محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی

در پی منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از گسترش جریان‌های اصیل زبان و ادبیات فارسی در بین مردم، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از شاعران پیشکسوت و استادان عرصه شعر و ادب، نسبت به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور، با محوریت کتابخانه‌های عمومی استان‌های مختلف و هدایت شاعران و پژوهشگران مطرح هر استان، اقدام کرد.
این اقدام با هدف نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی برای انجام فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌ها و تمهید زمینه اعتلای آن، تقویت و راه‌اندازی محفل‌های ادبی در کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و همچنین ساماندهی نیروهای متعهد و متخصص ادبی به منظور ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه‌ها انجام شد.

۱۰ مطلب در مهر ۱۴۰۲ ثبت شده است

ر نشست طرح سیاست و قدرت در شاهنامه فردوسی مطرح شد؛

شاهنامه می تواند ما را صاحب تاریخ کند

طرح سیاست و قدرت در شاهنامه
 

نشست مطالعاتی شاهنامه فردوسی با موضوع "طرح سیاست و قدرت در شاهنامه فردوسی" به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد و با حضور فعالان فرهنگی در سالن جلسات کتابخانه مرکزی یاسوج برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد، دومین نشست مطالعاتی اداره کل کتابخانه های استان در باب شاهنامه فردوسی و با موضوع "طرح سیاست و قدرت در شاهنامه فردوسی" با حضور محمد هادی محمودی، مدیر گروه انقلاب اسلامی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی؛ محسن جبارنژاد مدیرکل کتابخانه های عمومی استان؛ امرالله نصرالهی، پژوهشگر شاهنامه و دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی؛ قاسم بدره، دبیر محافل ادبی کتابخانه های عمومی استان و جمعی از فعالان فرهنگی در سالن جلسات کتابخانه مرکزی یاسوج برگزار شد.

محسن جبارنژاد، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان به عنوان دبیر این نشست، شاهنامه را یک نیاز ملی دانست که فردی مانند فردوسی در زمانه خویش این نیاز ملی را تشخیص داد و کتابی است که دلالت هایی را برای زندگی فردی و اجتماعی به ما نشان می دهد و می تواند ما را صاحب تاریخ کند.

جبارنژاد با اشاره به رساله دکتری امرالله نصرالهی با موضوع طرح قدرت در شاهنامه گفت: برداشت شخصی بنده اینست که هنوز کار فاخری در زمینه طرح قدرت در شاهنامه روایت نشده و ان شاالله این رساله دکتری و سلسله نشست های طرح قدرت در شاهنامه بتواند این مبحث را روشن تر کند.

شاهنامه می تواند ما را صاحب تاریخ کند

محمد هادی محمودی با اظهار تعجب از انتخاب موضوع طرح قدرت و سیاست برای این نشست، اظهار داشت: قدرت در روزگار ما حرف بدی است و هر کسی از قدرت حرف بزند، قدرت طلب است ولی در عین حال وقتی به شاهنامه و همه متون اصیل در تاریخ می رسیم، می بینیم که قدرت ستایش شده است.

محمودی قدرت در شاهنامه را از نوع قدرت مطلق دانست و گفت: چگونگی مطلق شدن قدرت در شاهنامه، بالانشینی و فاصله گرفتن آن سوالاتی است که باید پاسخ داده شود.

وی افزود: در شاهنامه تخت شاهی قدرت مطلق است و بعد از پادشاهی کیسخرو ،دین در شاهنامه ظهور می کند و این تخت که ویژگی مطلق بودن دارد از دین نشأت می گیرد و قدرت الهی بوجود می آید.

محمودی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ظهور شهر در شاهنامه گفت: شهر محل زندگی و سکونت انسان است ولی با این حال انسان در هر جایی زندگی نمی کند و در شاهنامه، داستان تولد شهر را در ماجرای سیاوش با دو شهر گنگ دژ و سیاوش دژ داریم و ما از طریق پذیرش قدرت مطلق و ظهور شهر در روی زمین آزاد می شویم.

وی در پایان یادآور شد: انسان تنها از طریق رویارویی با قدرت مطلق حدود خود را پیدا می کند و آزاد می شود و امروز ما به یادآوری طرح قدرت مطلق نیاز داریم و کشور ایران در طول تاریخش در جایی بوده که قانون و حکومت و در یک کلام قدرت وجود داشته است.

امرالله نصرالهی، پژوهشگر شاهنامه و دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی شاهنامه را متنی کلاسیک و متعلق به دنیای سنت دانست که عاری از یکدستی می باشد و این امر ناشی از سه تضاد پادشاه-رعیت، پادشاه-پهلوان و پدر-پسر می باشد و خلاصه کلام فردوسی در شاهنامه خارج از این سه تضاد نیست و از این درون این سه تضاد یک سوال اساسی پیش می آید که تکلیف رعیت خوب در برابر پادشاه بد چیست؟ و  این سوال همانند چتری بر شاهنامه سایه می افکند اما پاسخ ها به این سوال در هر زمانی متفاوت است

نصرالهی افزود: تصور ما از قدرت در شاهنامه یک بحث انتزاعی است و فردوسی از همان ابتدا یک تضاد بنیادین را طرح می کند که قدرت مطلق نیست و نه تنها مطلق نیست بلکه هیچ قداستی هم ندارد و خود تخت هم قداست ندارد بلکه این افراد هستند که به تخت وجاهت می بخشند و نظر شخصی بنده اینست که نمی شود از قدرت یک معنای انتزاعی مراد کرد و این مورد حتی با اندیشه ایرانشهری و طرح دولت –ملت هم همخوانی ندارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مهر ۰۲ ، ۱۰:۵۵
دبیر محافل

به مناسبت اربعین حسینی در البرز برگزار شد؛

تعزیه خوانی در کتابخانه امام محمدباقر (ع)

تعزیه اربعین
 

به مناسبت اربعین حسینی، تعزیه خوانی در کتابخانه امام محمدباقر (ع) نظرآباد با حضور اهالی محله رسالت و اعضای کتابخانه های عمومی این کتابخانه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان البرز،  به مناسبت اربعین حسینی، تعزیه خوانی در کتابخانه امام محمدباقر (ع) نظرآباد با حضور اهالی محله رسالت و اعضای کتابخانه های عمومی این کتابخانه برگزار شد. 
همچنین علاوه بر تعزیه خوانی،  هنرجویان محفل ادبی سیمرغ نظرآباد به اجرای نقالی عاشورایی و مدیحه سرایی پرداختند. 

تعزیه خوانی در کتابخانه امام محمدباقر (ع)

تعزیه خوانی در کتابخانه امام محمدباقر (ع)

تعزیه خوانی در کتابخانه امام محمدباقر (ع)

تعزیه خوانی در کتابخانه امام محمدباقر (ع)

تعزیه خوانی در کتابخانه امام محمدباقر (ع)

تعزیه خوانی در کتابخانه امام محمدباقر (ع)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مهر ۰۲ ، ۱۰:۵۴
دبیر محافل

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان عنوان کرد؛

خودباوری؛ مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران

محفل شعر و تجلیل از بانوان فرهیخته عرصه دفاع مقدس با عنوان «همدلی تا همراهی»  برگزار می ‌شود
 

محفل شعر و تجلیل از بانوان فرهیخته عرصه دفاع مقدس با عنوان «همدلی تا همراهی» به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان آذربایجان غربی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی، به مناسبت گرامیداشت چهل و سومین سالگرد هفته دفاع مقدس محفل شعر و تجلیل از بانوان فرهیخته عرصه دفاع مقدس با عنوان «همدلی تا همراهی» با حضور سردار جلیل وحیدی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس؛ خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی؛ نیّر الهامی، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی؛ مصطفی قلیزاده علیار، دبیر محفل ادبی هاتف؛ نمایندگانی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری و امور بانوان ادارات کل آذربایجان غربی و جمعی از شعرای عرصه دفاع مقدس، نویسندگان واهل فرهنگ در محل کتابخانه مرکزی استان برگزار شد.

خودباوری؛ مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران

قداست دفاع مقدس را نتوانستیم تبیین کنیم

در این محفل سردار وحیدی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دوران دفاع مقدس آذربایجان غربی ضمن گرامیداشت چهل و سومین هفته دفاع مقدس جمهوری اسلامی ایران گفت: بعد دینی و قداست دفاع مقدس را نتوانستیم برجسته و برای نسل فعلی تبیین کنیم.

وی افزود: امروز نقش تربیتی مساجد خیلی ضعیف است ولی جوانان دوران جنگ تحمیلی در مکتب والای امام راحل‌ و مساجد تربیت شدند.

وحیدی با تاکید بر ضرورت فرهنگ دفاع مقدس، اذعان کرد: در هر حوزه‌ای اگر فرهنگ دفاع مقدس وجود داشته باشد با هیچ مشکلی مواجه نمی‌شویم.

وی با بیان اینکه دفاع مقدس تقدس دارد، تصریح کرد: ما در این جنگ از ناموس، آبرو، حیثیت، انقلاب، نظام، دین و تمامیت ارضی کشور دفاع کردیم لذا این دفاع مقدس است و باید تبیین کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه عملکرد و حضور بانوان به مراتب برجسته‌تر بود، تصریح کرد: نقش زنان در دوران دفاع مقدس باید تبیین شود، چراکه این نقش از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

خودباوری؛ مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران

خودباوری؛ مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران

در ادامه خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی، ضمن گرامیداشت هفته‌ی دفاع مقدس و یاد و خاطره امام راحل، شهیدان والامقام گفت:  اعتماد به نفس و خودباوری را مهمترین دستاورد اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی ایران عنوان کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی اظهار کرد: با گذشت 43 سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز هم شاهد دستاوردهای طلایی دفاع مقدس در عرصه‌های مختلف سیاسی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی هستیم.

وی افزود: محصولات فرهنگی بسیاری دستاوردهای نظام انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است که در حوزه فرهنگی نشر و چاپ کتاب هم می‌توانیم از آنها بهره‌مند شویم.

این مقام مسئول به فرازهایی از فرمایش‌های معظم له در خصوص دفاع مقدس اشاره و تصریح کرد: هشت سال دفاع مقدس صرفا یک امتداد زمانی و برهه زمانی نیست بلکه گنجینه‌ی عظیمی است که مدت‌های طولانی ملت ما می‌تواند از آن استفاده کند، آن را استخراج، مصرف و سرمایه‌گذاری کند.

معصومی تاکید کرد: این ارزش‌گذاری می‌تواند معیار ما برای کار در حوزه دفاع مقدس باشد.

خودباوری؛ مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران

زنان ادبیات پایداری را تقویت می‌کنند

نیّر الهامی، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی گفت: در شرایط حاضر قاطبه زنان هستند که ادبیات پایداری را تقویت و فرهنگ دفاع مقدس را زنده نگه می دارند.

وی اظهارکرد: زنان در دوره‌های مختلف از تاریخ پرحماسه ایران اسلامی نقش با شکوه و بی‌بدیلی در جامعه ایفا کرده‌اند، دوشادوش مردان در جامعه ما حضور داشتند انقلاب اسلامی و پس از آن هشت سال دفاع مقدس بود که با هم‌صدایی و همراهی مردان حماسه جاودان را آفریدند.

الهامی، لزوم بهره‌گیری از شعر در انتقال پیام دفاع مقدس را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید برای معرفی دست آوردهای انقلاب و دفاع مقدس و فرهنگ ایثار، ظرفیت های بزرگی که در هنر هست را مورد استفاده قرار دهیم.

وی اضافه کرد: این بانوان هستند که توانستند با صبر مقاومت کنند، این انقلاب را به وجود آورند و تداوم بخشند، در شرایط حاضر نیز همین بانوان اعم از شاعران، ادیبان و فرهیختگان با بصیرت قلم فرسایی می‌کنند.

 

خودباوری؛ مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران

بانوان در همه عرصههای دفاع مقدس حضور فعال داشتند

مصطفی قلیزاده‌علیار، دبیر محفل ادبی هاتف گفت: بانوان در همه عرصه های دفاع مقدس حضور فعال داشتند و اگر نقش بانوان بیشتر از مردان نباشد، کمتر نیست.

دبیر محفل ادبی هاتف با اشاره به ایثار، فداکاری، صبر و استقامت مادران و همسران شهدا و رزمندگان، اظهار کرد: اگر مادران و بانوان کشورمان در دوران دفاع مقدس صبر و شکیبایی پیشه نمی‌کردند و مانع از حضور عزیزان خود می‌شدند امروز نظام جمهوری اسلامی ایران سرنوشت دیگری داشت.

وی با بیان اینکه مادران، همسران و دختران ما در خط مقدم جنگ نرم قرار دارند، تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب، زنان نقش مبارزه خود را ادامه دادند و در دوران دفاع مقدس حمایت همه‌جانبه آنان را از مجاهدان انقلاب شاهد بودیم؛ مادرانی که پسران خود را به جنگ می‌فرستادند، زنانی که همسران خود را آماده جبهه رفتن می‌کردند. چنین روحیه‌ای برآمده از روح ایمان مستقر در جامعه ما بود.

قلیزاده‌علیار با اشاره به اینکه امروز هم بانوان در همه عرصه های فرهنگی، اجتماعی، علمی و اجرایی منشا اثر هستند، ادامه داد: زنان فرهیخته اعم از شاعر، نویسنده، هنرمند، روزنامه‌نگار، پژوهشگر و فعالان در دانشگاه ها، پایگاه‌های بسیج، سپاه و بخش‌های خصوصی و دولتی همچنان دفاع مقدسی و وفادار به آرمان‌های شهیدان هستند لذا باید شناسایی و تجلیل شوند.

این فعال رسانه‌ای همچنین حضور پُررنگ زنان در ادبیات و فرهنگ به ویژه اشعار آیینی و حوزه طنز را از دستاوردهای انقلاب برشمرد و اظهار کرد: دفاع مقدس دینی بر گردن ما دارد و برای پاسداشت خون شهدا و ارزش های دفاع مقدس باید تلاش کنیم تا با هنری که داریم به این مهم بپردازیم.

در این مراسم که جمعی از شاعران، ادیبان و روزنامه‌نگاران حضور داشتند، با خاطره‌گویی و شعرخوانی هشت نفر از شاعران انقلابی همراه بود.

در پایان مراسم، از بانوان حوزه‌های مختلف فرهنگ، هنر و رسانه که در عرصه دفاع مقدس نقش‌آفرینی کردند، تجلیل به عمل آمد.

 

خودباوری؛ مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران

خودباوری؛ مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران

خودباوری؛ مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران

خودباوری؛ مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران

خودباوری؛ مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران

خودباوری؛ مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مهر ۰۲ ، ۱۰:۵۲
دبیر محافل

در ویژه‌ برنامه محفل ادبی «نغمه‌های خاک‌ریز» و نشست کتاب‌خوان تخصصی دفاع مقدس در آرادان مطرح شد؛

ضرورت استفاده از ظرفیت هنری و ادبی کشور برای تبیین رشادت‌های دوران دفاع مقدس

محفل
 

حجت السلام جلیل شریفی‌نیا، امام‌جمعه شهرستان آرادان در ویژه‌برنامه محفل ادبی «نغمه‌های خاک‌ریز» و نشست کتاب‌خوان تخصصی دفاع مقدس که در کتابخانه شهید فهمیده آرادان برگزار شد، بر ضرورت استفاده از ظرفیت هنری و ادبی کشور برای تبیین رشادت‌های دوران دفاع مقدس تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان، محفل ادبی «نغمه‌های خاک‌ریز» و نشست تخصصی کتاب‌خوان با موضوع دفاع مقدس با حضور حجت السلام جلیل شریفی‌نیا، امام‌جمعه آرادان؛ محمود قدرتی، سرپرست فرمانداری آرادان؛ احمد لهردی، معاون فرماندار آرادان؛ سید مصطفی موسویان، نماینده ولی‌فقیه در سپاه آرادان؛ ابراهیم مونسان، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان آرادان؛ محسن فدائی باش، سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آرادان؛ محسن صفری، رئیس انجمن شعر و ادب گرمسار؛ عباسعلی کاظمی، فرمانده سپاه ناحیه؛ رضا همتی، رئیس محفل ادبی صبح امید و جمعی از روسای دستگاه‌های اجرایی نویسندگان و شاعران و همچنین حضور حاج حسن معینیان نویسنده و از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس در سالن مطالعه کتابخانه شهید فهمیده شهرستان آرادان برگزار شد.

ضرورت استفاده از ظرفیت هنری و ادبی کشور برای تبیین رشادت‌های دوران دفاع مقدس

حجت السلام شریفی‌نیا در ابتدای این برنامه به نقل از مقام معظم رهبری گفت: ما هرچه برای دوره‌ی دفاع مقدس سرمایه‌گذاری و کارکنیم، کم است؛ چراکه ظرفیت‌های هنری و ادبی کشور برای تبیین این دوره، خیلی گسترده، وسیع و عمیق است و از این ظرفیت تاکنون آن‌طور که باید استفاده‌ی خوب و درخوری نشده است.

وی ضمن قدردانی از نگاه ویژه رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی آرادان به موضوعات مهم کشور نظیر جهاد تبیین و دفاع مقدس از استمرار این‌گونه برنامه‌ها ابراز خرسندی کرد.

در این نشست کتاب های «یادت باشد» نوشته محمد رسول ملاحسنی(درباره زندگی شهید مدافع ۲۶ ساله حرم، شهید حمید سیاهکلی مرادی به روایت همسر ۲۲ ساله‌اش فرزانه سیاهکلی مرادی) توسط محمود قدرتی، سرپرست فرمانداری؛ کتاب «بی‌قرار» خاطراتی از سردار شهید حسن باقری نوشته محمد خسروی راد، توسط ابراهیم مونسان، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی آرادان؛ کتاب «نمایشنامه عکس یادگاری» نوشته قطب‌الدین صادقی توسط: محسن فدائی باش، سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آرادان؛ کتاب «مردان آسمانی» نوشته حسن معینیان، توسط نویسنده کتاب؛ کتاب «وقتی مهتاب گم شد» خاطرات علی خوش لفظ نوشته حمید حسام توسط سید مصطفی موسویان، نماینده ولی‌فقیه در سپاه و کتاب «مهاجر» گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی توسط محسن صارمی، مسئول بسیج ادارات معرفی شد.

گفتنی است، این برنامه به همت اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان آرادان هم‌زمان با ایام هفته دفاع مقدس و در راستای برگزاری اجلاسیه ۳۰۰۰ شهید استان و ۱۱۰ شهید شهرستان آرادان باهدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت همچنین ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی برگزار شد.

ضرورت استفاده از ظرفیت هنری و ادبی کشور برای تبیین رشادت‌های دوران دفاع مقدس

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مهر ۰۲ ، ۱۰:۵۱
دبیر محافل

با تقدیر از اساتید و هنرجویان کارگاههای تابستانی برگزار شد؛

اختتامیه کارگاه های تابستانی کتابخوانی در البرز

کارگاههای تابستانی کتابخوانی
 

اختتامیه کارگاه های تابستانی کتابخوانی در البرز با تقدیر از اساتید و هنرجویان کارگاههای تابستانی در کتابخانه امیر کبیر شهرستان کرج برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان البرز،اختتامیه کارگاه های تابستانی کتابخوانی در البرز با حضور حسین ذکریاپور رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان کرج و مسئولین و کارشناسان اداره کل کتابخانه های عمومی استان البرز همراه با تقدیر از اساتید و هنرجویان کارگاههای تابستانی در کتابخانه امیر کبیر شهرستان کرج  برگزار شد.
در این مراسم نیز که همزمان با هفته دفاع مقدس برگزار شد با اجرای دکلمه خوانی دفاع مقدس ، شعر ، قصه گویی و شاهنامه خوانی هنرجویان کارگاههای تابستانی کتابخوانی همراه بود و از نغمه مستشار نظامی دبیر محفل ادبی کشور و استاد کارگاه شعر(تابستان با گلستان)،خسرو عباسی استاد کارگاه داستان نویسی(نویسندگی خلاق)، پروانه علیپور استاد قرآنی(قرآن کتاب مهربانی ها) و حسین بهزادی فر استاد فن بیان (درست خوانی شعر)به پاس خدمات ارزنده به هنرجویان عضو کتابخانه های عمومی استان تقدیر و در پایان نیز با اهدای لوح تقدیر از هنرجویان تجلیل شد.

اختتامیه کارگاه های تابستانی کتابخوانی در البرز

اختتامیه کارگاه های تابستانی کتابخوانی در البرز

اختتامیه کارگاه های تابستانی کتابخوانی در البرز

اختتامیه کارگاه های تابستانی کتابخوانی در البرز

اختتامیه کارگاه های تابستانی کتابخوانی در البرز

اختتامیه کارگاه های تابستانی کتابخوانی در البرز

اختتامیه کارگاه های تابستانی کتابخوانی در البرز

اختتامیه کارگاه های تابستانی کتابخوانی در البرز

اختتامیه کارگاه های تابستانی کتابخوانی در البرز

اختتامیه کارگاه های تابستانی کتابخوانی در البرز

اختتامیه کارگاه های تابستانی کتابخوانی در البرز

اختتامیه کارگاه های تابستانی کتابخوانی در البرز

اختتامیه کارگاه های تابستانی کتابخوانی در البرز

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مهر ۰۲ ، ۱۰:۵۱
دبیر محافل

با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی؛

عصر شعر دفاع مقدس و مقاومت «نخل و زیتون» در اراک برگزار شد

عصر شعر دفاع مقدس و مقاومت «نخل و زیتون» در اراک
 

عصر شعر دفاع مقدس و مقاومت با عنوان «نخل و زیتون» در مرکز فرهنگی و باغ موزه دفاع مقدس شهر اراک برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان مرکزی، عصر شعر دفاع مقدس و مقاومت با عنوان «نخل و زیتون» با همکاری محفل ادبی ادیب کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی در مرکز فرهنگی و باغ موزه دفاع مقدس شهر اراک برگزار شد.
 علی گودرزی زاده، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی ضمن ارایه گزارشی از فعالیت محافل ادبی کتابخانه‌های عمومی گفت: امید است اشعار سروده شده در حوزه دفاع مقدس استان مرکزی در قالب کتاب،  مکتوب و ماندگار شوند و در اختیار نسل جوان و آتی جامعه که به هنر و شعر علاقمند هستند، قرار گیرند.

سرهنگ پاسدار غلامرضا کریمی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی نیز گفت: این عصر شعر در راستای بیست و پنجمین کنگره شعر دفاع مقدس و مقاومت برگزار شده است
کریمی افزود: استان مرکزی شعرای زیادی در حوزه دفاع مقدس دارد که انتظار است با تعتمل و هم افزایی نهادهای فرهنگی ذیربط، شعرهایی برای کودکان و نوجوانان با موضوعات مختلف متناسب با ذائقه این قشر سروده شود.
در این محفل ادبی، ۱۳ نفر از شاعران اراکی به قرائت اشعار خود با موضوع دفاع مقدس و ایثار و شهادت پرداختند.

عصر شعر دفاع مقدس و مقاومت «نخل و زیتون» در اراک برگزار شد

عصر شعر دفاع مقدس و مقاومت «نخل و زیتون» در اراک برگزار شد

عصر شعر دفاع مقدس و مقاومت «نخل و زیتون» در اراک برگزار شد

عصر شعر دفاع مقدس و مقاومت «نخل و زیتون» در اراک برگزار شد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مهر ۰۲ ، ۱۰:۵۰
دبیر محافل

به همت کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی؛

ویژه برنامه‌های فرهنگی با محوریت هفته دفاع مقدس برگزار شد

ویژه برنامه‌های فرهنگی با محوریت هفته دفاع مقدس برگزار شد
 

ویژه برنامه‌های فرهنگی با محوریت هفته دفاع مقدس به همت کتابخانه‌های عمومی شهیدبهشتی تربت حیدریه، شهید بهشتی درگز، عمیدالملک کندری خلیل آباد و ادارات کتابخانه‌های عمومی شهرستان خوشاب، بجستان و زبرخان خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، ویژه برنامه‌های فرهنگی با محوریت هفته دفاع مقدس به همت کتابخانه‌های عمومی شهیدبهشتی تربت حیدریه، شهید بهشتی درگز، عمیدالملک کندری خلیل آباد و ادارات  کتابخانه‌های عمومی شهرستان خوشاب، بجستان و زبرخان خراسان رضوی برگزار شد.

 

نشست کتابخوان در کتابخانه شهید بهشتی درگز

نشست کتابخوان با محوریت هفته دفاع مقدس به همت کتابخانه عمومی شهید بهشتی شهرستان درگز برگزار شد.

در این نشست کتابخوان، کتابهای «مهاجر سرزمین آفتاب» نوشته حمید حسام، توسط ملیحه معرفتی؛ «خانوم ماه» نوشته ساجده تقی‌زاده، توسط ریحانه عالی؛ «برف سرخ» نوشته سیدحسین مرتضوی کیاسری، توسط اسماء جوانمرد، «پسرم حسین» نوشته فاطمه دولتی، توسط رقیه رهدار و «یادت باشد» نوشته محمدرسول ملاحسنی، توسط سونیا خداوردی زاده معرفی و تجربه خوانش آن به اشتراک گذاشته شد.

ویژه برنامه‌های فرهنگی با محوریت هفته دفاع مقدس برگزار شد

 

نشست ادبی «شبی با ادبیات مقاومت» در کتابخانه شهید بهشتی تربت حیدریه

همزمان با هفته دفاع مقدس نشست ادبی «شبی با ادبیات مقاومت» به همت محفل ادبی «ستاره قطب» کتابخانه عمومی شهید بهشتی شهرستان تربت حیدریه با حضور شاعران بومی برگزار شد.
در ابتدا مریم تورچی، مسئول محفل ادبی ستاره قطب کتابخانه عمومی شهید بهشتی شهرستان تربت حیدریه گفت: حماسه دفاع مقدس نه تنها یک سند افتخار است، بلکه نمادی از مقاومت و مظلومیت ملتی است که قله‌های سربلند حماسه و استقامت را در دفاع از میهن عزیزمان ایران طی طریق کرده و هفت شهر عشق را در هشت بهار آزادگی پیمودند.
وی با بیان اینکه فرهنگ دفاع مقدس گنجینه‌ای است که باید از آن استفاده کرد، افزود: این گنجینه زمانی که در قالب هنر قرار گیرد، ماندگاری و تأثیرگذاری بیشتری دارد و نسل به نسل منتقل خواهد شد.
در ادامه بهمن صباغ زاده، دبیر محفل ادبی ستاره قطب کتابخانه عمومی شهید بهشتی شهرتسان تربت حیدریه با اشاره به اینکه شاعر دفاع مقدس پیش از هنرمند بودن باید باورمند باشد، گفت: نسل امروز باید حقانیت دفاع مقدس را باور داشته باشد. هرگونه ابهام و تشکیک در این موضوع، کار را خراب می‌کند.
وی تصریح کرد: اینکه منِ شاعر باور داشته باشم که جنگ ما از روی زیاده‌خواهی و کشورگشایی نبوده است بلکه در برابر یک جنگ تحمیلی از خود دفاع کرده‌ایم، مسئله‌ای بسیار مهم در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است. در این حوزه «باورمندی» بیشتر از «هنرمندی»  تاثیرگذار است. به عبارت دیگر هنگام سرودن شعر با موضوعیت دفاع مقدس، فقط نباید به موضوع فکر کنیم، بلکه باید موضع صحیح نیز داشته باشیم؛ در غیر این صورت یقین داشته باشید خروجی کار ارزشمند نخواهد بود.
صباغ زاده افزود: هرچند دوران دفاع مقدس تمام شده، ولی به اعتبار این‌که تبعات اجتماعی آن تا به امروز ادامه دارد، اما همچنان شاعران موضوع جنگ و دفاع مقدس را یکی از اولویتهای خود قرار می‌دهند و البته که  این امری طبیعی است؛ چرا که تا زمانی که در جامعه ما یادگاران دوران دفاع مقدس(خانواده شهیدان، جانبازان، آزادگان) حضور دارند، شعر دفاع مقدس نیز به صورت غیرمستقیم و در جلوه‌هایی به‌روزتر به حیات خود ادامه می‌دهد.
دبیر محفل ادبی ستاره قطب با اشاره به اینکه شعر دفاع مقدس به حکم ضرورت و اقتضائات روز جامعه در متن و بطن جریان «شعر مقاومت و پایداری» به حیات خود ادامه می دهد، اظهار کرد: در حال حاضر شعر دفاع مقدس زیرشاخه‌های دیگری همچون مقاومت فلسطین و لبنان، یمن، مدافعان حرم و... را نیز به خود گرفته است. به عبارت دیگر به نوعی شعر دفاع مقدس پوست‌اندازی کرده و متناسب با مقتضیات زمان و زمانه، افق دید خود را گسترش داده است.
وی در پایان تصریح کرد: با توجه به گذشتن سالیان طولانی از دوران دفاع مقدس، برای ادامه حیات شعر دفاع مقدس شاعران نسل امروز برای سرودن شعری تأثیرگذار در این حوزه باید ریاضت مطالعه و تحقیق را به جان بخرند. به عبارت ساده تر مطالعه و تحقیقات میدانی لازمه این حوزه است. شاعر دفاع مقدس علاوه بر مطالعه کتاب‌های پژوهشی، باید از چهاردیواری خانه بیرون بزند، به میان مردم جنگ‌زده برود و از چشم آنها به دنیا نگاه کند.
بهمن صباغ زاده افزود: این‌ موارد بسیار بسیار مهم است. بدون آشنایی با این دنیا نمی‌توان دست به‌ قلم برد و در مورد بازماندگان زخمی دوران دفاع مقدس دست به خلق اثر زد. اگر هم بر فرض اثری تولید شود، از واقعیات به دور و محصول توهمات و تخیلات شاعر خواهد بود. امیدوارم در عرصه ادبیات دفاع‌ مقدس به این ظرایف و دقایق توجه داشته باشیم.
گفتنی است، در پایان تعدادی از شاعران بومی شهرستان به خوانش اشعار حماسی با موضوع شهدا و دفاع مقدس پرداختند.

ویژه برنامه‌های فرهنگی با محوریت هفته دفاع مقدس برگزار شد

 

 

مسابقه کتابخوانی «یادت باشد» به همت اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بجستان در حال برگزاری است

همزمان با چهل و سومین هفته دفاع مقدس جمهوری اسلامی ایران مسابقه کتابخوانی «یادت باشد» به همت اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بجستان در حال برگزاری است.

همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس مسابقه کتابخوانی «یادت باشد» بر اساس کتابی با همین عنوان به نویسندگی محمدرسول ملاحسنی و با محوریت زندگی شهید مدافع حرم حمید سیاهکالی‌مرادی به روایت همسر شهید توسط اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بجستان در حال برگزاری است.

این مسابقه در قالب پرسشهای چهارگزینه‌ای از تاریخ ۳۱ شهریورماه لغایت ۱۰ مهرماه ۱۴۰۲ برگزار شد.

علاقمندان برای دریافت نسخه الکترونیکی کتاب و پرسشنامه می‌توانند از طریق کانال اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان در  پیام رسان بله به نشانی http://ble.ir/rajaeilib  و یا ارسال عدد ۱ به شماره ۰۹۰۵۵۲۸۵۷۳۱ در پیام رسان ایتا اقدام نمایند.

شرکت کنندگان می‌بایست پاسخنامه‌های خود را به شماره ۰۹۰۵۵۲۸۵۷۳۱ در فضای مجازی ایتا ارسال نمایند.

در پایان به ۳ نفر از برگزیدگان به قید قرعه هدایایی به رسم یادبود اهدا خواهد شد.

ویژه برنامه‌های فرهنگی با محوریت هفته دفاع مقدس برگزار شد

 

نشست کتابخوان کتابخانه ای در خلیل آباد

نشست کتابخوان کتابخانه ای با محوریت هفته دفاع مقدس در کتابخانه عمومی عمید الملک کندری شهرستان خلیل آباد برگزار شد.
در این نشست کتابخوان کتابهای «نامه‌هایی به یک بسیجی» نوشته علی میرشکاک، توسط طاهره قربانی، مسئول کتابخانه عمومی عمیدالملک کندری؛   «عارفانه شهید محمد علی نیری» نوشته گروهی از نویسندگان، توسط مریم اکبری؛ «کاوه معجزه انقلاب» نوشته حمید رضا صدوقی، توسط زهرا زارعی؛ «دریا دل» نوشته مریم قربانزاده،  توسط ملیحه قربانی و «منوچهر مدق: به روایت فرشته ملکی همسر شهید» نوشته مریم برادران، توسط زهرا عبدالهی از اعضای فعال کتابخانه عومی عمیدالملک کندری برگزار و تجربه خوانش آن به اشتراک گذاشته شد.

ویژه برنامه‌های فرهنگی با محوریت هفته دفاع مقدس برگزار شد

 

برگزاری مسابقه کتابخوانی «من زنده‌ام» در شهرستان زبرخان

مسابقه کتابخوانی «من زنده‌ام» به همت اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان زبرخان در ایام هفته دفاع مقدس در حال برگزاری است.
همزمان با چهل و سومین هفته دفاع مقدس جمهوری اسلامی ایران مسابقه کتابخوانی «من زنده ام» بر اساس کتابی با همین عنوان اثر معصومه آباد از تاریخ  ۳۱ شهریور ماه لغایت ۱۰ مهرماه ۱۴۰۲ در حال برگزاری است.
شرکت‌کنندگان می‌بایست پاسخه نامه را به شماره ۰۹۳۵۴۳۸۱۰۵۷ در پیام‌رسانهای ایتا و بله ارسال نمایند.
در پایان به برگزیدگان جوایزی اهدا خواهد شد.

ویژه برنامه‌های فرهنگی با محوریت هفته دفاع مقدس برگزار شد

 

مسابقه «پژواک من باش» در  شهرستان خوشاب برگزار شد

مسابقه «پژواک من باش» با محوریت خوانش وصیتنامه شهدای معزز به همت اداره کتابخانه‌های عمومی خوشاب و همکاری واحد فرهنگی هنری اداره ورزش و جوانان شهرستان خوشاب برگزار شد.
نخستین دوره مسابقه «پژواک من باش» همزمان با هفته دفاع مقدس و در پی مطالبات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در خصوص خوانش وصایای شهدای معزز به همت اداره کتابخانه های عمومی شهرستان برگزار شد.
علاقمندان می‌توانند وصایای شهدای معزز را در قالب پادکست، متن ادبی و ضبط کلیت صوتی و تصویری به مدت ۳ دقیقه از طریق پیام رسانهای بله، ایتا، روبیکا و سروش به آدرس @ketab_khooshab ارسال نمایند.
مهلت شرکت در این مسابقه از ۳۱ شهریو ماه لغایت ۱۰ مهرماه ۱۴۰۲ است.
در پایان به آثار برگزیده جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.

ویژه برنامه‌های فرهنگی با محوریت هفته دفاع مقدس برگزار شد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مهر ۰۲ ، ۱۰:۴۹
دبیر محافل

در آئین شعرخوانی «خاکریز دانایی» مطرح شد؛

شاعران به واسطه قلم خود و با حضور در خاکریز دانایی، ادامه دهنده راه شهدا هستند

شاعران به واسطه قلم خود و با حضور در خاکریز دانایی، ادامه دهنده راه شهدا هستند
 

همزمان با چهل و سومین هفته دفاع مقدس جمهوری اسلامی ایران آئین شعرخوانی «خاکریز دانایی» به همت محفل ادبی رواق ادب اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و جمعی از شاعران بومی در استودیو کتاب اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، به مناسبت چهل و سومین هفته دفاع مقدس جمهوری اسلامی ایران آئین شعرخوانی «خاکریز دانایی» به همت محفل ادبی رواق ادب اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و با همکاری سازمان بسیج مداحان و هیئات مذهبی خراسان رضوی با حضور حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی؛ محسن صابر، رئیس سازمان بسیج مداحان و هیئات مذهبی خراسان رضوی و جمعی از شاعران بومی در استودیو کتاب اداره کل برگزار شد.

 

شاعران به واسطه قلم خود و با حضور در خاکریز دانایی، ادامه دهنده راه شهدا هستند

در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ضمن گرامیداشت سالروز شکست حصر آبادان، گفت: امروز چهارشنبه، روز زیارتی امام مهربانی‌ها و دانایی‌ها است. مایه مباهات است که در این روز خجسته میزبان برگزاری این آئین در مشهد الرضا هستیم.

وی با اشاره به برگزاری محافل ادبی در سطح استان با هدف تقویت و پرورش قلم ادیبان، شاعران و نویسندگان نوقلم، افزود: دوران دفاع مقدس، نماد سربازانی است که در آن دوران با وضو پا در خاکریزها گذاشته و به پیشواز شهادت رفتند. امروز نیز در آئین «خاکریز دانایی» ادیبان با قلم خود همچون سربازان گام در خاکریز شعر و ادب نهاده‌اند.

سبزیان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره معمار کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی(قدس‌سره) تصریح کرد: امام راحل(ره) در آن دوران روح همبستگی، همدلی و «ما می توانیم» را در جوانان به وجود آورده و این اتفاق خجسته و نادر را در تاریخ ایران ثبت کردند. این برنامه را تقدیم می‌کنم به شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مدافعان حرم و سلامت که همچون ستارگان در سپهر سیاسی، اجتماعی، سلامت و امنیتی کشور عزیزمان، ایران در حال درخشش هستند.

 

شاعران به واسطه قلم خود و با حضور در خاکریز دانایی، ادامه دهنده راه شهدا هستند

در ادامه محسن صابر، رئیس سازمان بسیج مداحان و هیئات مذهبی خراسان رضوی ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: وظیفه امروز ما این است که به واسطه بازخوانی و روایتگری رشادتهای سربازان دفاع مقدس آن روزگار را ماندگار کنیم. امروز باید از نسلی صحبت کنیم که انقلاب اسلامی را رقم زده و آن را به سراسر دنیا صادر کرده است.

وی افزود: به عنوان نسل دوم انقلاب اسلامی ایران لازم می‌دانم بگویم، برای مسیریابی و جهت یابی مناسب باید یک شاخص را برای خود تعریف کرد. همانگونه که خورشید مسیر را در بیابان نمایان می‌کند، سربازان دوران دفاع مقدس نیز همچون این ستارگان می‌توانند نقشه راه حرکت در مسیر انقلاب را به نسل امروز نشان دهند.

صابر از مداحان به عنوان فرماندهان معنوی و سردمداران مکتب اهل بیت(ع) در دوران دفاع مقدس یاد کرد و گفت: آنان نقش بسزایی در ترویج سبک و سیره اهل بیت(ع) در دوران دفاع مقدس ایفا کرده‌اند.

 

در ادامه شاعران در این آئین به خوانش اشعار خود پرداختند.

 

شاعران به واسطه قلم خود و با حضور در خاکریز دانایی، ادامه دهنده راه شهدا هستند

علیرضا خاکساری

آن لحظه های ناب را در یاد داریم

ما خاطرات از سوم خرداد داریم

بادست خالی شهر را ازاد کردیم

ان شب دل روح خدا را شاد کردیم

 از دست دشمن خاک خود را پس گرفتیم

 پس کوچه های پاک خود را پس گرفتیم

درسی به شمر و خولی جلاد دادیم

خاکستر صدام را بر باد دادیم

سربندمان نام امیرالمومنین بود

 یک گوشه از پیکارمان فتح المبین بود

 تاریخ را باید که بعد از ما بگویند

از برکت خون جهان ارا بگویند

عشق به میهن شهر را ساماندهی کرد

صیاد دلها جبهه را فرماندهی کرد

یادش بخیر اخلاص کار حاج احمد

چشم زمین محو وقار حاج احمد

حرف دل جامانده را اهنگران گفت

از غصه و درد و حماسه توامان گفت

از داغ سرداران بی پروا سرودند

با لحن غم ممد نبودی ها سرودند

با مردم ازاده ما در یک مسیریم

چیزی نمانده قدس را هم پس بگیریم

بیش از چهل سال گذشته پای کاریم

وقتی که خرمشهر ها در پیش داریم

تا لشگر اسلام مان دارد اسامه

فتح الفتوح مسلمین دارد ادامه

فتح الفتوح از نسل سلمان بر می اید

این کارها از مرد میدان بر می اید

تعریف ما از مرد میدان حاج قاسم

ایینه ی عباس دوران حاج قاسم

بعد از شهادت هم سلیمانی حسینی ست

این خلصت زیبای ابناء خمینی ست

با خون خود طاغوت را بی ابرو کرد

دست منافق های مان را نیز رو کرد

نفرین به هرچه فتنه ی دشمن هراسی

لعنت به این شکل کثیف دیپلماسی

ما را سفارش می کند مولا به تقوا

لِلظّالِمِ خَصْما وَ لِلْمَظْلومِ عَوْنا...

...درس دبستان امیرالمومنین است

گوشم به فرمان امیرالمومنین است

جزو مجاهدهای در راه خدایم

سجاده ام حکم کفن دارد برایم

امروزه وقتی صحبت از جنگ اراده ست

واجبترین واجبات ما جهاد است

امروز هم آماده ی اذن جهادیم

محکم به پای آرمان ها ایستادیم

ما هم همانند ذبیح فاطمیون

هستیم خار دیگری در چشم صهیون

هم خواب را از چشم امریکا بگیریم

هم انتقام حاج قاسم را بگیریم

این هم از اعجاز صراط المستقیم است

اسلام فردا پایگاهش اورشلیم است

مغلوب قرآن میشود روزی تل اویو

با خاک یکسان میشود روزی تل اویو

قاسم سلیمانی در ایران بی شمار است

انگیزه ی لشگر نشان ذوالفقار است

ایران که جای کودتای مخملی نیست

از ما نباشد هر که با سیدعلی نیست

رمز بقا قطعا به دست مردم ماست

این اولین تحلیل گام دوم ماست

بر نفس سرکش راه طغیان را ببندیم

با معنویت در دو عالم سربلندیم

در فصل سختی چشم تهران هم به طوس است

چون ملک ایران بیمه ی شمس الشموس است

 

شاعران به واسطه قلم خود و با حضور در خاکریز دانایی، ادامه دهنده راه شهدا هستند

سیدمحمدرضا یعقوبی آل

بیم اهریمن ندارد ملک ایران شما

تا که باشد زاده موسی سلیمان شما

این ولایت حصن امن و شرط توحید شماست

با امین اللّه ایمن ماند ایمان شما

هرقدم طی زیارت، فوق حج اکبر است

در حرم هر روز باشد عید قربان شما

تا نشان باشد برای رهنوردان بهشت

نقش پایم مانده بر سنگ بیابان شما

سر زد از بین دو کوه طوس یک قطعه بهشت

از دل این روضه گل کرده است رضوان شما

«یعلم الجهر و ما یخفی» شهادت می دهد

شاهدم من بر همه پیدا و پنهان شما

می وزد از صحن آزادی و قدس و انقلاب

عطر جمهوری اسلامی ایران شما

با من اینجا یاعلی گفتید در صحن غدیر

هر زیارت می شود تجدید، پیمان شما

هرکه با من همقسم شد حاج قاسم می شود

خادم این صحن گردد صحنه گردان شما

آیه «نصرٌ من اللّه» است نقش پرچمم

در پناه ماست حزب الله لبنان شما

هموطن هستند ایرانی و افغان شما

شاهد من فاطمیون خراسان شما

در همین مشهد بهشتی هست با نام رضا

گرد من جمعند ارواح شهیدان شما

در شهادتنامه مهر از مشهد من داشتند

باکری و کاوه و صیاد و چمران شما

هر که شد عبدالحسین* از فاطمه دم می زند

فاطمیونند هرجا مرد میدان شما

مطلع از اقبال اینجا حسن مقطع می شود

«ای جوانان عجم جان من و جان شما» **

*شهید عبدالحسین برونسی

**وامی از علامه اقبال لاهوری

 

شاعران به واسطه قلم خود و با حضور در خاکریز دانایی، ادامه دهنده راه شهدا هستند

سیدهاشم وفایی

یادتان هست آسمانی را

که افق های روشنایی داشت

گلشنی راکه لاله های آن

عطر نابی ز آشنایی داشت

یادتان هست جلوه هایی را

که هـرآئینـه نـورمی دادند

بردل سرد عافیت جـویان

گرمی و عشق و شورمی دادند

یادتان هست عاشقانی را

که پُر از عشق و آبرو بودند

روزهای حماسه و ایثار

با خدا گرم گفتگو بودند

یادتان هست سنگرانی را

که پُـراز نغمـه ی دعـا گشتند

درمناجات قاضی الحاجات

غـرق ایمـان و ربّنـا گشتند

دیده بـودیـد در ره تـوحیـد

هرکسی توشه ی سفر برداشت

هرشهیدی که بر زمین افتاد

پرچمش را یکی دگر بر داشت

بـدن هـرشهیـد را دیـدیـد

ترکش و تیـر پُرجـراحت کرد

چون که درخون خویش می غلطید

بامـن و تـو چهـا وصیـت کرد

گفت جانم فدایی اسلام

شاهدانی که غرق ایثارید

نکنددست یـاری خودرا

لحظه ای از امام بردارید

نکنـد بـاشهـادت گل ها

ماهمـه بین راه برگردیم

جـای پیمـودن ره آنـان

بنده ی جاه وسیم و زرگردیم

یادمان باشد ای خداجویان

که حسینی مـرام باید بود

گرکه آشوب وفتنه برپاشد

همـه جـا با امام باید بود

یادمان باشد این کویری را

که شـده با چه قیمتی گلزار

باید این راه را تابه آخررفت

پشت در پشت رهبری بیدار

گر که همراه رهبری باشیم

ره بودگرکه دور، نزدیک است

وقت بیداری است ای یاران

لحظه های ظهورنزدیک است

چـون «وفـایی» درانتظـار نور

گرشمـادیـده گـان تردارید

برروی دوش خود دراین میدان

پـرچـم افتخار بر دارید

 

شاعران به واسطه قلم خود و با حضور در خاکریز دانایی، ادامه دهنده راه شهدا هستند

ام البنین سادات مبارز

خوب می‌دانم این که منتظر هستی تا سلامی دوباره بفرستم

یک سبد را، پر از دعای فرج، مثل صدها ستاره بفرستم

مهربانی و خوب میدانم، قصد تو از دعا منم، خود من

می‌شود با امید دیدارت، چشم را در نظاره بفرستم؟

از بدی من است و امثالم دردهای دل تو بسیار است

قصه‌هایم برای تو هرچند، غصه شد بیشماره، بفرستم

از سر لطف دردهایم را دانه دانه شنیده ای، ای کاش

در رکاب تو میشد این لحظه روح خود را سواره  بفرستم

آمدی و بهار در راه است ای بهار ظهور تو بی مثل

دوست دارم برای میلادت یک گلستان گل بهاره بفرستم

ای پناه دل همه عالم من بمیرم برای غمهایت

تا سلامت بمانی ای آقا، السلامی دوباره ششظ

**********************************************

بر همان خاک که افتاد شهیدم  سوگند

بر همان آه که دلتنگ کشیدم سوگند

هر که در محضر جان جام شهامت نوشید

رخت رزمندگی از شوق شهادت پوشید

شهر پر بود پر از رایحه ی تلخ فراق

ناگهان پر شد از آن رایحه ما بین اتاق

خواستم ناله کنم در تب دوریش اما

گریه کردم به غم بی کفن کرببلا

شیشه‌ی عطر تنش گرچه شکستست ولی

عطر او میرسد از مأذنه با نام علی

راه حق رفته به پای شهدا می‌مانم

چادرم را به خدا سنگر خود می‌دانم

حق خودش گفته که اکراه نباشد در دین

چادر از عشق بپوشیم و نباشد جز این

حق چنان گفته که من نیز چنین می‌گویم

قول معصوم همان است همین می‌گویم

هر که هر شکل و شمایل بشود خیلی زود

از درون هم بشود غیر هر آنچیز که بود

چادر است سنگرمان، سنگرمان محکم باد

 تا ابد دشمن اسلام نگردد دلشاد

 

شاعران به واسطه قلم خود و با حضور در خاکریز دانایی، ادامه دهنده راه شهدا هستند

شاعران به واسطه قلم خود و با حضور در خاکریز دانایی، ادامه دهنده راه شهدا هستند

شاعران به واسطه قلم خود و با حضور در خاکریز دانایی، ادامه دهنده راه شهدا هستند

شاعران به واسطه قلم خود و با حضور در خاکریز دانایی، ادامه دهنده راه شهدا هستند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مهر ۰۲ ، ۱۰:۴۸
دبیر محافل

ه مناسبت هفته‌ی دفاع مقدس و سالروز آغاز امامت امام عصر(عج)؛

صبح شعر رهروان حق با حضور نماینده‌ ولی‌فقیه در مازندران برگزار شد

صبح شعر رهروان حق با حضور نماینده ولی فقیه در مازندران
 

صبح شعر رهروان حق همزمان با هفته‌ی دفاع مقدس و به مناسبت سالروز آغاز امامت پیشوای دوازدهم، حضرت امام زمان(عج) با حضور نماینده‌ی ولی‌فقیه در استان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی، سایر مسئولین استانی و شهری در ساری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی مازندران، به مناسبت سالروز آغاز امامت پیشوای دوازدهم، امام زمان علیه‌السّلام، محفل ادبی "رهروان حق" همزمان با هفته‌ی دفاع مقدس، صبح دوشنبه (3 مهرماه 1402) با حضور آیت‌الله محمدباقر محمدی‌لائینی، نماینده‌ی ولی‌فقیه در استان، سکینه‌خاتون مهدیان‌پور، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی، سرهنگ محمدحسن سلامی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سرهنگ مجید شعبانی، رئیس سازمان بسیج ادارات، مهدی معصومی‌گرجی، رئیس حوزه‌ی هنری مازندران، رؤسای ادارات شهرستانها، جمعی از شاعران، کتابداران، اعضا و عموم مردم با همکاری مشترک پایگاه مقاومت بسیج باقرالعلوم علیه‌السّلام و محفل ادبی اداره‌کل کتابخانه‌ها در دفتر نماینده‌ی ولی‌فقیه استان برگزار گردید.

نماینده‌ی ولی‌فقیه در صبح شعر ضمن اشاره به نقش شاعران در پاسداشت دفاع مقدس و موضوع انتظار اذعان داشت: در جمع شاعرانی هستیم که مفتخر به عنوان شاعران انتظار هستند. ما با هنر خود می‌توانیم زیبایی‌های هشت‌سال دفاع مقدس را برای عموم مردم بازگو کنیم. همه‌ی اینها افتخاراتی هستند که فرزندان این کشور در دوران دفاع، تقدیم ملّت کردند؛ ضمن آرزوی سلامتی همه‌ی جانبازان، از خداوند مهربان، برای شهیدان، این انسانهای پاک و شریف، درود و رحمت مسئلت داریم.

صبح شعر رهروان حق با حضور نماینده‌ ولی‌فقیه در مازندران برگزار شد

محمدی‌لائینی با تقدیر از عوامل برگزاری این ویژه‌برنامه همزمان با سالروز امامت امام زمان علیه‌السّلام و هفته‌ی دفاع مقدس، تصریح کرد: اگر دفاع مقدس نبود، بسیاری از مسیرهای ادبی یا ادبیاتی ما به راه‌های دیگر کشیده می‌شدند که به شکر خداوند، این موضوع باارزش، موجب هدایت شاعران و هنرمندان‌مان شده است؛ افزون بر آن، وجود شریف و مبارک پیشوای دوازدهم، امام زمان علیه‌السّلام لازمه‌ی حیاتمان است، به طوری که با دعا، نگاه و دَم ایشان زندگی می‌کنیم.

وی در پایان افزود: شاعران باید قدر هنر خود و سرمایه‌ای که دارند، را بدانند و ضمن بهره‌برداری و صرف آن، در راه درست و حفظ ارزش‌ها، شکر این عنایت الهی را بجای آورند؛ در حالی که ممکن است بسیاری از افراد جامعه، این نعمت خدادادی را در راه ترویج باطل استفاده کنند.

مهدیان‌پور در این ویژه‌برنامه ضمن گرامیداشت هفته‌ی دفاع مقدس، از وجود محافل ادبی خبر داد و گفت: ما در سطح استان ۳۲ محفل ادبی داریم که همه‌ی آنها زیرِنظر محفل ادبی سلمان هراتی وابسته به اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی مازندران اداره می‌شود. شرکت در برنامه‌ها و نشست‌های ادبی، کتابخانه‌های عمومی را به یک مرکز فرهنگی ادبی تبدیل کرد.

وی افزود: اهداف برگزاری این محافل، آشنایی عموم مردم با ادبیات حماسی، غنایی و متون باارزش و یادگارهای ادبی دوره‌های پیشین نظیر بوستان و گلستان سعدی، دیوان خواجه حافظ شیرازی و آثار هنرمندان دیگر در عرصه‌ی ادبی، نحوه‌ی صحیح خوانش این آثار ارزشمند، جذب علاقه‌مندان بیشتر به کتابخانه‌ها به ویژه کودکان و نوجوانان، برقراری ارتباطی مؤثر میان اعضا و هنرمندان بومی و در نهایت، تربیت نسلی فرهیخته و اهل قلم است.

گفتنی است، شاعران میثم رنجبر، علیرضا دهرویه، سیّدکمال قریشی، سیمین علیزاده، معصومه بخشنده، امیر طاهری، احمد ایرانی‌نسب، سیّدمجید هاشمی و خدیجه آخوندی به خوانش اشعار مناسبتی خود در صبح شعر رهروان حق پرداختند و در پایان مراسم از آنان تجلیل شد.

صبح شعر رهروان حق با حضور نماینده‌ ولی‌فقیه در مازندران برگزار شد

صبح شعر رهروان حق با حضور نماینده‌ ولی‌فقیه در مازندران برگزار شد

صبح شعر رهروان حق با حضور نماینده‌ ولی‌فقیه در مازندران برگزار شد

صبح شعر رهروان حق با حضور نماینده‌ ولی‌فقیه در مازندران برگزار شد

صبح شعر رهروان حق با حضور نماینده‌ ولی‌فقیه در مازندران برگزار شد

صبح شعر رهروان حق با حضور نماینده‌ ولی‌فقیه در مازندران برگزار شد

صبح شعر رهروان حق با حضور نماینده‌ ولی‌فقیه در مازندران برگزار شد

صبح شعر رهروان حق با حضور نماینده‌ ولی‌فقیه در مازندران برگزار شد

صبح شعر رهروان حق با حضور نماینده‌ ولی‌فقیه در مازندران برگزار شد

صبح شعر رهروان حق با حضور نماینده‌ ولی‌فقیه در مازندران برگزار شد

صبح شعر رهروان حق با حضور نماینده‌ ولی‌فقیه در مازندران برگزار شد

صبح شعر رهروان حق با حضور نماینده‌ ولی‌فقیه در مازندران برگزار شد

صبح شعر رهروان حق با حضور نماینده‌ ولی‌فقیه در مازندران برگزار شد

صبح شعر رهروان حق با حضور نماینده‌ ولی‌فقیه در مازندران برگزار شد

صبح شعر رهروان حق با حضور نماینده‌ ولی‌فقیه در مازندران برگزار شد

صبح شعر رهروان حق با حضور نماینده‌ ولی‌فقیه در مازندران برگزار شد

صبح شعر رهروان حق با حضور نماینده‌ ولی‌فقیه در مازندران برگزار شد

صبح شعر رهروان حق با حضور نماینده‌ ولی‌فقیه در مازندران برگزار شد

صبح شعر رهروان حق با حضور نماینده‌ ولی‌فقیه در مازندران برگزار شد

صبح شعر رهروان حق با حضور نماینده‌ ولی‌فقیه در مازندران برگزار شد

صبح شعر رهروان حق با حضور نماینده‌ ولی‌فقیه در مازندران برگزار شد

صبح شعر رهروان حق با حضور نماینده‌ ولی‌فقیه در مازندران برگزار شد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مهر ۰۲ ، ۱۰:۴۷
دبیر محافل

در راستای تعمیق باورهای ایرانی اسلامی انجام شد؛

راه اندازی هیئت فرزندان عاشورایی در قدمگاه کتاب اربعین

انجمن پروین
 

 اداره‌کل کتابخانه های عمومی استان ایلام، محفل ادبی پروین و هیئت فرزندان عاشورایی را با برگزاری کلاس های آموزش شاهنامه خوانی و نقل قول های عاشورایی راه اندازی کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه های عمومی استان ایلام، در راستای تعمیق باورهای ایرانی اسلامی در بین کودکان و نوجوانان، اداره‌کل کتابخانه های عمومی استان ایلام، محفل ادبی پروین و هیئت فرزندان عاشورایی را با برگزاری کلاس های آموزش شاهنامه خوانی و نقل قول های عاشورایی راه اندازی کرد.

سمیه حیدری، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام با اشاره به اینکه یکی از اهداف مهم تشکیل محافل ادبی در سطح نهاد کتابخانه های عمومی کشور، پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان است تاکید کرد: آشنایی کودک و نوجوان با ادبیات کهن و ادبیات بومی- محلی و حتی جریان ادبیات پایداری، از جمله اولویت های اصلی ما در برنامه های فرهنگی است، در حقیقت مخاطبان اصلی محفل ادبی پروین کودکان و نوجوانان هستند. برای همین منظور، از مهین امیدیان، دانش آموخته رشته ادبیات و پژوهشگر حماسه سرایی دعوت شد تا دبیری این محفل را به عهده بگیرد. 

وی بیان کرد: سه ماه از تأسیس این محفل می گذرد و در کلاس های شاهنامه خوانی اولویت ما توجه به مبحث پوشش عفاف و حجاب زنان در شاهنامه بود. در این راستا اشعاری از شاهنامه انتخاب و به بچه ها آموزش داده شد. کلاس های آموزش شاهنامه خوانی در ماه های تیر، مرداد و شهریور امسال به طور منظم در سالن جلسات اداره کل برگزار شد. 

حیدری افزود: در راستای تعمیق باورهای دینی، اشعاری در مدح خاندان رسول اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) از شاهنامه به کودکان آموزش داده شد که به مناسبت عید سعید غدیر خم دو نفر از اعضای محفل، پرهام امیدیان و بردیا گچی در مصلای شهر ایلام از طرف اداره‌کل کتابخانه های عمومی استان ایلام روی صحنه رفتند و ابیاتی از شاهنامه را برای حاضران قرائت کردند. 

وی تبیین کرد: در ایام محرم و شور حسینی که در استان ایلام پر رنگ تر جلوه می کند، بر آن شدیم که هیئت فرزندان عاشورایی را جهت تعمیق باورهای دینی در نوجوانان تشکیل دهیم و محتوای ادبی برای این نوجوانان که توسط ندا شاه محمدی از استان البرز فراهم شده بود، در اختیار کودکان قرار داده و با پیگیری و آموزش مداوم، نقل های عاشورایی را به آن ها آموزش دادیم. 

گفتنی است، روح الله اکبری، یکی از مستندسازان مطرح استان در جلسات شاهنامه خوانی نوجوانان در سالن جلسات کتابخانه مرکزی حضور یافت و برنامه ای با عنوان «ژن ژیان» را تدوین کرد که در شبکه استانی ایلام پخش شد. هیئت فرزندان عاشورایی اداره کل کتابخانه های عمومی استان ایلام در ایام اربعین برنامه های متعددی از جمله در قدمگاه کتاب اربعین در منطقه سه راه کارزان به اجرا در آوردند.

راه اندازی هیئت فرزندان عاشورایی در قدمگاه کتاب اربعین

راه اندازی هیئت فرزندان عاشورایی در قدمگاه کتاب اربعین

راه اندازی هیئت فرزندان عاشورایی در قدمگاه کتاب اربعین

راه اندازی هیئت فرزندان عاشورایی در قدمگاه کتاب اربعین

 

  •  
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مهر ۰۲ ، ۱۰:۴۶
دبیر محافل