محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی

در پی منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از گسترش جریان‌های اصیل زبان و ادبیات فارسی در بین مردم، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از شاعران پیشکسوت و استادان عرصه شعر و ادب، نسبت به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور، با محوریت کتابخانه‌های عمومی استان‌های مختلف و هدایت شاعران و پژوهشگران مطرح هر استان، اقدام کرد.
این اقدام با هدف نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی برای انجام فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌ها و تمهید زمینه اعتلای آن، تقویت و راه‌اندازی محفل‌های ادبی در کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و همچنین ساماندهی نیروهای متعهد و متخصص ادبی به منظور ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه‌ها انجام شد.

۱۴ مطلب در مهر ۱۴۰۱ ثبت شده است

گزارش تصویری

ویژه برنامه شعرخوانی و روایتگری«عطش عشق»در کتابخانه مرکزی پارک شهر

همزمان با فرا رسیدن چهل ودومین سالگرد هفته دفاع مقدس، ویژه برنامه شعرخوانی و روایتگری «عطش عشق» شنبه ۹ مهر ماه؛ به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران با حضور سردار حاج عباس بایرامی، رییس سازمان ادبیات و تاریخ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور، علیرضا زندوکیلی،مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران؛ اعضای شورای ادبی نهاد کتابخانه ها، دبیران محافل ادبی استان ،جمعی از شاعران و کتابداران وعلاقمندان حوزه شعر دفاع مقدس در کتابخانه مرکزی پارک‌شهر برگزار شد.

ویژه برنامه «عطش عشق» در کتابخانه مرکزی پارک شهر محمود اکرامی،دبیر محافل ادبی استان تهران - ویژه برنامه «عطش عشق» در کتابخانه مرکزی پارک شهر ویژه برنامه «عطش عشق» در کتابخانه مرکزی پارک شهر علیرضا زندوکیلی،مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران-ویژه برنامه «عطش عشق» در کتابخانه مرکزی پارک شهر سکینه خاتون مهدیان پور،معاون اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران،ویژه برنامه «عطش عشق» در کتابخانه مرکزی پارک شهر ویژه برنامه «عطش عشق» در کتابخانه مرکزی پارک شهر سخنرانی و روایتگری سردار بایرامی، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس-ویژه برنامه «عطش عشق» در کتابخانه مرکزی پارک شهر ویژه برنامه «عطش عشق» در کتابخانه مرکزی پارک شهر سخنرانی و روایتگری سردار بایرامی، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس-ویژه برنامه شعرخوانی و روایتگری«عطش عشق» در کتابخانه مرکزی پارک شهر سخنرانی و روایتگری سردار بایرامی، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس-ویژه برنامه شعرخوانی و روایتگری«عطش عشق» در کتابخانه مرکزی پارک شهر ویژه برنامه «عطش عشق» در کتابخانه مرکزی پارک شهر سخنرانی و شعرخوانی آقای سعیدی راد، دبیر استانی کنگره شعر دفاع مقدس-ویژه برنامه شعرخوانی و روایتگری«عطش عشق» در کتابخانه مرکزی پارک شهر ویژه برنامه شعرخوانی و روایتگری«عطش عشق» در کتابخانه مرکزی پارک شهر علیرضا زندوکیلی،مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران-ویژه برنامه «عطش عشق» در کتابخانه مرکزی پارک شهر ویژه برنامه شعرخوانی و روایتگری«عطش عشق» در کتابخانه مرکزی پارک شهر شعرخوانی آقای داودرضا کاظمی-ویژه برنامه شعرخوانی و روایتگری«عطش عشق» در کتابخانه مرکزی پارک شهر سخنرانی و شعرخوانی خانم نغمه مستشارنظامی، دبیر محافل ادبی کشور-ویژه برنامه شعرخوانی و روایتگری«عطش عشق» در کتابخانه مرکزی پارک شهر شعرخوانی و خاطره گویی آقای سیدحبیب حبیب پور -ویژه برنامه شعرخوانی و روایتگری«عطش عشق» در کتابخانه مرکزی پارک شهر شعرخوانی خانم فاطمه نانی زاد-ویژه برنامه شعرخوانی و روایتگری«عطش عشق» در کتابخانه مرکزی پارک شهر شعرخوانی خانم سمانه رحیمی-ویژه برنامه شعرخوانی و روایتگری«عطش عشق» در کتابخانه مرکزی پارک شهر ویژه برنامه شعرخوانی و روایتگری«عطش عشق» در کتابخانه مرکزی پارک شهر شعرخوانی آقای داوودی- ویژه برنامه شعرخوانی و روایتگری«عطش عشق» در کتابخانه مرکزی پارک شهر شعرخوانی آقای سینا علیمحمدی-ویژه برنامه شعرخوانی و روایتگری«عطش عشق» در کتابخانه مرکزی پارک شهر ویژه برنامه «عطش عشق» در کتابخانه مرکزی پارک شهر ویژه برنامه «عطش عشق» در کتابخانه مرکزی پارک شهر شعرخوانی  خانم فریبا یوسفی -ویژه برنامه «عطش عشق» در کتابخانه مرکزی پارک شهر ویژه برنامه شعرخوانی و روایتگری «عطش عشق» ویژه برنامه شعرخوانی و روایتگری «عطش عشق» ویژه برنامه شعرخوانی و روایتگری «عطش عشق»
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مهر ۰۱ ، ۱۷:۰۱
دبیر محافل

همزمان با سالروز ازدواج پیامبر اسلام(ص) و حضرت خدیجه(س) برگزار شد؛

اختتامیه دومین کنگره ملی شعر «زیر یک سقف» با حضور شاعران برجسته کشور

برگزیدگان دومین کنگره ملی شعر خانواده معرفی شدند

در آستانه سالروز ازدواج پیامبر اسلام(ص) و حضرت خدیجه برگزیدگان دومین کنگره ملی شعر خانواده و سبک زندگی با عنوان «زیر یک سقف» معرفی شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران، آیین اختتامیه دومین کنگره ملی شعر خانواده و سبک زندگی با عنوان «زیر یک سقف» با مشارکت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پنجشنبه ۱۴مهرماه با حضور محمدرضا اسفاری، سرپرست اداره کل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی؛ فعالان ادبیات و خانواده همچون سیدسلمان علوی ولدی، فعال و پژوهشگر عرصه خانواده و نویسنده مجموعه کتاب های «منِ دیگر ما»؛ محمدجواد شرافت، شاعر؛ حجت الاسلام و المسلمین رسول ساکی، دبیر ستاد راهبری جمعیت حوزه های علمیه؛ حسن جوشقانیان، پدر دبیر کنگره و سیاوش جبه داری، پدر دبیر علمی کنگره و جمع کثیری از شاعران و نویسندگان روز پنجشنبه ۱۴ مهر ماه برگزار  شد.

در این آیین که در فرهنگسرای ارسباران برگزاری شد، جمعی از برگزیدگان این کنگره از جمله مهدی خان محمدی، دکتر عباس احمدی، محمدجواد الهی پور، زهرا سپهکار، محمد حسین مهدویان اشعار خود را قرائت کردند.

اختتامیه دومین کنگره ملی شعر خانواده و سبک زندگی با حضور شاعران برجسته کشور

اختتامیه دومین کنگره ملی شعر خانواده و سبک زندگی با حضور شاعران برجسته کشور

 

در بخشی از این آیین عاطفه جوشقانیان، دبیر کنگره گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در دومین کنگره ملی شعرخانواده را قرائت کرد و افزود: خانواده و خصوصاً زن،  محور تحولات اجتماعی و حل مسئله بحران جمعیت است از طرفی نقش انکارناپذیر هنر در جریان سازی فرهنگی و ماندگاری آن بر کسی پوشیده نیست. با توجه به این مسائل، بر آن شدیم تا با زبان لطیف شعر به امر مهم و  مغفول زن، خانواده و جمعیت بپردازیم.

عاطفه جوشقانیان، دبیر کنگره ملی شعر زیر یک سقف  در ادامه گفت : دومین دوره کنگره ملی شعر خانواده با عنوان «زیر یک سقف» در دو بخش عمومی و ویژه برگزار شد. در بخش عمومی از شاعران دعوت شد در موضوعاتی همچون سیره خانوادگی اهل بیت(ع)، نقش زن به عنوان همسر، مادر و دختر در جامعه، سبک زندگی اصیل ایرانی اسلامی با محوریت خانواده، عاشقانه های خانوادگی، ارتباط والدین و فرزندان و ارتباط فرزندان با یکدیگر، سروده های خود را برای دبیرخانه کنگره ارسال کنند. کنگره در بخش ویژه نیز پذیرای آثار ترانه با موضوع آشتی و  عذرخواهی همسران بود. آثار در قالب شعر کلاسیک، شعر کودک ونوجوان، ترانه، طنز و آزاد بررسی شدند.

اختتامیه دومین کنگره ملی شعر خانواده و سبک زندگی با حضور شاعران برجسته کشور

 

وی درباره مشارکت کنندگان در برگزاری این کنگره خاطر نشان کرد: این آیین به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با مشارکت نهاد کتابخانه های عمومی کشور، حوزه هنری، مجمع ملی فعالان جمعیت و ستاد راهبری جمعیت حوزه های علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

جوشقانیان افزود: فراخوان کنگره شعر خانواده و سبک زندگی، زیر یک سقف» هر سال در سالروز ازدواج امیرالمومنین(ع) اعلام و اختتامیه آن در سالروز ازدواج پیامبر ص برگزار می شود؛ در دوره اول کنگره به دلیل کیفیت و کمیت بالای آثار، ۲۰ اثر مورد تقدیر قرار گرفتند.

وی در ادامه سخنانش در خصوص برگزاری دیگر محافل ادبی در جهت اهداف کنگره  گفت: بین افتتاحیه تا اختتامیه محافل متعددی همچون محفل  شعر یک لقمه زندگی با شعرخوانی مادران شاعر در تهران، محفل شعر بیت عاشقانه با شعرخوانی زوج های شاعر در قم، محفل شعرتکیه خانه با محوریت سبک زندگی عاشورایی در بیت الزهرای کرمان و محفل شعر یک و بیست دقیقه با محوریت مکتب سلیمانی در گلزار شهدای کرمان (در سر مزار سردار سلیمانی)  در کشور برگزار شد.

اختتامیه دومین کنگره ملی شعر خانواده و سبک زندگی با حضور شاعران برجسته کشور

 

وی تصریح کرد: از برنامه های دیگر دومین کنگره زیر یک سقف، رصد، جمع آوری و فراهم کردن بستر مناسب جهت انتشاراشعار  سطح بالا با موضوع فرزندآوری و افزایش جمعیت بود که به حدود ۵۰ اثر رسیدیم که از این تعداد ۲۰ اثر مورد تقدیر قرار می گیرند و از دیگر توفیقات این دوره از کنگره این بود که سه شعر از اشعار جمعیت در بخش بین الملل و اشعاری به زبان انگلیسی، عربی و اردو است. همین مسئله، نشان دهنده جریان سازی و اهمیت این کنگره است.     

دبیر کنگره ملی شعر زیر یک سقف درباره تعداد آثار رسیده به این کنگره یادآور شد: تعداد اثر رسیده به دبیرخانه کنگره ملی شعر خانواده ۶۰۰ اثر بود که از این تعداد حدود ۴۰۰ اثر به مرحله دوم داوری و حدود ۱۰۰ اثر در ۵ بخش به مرحله داوری نهایی راه یافت. داوران مرحله نهایی کنگره، محمود حبیبی کسبی، علی داوودی، فریبا یوسفی، عباس محمدی، ناصر فیض، کمال شفیعی، مهدی مظفری ساوجی، محمدحسن جمشیدی بودند.

اختتامیه دومین کنگره ملی شعر خانواده و سبک زندگی با حضور شاعران برجسته کشور

 

در ادامه حسین حقیقی، خواننده صدا و سیما که بیشتر آثار وی در حوزه خانواده است سه قطعه را برای شرکت کنندگان اجرا کرد و از تولید قطعه ای با یکی از ترانه های برگزیده این کنگره با همکاری حوزه هنری خبر داد.

لازم به ذکر است در یکی از جلسات شورای اندیشه ورز این کنگره ضمن دعوت از حسین حقیقی طرح تولید آثار موسیقی در حوزه خانواده  مطرح شده بود و  بخش ویژه این کنگره به ترانه های عاشقانه خانوادگی اختصاص یافت.

 

اختتامیه دومین کنگره ملی شعر خانواده و سبک زندگی با حضور شاعران برجسته کشور

 

در بخش دیگری از این آیین کلیپی از سخنان استاد محسن عباسی ولدی نگارنده کتاب های تربیتی من دیگر ما و از اعضای شورای اندیشه ورز کنگره ملی شعر خانواده پخش شد. وی در این کلیپ به طرح اهمیت شعر خانواده و کنگره زیر یک سقف پرداخت و گفت برگزاری این کنگره آرزوی چندین و چند ساله من بود.  

در ادامه، سید سلمان علوی از موسسان و اعضای هیات اندیشه ورز کنگره ملی در بخشی از این آیین به گفت و گو با نجم الدین شریعتی، مجری این برنامه پرداخت و ضمن تاکید براینکه آثار تاثیر گذار در زمینه شعرخانواده بسیار کم است، مدیران فرهنگی را متوجه فرمایش مقام معظم رهبری کردند که اگر قرار باشد بودجه فرهنگی را صرفاً در یک بخش هزینه کنیم آن بخش شعر است.

اختتامیه دومین کنگره ملی شعر خانواده و سبک زندگی با حضور شاعران برجسته کشور

 

در پایان این آیین با حضور محمدرضا اسفاری، سرپرست اداره کل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی، سید سلمان علوی، حجت الاسلام رسول ساکی دبیر ستاد راهبری جمعیت حوزه های علمیه، حسن جوشقانیان، پدر دبیر کنگره و سیاوش جبه داری، پدر دبیر علمی کنگره از برگزیدگان این کنگره تقدیر شد.

در بخش شعر کلاسیک، آثار محمد مهدی خانمحمدی، حسین خزایی، جواد الهی پور، فاطمه عارف نژاد، زهرا سپهکار و محمد خادم برگزیده شناخته شد. همچنین در بخش اشعار کلاسیک از حسین کردعلی، میثم داوودی، محمدعلی کعبی، لیلا علیزاده، حمیدرضا مداح، علیرضا نورعلیپور، نرگس میرفیضی تقدیر شدند.   

اختتامیه دومین کنگره ملی شعر خانواده و سبک زندگی با حضور شاعران برجسته کشور

 

در بخش پایانی این مراسم نیز برگزیدگان بخش‌های مختلف به شرح زیر تقدیر شدند:

در  بخش ویژه این کنگره ترانه محمد زارعی به عنوان اثر برگزیده و اثر مهدی کبیری شایسته تقدیر قرار گرفتند.

در بخش کودک شعر دادیار حامدی به عنوان اثر برگزیده معرفی شد و آثار الهام فرجی و اکرم هاشمی سجزیی، قابل تقدیرشناخته شدند.

در بخش شعر سپید شعر زهرا شرفی و مصطفی توفیقی  شایسته تقدیر قرار گرفتند. این بخش اثر برگزیده نداشت.

در بخش شعر طنز از حسن حاتمی، محمدحسین مهدویان، عباس احمدی، احمد رفیعی وردنجانی برگزیده شناخته شدند.

در بخش رصد شعر جمعیت و فرزندآوری از ۲۰ اثر تقدیر شد که اسامی آنان به این شرح است: پیوند فرهادی، سمیه تورجی، ریحانه نوری، مریم زرنشان، علی باباجانی، سمیه بابایی، اکرم سادات هاشمی پور، طیبه شامانی، محمدمهدی خانمحمدی، جواد الهی پور، نفیسه سادات موسوی، فاطمه عارف نژاد، زهرا علیشاهی، فاطمه نانی زاد، محمدحسین مهدویان، مهدی پرنیان، عباس احمدی، سید احمد حسینی (شهریار)، ماجد منابی، پیوند فرهادی.

گفتنی است نهاد کتابخانه های عمومی کشور از برگزیدگان بخش شعر طنز و شعر جمعیت تجلیل کرد و در پایان از سنا رضایی شاعر ۹ ساله افغانستانی به دلیل شرکت در این کنگره تجلیل شد.

دومین کنگره ملی شعر خانواده به همت مدیریت آفرینش های ادبی سازمان فرهنگی هنری، نهاد کتابخانه های عمومی کشور، حوزه هنری، سازمان تبلیغات اسلامی، ستاد راهبردی جمعیت حوزه های علمیه و مجمع ملی فعالان جمعیت برگزار شده است.

اختتامیه دومین کنگره ملی شعر خانواده و سبک زندگی با حضور شاعران برجسته کشور

 

اختتامیه دومین کنگره ملی شعر خانواده و سبک زندگی با حضور شاعران برجسته کشور

اختتامیه دومین کنگره ملی شعر خانواده و سبک زندگی با حضور شاعران برجسته کشور

 

اختتامیه دومین کنگره ملی شعر خانواده و سبک زندگی با حضور شاعران برجسته کشور

اختتامیه دومین کنگره ملی شعر خانواده و سبک زندگی با حضور شاعران برجسته کشور

اختتامیه دومین کنگره ملی شعر خانواده و سبک زندگی با حضور شاعران برجسته کشور

اختتامیه دومین کنگره ملی شعر خانواده و سبک زندگی با حضور شاعران برجسته کشور

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مهر ۰۱ ، ۱۷:۰۰
دبیر محافل

همزمان با چهل و دومین سالگرد دفاع مقدس؛

ویژه برنامه عصر شعر «عطش عشق» به همت اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار شد

image-20221004125313-7.jpeg

ویژه برنامه عصر شعر «عطش عشق» همزمان با چهل و دومین سالگرد دفاع مقدس به همت اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و مشارکت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان برگزار شد.

به گزارش روابط  عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، ویژه برنامه عصر شعر «عطش عشق» همزمان با چهل و دومین سالگرد هفته دفاع مقدس به همت اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و مشارکت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان با حضور حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی؛ سرهنگ رضوی، فرمانده حوزه مقاومت بسیج ادارات شهید طرحچی؛   خانواده معظم شهید محمدعلی قنبری و خانواده معظم شهید حمید حکمت پور؛ موسی عصمتی، شاعر نابینا؛ مجتبی فدایی، دختر شهید معزز محمدعلی قنبری، جواد حاجی زاده، مجتبی ابوالقاسمی، علی اصغر شکفته از شاعران بومی و جمعی دیگر از علاقه مندان برگزار شد.

ویژه برنامه عصر شعر «عطش عشق» به همت اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار  شد

 

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در ابتدای این جلسه ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس، گفت: امروز تمرکز نهاد بر روی خدمت محوری و برنامه محوری است. به عبارت دیگر فرهنگسراهای اجتماعی که امروزه به عنوان کتابخانه های عمومی در حال فعالیت هستند وظیفه دارند تا با توجه به تعریف ۴۰ نوع خدمت کتابخانه ای بالغ بر ۱۰۰۰ برنامه فرهنگی اجرا کنند. یکی از این برنامه ها حوزه ادبیات و توجه ویژه به شعر و ادب است.

وی با اشاره به راه اندازی محافل ادبی در کتابخانه های عمومی، تصریح کرد: هدف از راه اندازی و فعالیت این محافل ادبی شناسایی استعدادهای نوظهور و رشد و پرورش آنان برای ارتقای ادبیات فارسی است و نقطه اوج فعالیت این محافل ادبیات پایداری و مقاومت است.

سبزیان با بیان اینکه دوران دفاع مقدس گنجی است که مملو از اتفاقات موثر و مفید بوده است، اظهار داشت: اگر این جنگ ۸ سال طول کشید اما به اندازه قرنها می توان از داخل آن سبک زندگی در زیرشاخه های فردی، اجتماعی، سیاسی، خانوادگی و ... کسب کرد. هدف از برگزاری این قبیل برنامه ها ایجاد پیوند این محافل و فضاها با دستاوردهای دفاع مقدس است.

وی افزود: یکی از ماموریت های محافل ادبی توجه به استعدادهای نوظهوری است که انقلاب و جنگ را ندیده و درک نکرده اند اما می توان با برگزاری برنامه هایی از این دست، زمینه آشنایی بیشتر آنان را با این مقوله فراهم سازند. آشنایی با کسانی که امنیت، هویت، آرامش و رضایتمندی امروز را مرهون از خود گذشتگی آنان هستیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با اشاره به سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در خصوص هفته دفاع مقدس، ابراز کرد: امروز باید بیشتر به حوزه ادبیات پایداری و مقاومت و تبیین آن برای نسل جدید توجه داشته باشیم. ورود نسل جدید ادیبان در حوزه دفاع مقدس می تواند هویت جدید و مناسب به شعر و ادبیات آنان بدهد.

ویژه برنامه عصر شعر «عطش عشق» به همت اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار  شد

 

در ادامه هر یک از شاعران حاضر در جلسه به خوانش اشعار خود پرداختند:

 

از روز ازل مرا که دادار سرشت

 نه صومعه می روم نه مسجد نه کنشت

 تنها به حرم می روم از این رو که

هر جا که رضا هست همان جاست بهشت

هر چند که کشته مرده ی دیدارم

سویت نتوانم که قدم بردارم

پایی که برای آمدن در من نیست

من کفش به جا مانده ی یک زوّارم

می گرید و از گریه ی خود دلشاد است

 از بند پر است منتها آزاد است

 هر لحظه هزار مرتبه می شکند

 هر چند که این پنجره از فولاد است

با حال و هوای نادری آمده ام پابوس عجب جواهری آمده ام

من مورچه ام از رهِ دوری آقا! با سفره یِ نان زائری آمده ام

جواد حاجی زاده

 

ویژه برنامه عصر شعر «عطش عشق» به همت اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار  شد

پائیز شعرهای مرا تازه می کنی

نام تو روشن آمده در بیشه غزل

ما را بخوان به سمت غزلهای تازه تر

ای لنکه روح توست در اندیشه غزل

این پاره شعر نیست برادر غم من است

این واژه ها برای تو مرهم نمی شود

تو غصه دار وحدت این خطه بوده ای

از اعتبار عشق شما کم نمی شود

این درد را چگونه بگویم، برادرم

در ازدحام این همه موج فریب ها!

ای سر بدار وحدت و ای مرد سر به زیر

ای آشنای مردم و خیل غریبها

مجتبی ابوالقاسمی

 

ویژه برنامه عصر شعر «عطش عشق» به همت اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار  شد

 

چون شیر، بین معرکه ها پا گذاشتنند

آنانکه عشق را به تماشا گذاشتند
یک آسمان ستاره کشیدند ودرافق

آیاتی ازحضور به معنا گذاشتند
سربند سرخ بسته وبا ذکریاحسین

پا درمسیرحضرت سقا گذاشتند

لب تشنه، دل به دامن دریای خون زدند

 داغ عطش به سینۀ دریا گذاشتند

جان را به کف گرفته وجانبازحق شدند

 آثارعشق برتن خود جا گذاشتند

مست ازشراب ناب طهورا شدند وبعد

مجنون شدند وسربه دامن صحرا گذاشتند

سر را به پای دوست فکندند، بی دریغ

تن را به تیغ تیزبلا وا گذاشتند

تا دست اجنبی نرسد سمت این وطن

خود دست وپا به صحنۀ هیجا گذاشتند

درصبح خون شکفته کشیدند لاله را

شب را میان حادثه تنها گذاشتند

علی اصغر شکفته

ویژه برنامه عصر شعر «عطش عشق» به همت اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار  شد

ویژه برنامه عصر شعر «عطش عشق» به همت اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار  شد

ویژه برنامه عصر شعر «عطش عشق» به همت اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار  شد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مهر ۰۱ ، ۱۶:۵۹
دبیر محافل

پدر شعر آیینی کشور در مراسم رونمایی از پوستر کنگره ملی زلال قریحه:

شاهد به ثمر نشستن نخل برومند شعر آیینی در کشور هستیم

رونمایی از پوستر زلال قریحه

محمدعلی مجاهدی در مراسم رونمایی از پوستر کنگره ملی زلال قریحه با اشاره به بالندگی شعر آیینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شعر عاشورا و شعر مقاومت را دو شاخه تناور این سبک از شعر عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، مراسم رونمایی از پوستر کنگره ملی زلال قریحه با حضور محمدعلی مجاهدی، پدر شعر آیینی کشور و دبیر دائمی دبیرخانه شعر آیینی، مهدی توکلیان، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، حجت‌الاسلام سید احمد طباطبایی‌نژاد، سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری قم، سرهنگ محمدرضا شکوریان، جانشین معاونت فرهنگی سپاه علی ابن ابی طالب (ع) و وحید رسولی، مدیر هنری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم در سالن غدیر اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم برگزار شد.

 

تبعیت از فرمان رهبری، انگیزه برگزاری کنگره

مهدی توکلیان، سرپرست اداره کل کتابخانه‌ های عمومی استان قم در ابتدای این مراسم،  ضمن تبریک ۱۸ مهر ماه، سالروز ولادت شهید مهدی زین الدین گفت: زمانی که کتاب «تنها گریه کن» وارد بازار نشر شد، تقریظی از مقام معظم رهبری پیرامون کتاب منتشر شد که در آن تعابیر ویژه‌ای پیرامون نویسنده، ناشر و کتاب به کار برده شده بود. سرکارخانم مستشار نظامی نیز که از شاعران آیینی و نیز دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور هستند، ترکیب‌بندی پیرامون مادر شهید معماریان، سرکار خانم اشرف السادات منتظری سرودند و شعر ایشان به استحضار مقام معظم رهبری رسیده بود و ایشان مجدداً تقریظی پیرامون این سروده نوشتند و فرمودند: «بسیار کار درست و به‌جایی کرده‌اند؛ آن بانوی شهیدپرور و آن حماسه، در خور چنین ستایش است. ای کاش برای دیگر مادران ارجمند شهیدان در قم ــ مانند مادر شهیدان زین‌الدّین ــ و در سراسر کشور نیز زلال قریحه‌ شاعران، آثاری بیافریند.» و این تقریظ برای محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور و استان قم انگیزه ای شد تا کنگره شعری با عنوان «زلال قریحه» برگزار شود.

وی افزود: این کنگره در دو بخش شعر و سرود و نوحه برگزار خواهد شد که حمید رمی در حوزه سرود و نوحه و جواد الهی پور نیز در حوزه شعر به عنوان دبیران اجرایی فعالیت خواهند داشت؛ همچنین باعث افتخار است که استاد مجاهدی، پدر شعر آیینی کشور نیز به عنوان رئیس شورای سیاست گذاری این کنگره حضور خواهند داشت و سرکار خانم نغمه مستشار نظامی نیز دبیر علمی این کنگره را بر عهده خواهند داشت.

توکلیان در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم که با مشارکت سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری قم، کاری درخور شان و جایگاه مادران شش هزار شهید استان قم انجام شود و مراسم اختتامیه نیز همزمان با روز تکریم مادران شهید که سالروز وفات حضرت ام البنین علیهما السلام است،  برگزار شود. همچنین این رویداد با کنگره شش هزار و نود شهید استان نیز همزمان است و امیدواریم از کمک دست اندرکاران این کنگره، و به طور خاص دبیرخانه کنگره، سپاه علی ابن ابی طالب (ع) و سایر نهاد ها و ارگان‌های فرهنگی نیز در این زمینه بهره مند شویم.

 

شعر آیینی امروز، غیور و شورآفرین است

در ادامه این نشست، محمد علی مجاهدی، پدر شعر آیینی کشور گفت: شعر آیینی امروز، غیور و شورآفرین است و این همان چیزی است که شاید سال های سال از آن غفلت داشته اند. در این شصت سالی که در مسیر شعر آیینی گام برداشتیم، شعر قم ظرفیتی منحصر به فردی دارد که متاسفانه برخی کم اعتنایی‌ها به این قشر ضربه زده است. توقع داشتیم که در چنین جلسه‌ای، نماینده ای از اداره کل فرهنگ و ارشاد استان قم حضور داشته باشد؛ در حالی که این کار، از وظایف ذاتی این اداره کل و وزارت ارشاد است و زمانی که مقام معظم رهبری روی مسئله ای تاکید می کنند، دیگر هیچ عذری پذیرفته نیست.

وی اضافه کرد: عدد شش هزار و نود شهید برای یک شهر آن هم مثل شهر قم، کم نیست و خانواده های بسیاری در این جنگ تحمیلی داغدار شدند که حضور ما برای این بزرگواران می تواند احساس همدردی به همراه داشته باشد؛ در حالی که موجودیت این نظام، مدیون فرهنگ عاشوراست و فرهنگ عاشورا نیز اگر تا به امروز ادامه پیدا کرده است، به دلیل وجود شهیدان بلند آوازه‌ای است که در عاشورای سال ۶۱ با آن همه حماسه و فداکاری به میدان آمدند. اینجا مسئله شهیدان و دستور مقام معظم رهبری است و هیچ اهمالی از هیچ مقامی پذیرفتنی نیست و من دوست داشتم که مدیرکل ارشاد در این مراسم حضور داشت و خیر مقدمی می گفت و کمکی در این موضوع داشت.

شاهد به ثمر نشستن نخل برومند شعر آیینی در کشور هستیم

 

حضور نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نشانه دغدغه و علاقه آنهاست

پدر شعر آیینی کشور در ادامه تصریح کرد: نهاد کتابخانه های عمومی کشور، سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری قم و دیگر نهاد های فرهنگی انصافاً در این چند جلسه ای که من حضور داشتم و شاهد بودم، با تمام وجود حضور پیدا کردند که سابقاً اینگونه نبود و این حضور نشانگر علاقه و دغدغه آنهاست.

این شاعر آیینی در ادامه ابراز داشت: شعر آیینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به حدی از بالندگی رسید که حتی شعرا و سخن‌شناسانی که چندان به مسائل مذهبی علاقه نشان نمی دادند را به اعتراف واداشت که این دو دهه، دهه های بالندگی و به ثمر نشستن نخل برومند شعر آیینی در کشور است و دو شاخه تناور بیشتر از سایر شاخه ها در آن جلب توجه می کند، شعر عاشورا و شعر مقاومت که هر دو از یک سرچشمه سیرآب می شوند.

دبیر دائمی دبیرخانه شعر آیینی کشور همچنین گفت: امروز ما آثاری را شاهد هستیم که نه تنها آن خلاهای ملموس و محسوسی که از نظر محتوایی در شعر آیینی پیش از انقلاب وجود داشت، ترمیم شده است؛ بلکه به لحاظ ساختاری و محتوایی سبقه ماندگاری به خود گرفتند و این آثار توسط شاعران جوان و دغدغه‌مند در قم و سایر استان ها سروده شده است.

محمدعلی مجاهدی در ادامه افزود: این مسئله بسیار مهم است که مقام معظم رهبری اسمی از استان قم و شهدای آن می‌برند و این باید زمینه‌ای برای تلاش نهادهای فرهنگی استان ایجاد کند و من به عنوان کسی که سال هاست در حوزه شعر آیینی فعالیت می‌کنم احساس خطر می‌کنم که این گنجینه‌ای که ما سال هاست برای به دست آوردن آن تلاش کرده‌ایم و نیروهایی را تربیت کرده‌ایم، از دست برود چرا که امروز اعتباری برای برگزاری کلاس‌های آموزشی و تربیت نیروهای جوان وجود ندارد. در بسیاری از مناسبت های مختلف و مراسم ها که مسئولیت داوری اشعار را داشتم، دیده ام بسیاری از برگزیدگان این جشنواره ها، شاعران قمی بوده‌اند و این آموزش‌ها برای تربیت شاعران نسل های بعدی نیز باید ادامه پیدا کند.

 

دیدار های مکرر شهید زین الدین با عارف عامل شیخ جعفر مجتهدی

وی در پایان اظهار داشت: شاید این بعد از شخصیت وجودی شهید زین الدین مغفول مانده باشد ولی این را من شاهد بودم که مجتهدی مدتها در قم ساکن بودند و من از سال 1342 با ایشان افتخار همدمی و معاشرت داشتم و یکی از کسانی که برای دیدن ایشان از هر فرصتی استفاده می کرد، شهید زین الدین بود؛ به گونه ای که به محض آنکه ایشان می آمدند، مرحوم مجتهدی با ایشان خلوت می کردند و عذر بقیه را می خواستند. گاهی اوقات شهید زین الدین غروب از جبهه می آمدند و تا اذان صبح با هم بودند و دوباره با روحیه ای که می گرفتند به جبهه می رفتند. در آخرین دیدار، مرحوم مجتهدی به ایشان فرمودند: آن قراری که با  ارباب حضرت سید الشهدا علیه السلام  بسته ای، اگر می خواهید تحقق پیدا کند، زمانش الان است و باید عجله کنید..» و آن سفر آخر شهید بود. این خون های مقدس پای انقلاب ریخته شده است. برادران زین الدین نه تنها در استان که بر گردن کشور حق بزرگی دارند و تاکنون نیز نداشته‌ایم که مقام معظم رهبری در مورد موضوعی این چنین تاکید کنند و اولین اتفاق در این حوزه است و اهالی و مسئولین استان قم باید قدر این موضوع را بدانند و در راه تحقق آن قدم بردارند.

 

در راه برگزاری این کنگره با نهاد همراهی و همکاری می کنیم

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام سید احمد طباطبایی‌نژاد، سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری قم گفت: سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری قم سعی کرده است که با تمام توان خود در خدمت گسترش و ترویج شعر آیینی باشد و در این کنگره نیز با تمام توان با نهاد کتابخانه های عمومی همراهی و همکاری خواهیم داشت. همچنین در برگزاری کنگره شش هزار شهید استان قم نیز در طرحی به نام «چله بهشت»، به تبیین و ترویج معارف و خاطرات شهدای استان قم خواهیم پرداخت.

شاهد به ثمر نشستن نخل برومند شعر آیینی در کشور هستیم

همراهی شعر با ملودی و آهنگ در نسل جوان تاثیرگذار است

همچنین حمید رمی، دبیر اجرایی بخش نوحه و سرود کنگره ملی زلال قریحه نیز در پاسخ به سوالاتی پیرامون نحوه برگزاری کنگره گفت: در ابتدا از نهاد کتابخانه های عمومی و سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری قم تشکر می کنم و در ضرورت و اهمیت شعر در فرهنگ‌سازی جامعه شاید مهم‌ترین سخن را مقام معظم رهبری گفته اند که فرمودند «گاهی یک بیت شعری که شما می خوانید، از یک ساعت بحث مستدل یک گوینده‌ی ماهر تأثیرش در دلها بیشتر است. خوب، این خیلی ظرفیت بزرگی است» و این تاثیرگذاری شعر وقتی با آهنگ و ملودی همراه شود، اثرگذارتر خواهدشد و این دلیل ضرورت حضور نوحه، تصنیف و سرود در این کنگره است. ما در بخش سرود و نوحه، دو نوع اثر داریم، یکی شعر محور و دیگری ملودی محور است.

شاهد به ثمر نشستن نخل برومند شعر آیینی در کشور هستیم

 

گفتنی است که در پایان این مراسم از پوستر کنگره ملی زلال قریحه رونمایی شد.

شاهد به ثمر نشستن نخل برومند شعر آیینی در کشور هستیم

شاهد به ثمر نشستن نخل برومند شعر آیینی در کشور هستیم

شاهد به ثمر نشستن نخل برومند شعر آیینی در کشور هستیم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مهر ۰۱ ، ۱۶:۵۸
دبیر محافل

به میزبانی کتابخانه های عمومی قم؛

دوره آموزشی شعر و داستان برگزار می شود

کارگاه آموزشی مدرسه اسلامی هنر قم

به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، کارگاه های آموزشی با موضوع شعر و داستان ویژه گروه های سنی نوجوان، جوان و بزرگسال برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، کارگاه های آموزشی با موضوع «شعر و داستان»، ویژه گروه های سنی نوجوان، جوان و بزرگسال در کتابخانه های عمومی قم برگزار می شود.

این کارگاه ها در ده جلسه و با حضور اساتید مجرّب به میزبانی کتابخانه های عمومی شهر قم برگزار خواهد شد. آخرین مهلت ثبت نام در این دوره آموزشی تا ۳۰ مهر ماه بوده و زمان شروع دوره نیز ۷ آبان خواهد بود.

علاقه مندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام، به کتابخانه های عمومی قم مراجعه کرده و یا با شماره تلفن ۳۷۷۵۸۷۶۰ تماس حاصل فرمایند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مهر ۰۱ ، ۱۶:۵۷
دبیر محافل

به مناسبت میلاد پیامبر رحمت و روز بزرگداشت لسان الغیب شیرازی؛

شیراز میزبان عصر شعر «غمزه نگار» می شود

عصر شعر غمزه نگار

عصر شعر «غمزه نگار» برنامه گرامیداشت میلاد حضرت رسول اکرم «ص» و یادروز حافظ بزرگ به همت ۱۹ مهرماه در شیراز برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس، در راستای گرامیداشت میلاد حضرت رسول اکرم «ص» امام جعفر صادق (ع)، همچنین یادروز لسان الغیب حافظ شیرازی، محفل ادبی قند پارسی اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس، عصر شعر «غمزه نگار» را برگزار می کند.

این نشست با حضور و سخنرانی جواد دهقانیان، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز و غلامرضا کافی، دبیرمحفل ادبی قندپارسی و استاد دانشگاه شیراز، همچنین شعرخوانی شاعران و نقد شعر همراه است.

عصر شعر «غمزه نگار» روز سه شنبه ۱۹ مهرماه ۱۴۰۱  ساعت ۱۶  در سالن کتابدار کتابخانه عمومی رئیسی اردکانی شیراز برگزار خواهد شد.

شیراز میزبان عصر شعر «غمزه نگار» می شود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مهر ۰۱ ، ۱۶:۵۷
دبیر محافل

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام:

شعر و ادبیات فارسی بخش مهمی از میراث فرهنگی و تمدنی ایران اسلامی است

مراسم پاسداشت شعر و ادب فارسی

سمیه حیدری در مراسم پاسداشت شعر و ادب فارسی با اشاره ظرفیت‌های این حوزه به عنوان بخشی از میراث فرهنگی و تمدنی ایران اسلامی، بر حفظ و انتقال این میراث ارزشمند به نسل‌های آینده تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان ایلام، مراسم پاسداشت شعر و ادب فارسی و نکوداشت استاد شهریار شاعر بزرگ زبان فارسی، با همکاری ادارات کتابخانه های عمومی، آموزش و پرورش استان ایلام و دانشگاه فرهنگی در شهر ایلام برگزار شد.

شعر و ادبیات فارسی بخش مهمی از میراث فرهنگی و تمدنی ایران اسلامی است

سمیه حیدری، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام در این مراسم گفت: شعر و ادبیات فارسی بخش مهمی از میراث فرهنگی و تمدنی ایران اسلامی است و حفظ و انتقال این میراث ارزشمند به نسل های آینده وظیفه همه ماست.

وی با اشاره نقش کتابخانه های عمومی عمومی در توسعه فرهنگ عمومی جامعه افزود: شعر و ادب فارسی همواره از دغدغه های مسئولین نهاد کتابخانه های عمومی کشور بوده است و تشکیل محافل ادبی در سراسر کشور مهمترین قدم این مجموعه جهت توسعه ادبیات فارسی و کمک به کشف و معرفی استعدادهای جوانان در این زمینه است.

حیدری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه حساس معلمی در شناساندن هویت اسلامی ـ ایرانی به دانش آموزان، انجام کارهای فرهنگی را بسیار مهم قلمداد کرد و آمادگی کتابخانه های استان را در جهت ارائه برنامه هایی در راستای حفظ و اشاعه فرهنگ انقلاب اسلامی به دانشجو معلمان و دانش آموزان اعلام کرد.

شعر و ادبیات فارسی بخش مهمی از میراث فرهنگی و تمدنی ایران اسلامی است

در ادامه علی  درویشی، مدیرکل اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام نیز در سخنانی به اهمیت حفظ هویت اسلامی ـ ایرانی در نسل جوان اشاره و پیوند میان واژگان اصیل در لهجه ها و زبان های مختلف در کشور را جهت همدلی اقوام مختلف ایرانی ضروری قلمداد کرد.

شعر و ادبیات فارسی بخش مهمی از میراث فرهنگی و تمدنی ایران اسلامی است

همچنین رمضان پیری، سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان ایلام نیز با تقدیر از تلاش های اداره کل آموزش و پرورش استان و اداره کل کتابخانه های عمومی استان در برگزاری این مراسم، به وجود سرمایه های فرهنگی کشور اشاره و بیان داشت: روح لطیف و روحانی شهریار را در سرودن شعر "علی ای همای رحمت" می توان لمس نمود؛ بنابراین گرامیداشت بزرگانی چون شهریار و پاسداشت روز شعر و ادب فارسی در پیشبرد برنامه های فرهنگی و شناساندن هویت ملی به نسل جوان و همچنین کودکان و نوجوانان مهم و ضروری است.

شعر و ادبیات فارسی بخش مهمی از میراث فرهنگی و تمدنی ایران اسلامی است

در این مراسم شهریار شادی گو، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان و سخنران ویژه مراسم، به ارتباط انسان از بدو تولد تا کهنسالی با شعر و ادبیات اشاره کرد و به ویژگی ها و معرفی شعرا در قبل و بعد از اسلام پرداخت.

گفتنی است در این مراسم محمدرضا، رستم پور، یوسف رستمی، قاسم ساجدی و داریوش شهبازی از شاعران ایلامی به شعرخوانی و سرایش اشعاری از جدیدترین آثار خود پرداختند.

 

شعر و ادبیات فارسی بخش مهمی از میراث فرهنگی و تمدنی ایران اسلامی است

شعر و ادبیات فارسی بخش مهمی از میراث فرهنگی و تمدنی ایران اسلامی است

شعر و ادبیات فارسی بخش مهمی از میراث فرهنگی و تمدنی ایران اسلامی است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مهر ۰۱ ، ۱۶:۵۶
دبیر محافل

به همت اداره کل کتابخانه های عمومی بوشهر؛

نشست روایت مادری با معرفی کتاب «یک دریا ستاره» برگزار شد

2.jpg

نشست روایت مادری با معرفی کتاب «یک دریا ستاره» با حضور زهرا تعجب روای اثر در گلزار شهدای بوشهر برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان بوشهر، نشست روایت مادری با معرفی کتاب «یک دریا ستاره» خاطرات زهرا تعجب، همسر شهید مسعود (حبیب) خلعتی به قلم سیدقاسم یاحسینی، با حضور نویسنده و راوی اثر، حیدر راهب، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان بوشهر؛ سرهنگ علی غضنفری، معاون هماهنگ کننده سپاه امام صادق(ع)؛ سمیه رسولی، مدیرکل کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان؛ سعید حیدری، مدیرکل دفتر امور سیاسی انتخابات و تقسیمات استان؛ اسماعیل سجادی منش، مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی؛ آرزو شبل الحکما بوشهری نژاد، رئیس سازمان بسیج جامعه زنان استان بوشهر؛ نرگس صداقت، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان؛ مجید عابدی شاعر و دبیر محفل ادبی شعر و آفتاب، خانواده های معزز شهدا و علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی در گلزار شهدای بوشهر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حیدر راهب، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان بوشهر با عرض تسلیت ایام اربعین حسینی گفت: برگزاری محفل روایت مادری با حضور خانواده معظم شهدا و در کنار مزار مطهر شهدای بوشهر دارای معنویت خاصی است. با توجه به رویکرد ما در مردمی بودن مراسم، این بار تصمیم گرفتیم بر خلاف روال گذشته که مراسم در سالن های همایش برگزار می‌شد، این مراسم را در جوار گلزار شهدای عزیز برگزار کنیم و امشب همه مهمان این شهدای عزیز هستیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان بوشهر خاطرنشان کرد: روایت مادری از سلسله نشست های ملی است که به همت نهاد کتابخانه های عمومی کشور با هدف تجلیل و تکریم مقام شامخ مادران و همسران شهدا در همه استان ها با محوریت معرفی کتاب برگزار می شود. جای خالی کتاب از زبان مادران شهدا در استان بوشهر حس می‌شود و می طلبد که دستگاه‌های فرهنگی در حمایت و تولید آثار هنری فاخر تلاش کنند که تحقق این مهم در انتقال مفاهیم انقلابی به جوانان تاثیر زیادی خواهد داشت.

وی در خصوص کتاب «یک دریا ستاره» گفت: این اثر بسیار خوشخوان و روان است و راوی حقایق و خاطرات زندگی خود را صادقانه و بدون اغراق در این کتاب بیان کرده است.

حیدر راهب گفت: احترام و تکریم خانواده شهدا به عنوان سهامداران اصلی انقلاب اسلامی وظیفه ما است و ما تا ابد مدیون خون شهدا و ایثارگری و فداکاری های ایشان هستیم.

وی به حدیثی از نبی مکرم اسلام(ص) اشاره کرد و گفت: در این حدیث خداوند به حضرت رسول(ص) فرموده است: «من جانشین شهید در خانواده او هستم، هر کس رضایت خانواده شهید را جلب کند رضایت مردم را جلب کرده است و هر کس آن ها را به خشم آورد ما را به خشم آورده است.» وی از دستگاه‌ها و نهادهایی که در برگزاری این مراسم همکاری کرده‌اند، تشکر کرد و گفت: انشاالله دعای خیر مادران شهدای عزیز همراه ما باشد.

در ادامه این مراسم زهرا تعجب، راوی کتاب «یک دریا ستاره» و همسر شهید مسعود خلعتی به بیان خاطرات خود در زندگی با این شهید بزرگوار پرداخت.

زهرا تعجب به چاپ خاطرات خود در زمان انقلاب و دفاع مقدس در نشریه عرشیان اشاره کرد و گفت: این کار بهانه ای شد که خاطرات خود را در قالب کتاب گردآوری کنم. تمام خاطرات من با اشک نوشته شده است؛ چراکه مرور خاطرات آن زمان یادآور دوران شیرین گذشته است.

همسر شهید خلعتی به علاقه خود به جنگیدن در کنار همسرش در جبهه‌های نبرد اشاره کرد و افزود: عشق به دفاع از وطن و شهرم و همچنین علاقه به تجربه فضای جبهه باعث شد در آبان ماه سال 1360 به مدت دو ماه در کنار همسر خود در جبهه‌های جنوب حضور داشته باشم.

در ادامه این برنامه سرهنگ علی غضنفری، معاون هماهنگ کننده سپاه امام صادق علیه السلام استان بوشهر به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: این مجلس با صفا و بی ریا یکی از بهترین محافل و مجالسی بود که توفیق شد در آن بار دیگر ذهن خود را به ایام  پرافتخار دفاع مقدس ببریم. می توان تجلی صبر حضرت زینب سلام الله علیها را در سبک زندگی مادران و همسران شهدای ما مشاهده کرد و این الگو باعث شد که چنین مادرانی چنین فرزندانی را تربیت کنند.

معاون هماهنگ کننده سپاه امام صادق علیه السلام بوشهر تصریح کرد: امروز می‌بینیم که در همه صحنه‌ها و اتفاقاتی که در کشور می‌افتد باز هم مادران، همسران و خانواده شهدا هستند که زینب وار ایستاده اند و از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دفاع می کنند. اقدام خلاقانه اداره کل کتابخانه های عمومی استان بوشهر در برگزاری این مراسم در جوار شهدای بوشهر جای تقدیر و تشکر دارد، امیدواریم که بتوانیم از ظرفیت گنجینه خاطرات فرزندان، مادران و همسران شهدا استفاده کنیم.

وی افزود: وظیفه همه نهادهای فرهنگی است که در انتقال مفاهیم ایثار و شهادت تلاش کنند؛ چراکه موفقیت ما در همه زمینه ها در گرو پرداختن به سیره راه شهدا است.

از دیگر بخش های این مراسم صحبت های مادر دو شهید غلامرضا و عبدالرضا جمهوری بود که وی به بیان خاطراتی از دوران جوانی و نوجوانی فرزندان خود پرداخت.

مادر شهیدان جمهوری در بیان خاطره ای گفت: پس از اینکه خبر شهادت غلامرضا را دریافت کردیم، درخت کُناری که در حیاطمان بود به کلی خشک شد و بعد از چندماه و در زمانی که پیکر این شهید پیدا شد و به بوشهر بازگشت این درخت جوانه زد و سبز شد.

شعرخوانی مجید عابدی، دبیر محفل ادبی شعر و آفتاب و همچنین مداحی در عزای حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام از دیگر بخش های این مراسم معنوی بود.

در پایان این مراسم از زهرا تعجب، مادر شهیدان جمهوری و مجید عابدی با اهدای لوح سپاس تقدیر به عمل آمد.

 

نشست روایت مادری با معرفی کتاب «یک دریا ستاره» برگزار شد

نشست روایت مادری با معرفی کتاب «یک دریا ستاره» برگزار شد

نشست روایت مادری با معرفی کتاب «یک دریا ستاره» برگزار شد

نشست روایت مادری با معرفی کتاب «یک دریا ستاره» برگزار شد

نشست روایت مادری با معرفی کتاب «یک دریا ستاره» برگزار شد

نشست روایت مادری با معرفی کتاب «یک دریا ستاره» برگزار شد

نشست روایت مادری با معرفی کتاب «یک دریا ستاره» برگزار شد

نشست روایت مادری با معرفی کتاب «یک دریا ستاره» برگزار شد

نشست روایت مادری با معرفی کتاب «یک دریا ستاره» برگزار شد

نشست روایت مادری با معرفی کتاب «یک دریا ستاره» برگزار شد

نشست روایت مادری با معرفی کتاب «یک دریا ستاره» برگزار شد

نشست روایت مادری با معرفی کتاب «یک دریا ستاره» برگزار شد

نشست روایت مادری با معرفی کتاب «یک دریا ستاره» برگزار شد

نشست روایت مادری با معرفی کتاب «یک دریا ستاره» برگزار شد

نشست روایت مادری با معرفی کتاب «یک دریا ستاره» برگزار شد

نشست روایت مادری با معرفی کتاب «یک دریا ستاره» برگزار شد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ مهر ۰۱ ، ۱۵:۳۳
دبیر محافل

به همت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد؛

مادران هشت شهید دفاع مقدس یزد در ویژه‌برنامه «روایت مادری» تجلیل شدند

تقدیر از مادران هشت شهید دفاع مقدس استان یزد در ویژه‌برنامه «روایت مادری»

در ویژه برنامه «روایت مادری» با محوریت کتاب «مادرانه» از مادران سرافراز هشت شهید دفاع مقدس در شهرستان ابرکوه تجلیل شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد، در مراسمی با حضور محسن رفیعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد؛ هادی زارع‌زاده، فرماندار ابرکوه و جمعی از مردم و مسئولان ابرکوهی، از صبر و استقامت مادران هشت شهید دفاع مقدس در شهرستان ابرکوه در قالب برنامه «روایت مادری» تجلیل شد.

در این برنامه که به میزبانی اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان ابرکوه و با همکاری فرمانداری و شهرداری ابرکوه و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد شهید و امرو ایثارگران، تبلیغات اسلامی و بسیج ناحیه ابرکوه برگزار شد، کتاب «مادرانه» نوشته رحیم میرعظیم که به بیان خاطرات هشت مادر شهید ابرکوهی پرداخته است، مورد بررسی قرار گرفت و از نویسنده این کتاب نیز تقدیر شد.

رفیعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در ابتدای این برنامه با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و پاسداشت مقام شهدای سرافراز ایران اسلامی، هدف از برگزاری سلسله نشست‌های کشوری «روایت مادری» را تشریح و بیان کرد: دو هدف مهم از برگزاری این سلسله نشست‌ها، نقد، بررسی و معرفی کتاب‌هایی با موضوع شهدا و بیان خاطرات مادران آنان و همچنین تجلیل از صبوری و استقامت مادران بزرگوار شهید است که پرورش دهنده این اسوه‌های شجاعت و دلیری بودند.

مادران هشت شهید دفاع مقدس یزد در ویژه‌برنامه «روایت مادری» تجلیل شدند

وی تأکید کرد: تقویت برنامه‌های فرهنگی و تلاش برای رشد کیفی خدمات کتابخانه‌ای، از مهم‌ترین برنامه‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در دوره مدیریت جدید است.

زارع‌زاده، فرماندار ابرکوه نیز در این مراسم، شهدا را بهترین شاخص و الگوی زندگی برای نسل حاضر قلمداد کرد و گفت: باید تلاش کنیم آثار ارزشمند هنری و فاخر با موضوع دفاع مقدس را تقویت کنیم و در این راستا، بیان خاطرات شیرین والدین شهدا و به خصوص مادران صبور شهید، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مادران هشت شهید دفاع مقدس یزد در ویژه‌برنامه «روایت مادری» تجلیل شدند

وی افزود: کتابت و تدوین خاطرات مادران شهدا از آن جهت اهمیت دارد که می‌تواند مکتب شهادت و شهیدان را به عنوان چراغ راه حرکت و زندگی در اختیار جامعه قرار دهد.

محمدرضا بابایی، از ایثارگران و راویان دفاع مقدس شهرستان ابرکوه، سخنران دیگر این مراسم بود. وی در سخنان خود بیان خاطرات شهدا را دارای اهمیت ویژه‌ای دانست و گفت: بیان این خاطرات و زنده داشتن یاد شهید و شهادت، به ما کمک می‌کند به زندگی خود جهت بدهیم و دچار خطا و انحراف نشویم.

مادران هشت شهید دفاع مقدس یزد در ویژه‌برنامه «روایت مادری» تجلیل شدند

بابایی تصریح کرد: لازم است خاطرات شهدا از زبان مادران، پدران، همسران و خانواده آنان که با شهدا روزگار گذرانده‌اند، بیان شود و پس از تدوین در قالب کتاب، ثبت شده و در اختیار همه نسل‌ها قرار گیرد.

وی با بیان اینکه کتابت خاطرات و آثار شهدا، راهی در جهت حفظ و نشر فرهنگ شهادت و ایثار است، گفت: هیچ رسانه‌ای ماندگاری و استناد کتاب را ندارد و با وجود رشد رسانه‌های نوین در جامعه، کتاب همچنان جایگاه و اهمیت خود را حفظ کرده است.

این رزمنده دفاع مقدس در بخش دیگری از سخنان خود، کتاب «مادرانه» را کاری ارزشمند از رحیم میرعظیم دانست و گفت: آقای میرعظیم در این کتاب سعی کرده در کنار اجمال و رعایت سادگی و شیوایی کلام، خاطرات جذاب و ناب مادران شهدا را بیان کند و در کنار این موضوع، نگاه تک‌بعدی به شهدا هم نداشته باشد و همه ابعاد و برجستگی‌های آنان را در مقابل دیدگان خواننده قرار دهد.

رحیم میرعظیم، نویسنده کتاب مادرانه نیز در این نشست، با اشاره به روند جمع‌آوری خاطرات، تدوین و کتابت اثر خود، گفت: برای من توفیق بزرگی بود که بتوانم پای صحبت‌های مادران و خانواده شهدا بنشینم و جزئیات شیرین و ارزشمندی از زندگی شهدا را به رشته تحریر درآورم که این کار برکات و اثرات بزرگی در زندگی‌ام داشت.

مادران هشت شهید دفاع مقدس یزد در ویژه‌برنامه «روایت مادری» تجلیل شدند

وی افزود: به اعتقاد من، جمع‌آوری خاطرات مادران و پدران شهدا در این برهه، مهم‌ترین مرحله از ثبت آثار، خاطرات و سیره زندگی شهدا است. هنوز بسیاری از والدین شهدا هستند که اسرار و خاطرات زندگی فرزند خود را در سینه دارند و کسی به آنان مراجعه نکرده و در مواردی هم با فوت این عزیزان، بخشی از گنجینه ناب دفاع مقدس از دست رفته است.

میرعظیم خاطرنشان کرد: پس از جمع‌آوری و ثبت این خاطرات و نکات، مرحله بعدی آغاز می‌شود که هنرمندان حوزه‌های مختلف ادبی و هنری باید پا به عرصه بگذارند و از این اطلاعات، کتاب، فیلم و اثر فاخر هنری تولید کنند.

این نویسنده ابرکوهی همچنین از تدوین خاطرات ۳۰ مادر شهید دیگر شهرستان خبر داد و گفت: در آینده‌ای نزدیک جلدهای دوم و سوم کتاب مادرانه که به بیان خاطرات این مادران سرافراز شهدا پرداخته، منتشر خواهد شد.

وی توصیه‌ای به حاضران در مجلس داشت و گفت: هروقت حال خوشی نداریم و دلتنگی‌ها و فشارهای زندگی ما را در تنگنا قرار می‌دهد، کافی است به محضر والدین شهدا مشرف شویم و از وجود این عزیزان نور و آرامش کسب کنیم.

اجرای نمایش‌نامه‌خوانی با برداشت برش‌هایی از زندگی حضرت ام‌البنین(س) توسط دو تن از کتابداران یزدی، از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

در پایان نشست روایت مادری در استان یزد، از مادران بزرگوار هفت شهید دفاع مقدس ابرکوهی و خواهر دیگر شهید این شهرستان که روایت‌های زندگی آنان در کتاب «مادرانه» ثبت شده، تجلیل شد.

مادران هشت شهید دفاع مقدس یزد در ویژه‌برنامه «روایت مادری» تجلیل شدند

مادران هشت شهید دفاع مقدس یزد در ویژه‌برنامه «روایت مادری» تجلیل شدند

مادران هشت شهید دفاع مقدس یزد در ویژه‌برنامه «روایت مادری» تجلیل شدند

مادران هشت شهید دفاع مقدس یزد در ویژه‌برنامه «روایت مادری» تجلیل شدند

مادران هشت شهید دفاع مقدس یزد در ویژه‌برنامه «روایت مادری» تجلیل شدند

مادران هشت شهید دفاع مقدس یزد در ویژه‌برنامه «روایت مادری» تجلیل شدند

مادران هشت شهید دفاع مقدس یزد در ویژه‌برنامه «روایت مادری» تجلیل شدند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ مهر ۰۱ ، ۱۵:۳۰
دبیر محافل

ببینید | شعرخوانی جمعی از بانوان شاعر آیینی به مناسبت ایام اربعین حسینی

اربعین

ویژه برنامه «نی نامه های عاشورایی» به مناسبت فرار رسیدم ایام اربعین حسینی با شعرخوانی ۱۸۱ بانوی شاعر آیینی کشورمان طی ۳ روز از از ۵ تا ۷ شهریورماه به صورت حضوری و مجازی در کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد که در ادامه فیلم جمعی از شعرخوانی های منتخب این نشست ها را می بینید.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در آستانه اربعین حسینی به همت محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ویژه‌برنامه‌ای با عنوان «نی‌نامه‌های بانوان عاشورایی» طی ۳ روز با حضور ۱۸۱ بانوی شاعر از سراسر کشور به صورت حضوری و مجازی در سالن اجتماعات کتابخانه پارک شهر تهران برگزار شد که بانوان شاعر آیینی کشور سروده‌های عاشورایی خود را با مخاطبان به اشتراک گذاشتند. در ادامه جمعی از اشعار منتخب این نشست‌ها را مشاهده می کنید:

برای خواندن شعر هر کدام از شاعران، روی نام وی کلیک کنید: عاطفه جوشقانیان | فاطمه نانی زاد | اعظم سعادتمند | افسانه غیاثوند | الهام عمومی | الهام نجمی | انسیه موسویان | ایمان طرفه | پاییز رحیمی | پونه نیکوی | راضیه جبه داری | رباب کلامی | ریحانه ابراهیم زادگان | زهرا زاهدی | زهرا شعبانی | زهرا قاسمی | زهرا محدثی خراسانی | سارا جلوداریان | سمانه رحیمی | سمیه فضلعلی | سمیه مومنی | شبنم فرضی زاده| صبا فیروزی | عارفه دهقانی | فرشته حسینی | فریبا یوسفی | کبری حسینی بلخی | لیلا حسین نیا | لیلا حضرتی | ماهرخ درستی | محدثه آشتیانی | مریم کرباسی | مینا شیرخان | نصیبا مرادی | نفیسه موسوی | فاطمه طارمی

 


عاطفه جوشقانیان 


فاطمه نانی زاد


اعظم سعادتمند


افسانه غیاثوند


الهام عمومی


الهام نجمی


انسیه موسویان


 

ایمان طرفه


 

پاییز رحیمی


 

پونه نیکوی


 

راضیه جبه داری


 

رباب کلامی


 

ریحانه ابراهیم زادگان


 

زهرا زاهدی


زهرا شعبانی


 

زهرا قاسمی


 

زهرا محدثی خراسانی


 

سارا جلوداریان


 

سمانه رحیمی


 

سمیه فضلعلی


 

سمیه مومنی


 

شبنم فرضی زاده


 

صبا فیروزی


 

عارفه دهقانی


 

فرشته حسینی


 

فریبا یوسفی


کبری حسینی بلخی


 

لیلا حسین نیا


لیلا حضرتی


 

ماهرخ درستی


 

محدثه آشتیانی


 

مریم کرباسی


 

مینا شیرخان


 

نصیبا مرادی


 

نفیسه موسوی


 

فاطمه طارمی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ مهر ۰۱ ، ۱۵:۳۰
دبیر محافل