محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی

در پی منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از گسترش جریان‌های اصیل زبان و ادبیات فارسی در بین مردم، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از شاعران پیشکسوت و استادان عرصه شعر و ادب، نسبت به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور، با محوریت کتابخانه‌های عمومی استان‌های مختلف و هدایت شاعران و پژوهشگران مطرح هر استان، اقدام کرد.
این اقدام با هدف نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی برای انجام فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌ها و تمهید زمینه اعتلای آن، تقویت و راه‌اندازی محفل‌های ادبی در کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و همچنین ساماندهی نیروهای متعهد و متخصص ادبی به منظور ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه‌ها انجام شد.

فرماندار خلخال:

انتشار نتایج پژوهش ها در حوزه ادبیات موجب آشنایی اقشار مختلف با تاریخ و ادبیات ایران می شود

رونمایی

مراسم رونمایی از کتاب های «بررسی آموزه های اخلاقی در شاهنامه و مقایسه آن با مفاهیم آیات قرآن و نهج البلاغه» و «استعاره مفهومی عشق در مثنوی مولوی و غزلیات بیدل دهلوی» در اردبیل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل، مراسم رونمایی از کتاب های «بررسی آموزه های اخلاقی در شاهنامه و مقایسه آن با مفاهیم آیات قرآن و نهج البلاغه» و «استعاره مفهومی عشق در مثنوی مولوی و غزلیات بیدل دهلوی» با حضور سیدجواد یحیی زاده، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان خلخال؛ مهرانگیز عزیزی منامن، نویسنده کتاب؛ مریم محمدی، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان و جمعی از علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی در فرمانداری خلخال برگزار شد.

فرماندار خلخال در این مراسم شاهنامه فردوسی را یکی از مظاهر ادبی و فرهنگی در حوزه تاریخ و ادبیات ایران برشمرد و اظهار داشت: شاهنامه به مثابه متنی سرآمد برای شناساندن اسطوره ها و حماسه های ایرانی است که همواره بستر پژوهش ادیبان و مورخان بوده است.

 جواد یحیی زاده، فرماندار خلخال افزود: تلاش نویسندگان بومی در تشریح و تبیین ابعاد مختلف شاهنامه و انتشار این تحقیقات و پژوهش ها موجب آشنایی بیش از پیش اقشار مختلف مردم و جوانان با تاریخ و ادبیات ایران خواهد شد.

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: با وجود افزایش رغبت مردم به مطالعه از فضای مجازی هیچ چیز دیگری نمی تواند به اندازه کتاب در توسعه فرهنگی و حفظ داشته های فرهنگی تاثیر گذار باشد. لذا فعالان فرهنگی در شهرستان باید در خصوص ترویج فرهنگ کتابخوانی اهتمام لازم را داشته باشند.

نویسنده کتاب نیز در این مراسم طی سخنانی استعاره مفهومی را یکی از زیر شاخه های علوم شناختی عنوان کرد و گفت: با استخراج استعاره های مفهومی در هر متن و زبانی می توان فهمید که اهالی یک زبان چگونه امور ماورایی را به کمک امور فیزیکی بیان کرده اند.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان خلخال نیز با اشاره به رسالت های فرهنگی کتابخانه های عمومی در حمایت از نویسندگان بومی گفت: نویسندگان بومی به عنوان میراث داران فرهنگی محل سکونت خود محسوب می شوند و با معرفی آئین ها، سنت ها و مفاخر فرهنگی در پاسداشت بنیه های فرهنگی تلاش می کنند.

انتشار نتایج پژوهش ها در حوزه ادبیات موجب آشنایی اقشار مختلف با تاریخ و ادبیات ایران می شود

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۱/۲۱
دبیر محافل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی