محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی

در پی منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از گسترش جریان‌های اصیل زبان و ادبیات فارسی در بین مردم، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از شاعران پیشکسوت و استادان عرصه شعر و ادب، نسبت به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور، با محوریت کتابخانه‌های عمومی استان‌های مختلف و هدایت شاعران و پژوهشگران مطرح هر استان، اقدام کرد.
این اقدام با هدف نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی برای انجام فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌ها و تمهید زمینه اعتلای آن، تقویت و راه‌اندازی محفل‌های ادبی در کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و همچنین ساماندهی نیروهای متعهد و متخصص ادبی به منظور ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه‌ها انجام شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در گفتگو با رادیو فرهنگ:

برگزاری برنامه های متعدد محافل ادبی گیلان، علاقمندی مخاطبین را به دنبال داشته است

گفتگوی مدیرکل استان گیلان با رادیو فرهنگ
 

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در گفتگو با برنامه ققنوس شبکه رادیویی فرهنگ به فعالیت های متنوع محفل ادبی دکتر معین اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان و ۱۰ محفل ادبی دیگر این مجموعه اشاره کرد و گفت: برگزاری برنامه های متعدد محافل ادبی گیلان، علاقمندی مخاطبین را به دنبال داشته است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، یاسر تقوی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان عصر دیروز شنبه (۱۱ شهریور) در گفتگو با مجری برنامه ققنوس رادیو فرهنگ به سوالات وی در خصوص برنامه ها و فعالیت های محافل ادبی کتابخانه های عمومی استان در هفته دولت پاسخ داد.
 

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان در این برنامه با بیان اینکه امروز کتابخانه های عمومی به عنوان یک پایگاه فرهنگی در اقصی نقاط میهن اسلامی به ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی به مردم عزیزمان ک پردازند، یکی از رویکردهای امروز این نهاد ناظر به رسالت ایرانی، اسلامی این مجموعه را تبیین موضوع ادبیات و شعر و نیز شناسایی استعدادهای مختلف در این حوزه دانست و گفت: از این رو محافل ادبی در سراسر کشور با این هدف ایجاد شده و با قوت در حال تبدیل به اصلی ترین رسالت این محافل است.
 

یاسر تقوی همچنین با بیان اینکه محافل ادبی در گذشته تحت عنوان کانون های ادبی فعالیت داشتند، خاطرنشان کرد: در سال های اخیر با شکل گیری ساز و کارهای جدید و برنامه ریزی نهاد، این کانون ها بعنوان محافل ادبی در استان های مختلف شکل گرفته و با قوت در حال ادامه فعالیت هستند.
 

تقوی اضافه کرد: استان گیلان نیز در سال ۱۳۹۸ یکی از این کانونهای ادبی را با حضور شعرای برجسته استان شکل داد که با برگزاری نشست های متعدد فرهنگی بسیاری از اعضای کتابخانه های عمومی را به موضوع ادبیات فارسی علاقمند کرده است.
 

وی با اشاره به اقدامات و فعالیت های محفل ادبی دکتر معین اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان در هفته گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و آغاز هفته دولت به برگزاری "محفل بررسی شعر سپید با نگاهی به آثار کارمندان شاعر استان گیلان" در کتابخانه عمومی میرزاکوچک جنگلی رشت اشاره کرد و فعالیت های این محفل فرهنگی را در راستای شناسایی ظرفیت های کارکنان دستگاه های اجرایی در عرصه شعر و ادبیات توصیف کرد.
 

وی همچنین موضوع بررسی شعر سپید را برگرفته از نیاز مخاطبین کتابخانه و ابهامات اعضا در خصوص تمایز انواع شعر و داستان و موضوعات ادبی از یکدیگر عنوان کرد و گفت: با توجه به رسالت مجموعه کتابخانه های عمومی در حوزه تنویر افکار عمومی در حوزه علوم مختلف این برنامه با هفته دولت تقارن یافت و با استقبال خوب علاقمندان نیز مواجه شد.
 

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان همچنین با اشاره به دیگر برنامه های مجموعه کتابخانه های عمومی استان گیلان، فعالیت های متنوع کتابخانه های عمومی در مناسبت های مختلف ملی، مذهبی را بخشی از کارکرد این مجموعه ها برشمرد و از برگزاری ده ها برنامه فرهنگی نظیر نمایشگاه های کتاب با موضوع زندگی و شخصیت سیاسی شهیدان رجایی و باهنر، نقد و بررسی کتاب، رونمایی کتاب،  نشست کتاب خوان با معرفی کتاب و ... با حضور دوستداران کتاب و کتابخوانی خبر داد.
 

یاسر تقوی یکی از مهمترین برنامه های برگزار شده در هفته دولت را برگزاری محفل فرهنگی خادمین خردمند، با معرفی ۴ عنوان کتاب، تجلیل از کارمندان مروج کتاب و کتابخوانی و رونمایی از کتاب "فرین ترین" با حضور جمعی از کارکنان دستگاه های اجرایی استان عنوان کرد و این برنامه را در راستای شناسایی کارکنان فعال در حوزه کتاب دانست.
 

تقوی در پایان به برنامه های ۱۰ محفل ادبی کتابخانه های عمومی استان گیلان در هفته دولت نیز اشاره کرد و گفت: این محافل ادبی با حضور و استقبال مردم به پایگاه های فرهنگی اجرای برنامه های متنوع در این هفته تبدیل شدند.
 

تقوی برگزاری مسابقه کتابخوانی "کندو کاوی بر مدیریت علوی" با محوریت کارکنان دولت را یکی دیگر از برنامه های اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان برشمرد و گفت: این مسابقه فرهنگی از ۲۳ مرداد لغایت پایان شهریور ویژه کارمندان دولت در حال برگزاری است.
 

وی برگزاری ۱۵ نشست مطالعاتی با محوریت معرفی کتاب هایی با موضوع زندگی شهیدان رجایی و باهنر، اجرای طرح صبحانه با طعم کتاب با ارسال پیامک و پوستر کتاب "پرونده مسکوت" با موضوع جزئیات حادثه ۸ شهریور ۱۳۶۰ و انفجاری که منجر به شهادت شهیدان رجایی و باهنر شد ویژه مسئولین و چهره های فرهنگی و مذهبی استان را از دیگر برنامه های هفته دولت در اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان عنوان کرد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۶/۲۹
دبیر محافل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی