراز سرتر است

هر کس که بوسه ای زده بر خاک پای تو

درس قیام و صبر و صلابت گرفته اند

کوه و درخت ها همه از ماجرای تو

سید سبزپوش شقایق نشان شده!

الگو گرفته فصل بهار از ردای تو

استاد نینواز! که خونین نواختی

یک شاهکار شد اثر نینوای تو

در اوج خویش آمده از قرن های دور

شوری شدست در دل عالم صدای تو

استاد نقش فرشچیان است یا تویی؟

ای نقش ماندنی اثر کربلای تو

خونت برای اهل قلم جوهری شدست

ای که حماسه است نوشتن برای تو

 

 

محفل ادبی در مسیر حسین علیه‌السلام در موکب اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه برگزار شد

 

محفل ادبی در مسیر حسین علیه‌السلام در موکب اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه برگزار شد

 

محفل ادبی در مسیر حسین علیه‌السلام در موکب اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه برگزار شد

 

محفل ادبی در مسیر حسین علیه‌السلام در موکب اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه برگزار شد

 

محفل ادبی در مسیر حسین علیه‌السلام در موکب اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه برگزار شد

 

محفل ادبی در مسیر حسین علیه‌السلام در موکب اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه برگزار شد

 

محفل ادبی در مسیر حسین علیه‌السلام در موکب اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه برگزار شد

 

محفل ادبی در مسیر حسین علیه‌السلام در موکب اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه برگزار شد

 

محفل ادبی در مسیر حسین علیه‌السلام در موکب اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه برگزار شد

 

محفل ادبی در مسیر حسین علیه‌السلام در موکب اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه برگزار شد

 

محفل ادبی در مسیر حسین علیه‌السلام در موکب اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه برگزار شد

 

محفل ادبی در مسیر حسین علیه‌السلام در موکب اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه برگزار شد

 

محفل ادبی در مسیر حسین علیه‌السلام در موکب اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه برگزار شد

 

محفل ادبی در مسیر حسین علیه‌السلام در موکب اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه برگزار شد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۰۲ ، ۱۳:۳۳
دبیر محافل

در ادامه سلسله نشست‌های محفل ادبی قند پارسی؛

نشست «از زبان‌شناسی به ادبیات، سوگ یاد جاودانه استاد کورُش صفوی» در شیراز برگزار شد

محفل ادبی قند پارسی
 

در ادامه سلسله نشست‌های محفل ادبی قند پارسی، نشست محفل ادبی قند پارسی با حضور شاعران شیرازی و به یاد استاد کورُش صفوی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس، نشست محفل ادبی قند پارسی با عنوان «از زبان‌شناسی به ادبیات، سوگ یاد جاودانه استاد کورُش صفوی» با حضور غلامرضا کافی، دبیر محفل، محمد مرادی، شاعر و دانشیار بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز و جمعی از شاعران و فرهیختگان شیرازی در سالن کتابدار کتابخانه عمومی رییسی اردکانی شیراز برگزار شد.

 

در این نشست ادبی، محمد مرادی به عنوان سخنران، به ذکر مطالبی با موضوع «از زبان‌شناسی به ادبیات» پرداخت و در ادامه یاد استاد کورش صفوی گرامی داشته شد.

در ادامه، شاعران حاضر در این نشست ضمن گرامیداشت یاد و خاطره کورش صفوی این زبان‌شناس برجسته، به خوانش اشعار خود پرداختند.

نشست «از زبان‌شناسی به ادبیات، سوگ یاد جاودانه استاد کورُش صفوی» در شیراز برگزار شد

غلامرضا کافی، دبیر محفل ادبی قند پارسی به خوانش یکی از سروده های خود با عنوان «یا مجتبی حسن» پرداخت:

نازم دلبر مرا با همه حُسنِ محشرش

خاک نشین و ساده جان، نیست به کس تکبرش

آبخور غزاله ها نیم شکفته چشم او

مرتع باز آهوان دشت لطیف خاطرش

نیست بلیغ آن چنان : نسخه ی روی او بهشت،

گُل زده است آینه از چه نهم برابرش؟

خاک نعال او منم، درکف پاش چشم من

خار به چشمم آن عبا، تنگ گرفته در برش

نقض نکرده عصمتش،خون مباح عاشقان

خاصه که نیست غیر از این هیچ گناه دیگرش

وه که چه عاشقانه شد وصف کریم اهل بیت

بی صله نیست این غزل گر برسد به محضرش!

دست شریف زادگان باغ چهار موسم است

درشب برف چله هم هست امید نوبرش

هیچ نمی برد دلم راه به سوز مرثیه

بس که نشاط می دهد روضه ی ذوق منظرش

« گوهر پاک از کجا عالم خاک ازکجا؟ »

هرکه به خاک جویدش خاک مزار برسرش!

شیر نمی درد چنین حنجره ی شکار را

زهر به کامم این غزل، شیر بریده حنجرش!

طشت به لعل می برد موج کدام گوهر است؟

جوهر اشک خواهرش یا جگر مطهرش

 

محمد مرادی به خوانش یکی از سروده های خود با عنوان «به ایرانِ عزیز» پرداخت:

اجازه می‌خواهم تا تو را نفس بکشم

در ابتدایِ تو بی‌انتها نفس بکشم

مراد، حبّ وطن نیست، من غریبِ تو ام

به جز تو پیش کدام آشنا نفس بکشم؟

کسی نباید از این راز با خبر باشد

غم تورا باید بی‌صدا نفس بکشم

مرا به دلهره‌ی دشت‌ها ببر، بگذار

که در تجمع آلاله‌ها نفس بکشم

مرا ببر تا دریا، مرا ببر تا رود

مرا ببر به دماوند تا نفس بکشم

خراب کن سبلان را، ببند کارون را

تو باش تنها، تا من رها نفس بکشم

تو باش تنها، مانند ماه، مثل زمین

که در پناه تو بعد از خدا نفس بکشم

بپاش در وزش باد عطرِ نامت را

که عاشقانه به یاد شما نفس بکشم

خیال کن تو نباشی، به من بگو دیگر

به اعتبارِ کدامین هوا نفس بکشم؟

تو از تلاقی هفت آسمان وسیع‌تری

کجای وسعتِ این ماجرا نفس بکشم

تمام دنیایم را گرفته‌ای حالا

اگر کنار تو نه، پس کجا نفس بکشم؟

"غبار راهگذارت کجاست؟" بگذر تا

"به یادگارِ نسیم صبا" نفس بکشم

تو سرزمین منی روز آخرینم باد

اگر هوایی غیر از تو را نفس بکشم

نشست «از زبان‌شناسی به ادبیات، سوگ یاد جاودانه استاد کورُش صفوی» در شیراز برگزار شد

حسین کیوانی سروده های خود در محکومیت حادثه تروریستی حرم حضرت شاهچراغ (ع) را خواند:

هی داغ تو تازه می شود داغ به داغ

از دیده عاشقان بگیرید سراغ

با داغ دوباره ای که افتاد به باغ

صد لاله شکفته در شب شاه چراغ

 

اگر چه باغ در چنگال زاغ است

هوای زندگی در جان باغ است

چراغ عشق خاموشی نگیرد

دل ما روشن از شاه ِ چراغ است

پاییز فتنه رو سوی گل‌های باغ کرد

قصد ستم به گلشن شاه چراغ کرد

یک بار در چهارم آبان کشید تیغ

مرداد را دوباره پُر از درد وداغ کرد

 

در ادامه زلیخا بنی‌ایمان به خوانش یکی از سروده های خود با عنوان «تیرهای سرگردان» و با موضوع حمله تروریستی به حرم شاهچراغ پرداخت:

شاهچراغ

اسمش هم دل آدم را روشن می کند

چه برسد به این که

در هنگام اذان و هنگامه ی نماز مغرب باشد.

در وضو خانه مسح کشیدند بر سر

پشت کفش را خوابانیدند

مثل آدم بزرگ ها

وبا پدر راهی حرم شدند

بی قرار و آرام

آرشام

بی قرار و متین

آرتین

نغمه ی اذان جان را پرواز می دهد

و نماز

صلای تکبیر

وصدای تک تیر

پروار جان در حلاوت اذان

تیرهای سرگردان گویی از صاحب حرم خجالت می کشند

با سرعت خود را در لباس زایران پنهان می کنند!

اما پدر و مادر آرتین

حتی آرشام

که هرچه باشد برادر بزرگتر است،

راه را بر تیر ها می بندند

تا به آرتین نرسند

آه آرتین

تو بزرگی

تو بزرگ خواهی شد      

و این خاطره ی خونین را هرگز از یاد نخواهی برد

 

قاسم یزدانی، از شاعران محفل ادبی قند پارسی در ادامه یکی از سروده‌های خود با عنوان «آیینه ی پنجمین» را قرائت کرد:

شکستند آیینه ای  را محرم

که زیباتر از آسمان و زمین بود

چوروئیده شد غنچه ی باغ عصمت

به تقویم تاریخ او بهترین بود

به سیمای پیغمبر و سیرت او

به عرش خدا نام او چون نگین بود

چراغان نمودند عرش الهی

که میلاد آیینه  ی پنجمین بود

شفای ملک بود قنداقه ی او

ضریح پر و بال روح الامین بود

قدم‌های نرگس به اوراق قرآن

طلوع وغروبش چه شورآفرین بود

چو خورشید ایمان درآمد ز مشرق

از آن دم شب فتنه‌ها در کمین بود

سرآغاز حجش به ام القری  شد

و پایان حجش در این سرزمین بود

چه جرمی مگر آفتاب خدا داشت

که در بارش خنجر مشرکین بود

سرش بر سنان و تنش پاره پاره

به لب صوت قرآن او دلنشین بود

 

گفتنی است، کورش صفوی (۶ تیر ۱۳۳۵ – ۲۰ مرداد ۱۴۰۲) زبان‌شناس و مترجم و استاد دانشگاه علامه طباطبائی بود. پژوهش‌های او در زمینه معناشناسی، نشانه‌شناسی، رابطه زبان‌شناسی و ادبیات و تاریخ زبان‌شناسی بود.

نشست «از زبان‌شناسی به ادبیات، سوگ یاد جاودانه استاد کورُش صفوی» در شیراز برگزار شد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۰۲ ، ۱۳:۳۱
دبیر محافل

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در گفتگو با رادیو فرهنگ:

برگزاری برنامه های متعدد محافل ادبی گیلان، علاقمندی مخاطبین را به دنبال داشته است

گفتگوی مدیرکل استان گیلان با رادیو فرهنگ
 

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در گفتگو با برنامه ققنوس شبکه رادیویی فرهنگ به فعالیت های متنوع محفل ادبی دکتر معین اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان و ۱۰ محفل ادبی دیگر این مجموعه اشاره کرد و گفت: برگزاری برنامه های متعدد محافل ادبی گیلان، علاقمندی مخاطبین را به دنبال داشته است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، یاسر تقوی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان عصر دیروز شنبه (۱۱ شهریور) در گفتگو با مجری برنامه ققنوس رادیو فرهنگ به سوالات وی در خصوص برنامه ها و فعالیت های محافل ادبی کتابخانه های عمومی استان در هفته دولت پاسخ داد.
 

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان در این برنامه با بیان اینکه امروز کتابخانه های عمومی به عنوان یک پایگاه فرهنگی در اقصی نقاط میهن اسلامی به ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی به مردم عزیزمان ک پردازند، یکی از رویکردهای امروز این نهاد ناظر به رسالت ایرانی، اسلامی این مجموعه را تبیین موضوع ادبیات و شعر و نیز شناسایی استعدادهای مختلف در این حوزه دانست و گفت: از این رو محافل ادبی در سراسر کشور با این هدف ایجاد شده و با قوت در حال تبدیل به اصلی ترین رسالت این محافل است.
 

یاسر تقوی همچنین با بیان اینکه محافل ادبی در گذشته تحت عنوان کانون های ادبی فعالیت داشتند، خاطرنشان کرد: در سال های اخیر با شکل گیری ساز و کارهای جدید و برنامه ریزی نهاد، این کانون ها بعنوان محافل ادبی در استان های مختلف شکل گرفته و با قوت در حال ادامه فعالیت هستند.
 

تقوی اضافه کرد: استان گیلان نیز در سال ۱۳۹۸ یکی از این کانونهای ادبی را با حضور شعرای برجسته استان شکل داد که با برگزاری نشست های متعدد فرهنگی بسیاری از اعضای کتابخانه های عمومی را به موضوع ادبیات فارسی علاقمند کرده است.
 

وی با اشاره به اقدامات و فعالیت های محفل ادبی دکتر معین اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان در هفته گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و آغاز هفته دولت به برگزاری "محفل بررسی شعر سپید با نگاهی به آثار کارمندان شاعر استان گیلان" در کتابخانه عمومی میرزاکوچک جنگلی رشت اشاره کرد و فعالیت های این محفل فرهنگی را در راستای شناسایی ظرفیت های کارکنان دستگاه های اجرایی در عرصه شعر و ادبیات توصیف کرد.
 

وی همچنین موضوع بررسی شعر سپید را برگرفته از نیاز مخاطبین کتابخانه و ابهامات اعضا در خصوص تمایز انواع شعر و داستان و موضوعات ادبی از یکدیگر عنوان کرد و گفت: با توجه به رسالت مجموعه کتابخانه های عمومی در حوزه تنویر افکار عمومی در حوزه علوم مختلف این برنامه با هفته دولت تقارن یافت و با استقبال خوب علاقمندان نیز مواجه شد.
 

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان همچنین با اشاره به دیگر برنامه های مجموعه کتابخانه های عمومی استان گیلان، فعالیت های متنوع کتابخانه های عمومی در مناسبت های مختلف ملی، مذهبی را بخشی از کارکرد این مجموعه ها برشمرد و از برگزاری ده ها برنامه فرهنگی نظیر نمایشگاه های کتاب با موضوع زندگی و شخصیت سیاسی شهیدان رجایی و باهنر، نقد و بررسی کتاب، رونمایی کتاب،  نشست کتاب خوان با معرفی کتاب و ... با حضور دوستداران کتاب و کتابخوانی خبر داد.
 

یاسر تقوی یکی از مهمترین برنامه های برگزار شده در هفته دولت را برگزاری محفل فرهنگی خادمین خردمند، با معرفی ۴ عنوان کتاب، تجلیل از کارمندان مروج کتاب و کتابخوانی و رونمایی از کتاب "فرین ترین" با حضور جمعی از کارکنان دستگاه های اجرایی استان عنوان کرد و این برنامه را در راستای شناسایی کارکنان فعال در حوزه کتاب دانست.
 

تقوی در پایان به برنامه های ۱۰ محفل ادبی کتابخانه های عمومی استان گیلان در هفته دولت نیز اشاره کرد و گفت: این محافل ادبی با حضور و استقبال مردم به پایگاه های فرهنگی اجرای برنامه های متنوع در این هفته تبدیل شدند.
 

تقوی برگزاری مسابقه کتابخوانی "کندو کاوی بر مدیریت علوی" با محوریت کارکنان دولت را یکی دیگر از برنامه های اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان برشمرد و گفت: این مسابقه فرهنگی از ۲۳ مرداد لغایت پایان شهریور ویژه کارمندان دولت در حال برگزاری است.
 

وی برگزاری ۱۵ نشست مطالعاتی با محوریت معرفی کتاب هایی با موضوع زندگی شهیدان رجایی و باهنر، اجرای طرح صبحانه با طعم کتاب با ارسال پیامک و پوستر کتاب "پرونده مسکوت" با موضوع جزئیات حادثه ۸ شهریور ۱۳۶۰ و انفجاری که منجر به شهادت شهیدان رجایی و باهنر شد ویژه مسئولین و چهره های فرهنگی و مذهبی استان را از دیگر برنامه های هفته دولت در اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان عنوان کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۰۲ ، ۱۳:۳۰
دبیر محافل