محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی

در پی منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از گسترش جریان‌های اصیل زبان و ادبیات فارسی در بین مردم، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از شاعران پیشکسوت و استادان عرصه شعر و ادب، نسبت به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور، با محوریت کتابخانه‌های عمومی استان‌های مختلف و هدایت شاعران و پژوهشگران مطرح هر استان، اقدام کرد.
این اقدام با هدف نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی برای انجام فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌ها و تمهید زمینه اعتلای آن، تقویت و راه‌اندازی محفل‌های ادبی در کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و همچنین ساماندهی نیروهای متعهد و متخصص ادبی به منظور ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه‌ها انجام شد.

۵۹ مطلب در تیر ۱۴۰۰ ثبت شده است

عبدالجبار کاکایی در عصر شعر مجازی «آوای کتابخانه» مطرح کرد؛

فعالیت های نهاد در حوزه کتاب و کتاب خوانی قطعاً نتیجه خواهد داد و جامعه ما بیش از پیش به موضوع کتابخوانی توجه خواهد کرد

عصر شعر آوای کتابخانه - کراپ‌شده

همزمان با روزهای پایانی جشنواره «سرود آوای کتابخانه» عصر شعر «آوای کتابخانه» با حضور کتابداران، کتابخوانان، اعضای شورای ادبی نهاد و دبیران محافل ادبی کشور به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، عصر شعر مجازی «آوای کتابخانه» دوشنبه ۲۸ تیر ماه با حضور چهره‌هایی چون عبدالجبار کاکایی، بابک نیک طلب، نغمه مستشارنظامی و جمعی از دبیران محافل شورای ادبی نهاد، با سخنرانی و شعرخوانی برخی از حاضران به صورت مجازی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه نغمه مستشار نظامی، دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با تبریک عید سعید قربان، طی سخنانی درباره برگزاری جشنواره «سرود آوای کتابخانه» گفت: این جشنواره محصول محور به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شده و هدف از برگزاری آن تولید آثار فاخر  در این حوزه و به خصوص با گویش های مختلف محلی در گروه‌های مختلف سنی بوده است.

وی افزود: همان طور که می دانید حسنه کتابخوانی هم در دین مبین اسلام و هم در توسط بزرگان کشور ما به خصوص مقام معظم رهبری بسیار توصیه شده در محافل ادبی کشور نیز با توصیه دبیر کل محترم نهاد و همراهی ادارات کل کتابخانه های عمومی در استان‌های مختلف، تلاش داریم این حسنه را به وسیله سرود به عنوان یکی از ابزارهای قدرتمند ترویجی، گسترش دهیم.

مشارکت استادان حوزه شعر در کنار شاعران جوان

مستشار نظامی در ادامه با اشاره به برخی ویژگی‌های سرود یادآور شد: سادگی و تکرار پذیر بودن سرود، آن را به یادماندنی می‌کند. در یکی از بیانات رهبری در سال ۹۵ ایشان به این مورد اشاره کردند که سرود یکی از تاثیرگذارترین گونه‌های شعر است و آن تأثیری که سرود می گذارد می تواند سالها ماندگار شود؛ همان گونه که ما برخی سرودهای دوران دبستان خود را به یاد داریم، مانند سرودهای مرحوم حمید سبزواری که همچنان بر سر زبانها جاری است و امیدواریم آثاری که از این جشنواره حاصل می شود بتواند آثاری ماندگار باشد.

وی درباره مشارکت خوب شاعران در این جشنواره گفت: خوشبختانه این افتخار را داشتیم که علاوه بر شاعران جوان، از حضور استادان حوزه شعر بهره‌ببریم؛ چرا که هدف ما در این مسیر تنها ایجاد یک رقابت نبوده است و مانند اغلب برنامه هایی که در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌کند، تولید آثار فاخر در زمینه کتاب، کتابخوانی، کتابخانه و کتابدار هدف این حرکت بوده است که خوشبختانه آثار بسیار خوب و ارزشمندی از این بزرگواران به دست ما رسیده است.

مستشارنظامی ادامه داد: درباره ثبت نام در این جشنواره اگر عزیزان علاقه‌مند در روند ثبت نام از طریق سایت با مشکلی روبه‌رو شدند با ارتباط با دبیرخانه جشنواره و ارسال مشخصات خود می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند ان‌شاءالله در نهایت یک سرود به عنوان سرود برتر معرفی شود که در کتابخانه های سراسر کشور مورد استفاده قرار گیرد.

ترانه و سرود؛ رسانه‌ای قدرتمند در عصر حاضر

در ادامه این جلسه عبدالجبار کاکایی، شاعر مطرح و شناخته شده کشور با تقدیر از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و دبیر محافل ادبی نهاد در برگزاری برنامه‌های فرهنگی کتاب‌محور در سخنانی گفت: اگرچه نتایج نظرسنجی هایی که در خصوص کتابخوانی تاکنون ارائه شده تا اندازه‌ای نگران‌کننده بوده، اما این زحمات و لطفی که عزیزان در نهاد و سرکار خانم مستشار نظامی در حق کتاب و کتاب خوانی می کنند، قطعاً نتیجه خواهد داد و جامعه ما بیش از پیش به موضوع کتابخوانی توجه خواهد کرد.

وی درباره ملزومات شرکت در این جشنواره گفت: ظاهراً بناست جشنواره «سرود آوای کتابخانه» هم در این زمینه برگزار شود و دوستان اهل ذوق و یا افرادی که قریحه و ذوق سرایش دارند تشویق شوند که در قالب ادبی سرود و تصنیف در این جشنواره شرکت کنند که صد البته در ترویج اهداف این جشنواره موثر خواهد بود. اما باید این نکته را اشاره کنم عزیزانی که قصد شرکت در این رویداد را دارند صرفا نباید نگاه‌شان بر مبنای سرایش سرودهای کُرال، فرمایشی و دستوری باشد.

کاکایی ادامه داد: طبیعتاً افرادی که اهل سرود هستند می‌دانند که موضوع سرود و ترانه که به یک رسانه قدرتمند در روزگار ما تبدیل شده است. قریب به یک قرن است که ترانه در ساختار ذهنی و روحی انسان مدرن ایرانی اثر فراوانی گذاشته است؛ ترانه‌ای که پیش از او در دست دوره گردها بود و در مجالس جشن و سور عزا رواج داشت. اما به یک باره با شروع فعالیت های اجتماعی ایرانی، به میدان آمدن قشر متوسط، گسترش روزنامه خوانی و مسئولیت‌پذیری مردمی، به یک رسانه قدرتمند تبدیل شد.

 

نقش سرود به عنوان ابزاری برای ایجاد وحدت در جامعه

عبدالجبار کاکایی درباره کارکردهای اجتماعی سرود توضیح داد: از ثمرات این سرودها این است که روح ها را به هم نزدیک می‌کند، مانند تاثیری که دعاهای مذهبی دسته‌جمعی دارد که روحیه نشاط و امید به انسان و اجتماع می دهد. در برخی از مناطق جهان که کمتر تمایل به خواندن دعا های مشترک داشته‌اند، سرودها این نقش ایجاد وحدت و همدلی را برعهده داشتند. در جامعه ما که از گذشته تاکنون یک جامعه مذهبی بوده همخوانی دعاهای مشترک توانسته تا اندازه بسیاری در بیان عواطف درونی و مطالبات درونی انسان ایفای نقش کند، اما از زمانی که ایران وارد دوره جدیدی شد و نیازها و مطالبات جدید تر در جامعه شکل گرفت، در این شرایط طبیعی بود که یکی مانند عارف قزوینی، علی اکبر خان شیدا و غیر پیدا شوند و رفته رفته تصنیف فارسی شکل بگیرد.

این شاعر مطرح کشور ادامه داد: در ادامه همین روند بود که سرودهایی چون «از خون جوانان وطن لاله دمیده» بیرون آمد و گروه‌های مختلف جامعه با این سرود ها همخوانی و همدلی می‌کنند و به این شیوه تصنیف ایرانی پایه گذاری می شود و رسالت خود را در حوزه اجتماعی نشان می دهد.

عبدالجبار کاکایی با ابراز امیدواری نسبت به ارائه آثار ارزشمند و فاخر در این جشنواره و اثرگذاری آنها در روند کتابخوانی در جامعه، خطاب به علاقه‌مندان شرکت در جشنواره «سرود آوای کتابدار» گفت: چنانچه ذوق شعر دارید، دستی بر قلم دارید، ردیف وزن، نکات ادبی و غیره را در نوشته هایتان رعایت می‌کنید، لزوماً به این معنی نیست که بتوانید به راحتی تصنیف هم بگویید. سرودن تصنیف شرایط خاص و ضوابطی به لحاظ علمی دارد و دارای یک فرم و مهندسی منحصر به فرد است. چراکه کلامی که شما در اختیار دارید و قصد دارید آن را احضار کنید و روی کاغذ بیاورید، باید مجاورت و مجانست با الحان داشته باشد و در پیوند با پدیده لحن خوانی به دل بنشیند.

 

لزوم توجه به ملزومات و ظرائف سرایش تصنیف

این شاعر افزود: معمولاً کسانی در این امر موفق تر هستند که با الحان و موسیقی آنچه که ما در شعر یاد میگیریم مسلط هستند. همچنین بر عروض فارسی، یعنی تنظیم هجاهای کوتاه و بلند کنار هم که معمولا ذهن تصنیف سرایان با این نوع از موسیقی آشنا است. اما همه مهارت برای سرودن تصنیف یاد گرفتن عروض نیست. بلکه یاد گرفتن ظرائف صوت است که برای خود یک وزن و ترتیبی دارد. قرار گرفتن کلمات و خارج کردن آنها از اوزان عروضی و سوار کردن آنها بر الحان و موسیقی که این موضوع عموماً تجربه شنیداری می خواهد و باید بیش از معمول سرود، تصنیف و ترانه گوش کنید.

وی یادآور شد: ما شاعران بزرگی همچون نیما یوشیج داشتیم که وقتی درباره داریوش رفیعی تصنیف خواند، داریوش رفیعی به او می‌گوید که «نیما جان بهتر است که شما تصنیف نگویید و به همان شعر نو بپردازید!»؛ نیمایی که پدر شعر نوین فارسی بود، اما این روایت نشان می‌دهد که سرودن تصنیف کار هر کسی نبوده است. اما از سوی دیگری شاعران بسیاری هم داشته‌ایم که در فرا گرفتن موسیقی و لحن و قرار دادن کلمات بر روی هم موفق بودند؛ افرادی چون ملک الشعرای بهار و امیرجاهد که علاوه بر این که در شاعری دستی دارند در ساختن تصنیف هم موفق بودند و در روزگار ما هم جناب علی معلم، افشین یداللهی و شاعرانی دیگری در این زمینه درخشیده‌اند.

 

سرایش تصنیف دانش نظری نمی‌خواهد، بلکه رفتار عملی می‌خواهد

کاکایی تصریح کرد: به طور کلی قصد دارم بگویم که اگر دوستان به دنبال فرمولی می‌گردند که به واسطه آن بتوانند به سرایش تصنیف بپردازند، باید بدانند که این کار دانش نظری نمی‌خواهد، بلکه رفتار عملی می‌خواهد. یعنی آن احساس نیاز باید در شما ایجاد شود؛ همان احساسی که در مولانا ایجاد شد که دیوان شمس و دیوان کبیر را ارائه کرد؛ اثری که کلماتش بر الحان سوار می‌شود و سال‌ها در خانه‌ها به عنوان تصانیف مطرح می‌شد. بنابر این لازمه فراگرفتن سرایش تصنیف آن است که آن علاقه و میل درونی در شما برای سرایش کلام موزون در پیوند با لحن ایجاد شده باشد. اگر شما کسی هستید که از شنیدن یک یا دو تصنیف زود خسته شوید و سراغ سرگرمی دیگری می‌روید، بعید می‌دانم که بتوانید به هدف خود نائل شوید، چراکه آن رفتار شیفته وار با موسیقی و ترانه باید در رفتار شما باشد تا شما را به یک ترانه‌سرا و تصنیف سرای خوب تبدیل کند.

وی با بیان خاطراتی از دوران کودکی خوددر این زمینه گفت: به یاد دارم پیش از انقلاب در ۱۲ و ۱۵ سالگی ترانه هایی که در فیلم های آن زمان نواخته و خوانده می‌شد غالباً حفظ بودم. عزیزانی که از قدیم‌ الایام ما را در ایلام می‌شناختند می‌دانند که روبروی مغازه ما یک سینما بود و آن سینما هنوز هم تنها سینمای استان ایلام است. از آنجا که از کودکی به شنیدن و حفظ کردن ترانه‌ها علاقه‌مند بودم، در آن سال‌ها یک پای من در مغازه و پای دیگرم در سینما بود. کاری به مضامین و محتوای فیلم‌ها نداشتم، اما از رفتن به سینما شنیدن و حفظ کردن ترانه ها بسیار لذت می بردم.

کاکایی ادامه داد: پس از انقلاب نیز که سرودها جای ترانه ها را گرفتند، سرودها را هم به اندازه ترانه ها دوست داشتم. در آن زمان پس از انقلاب، جناح‌های مختلف نیز بار مختلف ایدئولوژیک خود را بر سرودها سوار و ارائه می‌کردند، باز هم آنها را دنبال می‌کردم و امروز هم اغلب همه ترانه ها و سرودهای جدیدی که ساخته می‌شود گوش می‌کنم و تلفیق اش را با موسیقی تحلیل می کنم. غرض از بیان این خاطرات شخصی این بود که به دوستانی که به این حوزه علاقه دارند یادآوری کنم که سرود  و ترانه یک رفتار عملی، یک رفتار حرفه‌ای و یک رفتار شنیداری است. امیدوارم آثاری که در این حوزه تولید می شود آثاری ماندگار باشد.

 

رساندن پیام کتابخانه به سراسر کشو بر بال سرود

در ادامه این جلسه بابک نیک طلب، از دیگر شاعران مطرح کشور، با اشاره به لزوم استفاده از ابزارهای موثر به منظور ترویج کتابخوانی در جامعه طی سخنانی گفت: در روزگاری به سر می‌بریم که کتاب مظلوم واقع شده و امکان دسترسی به کتاب برای همه مردم جامعه فراهم نیست. امروز اقدامات خوبی به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این زمینه در حال رخ دادن است که یک نمونه از آن استفاده از سرود ترانه و موسیقی در رساندن پیام کتاب خواندن به گوش مردم است که حضور سرکار خانم مستشار نظامی و سایر همکاران، در شکل گیری این حرکت فرهنگی بسیار موثر بوده است.

وی با اشاره به صحبت‌های عبدالجبار کاکایی درباره ملزومات سرایش سرود و تصنیف گفت: آقای کاکایی به نکات و ظرائف بسیار زیبایی اشاره کردند که جا دارد توجهی ویژه به این نکات معطوف شود. بنده نیز سال‌های سال در مجموعه وزارت آموزش و پرورش در بخش سرود و آهنگ های انقلابی، به کار تولید سرودهای انقلابی و سرودهای دانش آموزی مشغول بودم که حاصل تجربه آن سال‌ها تولید ترانه و سرود در قالب ۳۰ یا ۴۰ نوار کاست به عنوان «آوای مدرسه» و «گلبانگ مدرسه» شد که در مدارس در قالب سرودهای دسته جمعی اجرا می‌شد.

نیک طلب ادامه داد: به همان تناسب تصور می‌کنم این اقدام نهاد نیز می تواند اقدامی بسیار ارزشمند و ماندگار باشد، چرا که مانطور که در آن سال‌ها بسیاری از مردم مناطق کشور ما امکان استفاده از ابزار موسیقی و آهنگسازی و حتی شاعری را نداشتند و بچه ها دوست داشتند از آثار شنیداری در داخل مدرسه در مراسم صبحگاهی، زنگ تفریح و حتی در کلاس استفاده کنند، امروز نیز این جشنواره می‌تواند این امکان را در اختیار کودکان و نوجوانان در سراسر کشور و حتی نقاط دور افتاده قرار دهد تا از سرودهای زیبا و متناسب با اهداف کتابخوانی در کتابخانه‌ها استفاده کنند.

لزوم توجه به مخاطب عام در سرایش سرودها

وی با اشاره به تجربیات خود در تولید سرود برای مدارس گفت: علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره باد توجه داشته باشند که فرق ترانه و سرود از یک جهت این است که مخاطب سرود مخاطب عام است، اما مخاطب ترانه اغلب مخاطب شخصی است. بنابر این این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که آثاری که ارائه می‌شود باید در موضوعات کلی تر و برای عموم جامعه باشد. همچنین آرایه های تصویری، خیال انگیزی ها و آن شگردهای زیبایی شناختی نیز باید همیشه در سرودها ارائه شود. چراکه گاهی وقت ها آهنگساز از یک جمله و یک عبارت استفاده می کند و با تکرار آن، اثری ماندگار تولید می‌کند؛ اثری که ورد زبان مردم می‌شود و به عنوان یک شعار ذهنی و شعار موسیقایی در ذهن ها و خاطرات ماندگار خواهد شد.

نیک طلب ادامه داد: اگر از این ظرفیت را در حوزه کتاب استفاده کنیم، هم شعر خودمان جاودانه خواهد شد و همان پیامی که در آن سرود ارائه شده برای مردم می‌ماند. به عنوان مثال واژه «یار مهربان» از سروده عباس یمینی شریف که در دوم ابتدایی خوانده ایم به عنوان صفتی برای کتاب در اذهان ماندگار شد که در ادامه ترانه های بسیاری بر اساس این واژه ساخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین قابلیت‌های بیانی، وضوح در بیان کلمات و واژه‌های مورد استفاده برای آهنگسازی، ایجاد آکسان و سکوت برای ایجاد تفکر در مخاطب، امکان خوانش دسته جمعی، سادگی، درنظر گرفتن گروه سنی مخاطب، استفاده از دایره واژگان مناسب برای سرایش سرود از دیگر نکاتی بود که از بابک نیک طلب در سخنان خود به آن اشاره کرد.

ادامه این جلسه به خوانش شعر با مضمون کتاب و کتابخانه توسط شاعران حاضر اختصاص داشت که طی آن نغمه مستشار نظامی، بهرام مژدهی، نیره جهان بین، فاطمه ناظری، مجتبی باقی، هادی فردوسی، صبا فیروزی، شهرام رفیعی، سمیه تورجی و سمیه یاوری به خوانش سرودهای خود پرداختند.

 

نغمه مستشار نظامی:

کتابخانه دری از بهشت بر دلهاست

‌اگر چه پنجره های اطاق بسته شوند

کتاب آینه ی روشن نگاه خداست

روا مدار که آیینه ها شکسته شوند

‌بخوان به نام خدایی که خلق کرده تورا

بخوان که امر به خواندن کلام ناب خداست

بیا کتاب دلت را بخوان دوباره عزیز

کتابخانه ی ما میزبان اهل صفاست

کتابخانه درختی ست، میوه اش دانش

کتابخانه بهاری ست، غنچه اش ایمان

شکوه دوستی عقل و عشق و دانایی ست

کتابخانه قدمگاه عاشقان جهان

کتابخانه ی ما دور نیست از دلتان

کنار کوچه ی آرامش و امید شماست

کتابخانه ی ما رنگ دوستی دارد

کتابخانه ی ما خانه ی جدید شماست

کتابخانه دری از بهشت بر دلهاست

کتابخانه گلستان جاودانه ی ماست

نهاده است خدا در نهاد ما شوری

نهاد عشق نهاد کتابخانه ی ماست

 


سمیه یاوری:

 

مثل آب چشمه آرامی

مهربان و روشن و خاموش

با تو من در فکر پروازم

مثل یک گنجشک بازیگوش

می روم تا جنگل انبوه

می روم تا عمق اقیانوس

می روم تا قرن آینده

می روم تا عهد دقیانوس

من همیشه در سفر هستم

می روم یک جای خیلی دور

خاطراتی از سفر دارم

گاه شیرینند و گاهی شور

خط به خط من با تو همراهم

در مسیر جاده ای روشن

اتفاقی خوب می افتد

با تو هر دم در خیال من

با سکوت واژه های تو

نقطه نقطه همسفر هستم

تو شبیه قاصدک هایی

تو نباشی بی خبر هستم

لابه لای صفحه های تو

کوله بارم خیس و لبریز است

برگ برگت تازگی دارد

باغ تو همرنگ جالیز است

من پر از آواز گنجشکم

تو برایم آسمان هستی

روشن و شفاف و آبی رنگ

تو کتاب مهربان هستی!

 

 


سمیه تورجی:

 

کتابم باسواد است

ولی قصه بلد نیست

میان صفحه هایش

به جز شکل و عدد نیست

 

همیشه فکر تمرین

و یا حل معماست

کتاب باسوادم

شبیه پرفسورهاست

 

نه دارد استراحت

نه حتی فکر خواب است

فقط از صبح تا شب

سرش توی حساب است.


سمیه تورجی:

 

تو لبریز شعری

شبیهی به باران

لغت نامه داده

به تو نام"دیوان"

 

چقدر قصه دارد

غزل های نابت

چقدر گوش دادم

به حرف حسابت

 

تو بی جانی اما

پر و بال داری

همیشه برایم

دو تا فال داری.

 

 


فاطمه ناظری:

 

ای فرشته ی سپید کاغذی

روی دستهای من نشسته ای

راه غصه های مثل دیو را

رو به قلب من همیشه بسته ای

 

چشم تو پر از سرود و شعر

قصه ات قشنگ و خوب و خواندنی

مثل آرزو شبیه خاطره

حرفهات تا همیشه ماندنی

 

هدیه می کنی به قلب ساده ام

نور و روشنی و مهر و آفتاب

با تو می دوم به سمت آفتاب

می دهی به من ستاره و شهاب

 

حرفهای خوب خوب می زنی

توی چشم تو پر از هزار راز

من پرنده ای سپید می شوم

بالهای تو که می شوند باز

 


مجتبی باقی:

 

کتاب ای منبع آرامش ما

کلید حل صدها پرسش ما

 

تو هستی جلوه ی زیبای یزدان

تو می بخشی به جسم خستگان، جان

 

کلامت آیه های هوشمندی ست

شکوه اقتدار و سربلندی ست

 

کسی گر در مسیر علم کوشد

شراب دانش از جام تو نوشد

 

تو از پیشینیان داری نشانه

ز سختیهای هر دور و زمانه

 

رموز عاشقی در سینه داری

هزاران گوهر و گنجینه داری

 

به ما دادی تو درس جاودانی

نشان دادی اصول زندگانی

 

نگاهت روشنای محفل ماست

چراغ راه و حل مشکل ماست

 

هوای تازه ی امید با توست

شعاع روشن خورشید با توست

 

 ترنم بخش و یار مهربانی

زلال بارش و آرام جانی

 

شفا و نسخه ی درمان مایی

طبیب جسم و فکر و جان مایی

 

نکات و درس های تلخ و شیرین

میان سطر سطرت گشته تبیین

 

الهی تا همیشه یار باشی

چراغ روشن افکار باشی

 


بهرام مژدهی:

 

مانند بانکی از سوالاتم

او منبع اصل جوابامه

گل می‌کنه هر روز توو ذهنم

هر صفحه‌ای که تو کتابامه

 

هر شاخه‌ای از یه نهال سبز

صد واژه میشه توی هر صفحه

قد میکشه صد شاخه با خوندن

تا آسمون از روی هر صفحه

 

حتی پرنده عاشق اینه

لونه‌ کنه توی کتابخونه

تا هر شب از روی کتابا هی

آواز بخونه از توی لونه

 

لونه میسازن تو خیالاتم

صدتا پرنده توی عنوانش

وقتی کتابو باز می‌بینم

پر می‌کشن از توو گلستانش

 

فهرست اون، وقتی جلو رومه

یه نردبون محکم و خوبه

پا میذارم رو اولین پله

تا آخرش هموار و مکتوبه

 

صدتا بهار سبز وا می شه

از فصل فصل هر کتاب من

هر بار وقت انتخاب دوست

تنها کتابه انتخاب من

 


هادی فردوسی:

 

باغ و باغبان

کتابخانه باغی ست

که سبز و بی خزان است

کتابدار آنجا

شبیه باغبان است

 

کتاب ها درختند

درخت های بیدار

درخت های سرسبز

درخت های پربار

 

فضای سبز این باغ

پر از انار و سیب است

بدون این درختان

جهان ما غریب است

 

پرنده است انگار

کتابخوان در این باغ

کتابخانه یعنی

بهار و بهترین باغ

 

چه می شود در این باغ

پر از بهار باشم

شبیه باغبانش

کتابدار باشم


هادی فردوسی:

 

تو نسیمی تو گلی

تو بهارم هستی

روز و شب بیداری

در کنارم هستی

 

سبز، درباغ دلم

تا ابد می رویی

شعر هم می خوانی

قصه هم می گویی

 

واژه هایت هستند

گنجی از آرامش

در دلت می جوشند

چشمه های دانش

 

من ندیدم هرگز

که بخوابی ای دوست

بهتر از خورشیدی

تو کتابی ای دوست

 


هادی فردوسی:

 

من یک پرنده هستم

دارم دو بال رنگی

جز من کسی ندارد

بالی به این قشنگی

 

پرواز بال هایم

زیباترین قنوت است

با آنکه نغمه خوانم

آواز من سکوت است

 

هر فصل من هزاران

شعر و ترانه دارد

در صفحه صفحه ی من

اندیشه، خانه دارد

 

پیراهن سخن را

دارم همیشه بر تن

با بال کاغذی هم

پرواز می کنم من

 

هر جا که پرسشی هست

من هم جواب هستم

دانای روزگارم

شهرام رفیعی

در هوای نو شدن

 

با کتاب  ازکهنگی

از بدی دل می کَنم

در هوای نو شدن

دل به دریا می زنم

 

فکرخود را می کنم

زیر دانش  آبدار

سرخ و شیرین میشود

 فکر من مثل انار

 

می تراود بعد از این

از میان فکر من

روی خط دفترم

شعر های  بکر من

 


شهرام رفیعی:

 

درخت های شهر ما

چه پاک و صاف و ساده اند

بخاطر سَوادشان

همیشه ایستاده اند

 

مطالعه نموده اند

کتاب آفتاب را

کتاب خوب خاک را

کتاب باد و آب را

 

خوشا به حال سبزشان

که تازه اند و شادمان

 رسیده اند با کتاب

به ابر های آسمان

 


نیره جهانبین:

عنوان : کتابخانه‌ی چوبی

شب شد و باز دوباره، تو آسمون ستاره

آخر شب دل ما، هوای قصه داره

یه قصه و بعد از اون، لالا لالا لالایی،

مادربزرگ میگفتش، با موهای حنایی

من و داداش خوبم، بودیم به فکر قصه

قصه‌های قشنگی، از موش و آقا خرسه

قصه‌ی روباه پیر ، با خرگوش توانا

تو دل جنگل سبز، خونه‌ی جغد دانا

قصه‌ی گرگ بدجنس، شنگول و منگولمون

با خواهر کوچیکش، حبه‌ی انگورمون

قصه‌ی کک و مورچه، دوستی روباه و شیر

درخت و روباه و زاغ، قصه‌ی نون و پنیر

این‌قصه‌ها رو می‌گفت مادربزرگ همیشه

هیچ قصه‌ای تو دنیا، قصه‌ی اون نمیشه

مادربزرگ خوبم رفته توی آسمون

رفته که همسایه شه، با خدای مهربون

حالا کسی نیست شبا، قصه بگه برامون

غصه‌ی مادربزرگ،   نشسته تو دلامون

بابا که این غصه رو، توی چشامون دیده

رفته خودش برامون، چندتا کتاب خریده

شبا من و داداشم با هم بیدار می‌مونیم

به یاد مادربزرگ، بازم قصه میخونیم

کتابای خوبمون، رفیق و دوستمونن

اگه سوالی داشتیم، جوابشو میدونن

‌یه دوست خوب و دانا، توی اتاقمونه

شب که میشه برامون، کتاب خوب میخونه

یه دنیا حرف و قصه، تو خونه‌ی چشاشه

کتابخونه‌ی چوبی، دوست من و داداشه

 


صبا فیروزی:

اسم کتاب قصّه‌ی من

ستاره‌ی حنائیه

جلدشو خیلی دوست دارم

نقره‌ای و طلائیه

رو جلد برّاق کتاب

عکس ستاره، ماه داره

کنار ماه نقره‌ایش

گربه‌ی دُم سیاه داره

قصّه‌های ستاره رو

از روی عکساش می‌دونم

برای خواهر کوچولوم

کتابو هرشب می‌خونم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۰۰ ، ۱۹:۰۴
دبیر محافل

قاسم فتاحی نافچی:

«از تبار قلم» کاری ارزشی و انگیزه بخش برای نویسندگان بومی است

قاسم فتاحی نافچی

قاسم فتاحی نافچی، نویسنده و مورخ چهارمحال و بختیاری حمایت نهاد کتابخانه های عمومی کشور از نویسندگان بومی را کاری ارزشمند، امیدآفرین و انگیزه بخش برای علاقه مندان به نویسندگی و پژوهش عنوان کرد.

قاسم فتاحی نافچی، از نویسندگان، پژوهشگران و مورخان مطرح  چهارمحال و بختیاری در گفتگو با روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی این استان، برگزاری ویژه برنامه «از تبار قلم» توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور را اقدامی ارزشمند دانست که تلنگری به فضای خسته کننده و یاس آور ناشی از شرایط  کرونایی و قرنطینه محسوب و باعث ایجاد انگیزه و تشویق نویسندگان بومی به آفرینش آثاری بهتر و حس خوب رقابت برای تولید محتواهایی غنی می شود. 

وی به ۳۹ سال حضور خود در کتابخانه های عمومی اشاره کرد و گفت: بهترین لحظاتم را در مأمن کتابخانه ها و با کتاب تجربه کرده ام. کتابخانه های عمومی نقش مهمی در توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی دارند و مراجعانی با انگیزه های مختلف به کتابخانه های عمومی مراجعه می کنند که نوع برخورد و مواجهه کتابداران تاثیر بسیاری در جذب آنان به کتابخانه یا فراری دادن آن ها از کتاب دارد. من خود عملا این را تجربه کرده ام و حضور ۳۹ ساله ام در کتابخانه های عمومی بیانگر وجود کتابدارانی با اخلاق، آگاه و صبور در کتابخانه های استان است؛ کتابدارانی که در تمامی مراحلِ پژوهش، همچون دوستانی دلسوز مرا همراهی و مساعدت می کردند. از این رو با تمام مشغله ها هرگاه هر یک از کتابخانه ها مرا برای مشارکت و همراهی در برنامه ای دعوت می کند، دعوتشان را با افتخار و با تمام وجود اجابت می کنم. 
 


این مورخ و پژوهشگر به خاطره حضور خود در برنامه «از تبار قلم» اشاره کرد و گفت: با شروع تبلیغات گسترده مبنی بر برگزاری این برنامه توسط اداره کل کتابخانه های عمومی استان، شاهد تماس دوستانی بودم که سال ها از آن ها بی خبر بودم. همه آن ها جویای احوالِ من بودند. معمولا تا زمانی که نویسندگان و یا خالقان آثار در حوزه های مختلف زنده هستند کمتر یادی از آن ها شده  و بزرگداشتی برایشان برگزار می شود. این اقدام یعنی تقدیر از خالقان آثار در زمان حیات آنان در قالب ویژه برنامه «از تبار قلم» و دیگر برنامه های مشابه، رویکردی ارزشی است که توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور با نگاهی خردمندانه اجرا می شود و اقدامی قابل ستایش است.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۰۰ ، ۱۹:۰۳
دبیر محافل

با هدف تجلیل از اهالی قلم ۴ استان؛

ویژه برنامه «از تبار قلم» به میزبانی خراسان رضوی برگزار شد

آیین تبار قلم استان خراسان رضوی

آیین تجلیل از نویسندگان بومی استان های خراسان رضوی، جنوبی، شمالی و سمنان به همراه معرفی آثار آن ها در قالب ویژه ‌برنامه «از تبار قلم» به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، آیین تجلیل از نویسندگان بومی و معرفی آثار آن ها با حضور سیدباقر میرعبداللهی، مدیرکل تامین منابع نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛ حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عممی خراسان رضوی و منصور انوری از خراسان رضوی، یوسف متولی حقیقی از خراسان شمالی، محمدامین ناصح از خراسان جنوبی و اسماعیل همتی از استان سمنان به عنوان نویسندگان بومی در قالب ویژه ‌برنامه «از تبار قلم» به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار ‌شد.

 

 

در ابتدای این مراسم سیدباقر میرعبداللهی، مدیرکل تامین منابع نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به برگزاری برنامه «از تبار قلم»، گفت: در واقع نمی توان ارگان و سازمانی شایسته تر از نهاد کتابخانه های عمومی کشور برای تجلیل و تکریم از نویسندگان پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: تجلیل و تکریم از نویسندگان نه تنها یک وظیفه ملی و فرهنگی بلکه یک واجب است که خداوند در قرآن نیز بدان اشاره کرده و بر عهده ما گذاشته است. هنگامی که خداوند در قرآن خود به کرامت قلم سوگند می خورد و آیاتی در رابطه با تکریم اهل قلم نازل می کند، این وظیفه را برای ما بسیار سنگین تر و مهم تر می کند.

مدیرکل تامین منابع نهاد کتابخانه های عمومی کشور، گفت: آنچه ما با عنوان آگاهی و آگاهی بخشی می دانیم مسئولیت و باری است که بیش از همه بر دوش نویسندگان است و به نوعی وظیفه منحصر به فرد محسوب می شود، به همین علت است که باید تکریم از نویسندگان را یک وظیفه الهی و رسمی بدانیم. در همین راستا تلاش نهاد کتابخانه های عمومی کشور همواره و همیشه بر برگزاری اصولی چنین برنامه هایی بوده است.

وی افزود: به عنوان یک دانش آموز و فردی که گاهی دست به قلم برده ام، می گویم، رسالت نویسندگان در دو حوزه مفهوم و سواد است؛ به عبارتی پاسداری از امکانات و زبان قوم خود، انتقال آن به نسل آینده، آموزش و آموختگی آن بر عهده این قشر است که این رسالت با هجوم فضای مجازی در تحریف زبان فارسی برای حفظ اصالت و تاریخ این زبان شیرین صدچندان شده است.

 

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ضمن تبریک عید سعید قربان و ایام دهه ولایت، گفت: ویژه برنامه «از تبار قلم» یکی از ارزشمندترین اقدامات نهاد کتابخانه های عمومی کشور در حوزه تکریم و تجلیل از نویسندگان بومی است.

وی افزود: تقدیر از نویسندگان برای دلگرمی بزرگانی است که در عرصه قلم و نویسندگی فعالیت های مفید و موثری داشته اند. این قبیل برنامه ها نه تنها باعث دلگرمی نویسندگان کهنه کار می شود بلکه زمینه ای برای ایجاد انگیزه و امید در نویسندگان نوقلم برای حضور در این جایگاه و مقام است. هدف و نگاه نهاد کتابخانه های عمومی کشور تربیت انقلابی نویسندگان نوقلم است، اما باید در نظر داشت که در کنار تجلیل و تکریم از نویسندگان به آثار آن ها نیز توجه ویژه داشته باشیم.

علی اکبر سبزیان تصریح کرد: حمایت از نویسندگان حوزه انقلاب اسلامی با توجه به نیاز جامعه، مورد حمایت جدی مسئولین قرار گرفته است و می توانم به جرات بگویم در هیچ دوره ای شاهد این توجه و برخورداری نبوده ایم. امیدوارم با تداوم این حمایت ها باعث آغاز اتفاقات بزرگ، مهم و تربیت نوقلمان برای آینده ای خوب در نظام جمهوری اسلامی ایران باشیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی درباره آثار و شخصیت منصور انوری، نویسنده بومی خراسان رضوی، گفت: «قلب تپنده» استاد انوری برای «مصافحه با ارواح» در «جاده جنگ» ما را از «عشقاباد تا عشق آباد» تا «فراز بر آشیانه عنقا» و «قربانگاه عشق» می برد.

وی در پایان گفت: امیدوارم تداوم و برگزاری این قبیل ویژه برنامه ها علاوه بر امتداد برقراری ارتباط موثر و مفید با نویسندگان، باعث زمینه سازی ظهور حضرت مهدی(عج) نیز شود.

 

منصور انوری، نویسنده بومی خراسان رضوی با بیان اینکه جامعه ما امروزه به نوعی مصرف کننده فرهنگی دیگر کشورها در جهان است، گفت: وظیفه ما به عنوان نویسندگان انقلابی در راستای انتقال مفاهیم دین، فرهنگ و هنر اصیل ایران اسلامی به نسل جوان بسیار خطیر و مهم است.

وی با اشاره به کتاب «بر فراز آشیانه عنقا» بر اساس زندگینامه شهید محمودکاوه، افزود: سعی من بر این بوده است که مفاهیم انقلاب، شهادت و رشادت را با توجه به عدم آگاهی نسل جوان از اتفاقات و رشادت های جوانان این سرزمین در تهاجم دشمنان به خاک ایران بیان کنم در واقع هدف من ادای دین به این رشادت ها و فداکاری ها است.

انوری در رابطه با طولانی ترین رمان تاریخ ایران «جاده جنگ»، گفت: همه انقلاب ها در جهان برای خود آثار و داستان هایی دارند، با توجه به این موضوع این وظیفه را بر خود دانستم که با نگارش کتابی در رابطه با جنگ تحمیلی ایران و عراق از وقایع آن برای نسلی بگویم که بعضا در بی خبری و بدخبری از سوی رسانه های بیگانه قرار گرفته اند.

 

 

 

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۰۰ ، ۱۹:۰۲
دبیر محافل

با تجلیل از یوسف متولی حقیقی؛

ویژه برنامه «از تبار قلم» در ایستگاه هشتم میهمان باب الرضا(ع) شد

از تبار قلم

به مناسبت گرامیداشت روز قلم و ادبیات کودک و نوجوان، هشتمین ویژه ‌برنامه «از تبار قلم» با تجلیل از یوسف متولی حقیقی، نویسنده اسفراینی حوزه تاریخ به میزبانی استان خراسان شمالی، ملقب به باب الرضا(ع) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی، هشتمین ویژه ‌برنامه «از تبار قلم» با قدردانی از یوسف متولی حقیقی، نویسنده مطرح و فرزند خراسان شمالی  به صورت همزمان و با ارتباط زنده و مستقیم با استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سمنان در بستر فضای مجازی اسکای روم برگزار شد.

این برنامه با حضور سید باقر  میر عبداللهی، مدیر کل منابع و عضو شورای ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛ علی محمد جهانی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان شمالی؛ رسول فخر قاسمی، دبیر انجمن ادبی سخن استان؛  مدیران کل کتابخانه‌های عمومی استان‌های  خراسان رضوی،  خراسان جنوبی و  سمنان و نویسندگان بومی و مطرح  این استان ها و تجلیل از آنها  برگزار شد.

علی محمد جهانی، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی در  آغاز این برنامه ضمن تقدیر و تشکر از مسئولین نهاد برای برگزاری این ویژه برنامه و  قدردانی از استان خراسان رضوی و مدیرکل این  استان برای اجرای متمرکز و شایسته مراسم گفت: خوشبختانه  در یکی دوسال اخیراتفاقات بسیار مبارکی درنهاد کتابخانه های عمومی کشور برای فراهم شدن عدالت فرهنگی و بیشتر دیده شدن اصحاب فرهنگ و هنر و شعر به وجود آمده که جای قدردانی دارد.

جهانی بیان کرد: چهل‌قلم، راویان بالندگی، ایجاد محافل ادبی و از تبار قلم از جمله این برنامه های ارزشمند هستند. هر چند شاید همه این  برنامه ها نتوانند همه توانمندی و داشته های مملکت هنرخیز ما را نمایان کنند، اما هر چه هست آب دریا را اگر نتوان کشید، هم به قدر تشنگی باید چشید.

وی افزود: در مکتبی که مُرکّبش از خون شهید افضل تر است، کار کردن و مسئولیت در قبال صاحبان قلم و اندیشه به مراتب کار بسیار سختی است. قلم وسیله انتقال علم است و مَرکب رهواری است که ما را به قله های رفیع علم و دانش می رساند و در واقع درهای دولت را به روی ما می گشاید.  ارزش قلم به آن چیزی است که می نویسند، نون و القلم و ما یسترون. که این  کلام خداوند در قرآن مجید است.

جهانی در پایان اذعان کرد: هرچند این برنامه ها  و این محافل در واقع یک سنگ نشانی است که راه گم نشود، ولی قابل تقدیر و بسیار ارزشمند است و مجددا لازم میدانم از همه  برگزار کنندگان این محفل در نهاد کتابخانه های عمومی کشور و همکارانمان در استان تقدیر و تشکر کنم و امیدواریم که برگزاری این برنامه ها  موجب شادابی و طراوت محافل شعرو ادب وهنر و در یک کلام صاحبان قلم و اندیشه باشد.

در ادامه برنامه، یوسف متولی حقیقی نویسنده بومی استان خراسان شمالی ضمن  تشکر بابت دعوت در این ویژه برنامه و عذرخواهی بابت عدم حضور در استان  بخاطر شرایط کرونایی  درکشور و اعمال محدودیت ها، گفت: از آنجا که من معلم بودم، همیشه لازمه آموزش تحقیق و پژوهش است. البته آشنایی من با کتاب از زمان دانش آموزی است. و این دوستی با کتاب از همان زمان، ابتدا بعنوان دانش آموز و بعدها  به عنوان یک معلم نقش بست و خوشبختانه این دوستی کماکان ادامه دارد.

متولی عنوان کرد: در ابتدای شروع دبستان و مدرسه که من در روستایمان در شهرستان اسفراین  مشغول به تحصیل بودم، ضرورت نوشتن را احساس نمی کردم ولی  هنگامی که  همکاری  با مراکز دانشگاهی  را شروع کردم، قطعا احساس کردم که در کنار آموزش باید پژوهش هم داشته باشم.

وی افزود: حدود ۲۲ سال در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد تدریس  کردم  و خاطرات خوبی را از آن شهر  و دانشجویان دارم.  ابتدا از روزنامه های محلی شروع  شد و  بعد با نوشتن در مجلات  و  ارائه مقالات مختلف و تحقیق  و پژوهش در ارتباط با تاریخ معاصر ایران و مخصوصا تاریخ معاصر خراسان بود که نهایتا  به چاپ کتاب در این حوزه رسید. این قلم زدن با همان شوق و اشتیاق ابتدا،  همچنان نیز ادامه دارد. 

گفتنی است؛ یوسف متولی  حقیقی از چهره های‌ برجسته‌ تاریخ نگاری خراسان و فرزند خراسان شمالی، متولد  روستای ادکان شهرستان اسفراین و  مولف ۹ عنوان کتاب و نویسنده ۱۰۰ عنوان مقاله است که  چهار اثر وی به عنوان کتاب سال و برگزیده استان خراسان رضوی انتخاب شده است.

حقیقی در حال حاضر علاوه بر همکاری های آموزشی و پژوهشی با گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد به تدریس در مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی تربت حیدریه در گرایش های تاریخ ایران و تاریخ اسلام مشغول است.

در این ویژه برنامه کلیپی مختصر از زندگینامه این نویسنده استان پخش شد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۰۰ ، ۱۹:۰۱
دبیر محافل

با برگزاری مراسمی صورت گرفت؛

تقدیر از اسماعیل همتی در ویژه برنامه «از تبار قلم» استان سمنان

از تبار قلم

ویژه‌برنامه «از تبار قلم» با تجلیل از اسماعیل همتی در استان سمنان برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان، ویژه‌برنامه «از تبار قلم» با تجلیل از اسماعیل همتی، نویسنده و پژوهشگر استان سمنان با حضور محمد طاهریان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان؛ سعید دهقانلو، معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان؛ نیره کاشی، دبیر محفل نیستان در استان سمنان و جمعی از کارشناسان ستادی این اداره کل برگزار شد.


محمد طاهریان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان  ضمن تبریک عید قربان و عید سعید فطر در ویژه‌ برنامه «از تبار قلم» از دبیرکل و مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای برگزاری چنین برنامه‌هایی قدردانی کرد. وی بیان داشت: مشق قلم را به نام عشق می‌نویسم و هر دل نوشته‌ای را به نام تو می‌سرایم، قلم که هست، کاغذ پیداست و سرای نوشتن در کنج ذهن، کرانه‌ای ناپیداست. هرکسی نوشتاری می‌نویسد و قلم بهانه‌ای برای ثبت بودن‌ها و نبودن‌ها می‌شود، گاهی قلم بغض می‌کند و زمانی دیگر، سهمی از شاد بودن را می‌نگارد.

طاهریان با بیان اینکه استاد اسماعیل همتی از نویسندگان سرآمد در حوزه کودک و نوجوان استان سمنان است بیان داشت: باید نویسندگان جوان از تجربه پیشکسوتان بهره‌مند شوند.

 

در ادامه اسماعیل همتی، نویسنده استان سمنان در حاشیه این برنامه ضمن قدردانی از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای برگزاری برنامه‌هایی چون «از تبار قلم» بیان داشت: هرگونه تشویقی در عرصه فرهنگ و ادبیات از ناشران، نویسندگان، کتابداران، چاپخانه‌ها و تمامی اقشاری که در این عرصه مشغول فعالیت است موجب دلگرمی و انگیزه برای کار بهتر و باکیفیت‌تر می‌شود.
وی افزود: امیدواریم برنامه‌های بیشتری در زمینه تجلیل از خادمان این عرصه و نویسندگان برگزار شود.
این نویسنده با تاکید بر این که باید والدین از همان دوران کودکی فرزندان را به مطالعه تشویق کنند عنوان کرد: باید لذت مطالعه در کودکان ایجاد شود. مطالعه در درک و خلاقیت کودکان نقش بسزایی دارد و سلیقه کودکان با عادت کردن به مطالعه شکل می‌گیرد و این مهم موجب می‌شود خود کودک، کتابی را که دوست دارد انتخاب و مطالعه کند.
وی نقش نهادهای اجتماعی و فرهنگی به‌ویژه آموزش‌وپرورش را در توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی بسیار مهم خواند و گفت: ترویج فرهنگ مطالعه به عزم همگانی نیاز دارد. کتاب‌هایی که برای مطالعه سن کودکان و نوجوانان انتخاب می‌شود بسیار مهم است و باید در کتابی که برای کودکان و نوجوانان نوشته می‌شود خلاقیت ویژه‌ای به کار گرفته شود.
به گفته این نویسنده کودکان به فرد و شخصیت داستان توجه دارند اما نوجوانان چون تازه‌ وارد جامعه و اجتماع شده‌اند، بعد اجتماعی در داستان‌ها برای آن‌ها جذاب‌تر است.
همتی تصریح کرد: داستان‌هایی برای کودکان و نوجوانان جذاب است که دارای تجسم بیشتری باشند. تصویر، کوتاه جملات و نزدیکی موضوع داستان به افسانه، برای کودکان و نوجوانان جذاب‌تر است، زیرا یک داستان زمانی که افسانه و غیرواقعی است موجب خلاقیت و رشد ذهنی کودک می‌شود. متأسفانه رعایت نکردن قانون کپی‌رایت و نپیوستن به کنوانسیون بین‌المللی برن، به زیان نویسندگان است. نیاز است تا ایران هم به کنوانسیون برن، بپیوندد و قانون کپی‌رایت را رعایت کند، اکنون به علت عضو نبودن در این کنوانسیون بین‌المللی، ترجمه‌های کتاب‌های ایران انجام نمی‌شود و در کشورهای دیگر عرضه نمی‌گردد.
همتی بابیان اینکه تنوع در نوشتن کتاب کودکان و نوجوانان کم است افزود: تنوع کم در نوع موضوع‌های جغرافیا، داستان‌ها و شخصیت داستان‌ها موجب ایجاد داستان‌هایی، مشابه و تکراری شده است و این مسئله موجب شده است از جذابیت کتاب‌های کودکان و نوجوانان کاسته شود.
 وی با تأکید بر اینکه کشور ایران بسیار گسترده است از نویسندگان خواست برای نوشتن کتاب‌ها از اقلیم‌ها و محیط‌های متفاوت استفاده کنند تا خلاقیت‌های بیشتری در نوشتن ایجاد شود.

در پایان این مراسم با اهدای لوح تقدیر دبیرکل نهاد از اسماعیل همتی تجلیل شد. 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۰۰ ، ۱۹:۰۰
دبیر محافل

ویژه برنامه «از تبار قلم» با تجلیل دکتر محمد امین ناصح درخراسان جنوبی برگزار شد

تبار1

ویژه برنامه سراسری «از تبار قلم» با تجلیل دکتر محمد امین ناصح در استان خراسان جنوبی و با حضور مجازی مخاطبانی از استان خراسان رضوی خراسان شمالی و سمنان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان جنوبی، ویژه برنامه سراسری «از تبار قلم» با تجلیل از دکتر محمد امین ناصح در استان خراسان جنوبی و با حضور مجازی مخاطبانی از استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی و سمنان دوشنبه ۲۸ تیر ماه برگزار شد. در این برنامه از نویسندگان مطرح کشوری دکتر محمد امین ناصح از استان خراسان جنوبی؛ منصور انوری از استان خراسان رضوی؛ یوسف متولی حقیقی از استان خراسان شمالی و اسماعیل همتی از استان سمنان تجلیل شد.

محمود حاجی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان خراسان جنوبی ضمن خوش آمد گویی و قدردانی از کتابداران و فرهیختگان استان و همکاران پر تلاش خراسان جنوبی اظهار داشت: برگزاری  برنامه هایی چون از تبار قلم  و محافل ادبی در استان های مختلف کشور باعث شده که عزیزان و فرهیختگان و بزرگان علم  و ادب به  کتابخانه های عمومی مشتاق شوند و این استان نیز پس از تشکیل محفل ادبی، با تمام قوا اهداف نهاد کتابخانه های عمومی را دنبال می کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برجستگان و علماء و بزرگان خطه خراسان جنوبی  زبان زد خاص و عام هستند تصریح کرد: لازم است این نویسندگان در کل کشور شناخته  شوند. 

پخش کلیپ معرفی استان و معرفی آثار نویسنده از بخش‌ های دیگر این برنامه بود. در انتهای برنامه با اهدای لوح سپاس از طرف دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از دکتر محمد امین ناصح  تقدیر شد.

محمد امین ناصح ، متولد خرداد ۱۳۵۴ در بیرجند است که پس از اتمام تحصیلات در زادگاهش برای ادامه تحصیل به دانشگاه علامه طباطبایی رفت و همه مراحل تحصیلی را تا مقطع دکتری در همان دانشگاه در رشته های زبان انگلیسی و زبان شناسی گذراند.

وی تا کنون چندین نوبت به عنوان پژوهشگر برگزیده دانشگاه بیرجند انتخاب شده و همچنین طی دو سال مختلف جایزه کتاب سال دانشجویی کشور را دریافت کرده است.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۰۰ ، ۱۸:۵۹
دبیر محافل

همزمان با روزهای پایانی جشنواره «سرود آوای کتابخانه»؛

عصر شعر «آوای کتابخانه» برگزار می شود

عصر شعر آوای کتابخانه - کراپ‌شده

عصر شعر «آوای کتابخانه» به همت نهاد کتابخانه های عمومی کشور و با حضور کتابخوانان، کتابداران و اعضای شورای ادبی و دبیران محافل ادبی کشور برگزار می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، عصر شعر «آوای کتابخانه» همزمان با روزهای پایانی جشنواره «سرود آوای کتابخانه» به همت نهاد کتابخانه های عمومی کشور با موضوع کتابخانه، کتابخوانی و کتابدار با حضور کتابخوانان، کتابداران و اعضای شورای ادبی و دبیران محافل ادبی کشور برگزار می شود.

علاقه مندان می توانند ساعت ۱۸ روز دوشنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۰، از طریق پلتفرم اسکای روم به نشانی www.skyroom.online/ch/nahaad/mahafel میهمان این برنامه باشند. همچنین عصر شعر «آوای کتابخانه» به صورت زنده از پایگاه اطلاع رسانی (www.iranpl.ir)، صفحه آپارات (www.aparat.com/iranpl) و صفحه اینستاگرام (www.instagram.com/iranplir) نهاد کتابخانه های عمومی کشور پخش می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۰۰ ، ۰۱:۵۹
دبیر محافل

محمود اکرامی فر عنوان کرد؛

توجه ویژه نهاد به عرصه شعر برای ترویج فرهنگ کتابخوانی قابل تقدیر است

محمود اکرامی فر

محمود اکرامی فر، شاعر شناخته شده کشور با اشاره به رویکرد جدید نهاد در تقویت ارتباط شاعران و نویسندگان باکتابخانه‌ها، توجه ویژه نهاد به عرصه شعر برای ترویج فرهنگ کتابخوانی را قابل تقدیر دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نخستین جشنواره «سرود آوای کتابخانه» با رویکرد تاکید بر ضرورت گسترش فرهنگ کتابخوانی و جایگاه کتابخانه‌های عمومی و کتابداران، استفاده از سرود به عنوان تاثیرگذارترین نوع شعر در ترویج کتابخوانی و توسعه کتابخانه‌ها از ۱۷ اسفند ۱۳۹۹همزمان با هفدهمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور آغاز شده و تا پایان تیر ماه پذیرای آثار شاعران و ترانه‌سرایان کشور خواهد بود.

محمود اکرامی فر، شاعر، نویسنده و روزنامه‌نگار درباره برگزاری این جشنواره گفت: برگزاری جشنواره ها فی نفسه خوب است، اما باید ببینیم که چرا این جشنواره را برگزار می‌کنیم. چراکه هر نهاد و سازمانی از برگزاری جشنواره هدفی دارد و جشنواره ها معطوف به آن هدف‌ها طراحی می‌شوند. به طوری که نمی‌توان گفت که جشنواره هایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌کند دقیقا به دنبال همان هدفی هستند که جشنواره‌های وزارت نیرو دنبال می کند و یا نمی‌توان گفت که جشنواره هایی که معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه شعر برگزار می کند، دقیقاً همان هدفی را دنبال می کند که نهاد کتابخانه های عمومی کشور در جشنواره های شعر خود به دنبال آن است. چراکه راه‌ها و ابزارهای رسیدن به این اهداف متفاوت هستند.

وی با اشاره به رویکرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای تکریم اهالی شعر و ادب گفت: معمولاً در جامعه چند گروه داریم که به آنها «عموم» می‌گوییم؛ یکی «عموم کلی» است که عموم مردم هستند، یکی «عموم هوشیار» است که مصرف کنندگان شعر را دربرمی‌گیرد و یکی دیگر «عموم فعال» است که تولیدکنندگان شعر را شامل می‌شوند. تا پیش از این رویکرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، «عموم فعال» یا شاعران کمتر با کتابخانه‌ها درگیر و مرتبط بودند و معمولاً «عموم هوشیار» که مصرف کننده ها و خوانندگان شعر بودند با کتابخانه ارتباط داشتند. اما اقداماتی از قبیل برگزاری جشنواره «سرود آوای کتابخانه» باعث شد که علاوه بر «عموم هوشیار»، «عموم فعال» نیز با نهاد کتابخانه ها ارتباط برقرار کنند یعنی شاعران نیز با کتابخانه های عمومی و نهاد بیشتر آشنا شوند.

این شاعر و نویسنده تصریح کرد: اینگونه حرکت های نهاد کتابخانه های عمومی کشور علاوه بر اینکه جمعیت شاعران کشور را در شرایط کنونی فعال کرده و با نهاد آشتی داده، خود کتابداران را نیز از یک «عموم کلی» به یک «عموم هوشیار» تبدیل کرده است که به نظر من بسیار قابل توجه و قابل ستایش است و قطعاً بخش عمده‌ای از هدفهای نهاد را پوشش خواهد داد. در واقع توجه ویژه نهاد به عرصه شعر برای ترویج فرهنگ کتابخوانی قابل تقدیر است.

محمود اکرامی فر در ادامه با اشاره به رویکرد جدید در اداره کتابخانه‌های عمومی در دوران کرونا گفت: در گذشته انسان ها برای دریافت پیام باید به محل توزیع پیام می‌رفتند، یعنی حتما باید به محل سخنرانی می رفتند تا سخن را گوش کنند و یا به محل کتابخانه بروند تا کتاب را دریافت کنند و به طور کلی هر کجا که پیام توزیع می شد، مخاطب ناگزیر بود که به آنجا مراجعه کند. اما شرایط جدید و دنیای رسانه‌ای شده جدید اقتضا می‌کند به جای اینکه مخاطب یا جوینده پیام به محل توزیع پیام برود، فرستنده پیام شرایطی را ایجاد کند که پیام با کمترین هزینه و در کمترین زمان ممکن به مخاطب برسد.

وی افزود: اگر ما نهاد و کتابخانه‌های عمومی کشور را به عنوان مرکز توزیع پیام در نظر بگیریم، مشاهده می‌کنیم که در سال‌های اخیر توانسته با برگزاری جشنواره های استانی و ملی پیام را پیش مخاطب برد تا مخاطب با کمترین هزینه بتوانند با استفاده از رسانه های جدید پیام را دریافت کند. این موضوع به خصوص در دوران شیوع کرونا با طرح‌ها و برنامه‌های ویژه نهاد بسیار قابل لمس بوده است. تشکیل جلسات شعر مجازی و رساندن کتاب درب منازل و مواردی از این دست، نمونه‌هایی از این اقدامات هستند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۰۰ ، ۰۱:۵۸
دبیر محافل

میلاد عرفانپور عنوان کرد؛

«سرود آوای کتابخانه» تلاشی موثر برای تقویت ارتباط نسل جدید با کتابخانه است

با حضور میلاد عرفان پور و شاعران آیینی استان بوشهر

میلاد عرفانپور، شاعر جوان کشور، برگزاری جشنواره «سرود آوای کتابخانه» را ایجاد راهی برای برقراری و تقویت ارتباط نسل جوان با کتاب و کتابخانه عنوان کرد و مشارکت شاعران جوان در این مسیر را گامی موثر برای پیشبرد هدف فرهنگی این حرکت دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نخستین جشنواره «سرود آوای کتابخانه» با رویکرد تاکید بر ضرورت گسترش فرهنگ کتابخوانی و جایگاه کتابخانه‌های عمومی و کتابداران، استفاده از سرود به عنوان تاثیرگذارترین نوع شعر در ترویج کتابخوانی و توسعه کتابخانه‌ها از ۱۷ اسفند ۱۳۹۹همزمان با هفدهمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور آغاز شده و تا پایان تیر ماه پذیرای آثار شاعران و ترانه‌سرایان کشور خواهد بود.

میلاد عرفانپور، شاعر جوان انقلاب درباره برگزاری این جشنواره گفت: مقوله کتاب یکی از مهمترین مقوله های حوزه فرهنگ و مبنای بسیاری از اوج ها و حضیض ها در این حوزه است و اگر در حوزه فرهنگ آسیب ها و یا شکوهمندی هایی می‌بینیم، بسیاری از دلایل آن به کتاب، کتاب‌هایی که مطالعه می‌شود، میزانی که یک جامعه به مقوله کتاب و کتابخوانی توجه می کند و به طور کلی معارفی که کتاب می‌سازد بازمی‌گردد.

وی افزود: از این جهت برگزاری این جشنواره که به کتاب و کتابخوانی به عنوان چشمه زاینده علم و معرفت توجه ویژه نشان می‌دهد و سعی دارد که نگاه ها را به سمت مطالعه و معارف کتاب جلب کند اقدامی بسیار مغتنم و ارزشمند است. همچنین تلاش این جشنواره برای ایجاد پیوندی پویا و فعال میان مردم و کتابخانه شایسته تقدیر است؛ چرا که توجه دادن به کتاب و کتابخانه از دریچه شعر و سرود به عنوان ابزاری موثر، علاوه بر همراه کردن شاعران جوان در این مسیر، می‌تواند به ایجاد و افزایش علاقه عمومی به کتاب و کتابخانه منجر شود.

این شاعر با اشاره به ضرورت برگزاری چنین جشنواره‌هایی گفت: معمولا سرودن شعر در مورد کتابخانه و کتابدار در فعالیت‌های فرهنگی و ادبی ما سابقه‌ چندانی نداشته و اینکه جشنواره‌ای در این موضوع برگزار شود، مرسوم و معمول نبوده است. اما امروز در وضعیت کنونی نیاز داریم که توجه مردم را به سمت حضور بیشتر به کتابخانه‌ها ببریم؛ به خصوص برای نسل جدید کودکان، نوجوانان و جوانان؛ تا آنها متوجه شوند که انسان اگر می‌خواهد خودش را بسازد و به درجات بالاتری از موفقیت در زندگی خود دست یابد، قطعاً یکی از مهمترین نقاط توجه او در زندگی باید پیرامون کتاب و کتابخانه باشد.

عرفانپور ادامه داد: این مسئله با برگزاری این جشنواره‌ها و دیگر برنامه هایی که نهاد کتابخانه های عمومی کشور در دست طراحی و اجرا دارد و البته مشارکت خوب شاعران جوان در این مسیر می‌تواند به جا افتادن و نهادینه شدن این اهداف فرهنگی در جامعه منجر شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۰۰ ، ۰۱:۵۸
دبیر محافل

در ویژه برنامه از تبار قلم صورت گرفت؛

تجلیل از چهل سال مجاهدت علمی عبدالکریم مشایخی در بوشهر

از تبار قلم

ویژه برنامه از تبار قلم با تجلیل از چهل سال مجاهدت علمی عبدالکریم مشایخی در بوشهر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان بوشهر، ویژه برنامه «از تبار قلم» با تجلیل از چهل سال مجاهدت علمی عبدالکریم مشایخی با حضور حیدر راهب، معاون اداره کل کتابخانه های عمومی استان بوشهر، مجید عابدی، دبیر محفل ادبی شعر و آفتاب و حضور مجازی عباس نعمتی، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان در بوشهر برگزار شد.

عبدالکریم مشایخی، پژوهشگر و نویسنده بوشهری در این مراسم گفت: امروز همکاری چهار استان بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویر احمد و چهارمحال بختیاری با پیشینه فرهنگی مشترک، در اجرای یک برنامه فاخر فرهنگی اتفاق مبارکی است که الفت و انس بیشتری را در بین مردم فرهنگ دوست این چهار استان ایجاد می کند.

وی با تقدیر از اقدام شایسته نهاد کتابخانه های عمومی کشور در تقدیر از نویسندگان و مولفان اظهار امیدواری کرد که با همدلی  و گسترش فرهنگ مطالعه شاهد پویایی و ترقی ایران عزیز در اقصی نقاط عالم باشیم.

عبدالکریم مشایخی با یادکرد اساتید خود گفت: بعد از توفیقی که خداوند در این راه به من عنایت فرموده از اساتید خودم آقایان نبوی، تمنی ، اصفهانیان، برادران شکوهی و بویژه همسر،  پدر و مادرم تشکر می کنم.

عباس نعمتی نیز در این برنامه بیان داشت: با توجه به رویکرد نهاد در ارج نهادن به منزلت، قداست و حرمت قلم و صاحبان آن، همزمان با ایام شکل‌گیری محافل ادبی نهاد و گروه‌های موضوعی در یک سال گذشته و همچنین مناسبت‌های پیش‌رو از جمله روز قلم و روز ادبیات کودک و نوجوان، ویژه‌برنامه تجلیل و قدردانی تعدادی از فرهنگ‌مداران این حوزه در استان‌های مختلف با عنوان «از تبار قلم» برگزار می شود.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان بوشهر در این مراسم گفت: استان بوشهر دارای سابقه و پیشینه علمی و فرهنگی غنی است که علما، دانشمندان و فضلای بسیاری را در دامن خود پرورش داده  و به دنیا معرفی کرده است.

عباس نعمتی گفت: با توجه به جایگاه والای علم و دانش بر خود فرض می دانیم که همیشه قدردان نویسندگان و مولفان باشیم.

وی افزود: برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، خانواده ها، مدارس، رسانه ها و افرادی که در جامعه به عنوان الگو نقش آفرینی می کنند می توانند نقش بسزایی را ایفا نمایند. نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سالهای اخیر با برگزاری برنامه هایی چون «چهل قلم» و «راویان بالندگی» در پاسداشت مقام شامخ نویسندگان کوشیده است و به همین منظور امسال نیز برنامه «از تبار قلم» را به اجرا گذاشته است.

نعمتی با تقدیر از مجاهدت های چهل ساله عبدالکریم مشایخی، گفت: اداره کل کتابخانه های عمومی استان بوشهربا تبعیت از نهاد کتابخانه های عمومی کشور تجلیل از فرهیختگان و پژوهشگران را در دستور کار خود دارد. شناسایی چهره های فعال در حوزه فرهنگ، تاریخ، ادب و هنر از اهداف برنامه «از تبار قلم» است و دکتر عبدالکریم مشایخی از چهره‌های فرهیخته و کم نظیر استان بوشهر است که آثارشان به عنوان مرجع در حوزه بوشهر شناسی، خلیج فارس و مبارزه با استعمار انگلیس مورد استناد است.

گفتنی است عبدالکریم مشایخی از صاحب‌نظران تاریخ بویژه تاریخ بوشهر و خلیج فارس است که آثار و تألیفات فراوانی را در زمینه بوشهر شناسی علی الخصوص خلیج فارس و مبارزه با استعمار دارد که می توان به آثاری چون مدرسه سعادت بوشهر از چند زاویه، علماء و نویسندگان بوشهر،گزارش‌های سرپرسی‌ کاکس‌ سرکنسول انگلیس‌ در بوشهر، خلیج فارس و بوشهر، خلیج فارس نامی برای همیشه، بندر بوشهر پیشگام مدرسه سازی جنوب ایران، تهاجم انگلیس به جنوب ایران و روحانیت بوشهر و نهضت مشروطه و جنبش مشروطیت در بوشهر اشاره کرد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۰۰ ، ۰۱:۵۷
دبیر محافل