محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی

در پی منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از گسترش جریان‌های اصیل زبان و ادبیات فارسی در بین مردم، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از شاعران پیشکسوت و استادان عرصه شعر و ادب، نسبت به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور، با محوریت کتابخانه‌های عمومی استان‌های مختلف و هدایت شاعران و پژوهشگران مطرح هر استان، اقدام کرد.
این اقدام با هدف نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی برای انجام فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌ها و تمهید زمینه اعتلای آن، تقویت و راه‌اندازی محفل‌های ادبی در کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و همچنین ساماندهی نیروهای متعهد و متخصص ادبی به منظور ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه‌ها انجام شد.

۱۰ مطلب در فروردين ۱۴۰۲ ثبت شده است

در نشست تخصصی پنج گنج نظامی در اردبیل عنوان شد؛

نظامی در منظومه هایش روایت کلاسیک را به شکلی مدرن باز آفرینی کرده است

نشست پنج گنج نظامی

دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: نظامی در لیلی و مجنون و سایر آثارش کوشیده تا انسان‌محوری را در کنار قداست و پاکی عشق و عرفان به نمایش بگذارد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل، با هدف پاسداشت حکیم نظامی، نشست تخصصی پنج گنج نظامی با حضور پروانه رضاقلیزاده، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان؛ مسروره مختاری، مدرس دانشگاه و دانشیار رشته ادبیات و زبان فارسی دانشگاه محقق اردبیلی؛ شهاب الدین وطن دوست، شاعر و پژوهشگر ادبیات فارسی و جمعی از علاقه مندان زبان و ادبیات فارسی در تالار بیضای کتابخانه عمومی شهید مطهری اردبیل برگزار شد.

 مسروره مختاری در این نشست اظهار داشت: حرکت ادبی که نظامی آن را آغاز کرد در قالب سبک عراقی به اوج رسید و ما در کنار پایبندی او به سبک خراسانی، از لحاظ فکری و ادبی، تحولات شعر را در اشعار او به عینه می‌بینیم.

نظامی در منظومه هایش روایت کلاسیک را به شکلی مدرن باز آفرینی کرده است

وی با بیان اینکه نظامی پدر استعاره است و در آثار او آرایه‌های ادبی در اوج قرار گرفته، تصریح کرد: همت در آثار نظامی و پرهیز از تقلید صرف، نمودی حقیقی پیدا کرده و نظامی را به داستان‌سرایی بی‌نظیر مبدل کرده است.

دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: او روایت کلاسیک را به شکل مدرن بازگو می‌کند و در لیلی و مجنون و سایر آثارش کوشیده تا انسان‌محوری را در کنار قداست و پاکی عشق و عرفان به نمایش بگذارد.

مختاری با بیان اینکه گفت‌و گومندی در آثار او به عینه مشاهده می‌شود، افزود: او متناسب با فرهنگ ایرانیان و اعتقاد راسخ به ملی‌گرایی و ایران‌گرایی همراه با فرهنگ دینی، اخلاقی و انسانی سعی کرده تا بهترین اشعار را بسراید.

نظامی در منظومه هایش روایت کلاسیک را به شکلی مدرن باز آفرینی کرده است

 وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: نظامی در زمان سلجوقیان می‌زیسته و به دلیل آن که سلجوقیان انزجار خاصی را در جامعه به وجود آورده بودند، با وجود اینکه در منطقه آذربایجان زاده و زیسته و زبان مادریش ترکی بود، هرگز تمایلی به سرودن شعر ترکی نشان نداده است.

 مختاری زهد، عرفان و خلوت‌گزینی را از دیگر ویژگی‌های شعر نظامی برشمرد و اضافه کرد: متناسب با طبع بلند او و دید عرفانی و شرعی در بیان مسائل، قدرت عشق او نیز در کنار قداست و پاکی از محورها و مبانی اصلی است.

این دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی بیان کرد: هر چند در برخی از اشعار او نشانه‌هایی از توجه به فنا و محو شدن را مشاهده می‌کنیم اما نظامی از اولین شاعرانی است که به وحدت وجود اعتقاد راسخ پیدا کرد و جلوه‌هایی از آن را می‌توان در اشعار غنایی و پربار او مشاهده کرد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان نیز در این نشست اظهار کرد: 21 اسفند سالروز بزرگداشت حکیم نظامی شاعر قرن ششم منطقه آذربایجان است که به همراه خاقانی در سرودن آثار کلاسیک و رونق‌ گرفتن سبک عراقی نقش و تأثیری بسزا داشت.

نظامی در منظومه هایش روایت کلاسیک را به شکلی مدرن باز آفرینی کرده است

 وی تصریح کرد: این 2 شاعر خطه آذربایجان با گذر از شعر دوره خراسانی، سعی کردند اشعار ناب عرفانی، ‌اخلاقی و دینی را در قرن پنجم و ششم ترویج دهند تا به جای اشعار حماسی،‌ این بار اشعار غنایی نمودی متفاوت پیدا کند.

 رضاقلیزاده ویژگی‌های شعر نظامی گنجوی را یادآور شد و گفت: اشعار او پر از معانی باریک، ظریف و تشبیهات بی‌نظیر بوده و تسلط او بر واژگان و علوم و فنون نیز در نوع خود بی‌نظیر است.

نظامی در منظومه هایش روایت کلاسیک را به شکلی مدرن باز آفرینی کرده است

 رضاقلیزاده افزود: خوانندگان با خوانش آثار او در بیکران دریای عمیق عرفانی و اخلاقی غوطه‌ور شده و زمینه خودسازی و تکیه بر باورهای دینی در آن ها به وجود می‌آید.

 رضاقلیزاده اهمیت دادن نظامی گنجوی را به ایران‌گرایی تحسین‌برانگیز توصیف کرد و گفت: ایران‌گرایی در آثار او جایگاهی بی‌نظیر دارد و او همچون سلف خود فردوسی توانسته عشق و ارادت خود را به ایران و سرزمین پاکان نشان دهد. ابیاتی از «هفت پیکر» مؤید این مدعا است:

همه عالم تن است و ایران، دل                نیست گوینده زین قیاس، خجل

چون که ایران، دل زمین باشد                  دل ز تن بِه بود، یقین باشد

رضاقلیزاده اضافه کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل با برگزاری این نشست تخصصی در قالب پنج گنج نظامی سعی کرده تا آثار او را بیشتر معرفی کند تا با بازخوانی این آثار ارزشمند، علاقه‌مندان از این گنجینه بهره ببرند.

نظامی در منظومه هایش روایت کلاسیک را به شکلی مدرن باز آفرینی کرده است

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل بیان کرد: در کتابخانه‌های عمومی استان آثار ارزشمند نظامی گنجوی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته و اهالی کتاب به راحتی می‌توانند از این آثار با ارزش استفاده کرده و بهره لازم را ببرند.

شهاب‌الدین وطن‌دوست نیز در آیین گرامیداشت نظامی گنجوی اظهار کرد: نظامی گنجوی از بزرگان ادبیات فارسی است که در قرن ششم و بین سبک خراسانی و عراقی در سبک آذربایجانی شعر سروده اما زمینه ظهور شاعران در سبک عراقی را فراهم کرده است.

وی از مخزن‌الاسرار او به عنوان سنگ بنای ادبیات عرفانی یاد کرد و گفت: او نه تنها شاعر درباری و مداح نیست بلکه سعی کرده در اشعار خود با غنا و ارزشی والا الگوهای رفتاری و انسانی را به شایستگی مطرح کند.

نظامی در منظومه هایش روایت کلاسیک را به شکلی مدرن باز آفرینی کرده است

 شاعر و پژوهشگر اردبیلی با طرح این سؤال که نظامی اهل آذربایجان است اما به چه دلیل در زبان ترکی شعری نسروده است، تصریح کرد: او اهل گنجه از خطه آذربایجان است اما پرواضح است که او به زبان ترکی شعری نسروده و سعی کرده ملی‌گرایی و وطن‌دوستی خود را در سرودن اشعار ناب فارسی به رخ بکشد.

شهاب الدین وطن‌دوست به تحرکات اخیر بر مبنای سیاسی برای به حاشیه کشیدن شاعران منطقه آذربایجان به ویژه نظامی اشاره کرد و افزود: هر چند برخی کشورهای همسایه سعی می‌کنند نظامی را شاعر دیار خود بنامند اما غافل از اینکه محدوده قفقاز از گرجستان تا ارمنستان و حتی چچن و تاتارستان محدوده ایران آن زمان بوده و ما افتخار می‌کنیم، شاعر بلندآوازه‌ای همچون نظامی گنجوی داریم که تعلق خاطری به ایران و زبان فارسی دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: هر چند در دوره سیاه قاجار بر اساس معاهده گلستان و ترکمن‌ چای بخشی از این کشورها از ایران جدا شدند اما جستجو در دیوان نظامی نشان می‌دهد که این شاعر با تعلق خاطر بسیار به زبان فارسی شعر سروده و توانسته بر قدرت و صلابت شعر فارسی بیفزاید.

نظامی در منظومه هایش روایت کلاسیک را به شکلی مدرن باز آفرینی کرده است

نظامی در منظومه هایش روایت کلاسیک را به شکلی مدرن باز آفرینی کرده است

این شاعر و پژوهشگر اردبیلی اضافه کرد: در دیوان نظامی گنجوی اشعاری ناب با برجستگی‌های اخلاقی،‌ معرفتی و دینی را شاهد هستیم که نشان‌دهنده اوج عظمت او در سرودن اشعار بی‌بدیل است و نظیر او را در تاریخ ادبیات فارسی مشاهده نمی‌کنیم.

در این آیین که به همت اداره کل کتابخانه عمومی استان اردبیل برگزار شد بخش هایی نظیر شعر خوانی، مناظره خوانی و اجرای موسیقی اجرا شد.

لیلی چو ستاره در عماری               مجنون چو فلک به پرده‌داری

لیلی کله بند باز کرده               مجنون گله‌ها دراز کرده

لیلی ز خروش چنگ در بر               مجنون چو رباب دست بر سر

لیلی نه که صبح گیتی افروز              مجنون نه که شمع خویشتن سوز

لیلی بگذار باغ در باغ               مجنون غلطم که داغ بر داغ

لیلی چو قمر به روشنی چست               مجنون چو قصب برابرش سست

لیلی به درخت گل نشاندن               مجنون به نثار در فشاندن

لیلی چه سخن؟ پری فشی بود               مجنون چه حکایت؟ آتشی بود

لیلی سمن خزان ندیده               مجنون چمن خزان رسیده

لیلی دم صبح پیش می‌برد                مجنون چو چراغ پیش می‌مرد

لیلی به کرشمه زلف بر دوش                مجنون به وفاش حلقه در گوش

نظامی در منظومه هایش روایت کلاسیک را به شکلی مدرن باز آفرینی کرده است

نظامی در منظومه هایش روایت کلاسیک را به شکلی مدرن باز آفرینی کرده است

نظامی در منظومه هایش روایت کلاسیک را به شکلی مدرن باز آفرینی کرده است

نظامی در منظومه هایش روایت کلاسیک را به شکلی مدرن باز آفرینی کرده است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۰۲ ، ۱۰:۰۳
دبیر محافل

فرماندار خلخال:

انتشار نتایج پژوهش ها در حوزه ادبیات موجب آشنایی اقشار مختلف با تاریخ و ادبیات ایران می شود

رونمایی

مراسم رونمایی از کتاب های «بررسی آموزه های اخلاقی در شاهنامه و مقایسه آن با مفاهیم آیات قرآن و نهج البلاغه» و «استعاره مفهومی عشق در مثنوی مولوی و غزلیات بیدل دهلوی» در اردبیل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل، مراسم رونمایی از کتاب های «بررسی آموزه های اخلاقی در شاهنامه و مقایسه آن با مفاهیم آیات قرآن و نهج البلاغه» و «استعاره مفهومی عشق در مثنوی مولوی و غزلیات بیدل دهلوی» با حضور سیدجواد یحیی زاده، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان خلخال؛ مهرانگیز عزیزی منامن، نویسنده کتاب؛ مریم محمدی، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان و جمعی از علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی در فرمانداری خلخال برگزار شد.

فرماندار خلخال در این مراسم شاهنامه فردوسی را یکی از مظاهر ادبی و فرهنگی در حوزه تاریخ و ادبیات ایران برشمرد و اظهار داشت: شاهنامه به مثابه متنی سرآمد برای شناساندن اسطوره ها و حماسه های ایرانی است که همواره بستر پژوهش ادیبان و مورخان بوده است.

 جواد یحیی زاده، فرماندار خلخال افزود: تلاش نویسندگان بومی در تشریح و تبیین ابعاد مختلف شاهنامه و انتشار این تحقیقات و پژوهش ها موجب آشنایی بیش از پیش اقشار مختلف مردم و جوانان با تاریخ و ادبیات ایران خواهد شد.

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: با وجود افزایش رغبت مردم به مطالعه از فضای مجازی هیچ چیز دیگری نمی تواند به اندازه کتاب در توسعه فرهنگی و حفظ داشته های فرهنگی تاثیر گذار باشد. لذا فعالان فرهنگی در شهرستان باید در خصوص ترویج فرهنگ کتابخوانی اهتمام لازم را داشته باشند.

نویسنده کتاب نیز در این مراسم طی سخنانی استعاره مفهومی را یکی از زیر شاخه های علوم شناختی عنوان کرد و گفت: با استخراج استعاره های مفهومی در هر متن و زبانی می توان فهمید که اهالی یک زبان چگونه امور ماورایی را به کمک امور فیزیکی بیان کرده اند.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان خلخال نیز با اشاره به رسالت های فرهنگی کتابخانه های عمومی در حمایت از نویسندگان بومی گفت: نویسندگان بومی به عنوان میراث داران فرهنگی محل سکونت خود محسوب می شوند و با معرفی آئین ها، سنت ها و مفاخر فرهنگی در پاسداشت بنیه های فرهنگی تلاش می کنند.

انتشار نتایج پژوهش ها در حوزه ادبیات موجب آشنایی اقشار مختلف با تاریخ و ادبیات ایران می شود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۰۲ ، ۱۰:۰۲
دبیر محافل

به میزبانی کتابخانه عمومی مریم؛

نشست رونمایی و جشن امضای کتاب «سر بر دامن ماه» برگزار شد

رونمایی کتاب سر بر دامن ماه

ویژه برنامه جشن اعیاد شعبانیه با محوریت رونمایی و جشن امضای کتاب «سر بر دامن ماه» به میزبانی کتابخانه عمومی مریم و با همکاری انتشارات کتاب جمکران‌ و کانون فرهنگی مریم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه های عمومی استان قم، به مناسبت میلاد امام زمان (عج)، ویژه برنامه جشن اعیاد شعبانیه با محوریت رونمایی و بررسی کتاب «سر بر دامن ماه» به همت کتابخانه عمومی مریم و همکاری انتشارات کتاب جمکران و کانون فرهنگی مریم، با حضور فاطمه دولتی، نویسنده اثر؛ فهیمه شاکری مهر، منتقد ادبی و مهدی توکلیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی برگزار شد.

در آغاز این نشست فاطمه دولتی، نویسنده کتاب «سر بر دامن ماه» ضمن اشاره به چگونگی داستان نویسی و انتخاب موضوع اظهار داشت: از سختی های نوشتن داستان های تاریخی و مذهبی، آشنایی و آگاهی مخاطبان از برخی رویدادها است و این کار را برای نویسنده دشوار می کند.

وی در ادامه افزود: در کتاب «سر بر دامن ماه» مخاطب می داند که جعفر کذاب خواست بر پیکر امام حسن عسکری (علیه السلام) نماز بخواند و خود را جانشین امام معرفی کند، ولی در ارائه این مطلب، نویسنده باید به گونه ای این واقعه را جذاب و پرکشش بنویسد که مخاطب را با خود همراه سازد تا بتواند با آن ارتباط برقرار کند.  

نشست رونمایی و جشن امضای کتاب «سر بر دامن ماه» برگزار شد


نویسنده کتاب «سر بر دامن ماه» خاطرنشان کرد: نوشتن داستان های مذهبی همراه با ایجاد گره و چگونگی گره گشایی بدون اینکه به تاریخ و مستندات لطمه ای وارد نشود، کار بسیار سختی است.

فاطمه دولتی بیان کرد: محوریت این کتاب بانو حدیث، همسر امام هادی علیه السلام و مادر امام حسن عسکری علیه السلام و مادربزرگ امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است که نقش پررنگ و برجسته ای در زمان غیبت امام عصر (عج) داشتند و این بانوی بزرگوار به جده یعنی مادربزرگ امام زمان مشهور بود و برای این کتاب تحقیقات گسترده‌ای صورت گرفت.

دولتی در پایان عنوان کرد: نام این کتاب به این خاطر سر بر دامن ماه گذاشته شد که ایشان پناه شیعیان و پاسخگوی پرسش های آنان بودند و مانند ماه درخشان در شب های مه آلود می درخشیدند.

در ادامه فهیمه شاکری مهر، منتقد و کارشناس برنامه اظهار داشت: برای من شخصیت بانو حدیث بسیار جذاب و گیرا بود. او در دوره خفقان عباسیان زعیم شیعه می شود و به عنوان جانشین امام حسن عسکری علیه السلام از انحراف شیعیان جلوگیری می کند و مانع بزرگی برای فتنه انگیزی عباسیان به شمار می رود. و این به خاطر حفظ جان امام زمان (عج) و حفظ باورهای شیعیان است.
نویسنده کتاب «نبرد تک خوان» در ادامه گفت: نثر کتاب روان و دلنشین است و تصویرسازی خوبی از فضا و موقعیت دارد.

در پایان شرکت کنندگان در این نشست سوال ها و نقطه نظرات خود را بیان کردند.

گفتنی است، از دیگر برنامه های این نشست، اهدای کتاب با امضای نویسنده به نفرات برنده در قرعه کشی، اجرای سرود، حرکات نمایشی و رزمی کاری و همچنین مولودی و شعرخوانی همراه با مسابقه های شاد و هیجان انگیز بود.

نشست رونمایی و جشن امضای کتاب «سر بر دامن ماه» برگزار شد

نشست رونمایی و جشن امضای کتاب «سر بر دامن ماه» برگزار شد

نشست رونمایی و جشن امضای کتاب «سر بر دامن ماه» برگزار شد

نشست رونمایی و جشن امضای کتاب «سر بر دامن ماه» برگزار شد

نشست رونمایی و جشن امضای کتاب «سر بر دامن ماه» برگزار شد

نشست رونمایی و جشن امضای کتاب «سر بر دامن ماه» برگزار شد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۰۲ ، ۱۰:۰۱
دبیر محافل

به مناسبت روز بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی؛

محفل ادبی صبح اشراق با نقد آثار فاطمه بختیاری برگزار شد

محفل ادبی صبح اشراق

به مناسبت روز بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی، محفل ادبی صبح اشراق با نقد آثار فاطمه بختیاری و خوانش اشعار حکیم نظامی گنجوی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، به مناسبت روز بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی، محفل ادبی صبح اشراق با نقد آثار فاطمه بختیاری و خوانش اشعار حکیم نظامی گنجوی در کتابخانه آیت الله خامنه‌ای (مدظله العالی) برگزار شد.

در ابتدای این نشست، فاطمه بختیاری، نویسنده کودک و نوجوان به معرفی دو عنوان از کتاب های جدید خود در گروه سنی نوجوان با عناوین «آتیش پاره» و «پدربزرگ و راز صندوقچه» پرداخت و اظهار داشت: کتاب آتش پاره، رمان برگزیده جشنواره کتاب سال شهید غنی پور و با درون مایه طنز است. داستان کتاب در روستا و در زمان جنگ تحمیلی اتفاق می‌افتد. 

وی افزود: درون‌مایه کتاب «بابابزرگ و راز صندوقچه» رئال و با رگه‌هایی از طنز است و داستان کتاب در زمان انقلاب اسلامی و در شهر قم اتفاق می‌افتد. بابابزرگ توسط ساواک دستگیر می‌شود، اما وقتی از زندان آزاد می‌شود مثل یک دیوانه رفتار می‌کند، صدیقه از کار بابابزرگ ناراحت می‌شود و سعی می‌کند بابابزرگ را با خود همراه کند. 

بختیاری در ادامه ضمن خوانش بخش هایی از دو کتاب ابراز داشت: در نگارش این دو کتاب تلاش شده فضای آن ها متفاوت باشد و خوشبختانه طبق بازخورد خوانندگان، کتاب‌ها تکراری نبوده است و با استقبال اعضای نوجوان همراه بوده است. 

در ادامه این نشست، پریسا نقالی‌زاده، از اعضای بخش نابینایان کتابخانه عمومی آیت الله خامنه ای(مدظله العالی)، به مناسبت روز بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی، در مورد زندگینامه و آثار ایشان توضیحاتی ارائه کرد. همچنین نرگس گل‌وردی، ملیحه چراغی، سمانه چراغی از اعضای فعال بخش نابینایان کتابخانه نیز اشعار برگزیده‌ای از  نظامی گنجوی را قرائت کردند. 

در پایان نیز رقیه میرزایی به مناسبت فرارسیدن نوروز به معرفی کتاب «از سور تا سبزه: نگرشی به آیین‌های نوروزی» اثر امیر الهامی پرداخت.

محفل ادبی صبح اشراق با نقد آثار فاطمه بختیاری برگزار شد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۰۲ ، ۱۰:۰۰
دبیر محافل

به مناسبت سالروز بزرگداشت نظامی انجام شد؛

میزبانی ۴۵ کتابخانه عمومی چهارمحال و بختیاری از نظامی گنجوی

میزبانی 45 کتابخانه عمومی چهارمحال و بختیاری از نظام‌الدین

با هدف شناخت بیشتر مردم از زندگی، آثار و اندیشه‌های نظامی، ۴۵ کتابخانه عمومی استان چهارمحال و بختیاری، با برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی این مناسبت را گرامی داشتند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری، به مناسبت ایام بزرگداشت نظامی کتابخانه‌های عمومی این استان با برگزاری محافل ادبی، نشست های معرفی و بررسی کتب نظامی، نقالی و نظامی‌خوانی، نمایشگاه های موضوعی، جمع خوانی آثار پیر گنجه و اجرای دیگر برنامه‌های متنوع فرهنگی، تلاش کردند تا زمینه شناخت بیش از پیش مردم نسبت به این شاعر نام‌آور قرن ششم هجری را فراهم کنند.


زبان هنر و شعر و ادبیات تأثیر بسیاری بر هویت بخشی خواهد داشت


آئین بزرگداشت نظامی به میزبانی کتابخانه حافظ شهرکرد و با حضور محمدحسین واحدیان، شهردار شهرکرد؛ علیرضا جیلان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان؛ مهناز جهانگیری، پژوهشگر حوزه ادبیات و استاد دانشگاه؛ همایون علیدوستی، دبیر محفل ادبی بام ایران؛ جواد بهمینه، سرپرست معاونت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان؛ بهروز محمدپور، مدیر روابط عمومی شهرداری شهرکرد؛ کبری حیدری، رئیس اداره کتابخانه‌ها و همکاریها؛ کمال‌الدین ساعی، دبیر محفل ادبی حافظ شهرکرد؛ امیر بنی‌طالبی، سرپرست اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان شهرکرد؛ جمعی دیگر از مسئولین، نویسندگان، شاعران و علاقه‌مندان به شعر و ادبیات به میزبانی کتابخانه حافظ برگزار شد. 

میزبانی ۴۵ کتابخانه عمومی چهارمحال و بختیاری از نظامی گنجوی

محمدحسین واحدیان در این نشستِ ادبی، فرهنگ شهری را یکی از شاخصه‌های توسعه شهری عنوان کرد و افزود: توجه به مباحث فرهنگی برای همه حوزه‌ها و دستگاه‌های اجرایی ضروری است و اگر بخواهیم به وظیفه اصلی‌مان توجه کنیم باید بخش خاصی از آن را به فرهنگ و اجتماع اختصاص دهیم؛ چراکه اگر بخش فرهنگ در شهر توسعه یابد شهر متحول خواهد شد.


واحدیان ادامه داد: زبان هنر و شعر و ادبیات تأثیرگذاری بیشتری بر هویت بخشی خواهد داشت و برگزاری چنین برنامه‌های اصولیی می‌تواند ارزش ها و داشته‌هایمان را به درستی به نسل آتی انتقال دهد.


در ادامه این نشست پس از خوانش اشعار، معرفی شخصیت و آثار نظامی توسط همایون علیدوستی، دبیر محفل ادبی بام ایران، شاعران حاضر در این نشست در وصف این شاعر گرانمایه کشورمان به شعر خوانی پرداختند.

میزبانی ۴۵ کتابخانه عمومی چهارمحال و بختیاری از نظامی گنجوی

میزبانی ۴۵ کتابخانه عمومی چهارمحال و بختیاری از نظامی گنجوی

 


ویژه برنامه نکوداشت حکیم نظامی گنجوی با مشارکت اداره کتابخانه های عمومی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بروجن 

آئین نکوداشت نظامی در شهرستان بروجن با حضور فتاح کرمی، فرماندار شهرستان؛ احمد مردانی، سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ بهجت ربیعی، رئیس اداره کتابخانه های عمومی؛ محمود احمدی، دبیر محفل ادبی صهبا؛ محمدرضا بنائیان، دبیر انجمن ادبی خرد؛ محمود  ملکپور، نویسنده، استاد حافظ خوانی و عضو محفل ادبی حافظ؛ پریوش صنعتی، مدیر انجمن ادبی حافظ؛ علی ناصری؛ دبیر انجمن ادبی حافظ و خواننده محلی؛ کلیه اعضای محافل شهرستان و جمعی از فرهیختگان و علاقه‌مندانِ حوزه ادبیات در محل سالن کنفرانس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد.

میزبانی ۴۵ کتابخانه عمومی چهارمحال و بختیاری از نظامی گنجوی

در ابتدا، فتاح کرمی، فرماندار شهرستان بروجن درباره جایگاه والای ادبیات و لزوم آشنایی بیش از پیش نسل جدید با میراث گرانبهای ادبیات کهن و نقش آن در پرورش بزرگانِ آینده‌ی شعر و عرفان پرداخت و تلاش برای حمایت از چاپ کتاب‌های نویسندگان بومی شهرستان را از برنامه‌های پیش رویِ این فرمانداری، در حوزه فرهنگ برشمرد.

 

در ادامه بهجت ربیعی با قدردانی از شرکت کنندگان، به بیان هدف نهاد کتابخانه های عمومی از برگزاری بزرگداشت حکیم نظامی و تشریح فعالیت ها و معرفی پویش «ایران دل» پرداخت.

 

محمدرضا بنائیان، دبیر انجمن ادبی خرد نیز در این مراسم، به مقایسه اجمالی داستان عاشقانه «خسرو و شیرین» نظامی و «ویس و رامین» فخرالدین اسعد گرگانی و دلایل اقبال عموم به داستان خسرو و شیرین پرداخت.

نظامی خوانی توسط علی ناصری با نوای نی هوشنگ پورنظر، شرح زندگی و معرفی آثار این شاعر بلندآوازه، ایجاز در شعر نظامی و خوانش اشعار عرفانی این شاعر خوش قریحه در فضایی شاعرانه از دیگر بخش های این برنامه بود.

میزبانی ۴۵ کتابخانه عمومی چهارمحال و بختیاری از نظامی گنجوی

 


نظامی، فصل مشترک ایران با دیگر کشورهای پارسی‌زبان و عاملی برای وحدت فرهنگی با همسایگان است
 

در مراسمی که با حضور احمد فرهای، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان؛ یعقوب شکوهی، فرماندار شهرستان اردل؛ مهرداد مولایی، شاعر، پژوهش‌گر و مدیر دانشنامه زاگرس؛ لهراسب قلی‌پور، سردبیرهفته نامه زاگرس ایران؛ فیض‌اله طاهری، نویسنده و شاعر گویشی؛ قربانی، سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اردل؛ سمیه اسماعیل زاده، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان اردل، اعضای شورای اسلامی شهر اردل، جمعی  از شعرا و ادبای مطرح استان روز سه‌شنبه ۲۳ اسفند ماه و به همت اداره کتابخانه های عمومی شهرستان اردل برگزار شد، سخنرانان بر اهمیت نکوداشت شعرا و ادبای کشور و تأثیر آن بر حفظ و تقویت هویت ملی تاکید کردند.

میزبانی ۴۵ کتابخانه عمومی چهارمحال و بختیاری از نظامی گنجوی

در این مراسم احمد فرهادی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، ضمن تشکر از برگزاری آیین گرامیداشت مقام حکیم نظامی گفت: زبان فارسی نیز یکی از مولفه‌های احیای هویت ایرانی است و  برگزاری چنین محافلی به پاسداشت این امر کمک خواهد کرد چرا که نیاز جامعه امروز، احیای هویت ملی و ایرانی است. 


فرهادی افزود: نظامی یک شخصیت میان فرهنگی است و نمی توان نظامی را محدود کرد و باید به‌عنوان فصل مشترک ایران با همسایگان و دیگر کشورهای پارسی‌زبان به‌عنوان یک نیاز مشترک و عاملی برای وحدت فرهنگی، از این موضع بهره برد.

میزبانی ۴۵ کتابخانه عمومی چهارمحال و بختیاری از نظامی گنجوی

فیض اله طاهری، نویسنده و شاعر گویشی نیز با اشاره به جایگاه رفیع حکیم نظامی اظهار داشت: تکریم مشاهیر و شخصیت های بزرگ علمی فرهنگی ما بسیار با اهمیت است، چراکه مشاهیرحافظه ملت و کدهایی هستند که مارا به گذشتگان متصل می کنند و شناخت و تکریم مشاهیر باعث انسجام ملی خواهد شد. 

میزبانی ۴۵ کتابخانه عمومی چهارمحال و بختیاری از نظامی گنجوی

مهرداد مولایی از دیگر سخنرانان این جلسه گفت: نظامی شاعر فرهنگ است و از ظرفیت ادبیات بزمی و داستانی برای تربیت بهره برده است. اشعار نظامی به فارسی است اما محتوا و درون مایه اشعار او از فرهنگ های مختلف برگرفته شده است.

 

مولایی در ادامه ضمن ارائه مطالبی در خصوص تحلیل های چند صدایی در خسرو و شیرین، افزود: زبان زیبای نظم و شعر نظامی، ما را به عرصه هنرهای نمایشی رهنمون می‌سازد که همه این‌ها حاکی از چندوجهی بودن شخصیت حکیم نظامی است. ساخت ترکیبات نو و واژه های تازه، یکی از ویژگی های آثار نظامی است؛ قدرت هنری، ساختار زبانی و درون مایه شعری حکیم نظامی، موجب شده است انبوهی شاعر، نظریه پرداز وی باشند.

 

اجرای مقامی منظومه خسرو و شیرین، شعرخوانی از نظامی و تقدیر از شاعران و نویسندگان استان از دیگر بخش های اجرا شده در این برنامه بوده است.

میزبانی ۴۵ کتابخانه عمومی چهارمحال و بختیاری از نظامی گنجوی

میزبانی ۴۵ کتابخانه عمومی چهارمحال و بختیاری از نظامی گنجوی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۰۲ ، ۱۰:۰۰
دبیر محافل

به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم؛

ویژه برنامه بزرگداشت پروین اعتصامی برگزار می شود

نشست بزرگداشت پروین اعتصامی

ویژه برنامه بزرگداشت پروین اعتصامی با حضور حسین محمدی مبارز، شاعر و پژوهشگر و شعر خوانی جمعی از شاعران استان قم برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، همزمان با روز بزرگداشت پروین اعتصامی، ویژه برنامه بزرگداشت پروین اعتصامی با حضور حسین محمدی مبارز، شاعر و پژوهشگر؛ سمانه خلف زاده، شاعر و شعرخوانی جمعی از شاعران استان به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم و با همکاری مجمع جوان ستایشگر استان و حوزه هنری قم، برگزار خواهد شد.

این نشست همچنین با تجلیل از دختران فعال ادبی استان همراه خواهد بود. علاقه مندان جهت حضور در این نشست می توانند پنج شنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۱۶ به کتابخانه مرکزی قم (واقع در خیابان امام خمینی (ره)، رو به روی پمپ بنزین) مراجعه کنند.

ویژه برنامه بزرگداشت پروین اعتصامی برگزار می شود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۰۲ ، ۰۹:۵۹
دبیر محافل

در نشست بزرگداشت پروین اعتصامی مطرح شد؛

نقش آفرینی محافل ادبی نهاد در توسعه فرهنگی و آشنایی با مفاخر ادبی

نشست بزرگداشت پروین اعتصامی قم

ویژه برنامه بزرگداشت پروین اعتصامی با حضور حسین محمدی مبارز، شاعر و پژوهشگر و شعر خوانی جمعی از شاعران استان قم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، همزمان با روز بزرگداشت پروین اعتصامی، به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم و با همکاری مجمع جوان ستایشگر استان و حوزه هنری قم، ویژه برنامه بزرگداشت پروین اعتصامی با حضور حسین محمدی مبارز، شاعر و پژوهشگر؛ سمانه خلف زاده، شاعر؛ مهدی توکلیان، مدیرکل کتابخانه هیا عمومی استان قم و با حضور تعدادی از شاعران و فعالان ادبی استان در محل سالن جلسات کتابخانه مرکزی قم برگزار شد.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم در این نشست گفت: نهاد کتابخانه های عمومی در سال های اخیر با راه اندازی محافل ادبی در توسعه فرهنگی، آشنایی با مفاخر ادبی و میراث معنوی سرزمینمان و شناسایی استعداد های ادبی نقش آفرینی کرده است و در شهر فرهنگ دوست قم که در حوزه فعالیت های فرهنگی با حضور نخبگانی چون دکتر محمدی مبارز سرآمد است نیز محفل ادبی پروین اعتصامی در سال های اخیر در حال فعالیت است و امیدواریم در ادامه این مسیر نیز بتوانیم در تزار کلان شهر دینی و فرهنگی قم گام برداریم.

نقش آفرینی محافل ادبی نهاد در توسعه فرهنگی و آشنایی با مفاخر ادبی

خمسه نظامی، خورشید اندیشه های استعاری است

حسین محمدی مبارز، کارشناس ادبیات و استاد دانشگاه در آغاز این مراسم پیرامون حکیم نظامی گنجوی ابراز داشت:  نظامی گنجوی شاعر و  پیشوای داستان‌سرایی در ادب پارسی شناخته شده‌ است. مهم‌ترین اثر او «پنج گنج» یا «خمسه» (مخزن‌الاسرار، لیلی و مجنون، خسرو و شیرین، هفت پیکر، اسکندر نامه) است که تعداد ابیات آن را تا حدود ۲۰ هزار بیت نوشته‌اند. نظامی در این آثار حکیمانه می سراید است و  هر کسی از دیدگاه خود می تواند از گنجینه های شعر او حکمت استخراج و استنباط کند.

وی در ادامه افزود: خمسه نظامی، خورشید اندیشه های استعاری اوست. شاخصه های دیگر شعر او: تشبیه، تمثیل، سمبل است.

محمدی مبارز در ادامه این نشست، پروین را شاعر  اندیشه ورز اجتماعی دانست و مهمترین شاخصه شعر او را در حوزه استعاره مکنیه( انسان انگاری، طبیعت انگاری و حیوان انگاری) دانست که پیشینه های کهنی دارد اما در شعر او صنعت انسان انگاری (جان بخشی / تشخیص) بیش از همه ابزارهای بیانی به کار گرفته شده است.

نقش آفرینی محافل ادبی نهاد در توسعه فرهنگی و آشنایی با مفاخر ادبی

شعر پروین، تعلیمی، اجتماعی توام با عواطف زنانه بوده است

سمانه خلف زاده نیز در این نشست، پروین را یکی از مهم ترین شاعران عصر خود دانست و گفت: پروین یک زن قدرتمند هم در زمینه زندگی شخصی و هم در اجتماع بوده است و در روزگاری زندگی می کرده است که روزگار فقر فرهنگی زنان بوده و بسیاری از زنان از اصول اولیه آموزش هم برخوردار نبوده اند و او نیز در اشعار خود زنان را به تحصیل تشویق کرده است.

وی در ادامه اضافه کرد: مدتی پیش در پی انجام پژوهشی پیرامون پروین اعتصامی، دیوان های مختلفی را از پروین بررسی کردم و زمانی که مقدمه افراد مختلف بر این دیوان ها را بررسی می کردم، نگاه های مختلفی در مورد این شاعر وجود داشت و مهم ترین ویژگی پروین از نگاه بسیاری از این اندیشمندان اندیشه پروین است.

در این نشست همچنین تعدادی از شاعران جوان استان قم نیز به شعرخوانی پرداختند که تعدادی از این اشعار در ادامه آورده شده است:

 

مسافری وسط ایستگاه تهرانم

چه کودکان غریبی شدند چشمانم

کسی نخواست دو تا چلچراغ سوخته را

کسی نبود دگر مشتریّ ِ دکّانم

نشسته‌ام که قطاری مرا سوار کند

مرا که زود رسیدم به خط پایانم

به ماهِ حل شده در آب خیره‌ام هر شب

به مرگ ممتد و آرامِ قرص جوشانم

چه مرده‌ها که به قبری تعارفم کردند

که مورها و ملخ‌ها شوند مهمانم

کجا بساط دلم را دوباره پهن کنم؟

چه چادری بکشم روی روح عریانم؟

صدای گریه‌ی پنهان استخوانم را

چگونه خاک کنم لای جسم بی‌جانم؟

مسافرم! چمدانم دلش به رفتن نیست...

کجاست مقصد این چرخ‌ها؟ نمی‌دانم...

 نرگس میرفیضی

 

زمین سفید شده آسمان سفید شده

کبوتر دل من بی گمان سفید شده

لباس توری و من چرخ چرخ می چرخیم

به وجد آمده دوران، زمان سفید شده

شبیه نقل عروسی شدند و باریدند

صدای هلهله ی کودکان سفید شده

به دامنم گره خوردند یاس و مریم ها

مشام باغچه و عریان سفید شده

تو پاگذاشتن ای در جهان تیره ی من

پس از تو دامن هفت آسمان سفید شده

عجیب نیست اگر رنگ هرچه مروارید

پس از تبسم این قندددان سفید شده

خدا کند ک ببینم به پای هم یک عمر

گذشته روز و شبِ مویمان سفید شده

فاطمه نوری

 

به لحظه لحظه ی لبخندهای تو سوگند

که رفت بعد تو از لحظه لحظه ام لبخند

چه قدر بودنمان در کنار هم کوتاه

چه قدر بعد تو آوای گریه هام بلند

که گفته است در خانه بعد تو بسته ست؟

مدام خاطره ها می روند و می آیند

گرفته حلقه ی اشکی فضای چشمم را

به یاد حلقه ی دستت که مثل گردنبند...

پر از تلاطمم آری نمی رسد هرگز

به بی قراری من بی قراری اروند

خوش است دور سر تو همیشه چرخیدن

چه غبطه ها که نخوردم به حال آن سربند

نمانده وقت زیادی به عید می آیی؟

به شوق آمدنت دود می شود اسفند..

سمانه خلف زاده

 

همچنی محدثه رحیمی، یازده ساله از کتابخانه عمومی آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) با قرائت غزل یوسف گم گشته بازآید از حافظ و ریحانه و نرگس محمدنژاد به ترتیب یازده و پنج ساله از اعضای کودک کتابخانه عمومی امام صادق (ع) با قرائت اشعاری از پروین اعتصامی در این نشست به شعرخوانی پرداختند.

نقش آفرینی محافل ادبی نهاد در توسعه فرهنگی و آشنایی با مفاخر ادبی

گفتنی است که در پایان این نشست همچنین از رقیه خلف زاده و عاطف سادات موسوی به عنوان بانوان فعال ادبی استان قم تجلیل شد.

نقش آفرینی محافل ادبی نهاد در توسعه فرهنگی و آشنایی با مفاخر ادبی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۰۲ ، ۰۹:۵۹
دبیر محافل

در سالروز بزرگداشت حکیم نظامی؛

محفل ادبی و عصر شعرحکیم نظامی در کرمانشاه برگزار شد

محفل ادبی بیستون

محفل ادبی عصر شعر به مناسبت سالروز بزرگداشت حکیم نظامی در اداره کل کتابخانه های استان کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، ویژه برنامه عصر شعر به مناسبت سالروز بزرگداشت حکیم نظامی، با حضور شاعران محفل ادبی بیستون، جمعی از فرهیختگان و نویسندگان استان کرمانشاه و فرشاد جمشیدی مسئول محافل ادبی کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه در روز دوشنبه ۲۲ اسفند ماه سالجاری در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی امیرکبیر کرمانشاه برگزار شد.

گفتنی است، در این نشست که به مناسبت سالروز بزرگداشت حکیم نظامی به همت اداره کل کتابخانه های عمومی و محفل ادبی بیستون برگزار شد، جمعی چند از شاعران فرهیخته به شعر خوانی پرداختند.

 

محفل ادبی و عصر شعرحکیم نظامی در کرمانشاه برگزار شد

تقدیم به ایران عزیز و پرچم مقدّسش

 

همیشه پرچمـت بالاست ایران!

چقدراین پرچمت زیباست ایران!

 

سراسرگنـجِ پنهانـی ، ازین رو

همیشه بر سرت غوغاست ایران!

 

تو آن شیری که جای چنگِ کفتار

به روی پیکرت پیداست، ایران!

 

هـراس از هیـچ تهدیدی ندارد

اگرچه در جهـان تنهاست ایران

 

خدا فرموده ((لا خَوفٌ عَلَیهِم))

خدا با ما ست حق با ما ست،ایران!

 

همیشه مَـرد میـدان نبردست

چه بی باک و چه بی پرواست ایران!

 

خـدا را شکـر می گویم همیشه

که مثل کـوه پـابرجاست ایران

 

سرت سبز و دلت خوش باد زیرا

تنت کوه و دلت دریاست ایران!

 

نظیری در هـمـه عالـم ندارد

به یکتایی قـسم یکتاست ایران

 

بخوان تاریـخِ علمِ این وطن را

که پُـراز بوعلی سیناست ایران

 

پُراز حافظ پُراز خیام و سعدیست

پُـرازعطّار و مـولاناست ایران

 

پراز شیرین و فرهادست این خاک

که هم مجنون و هم لیلاست ایران

 

نهادم دستِ خود بر قلب و گفتم:

همیشه جای تو اینجاست، ایران!

 

همیشه سرفـراز و سربلـنـدی

همیشه پرچمـت بالاست،ایران!

 

شاعر:  مهدی شریفی شادفر(آئینه)

 

محفل ادبی و عصر شعرحکیم نظامی در کرمانشاه برگزار شد

 

محفل ادبی و عصر شعرحکیم نظامی در کرمانشاه برگزار شد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۰۲ ، ۰۹:۵۸
دبیر محافل

شاعر، طنزپرداز و دکترای زبان و ادبیات فارسی عنوان کرد؛

نظامی مقلد نیست، مبتکر است

نشست تخصصی پنج گنج نظامی (گنجینه عرفان) به همت محفل ادبی هاتف آذربایجان غربی

نشست تخصصی پنج گنج نظامی (گنجینه عرفان) به همت محفل ادبی هاتف کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی با حضور علاقه مندان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی، به مناسبت سالروز بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی، نشست تخصصی پنج گنج نظامی (گنجینه عرفان) به همت محفل ادبی هاتف و با حضور مصطفی قلیزاده علیار، دبیر محفل ادبی هاتف؛ علیرضا مظفری و رحیم کوشش، از اساتید گروه زبان و ابیات فارسی دانشگاه ارومیه؛ سعید سلیمان‌پور، شاعر، طنزپرداز و دکترای زبان و ادبیان فارسی؛ کارشناسان مرتبط حوزه نظامی پژوه؛ اعضای محفل؛ هنرمندان؛ شاعران و علاقه مندان در سالن استاد شهریار کتابخانه مرکزی استان برگزار شد.

مصطفی قلیزاده علیار، دبیر محفل ادبی هاتف در این نشست با اشاره به اینکه حکیم نظامی گنجوی از شاعران و متفکران بزرگ ایران است، گفت: اشعار و ادبیات نظامی از جمله ادبیات فاخر فارسی و ایران اسلامی محسوب می شود.

دبیر محفل ادبی هاتف افزود: به یقین بزرگداشت این شاعر حکیم و معرفی شخصیت و آثار گرانبهای وی برای دوستداران ایشان، به‌ویژه اهالی شعر و ادب گامی ارزشمند است.

نظامی مقلد نیست، مبتکر است

سعید سلیمان‌پور، شاعر، طنزپرداز و دکترای زبان و ادبیان فارسی با اشاره به قدرت شعر و احضار کلمات مناسب در قالب وزن های عروضی همراه با مضمون سازی های نظامی که تا قرن ۶ در زبان فارسی بی نظیر بوده و کمتر کسی از عهده این کارها برآمده، بیان داشت: صحبت های خود را می خواهم در دو بخش ارائه دهم، بخش اول درباره تقلیدهای نامشهور از نظامی گنجوی (تقلیدهایی که ارزش ادبی والایی دارند و مشهور نشدند) و بخش دوم با عنوان نظامی در محاصره جاعلان و هویت سازان است که توضیح مختصری می دهم.

سعید سلیمان‌پور گفت: از مهم‌ترین ویژگی‌ شعر نظامی گنجوی این است که در آثارش مقلد نیست بلکه مبتکر است. تقلیدهای بسیاری از خسمه نظامی شده، از معروف ترین آن ها می توان به امیرخسرو دهلوی و جامی اشاره کرد.

سعید سلیمان‌پور در خصوص مبحث دوم نیز در ادعاهای غلط و تحریفات در مورد نظامی گنجوی تصریح کرد: هیچ چیزی از گنجه در تاریخ مبهم و غیرشفاف نیست، یعنی تاریخ و زبان شناسی ما نشان می دهد که در قرن ششم حتی نمی توانیم یک بیت ترکی در منطقه آذربایجان و گنجه پیدا کنیم.

نظامی مقلد نیست، مبتکر است

علیرضا مظفری، استاد گروه زبان و ابیات فارسی دانشگاه ارومیه با بیان اینکه هیچ شک و شبهه در عظمت و شأن و مقام ادبی و فکری نظامی نیست، گفت: قطع یقین در زبان و ادبیات فارسی شاعری مانند نظامی که بتواند ساحت ها و تفنن های مختلف ادبی انجام دهد وجود ندارد.

علیرضا مظفری افزود: شروع شاعری ایشان با مخزن الاسرار بود؛ کتابی که جامع حکمت شاعرانی چون خیام و پیش از او بوده و ارزشمند و دارای اعتبار ادبی و علمی است.

مظفری اضافه کرد: نظامی در هفت پیکر شیوه جدیدی از داستان پردازی و روایتگری را که عموم بزرگان نیز اعتقادشان بر آن است را مطرح می کند، نظامی در هفت پیکر اوج حرفه داستان پردازی را دارد که شاید بتوان گفت از لحاظ فنی، مقام کمال هنری خود را نشان می دهد.

استاد گروه زبان و ابیات فارسی دانشگاه ارومیه گفت: در ادبیات ایران و ادبیات منظوم ما در مثنوی سرایی الگوهای متفاوتی برای پرداختن به موضوعات متنوع وجود دارد و معمولا قالب مثنوی که یک قالب ایرانی است بر حسب اینکه در تنگنای قافیه نیست، موضوعات مفصل را می تواند برتابد؛ از این بابت از دیرهنگام موضوعات مختلف حکمی، داستانی، حماسی و ... در قالب مثنوی پرداخته شده است.

وی ادامه داد: نظامی یک شیوه کلاسیک و پذیرفته شده ای از مثنوی را در مخزن الاسرار مطرح کرد و اینکه مثنوی در جامعه مسلمانان به اعتقادات اسلامی پرداخته باید در مقدمه اش رنگ و بوی دینی و مذهبی هم خود سراینده و هم جامعه مخاطبان را مطرح بکند.

نظامی مقلد نیست، مبتکر است

رحیم کوشش، از اساتید گروه زبان و ابیات فارسی دانشگاه ارومیه گفت: ابومحمد الیاس بن یوسف نظامی گنجه‌ای شاعر ایرانی قرن ششم و یکی از ارکان شعر فارسی است. که از قدیم ترین روزگاران در شعر و شاعری صاحب فکر و سبکی زیبا و دلنشین می باشد.

کوشش گفت: نظامی شاعری‌ است  نگاه او در مجموع آثارش نگاهی است اخلاقی که از مضامین و مفاهیم دینی سرچشمه گرفته است. و شعر او بیشتر در قالب مثنوی است.

وی ادامه داد: از نظامی دیوان شعری و خمسه به جا مانده است که شامل مخزن الاسرار، خسرو و شیرین، لیلی و مجنون، هفت پیکر و اسکندرنامه و به این مجموعه خمسه یا پنج گنج هم گفته می‌شود. و پیچیده‌ترین اثر او به نظر می‌رسد، مخزن الاسرار باشد.

گفتنی است، خوانش اشعار نظامی، خطاطی و طراحی از متن ابیات نظامی گنجوی بخش دیگری از این نشست بود.

 

نظامی مقلد نیست، مبتکر است

نظامی مقلد نیست، مبتکر است

نظامی مقلد نیست، مبتکر است

نظامی مقلد نیست، مبتکر است

نظامی مقلد نیست، مبتکر است

نظامی مقلد نیست، مبتکر است

نظامی مقلد نیست، مبتکر است

نظامی مقلد نیست، مبتکر است

نظامی مقلد نیست، مبتکر است

نظامی مقلد نیست، مبتکر است

نظامی مقلد نیست، مبتکر است

نظامی مقلد نیست، مبتکر است

نظامی مقلد نیست، مبتکر استپ

نظامی مقلد نیست، مبتکر است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۰۲ ، ۰۹:۵۷
دبیر محافل

در محفل ادبی «یک فنجان بهار نارنج» کتابخانه عمومی خاتم الانبیاء اردکان مطرح شد؛

استفاده از هنر شعر برای ترویج فرهنگ ایرانی - اسلامی

شب شعر-کتابخانه خاتم الانبیا اردکان یزد

حجت الاسلام صابری، امام جمعه احمدآباد در محفل ادبی «یک فنجان بهار نارنج» با اشاره به لزوم استفاده از شعر برای ترویج فرهنگ ایرانی - اسلامی، خواستار همراهی شاعران برای تحقق این موضوع شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد، همزمان با فرا رسیدن بهار طبیعت و مصادف شدن آن با بهار قرآن، محفل شب شعر با عنوان «یک فنجان بهار نارنج» به میزبانی کتابخانه عمومی خاتم الانبیاء احمدآباد اردکان برگزار شد.

محمد حیدری، مسئول کتابخانه خاتم الانبیا با اشاره به برگزاری این محفل بیان داشت: شب شعر«یک فنجان بهار نارنج» به همت اداره کتابخانه های عمومی اردکان و با همکاری انجمن شعر و ادب این شهرستان در محل مصلی بزرگ احمدآباد برگزار شد که مورد استقبال چشمگیر مسئولان و جمعی از علاقمندان به شعر و ادب فارسی قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به استقبال مردم احمدآباد از برنامه های ویژه شعر و ادب فارسی، این شب شعر، دومین شب شعری است که در سه ماهه اخیر با حضور شاعران و اساتیدی از شهرستان های اردکان و میبد در مصلی احمدآباد اجرا می شود و امیدواریم سال جدید بتوانیم این برنامه های فرهنگی را در قالب محافل ادبی به صورت مستمر برگزار کنیم. 

حجت الاسلام صابری، امام جمعه احمدآباد در این محفل ادبی ضمن تمجید هنر و هنرمند، از خداوند متعال به عنوان بزرگترین هنرمند یاد کرد و تصریح کرد: نظام خلقت جهان نشانه ای از هنر بی نهایت خداست و تبلور هنرمندی خداوند، آفرینش انسان است که حضرت حق در قرآن به خود، برای چنین آفرینشی درود فرستاد و فرمود: «فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ».

وی همچنین هنر شعر و شاعری را یکی از عناصر تاثیرگذار در رشد و تعالی فرهنگ ایرانی اسلامی در جامعه دانست و تاکید کرد: شاعران باید با هنر خود جهت رشد و تعالی این فرهنگ در جامعه کوشا باشند.

این محفل ادبی با حضور حسین پایدار، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی اردکان؛ حسین طالعی، سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اردکان؛ علی محمد دشتکیان، دادستان اردکان؛ حمیدرضا تقوی، شهردار احمدآباد؛ مصطفی عابدی، رئیس زندان اردکان و جمعی از مسئولان و علاقمندان به شعر و ادب فارسی برگزار شد و شاعرانی از احمدآباد، اردکان و میبد از جمله علی تقی زاده، مصطفی عابدی، علیرضا سامعی، رضا شاکر، علی جعفری، حسین مهمانپرست و بانوان شاعره نوری و قاسمی اشعارخود را در وصف نوروز و ماه مبارک رمضان در قالب اشعار محلی سرودند.

در پایان این محفل ادبی حجت الاسلام صابری، امام جمعه شهر احمدآباد ضمن تقدیر و تشکر از عوامل برگزاری این محفل، تداوم فعالیت‌های فرهنگی را در کتابخانه های احمدآباد اردکان خواستار شد.

شب-شعر-2-.jpg

شب-شعر-4-.jpg

شب-شعر-3-.jpg

شب-شعر-7-.jpg

شب-شعر-8-.jpg

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۰۲ ، ۰۹:۵۵
دبیر محافل