محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی

در پی منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از گسترش جریان‌های اصیل زبان و ادبیات فارسی در بین مردم، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از شاعران پیشکسوت و استادان عرصه شعر و ادب، نسبت به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور، با محوریت کتابخانه‌های عمومی استان‌های مختلف و هدایت شاعران و پژوهشگران مطرح هر استان، اقدام کرد.
این اقدام با هدف نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی برای انجام فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌ها و تمهید زمینه اعتلای آن، تقویت و راه‌اندازی محفل‌های ادبی در کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و همچنین ساماندهی نیروهای متعهد و متخصص ادبی به منظور ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه‌ها انجام شد.

۲۰ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

با حضور مدیرکل؛

محفل ادبی «استاد روزبه» استان زنجان آغاز به کار کرد

«محفل ادبی استاد روزبه» استان زنجان آغاز به کار کرد

مراسم افتتاح محفل ادبی «استاد روزبه» استان زنجان با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان، جلسه محفل ادبی استاد روزبه با حضور امیرعلی نیک بخش، مدیرکل کتابخانه های عمومی زنجان؛ ایرج صادقی، معاون امور کتابخانه ها و همکاری ها؛ بهروز حیدری، کارشناس فرهنگی اداره کل؛ حسین رحمانی زاده، کارشناس منابع اداره کل و حسن علی پاکزاد، دبیر محفل ادبی استان، روز دوشنبه ۲۳ تیر ماه در اداره کل کتابخانه های عمومی استان برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان زنجان ضمن اعلام این خبر گفت: تشکیل و توسعه محفل های ادبی فرصتی برای ایجاد فضای جدید در راستای غنی سازی اوقات فراغت است. رشد قابلیت های ادبی، تقویت جریان شعر و ادبیات متعهد، سامان دهی خواسته های مخاطبان علاقه مند، تعمیق فرهنگ مشارکت و تبدیل کتابخانه ها به پایگاه اجتماعی از اهداف بلند مدت کانون ادبی است.

در ادامه مسئول محفل ادبی استان، محفل ادبی را تشکّلی مردم نهاد از بافت اجتماعی (مخاطبان فعال و علاقه مند) دانست، که به عنوان زیرمجموعه کتابخانه عمومی و بر اساس ضوابط و دستورالعمل های نهاد به منظور ارتقای سطح همکاری جمعی، تعامل و آموزش در حوزه های ادبی از جمله شعر و داستان در سطح استان فعالیت خواهد کرد.

گفتنی است، حسن علی پاکزاد، شاعر و از فعالان حوزه ادبیات، از سوی نهاد کتابخانه های عمومی به عنوان دبیر محفل ادبی استان زنجان فعالیت خود را به شکل رسمی از روز دوشنبه ۲۳ تیر ماه آغاز کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۹ ، ۰۷:۱۹
دبیر محافل

علیرضا قزوه عنوان کرد؛

نهاد کتابخانه‌ها در حوزه شعر راهی را می‌رود که دیگران نرفته‌اند

علیرضا قزوه

علیرضا قزوه، شاعر پیشکسوت کشور درباره راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور با محوریت کتابخانه‌های عمومی گفت: یکی از ظرفیت‌های خوب این محافل، توجه به شعر و ادبیات دینی و آیینی است که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با یک برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند این پرده غفلت را کنار بزند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور به نقل از فارس، در پی منویات مقام معظم رهبری و توجه ویژه ایشان به شعر و ادبیات و همچنین مطالبه همیشگی ایشان در حمایت از جریان‌های اصیل ادبی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از استادان عرصه شعر و ادب اقدام به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور و با محوریت کتابخانه‌های عمومی کرد که این اقدام با استقبال اهالی و فعالان این عرصه همراه بود.

علیرضا قزوه با اشاره به لزوم گسترش عدالت فرهنگی در سراسر کشور گفت: ورود نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به راه‌اندازی و تشکیل محافل شعری در سراسر کشور با محوریت کتابخانه‌های عمومی اقدامی شایسته است که به درستی کشف و پرورش استعدادهای جوان شعری در شهرستان‌ها و پربار کردن اوقات فراغت آنها را هدف گرفته است و در همین مدت نیز تکاپوی خوبی میان جوانان شهرستان‌ها ایجاد کرده است.

وی با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه شعر و ادب، عنوان کرد: ایشان بارها در دیدار با شاعران عنوان می‌کردند که «هرچه در این حوزه سرمایه‌گذاری کنید کم است و این سرمایه‌گذاری نتیجه خواهد داد»؛ چراکه در بسیاری عرصه‌ها از جمله سیاسی و نظامی هزینه می‌شود، اما طبیعتا ممکن است به نتیجه مطلوب نرسد، اما حوزه شعر و ادب عرصه‌ای است که سرمایه‌گذاری در آن، اگرچه در دراز مدت، اما به نتیجه خواهد رسید.

این شاعر پیشکسوت ادامه داد: بر همین اساس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به درستی به این حوزه شعر و ادب که سرمایه ملی ما است، ورود پیدا کرد. اگرچه نهادها و دستگاه‌های دیگری چون حوزه هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این عرصه فعالیت‌ می‌کنند، اما آنها بیشتر به دنبال نخبه ‌پروری و مخاطبان نخبه هستند. اما ایجاد زمینه شناسایی و بیرون کشیدن چهره‌های مستعد در این حوزه، اقدام با ارزشی است که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور آن را پی‌ریزی کرده است.

علیرضا قزوه درباره همنشینی محافل ادبی و کتابخانه‌ها در این حرکت گفت: تحقق شعار هر کتابخانه یک محفل ادبی باعث می‌شود در تمامی شهرهای کوچک و حتی روستاها، شاهد ظهور و فعالیت جوانانی باشیم که می‌توانند بر فضای فرهنگی ادبی منطقه خود تأثیرگذار باشند. این اقدام ارزشمند نهاد در پاسداری از فرهنگ و ادب کشور باید حمایت شود که یکی از مظاهر این حمایت تعیین تکلیف و افزایش میزان بودجه نهاد برای پیاده‌سازی اهداف متعالی خود در حوزه فرهنگ است.

وی در ادامه درباره ظرفیت‌های این محافل ادبی برای تقویت حوزه شعر و ادبیات دینی و آیینی گفت: حوزه شعر و ادب دینی و آیینی در کشور متولیان بسیاری دارد، اما تصور غالب در این نهادها و دستگاه ها از شعر و ادب دینی به موضوعاتی چون ماه محرم و رمضان محدود می‌شود. در حالی که گستره شعر و ادب دینی و آیینی بسیار گسترده ‌تر از این موضوعات است؛ موضوعاتی که اغلب مورد غفلت واقع شده است. بر همین اساس یکی از ظرفیت‌های خوب این محافل توجه به شعر و ادبیات دینی و آیینی است که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با یک برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند این پرده غفلت را کنار بزند. بر این اساس معتقدم که نهاد در حوزه شعر راهی را می‌رود که دیگران نرفته‌اند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۹ ، ۰۷:۱۶
دبیر محافل

محفل ادبی امیرکبیر میزبان شعرا و نویسندگان البرزی شد

مراسم افتتاح محافل ادبی استان با عنوان «محفل ادبی امیرکبیر» با حضور علاقه‌مندان و اهالی فرهنگ و ادب استان به صورت مجازی برگزار شد.

محفل ادبی امیرکبیر میزبان شعرا و نویسندگان البرزی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، مراسم افتتاح محافل ادبی استان با عنوان «محفل ادبی امیرکبیر» به صورت مجازی با حضور سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان البرز و مدیرکل فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، رئیس حوزه هنری استان، دبیر محافل ادبی کل کشور، دبیر محافل ادبی استان و دبیران محافل ادبی شهرستان‌ها و جمعی از کتابداران و علاقه‌مندان حوزه ادب و فرهنگ، در بستر فضای مجازی برگزار شد.

 

هادی آشتیانی، سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان در ابتدای جلسه ضمن تقدیر از حضور فعالان ادبی استان در این مراسم، اظهار کرد: ایران با پیشینه‌ غنی از فرهنگ و هنر، از دیرباز با شعر و ادبیات ارتباط ناگسستنی داشته و این کشور مهد پرورش ادبا و شعرای بزرگی در اعصار مختلف بوده است. از این رو محافل ادبی، با بهره‌مندی از پتانسیل خوب زبان و ادبیات فارسی، می‌توانند نقش بسزایی در شناسایی استعدادهای جدید در بین نوجوانان و جوانان خوش قریحه استان و معرفی آن‌ها به جامعه ادبی کشور ایفا کنند.

وی در ادامه به ضرورت تشکیل محافل ادبی از دیدگاه علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اشاره کرد و گفت: حضور جناب آقای مختارپور در مراسم افتتاح محافل ادبی کشور نشان از اهمیت این موضوع دارد. ایشان همواره بر احیا و راه‌اندازی محافل ادبی در راستای بهره‌مندی از فضاهای سالم ادبی در بستر فضای کتابخانه‌های عمومی تاکید داشته‌اند که این امر تاکنون موجب تسهیل در روند انجام امور مربوط به این محافل و مباهات و دلگرمی فعالان فرهنگی شده است.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان بیان کرد: یکی از نقش‌های محافل ادبی در عرصه فرهنگی، کمک به ارتقای جشنواره‌ها و رویدادهای ادبی در استان، همچون جشنواره کتابخوانی رضوی به ویژه در بخش داستانک نویسی است. محافل ادبی در کل کشور در حال راه اندازی و رشد است و کتابخانه‌های عمومی در قالب فضاهای فرهنگی شهری و روستایی در کنار محافل ادبی شهرستان‌ها، می‌توانند فضای بسیارخوبی را برای حضور همه علاقه‌مندان به شعر و ادبیات مهیا کنند.

آشتیانی در خاتمه با تقدیر از تعامل خوب حوزه هنری با اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان، این ارتباط دوسویه را موجب رشد فرهنگی استان برشمرد و ابراز امیدواری کرد با شکل‌گیری محافل ادبی، تعاملات سازنده‌تر و در گستره‌ی بیشتری ادامه یابد.

عزم اهالی فرهنگ برای ثبت رویدادهای اثرگذار ستودنی است

اسماعیل آجرلو، رئیس حوزه هنری البرز نیز ضمن ابراز خرسندی از راه‌اندازی محافل ادبی استان، اظهار کرد: با وجود اینکه در این روزها، زندگی ما تحت تاثیر انتشار ویروس کرونا قرار گرفته و همگی با محدودیت‌هایی مواجه هستیم، برنامه‌هایی همچون مراسم امروز نشان دهنده عزم اهالی فرهنگ برای خلق رویدادهای خوب و اثرگذار در راستای جلب توجه افکار عمومی نسبت به بهره‌مندی بیشتر از فرصت‌ها با محوریت ادبیات و آثار ادبی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از حدود دو سال قبل، نشست‌های ادبی شهرستان‌های البرز آغاز شده است، بیان کرد: تاکنون تلاش بر تمرکززدایی و انجام فعالیت‌های ادبی به مرکزیت هر شهرستان بوده و با وجود کمبودها، چراغ این محافل تا امروز روشن نگه داشته شده است. انتظار داریم با سبک و سیاق جدید و برنامه‌ریزی صحیح، وارد مرحله نوینی از فعالیت‌های این محافل در استان بشویم.

رئیس حوزه هنری استان در ادامه به یکی از برنامه‌های این سازمان برای کمک به محافل ادبی اشاره کرد و افزود: در نظر داریم پایان هر سال، با گردآوری آثار برجسته شاعران و نویسندگان فعال محافل ادبی هر شهرستان، یک یا دو جلد کتاب از مجموعه آثار این عزیزان منتشر کنیم.

کتابخانه امیرکبیر کرج ظرفیت خوبی در حوزه کتابخوانی و هنر است

نغمه مستشارنظامی، دبیر محافل ادبی کشور نیز ضمن تقدیر از زحمات و تلاش‌های علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و عوامل سهیم در راه‌اندازی این محافل، اضافه کرد: امیدواریم این مراسم سرآغاز اتفاقات و رویدادهای خوبی در استان باشد. البرز ظرفیت‌های بسیار خوبی در این حوزه دارد و کتابخانه‌های این استان به ویژه کتابخانه عمومی امیرکبیر همواره محل آمد و شد بسیاری از اهالی قلم بوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: بنده تجربه شیرینی از حضور در جلسات ادبی البرز دارم و با ظرفیت‌های این استان آشنا هستم و مطمئنم راه‌اندازی محافل ادبی در این استان نقطه عطف رویدادهای فرهنگی جدیدی در البرز خواهد شد.

 

خسرو عباسی، دبیر محافل ادبی استان که خود از نویسندگان البرزی است و به عنوان مجری برنامه نیز حضور داشت، از فعالیت‌های صورت گرفته برای راه‌اندازی محافل ادبی استان تقدیر کرد و گفت: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌ و هدف‌گذاری‌های انجام شده بتوانیم امسال شاهد برگزاری پرشور و مستمر جلسات این محافل باشیم.

وی در ادامه به علت نامگذاری محافل ادبی استان اشاره کرد و افزود: امیرکبیر، از جمله شخصیت های برجسته ایران زمین و اثرگذار در عرصه آموزش بوده و کتابخانه عمومی امیرکبیر کرج نیز به عنوان قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی استان، از قدیم الایام محل رجوع بسیاری از نویسندگان و شعرای البرز بوده است. بسیاری از البرزی‌ها با این کتابخانه الفتی دیرینه دارند و این نامی آشنا و مانوس برای قشر فرهیخته و اهل کتاب این استان است.

دبیر محافل ادبی استان البرز در ادامه با اشاره به شرایط ویژه استان همزمان با شیوع ویروس کرونا، تاکید کرد:  در حال حاضر جلسات محافل ادبی در بستر فضای مجازی برگزار خواهد شد تا به امید خدا این ویروس از کشور ما رخت بربندد و دوباره دورهمی‌های فرهنگی از سرگرفته شود. با این وجود، پایان سال علاوه بر ارائه کارنامه ادبی محافل شهرستان‌ها، در نظر داریم کتابی را نیز با محتوای آثار برگزیده محافل ادبی شهرستان‌ها منتشر کنیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۹۹ ، ۰۷:۰۸
دبیر محافل

محدثی خراسانی:

محافل ادبی به رفع خلاء فعالیت‌های بنیادین شعر کشور کمک می‌کند

محافل ادبی به رفع خلاء فعالیت‌های بنیادین شعر کشور کمک می‌کند

تهران- ایرنا- مصطفی محدثی خراسانی شاعر معاصر کشور با اشاره به خلاء فعالیت‌های بنیادین در حوزه شعر کشور گفت: برگزاری محافل ادبی به عنوان یک حرکت اصولی که تاکنون جایش در نظام فرهنگی ما خالی بوده، قطعا می‌تواند برکات فراوانی درپی داشته باشد.

در پی منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از گسترش جریان‌های اصیل زبان و ادبیات فارسی در بین مردم، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از شاعران پیشکسوت و استادان عرصه شعر و ادب، نسبت به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور، با محوریت کتابخانه‌های عمومی استان‌های مختلف و هدایت شاعران و پژوهشگران مطرح هر استان، اقدام کرد.

این اقدام با هدف نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی برای انجام فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌ها و تمهید زمینه اعتلای آن، تقویت و راه‌اندازی محفل‌های ادبی در کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و همچنین ساماندهی نیروهای متعهد و متخصص ادبی به منظور ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه‌ها انجام شد.

که بر این اساس اقداماتی چون استفاده از ظرفیت محفل‌های ادبی برای ساماندهی، ارتقاء و حمایت از بکارگیری فعالان ادبی در برنامه‌های کتابخانه‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاهی ادبی، تولید محتوا در زمینه ادبیات متعهد، آیینی و حوزه‌های حائز اهمیت و برگزاری همایش‌ها، نشست‌ها و محافل ادبی در دستورالعمل تدوین شده برای فعالیت این محافل آورده شده است.

همچنین تشکیل بانک اطلاعاتی اعضای محفل ادبی (اعضاء ویژه و عادی)، برگزاری مسابقات ادبی مختلف و مشاعره، بهره‌گیری مناسب از فضای مجازی برای توسعه کمّی و کیفی فعالیت‌های محفل (اطلاع‌رسانی گزارش جلسات در وبلاگ و...) و همکاری در تولید و نشر برنامه‌های محفل ادبی از دیگر اقدامات محافل برای دست‌یابی به اهداف هستند.

مصطفی محدثی خراسانی شاعر کشوری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به جایگاه رفیع شعر و ادبیات در فرهنگ ایرانی و اسلامی، درباره راه‌اندازی محافل ادبی با محوریت کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور گفت: اهمیت ادبیات و خصوصا شعر با آن پیشینه درازمدت تاریخی و تأثیر شگرف و عمیقی که در فرهنگ، فرهنگسازی و انتقال فرهنگی ما داشته و دارد، بر کسی پوشیده نیست. شعر ظرفیت بسیار زیادی برای ارتباط برقرار کردن با آحاد مردم از نخبه‌ترین افراد جامعه تا مردم عامی دارد.

نویسنده مجموعه شعر «هزار مرتبه خورشید» افزود: مقام معظم رهبری نیز توجه به شعر داشته‌اند و تعابیر بلندی چون «شعر هنر ملی ما است» و «شعر ثروت ملی ما است» در این حوزه داشته‌اند. با این نگاه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پایه‌گذار شکل‌گیری محافل ادبی در سراسر کشور با محوریت کتابخانه‌های عمومی شده است. چراکه شعر و ادبیات بخش عمده‌ای از میراث فرهنگی ما در این حوزه بوده است و کتابخانه بهترین گزینه برای محور قراردادن شکل‌گیری این محافل است.

محدثی خراسانی با اشاره به خلاء فعالیت‌های بنیادین در حوزه شعر در کشور گفت: این حرکت نهاد یک حرکت اصولی، راهبردی و بلندمدت با یک هدف گذاری درست و مشخص در حوزه شعر است. این در حالی است که هیچ یک از نهادها و سازمان‌هایی که مدعی حوزه شعر بوده‌اند، هیچ اقدام اساسی راهبردی و با برنامه ریزی طولانی مدت در این حوزه انجام نداده‌اند. اما این حرکت اصولی که تاکنون جای آن در نظام فرهنگی ما خالی بوده، قطعا می‌تواند برکات فراوانی درپی داشته باشد.

سراینده «شاعران پروازی» درباره ویژگی این اقدام توضیح داد: سابق بر این اقدامات فراوانی در راه‌اندازی و برگزاری محافل، نشست‌ها و برنامه‌ها در حوزه شعر صورت گرفته که در نهایت پس از مدتی به تعطیلی کشیده شد؛ اما این اقدام با یک هدف گذاری درازمدت و برنامه راهبردی و به خصوص ضمانت اجرایی و تضمین استمرار آن شکل گرفته است. امیدوارم استفاده از ظرفیت شبکه گسترده کتابخانه های عمومی به عنوان کانون های ارتباطی محافل با مردم منجر به حفظ و تقویت جریان‌های اصیل ادبی شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۹۹ ، ۰۷:۰۶
دبیر محافل

در واحد سیمای زاگرس؛

میزگرد معرفی محفل ادبی کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه برگزار شد

محفل ادبی

میزگرد برنامه تلویزیونی «آینه هفت» با موضوع فعالیت محفل های ادبی در کتابخانه های عمومی برگزار شد. 

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، با هدف معرفی محفل ادبی بیستون، میزگرد تلویزیونی برنامه «آینه هفت» با موضوع فعالیت محفل های ادبی در کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه در واحد سیمای زاگرس، روز جمعه مورخ ۲۰ تیر ماه سال جاری ساعت ۱۸ عصر برگزار شد.

در این برنامه منوچهر پروینی، شاعر و دبیر محفل های ادبی کتابخانه های عمومی و رضاکریمی، معاون اداره کل کتابخانه های عمومی ضمن حضور در استودیو شبکه زاگرس با مجری برنامه به گفتگو پرداختند.

رضاکریمی، معاون توسعه کتابخانه های اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، در این میزگرد تلویزیونی، گفت: در بین منابع کتابخانه های عمومی، ادبیات پرمخاطب ترین و پرامانت ترین موضوع است و مردم بیش از همه از رمان و شعر استقبال می کنند. بنابراین متولیان ترویج کتابخوانی برای ارتباط بیشتر با عامه و گسترش فرهنگ مطالعه باید به ذائقه مردم بیشتر توجه نشان دهند.

منوچهر پروینی، دبیر محفل ادبی بیستون در کتابخانه های عمومی گفت: در نظر داریم از طریق ایجاد محفل های ادبی بیش از گذشته در راستای ترویج ادبیات کوشش کنیم.

پروینی، با بیان اینکه نهاد کتابخانه های عمومی کشور در برگزاری برنامه های ترویجی- فرهنگی بسیار موفق عمل کرده است، افزود: از جمله برنامه های مدنظر، برگزاری کارگاه های آموزشی مرتبط با محفل ادبی و جذب مخاطبان و پیشکسوتان این عرصه و تقدیر از پیشکسوتان ادبیات استان است.

در ادامه رضاکریمی، معاون توسعه کتابخانه های اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه،‌تصریح کرد: در گذشته جشنواره های ادبی متعددی توسط نهاد کتابخانه های عمومی برگزار شده و هم اکنون نیز جشنواره کتابخوانی رضوی با ایجاد بخش داستانک نویسی از عموم ادب دوستان دعوت کرده تا در این جشنواره مشارکت کنند. 

کریمی افزود: یکی از راه های مطالعه این است که خواننده از طریق خلق یک داستان با الهام از کتابی که خوانده، ارتباط خود را با کتاب عمیق تر کند.

در پایان این برنامه منوچهر پروینی، کتاب هایی از تفاسیر مرحوم آیت الله سید مرتضی نجومی، چهره معنوی استان را به بینندگان معرفی کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ تیر ۹۹ ، ۲۱:۰۶
دبیر محافل

 کتابخانه‌ها همواره زادگاه محافل ادبی بوده‌اند

بیابانکی

سعید بیابانکی درباره راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور با محوریت کتابخانه‌های عمومی، گفت: از آنجا که شاعر باید با کتاب، کتاب خواندن و استشمام شمیم کتاب زندگی کند، بهترین مکان برای گردهمایی شاعران کتابخانه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور به نقل از فارس، در پی منویات مقام معظم رهبری و توجه ویژه ایشان به شعر و ادبیات و همچنین مطالبه همیشگی ایشان در حمایت از جریان‌های اصیل ادبی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از استادان عرصه شعر و ادب اقدام به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور و با محوریت کتابخانه‌های عمومی کرد که این اقدام با واکنش اهالی و فعالان این عرصه همراه بود.

گسترش جریان اصیل زبان و ادبیات فارسی در بین مردم با استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی به عنوان شبکه گسترده فرهنگی در سراسر کشور از موضوعات مورد توجه این نهاد برای راه‌اندازی این محافل هستند که دبیری آن را شاعران و پژوهشگران مطرح هر استان بر عهده دارند.

نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی برای انجام فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌ها و تمهید زمینه اعتلای آن، تقویت و راه‌اندازی محفل‌های ادبی در کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و همچنین ساماندهی نیروهای متعهد و متخصص ادبی به منظور ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه‌ها از مهم‌ترین اهداف درنظر گرفته شده برای این حرکت بوده است.

در دستورالعمل تدوین شده برای فعالیت محافل، اقداماتی چون استفاده از ظرفیت محفل‌های ادبی برای ساماندهی، ارتقاء و حمایت از بکارگیری فعالان ادبی در برنامه‌های کتابخانه‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاهی ادبی، تولید محتوا در زمینه ادبیات متعهد، آیینی و حوزه‌های حائز اهمیت و برگزاری همایش‌ها، نشست‌ها و محافل ادبی آورده شده است.

همچنین تشکیل بانک اطلاعاتی اعضای محفل ادبی (اعضاء ویژه و عادی)، برگزاری مسابقات ادبی مختلف و مشاعره، بهره‌گیری مناسب از فضای مجازی برای توسعه کمّی و کیفی فعالیت‌های محفل (اطلاع‌رسانی گزارش جلسات در وبلاگ و...) و همکاری در تولید و نشر برنامه‌های محفل ادبی از دیگر اقدامات محافل برای دست‌یابی به اهداف هستند.

سعید بیابانکی، شاعر و منتقد ادبی کشور با اشاره به پیشینه شکل‌گیری محافل ادبی در کشور، در این باره به خبرنگار فارس گفت: من شعر را مانند بسیاری از شاعران با فعالیت در انجمن‌هایی شروع کردم؛ انجمن‌هایی که در دل کتابخانه‌های عمومی بودند. به عنوان مثال انجمن ادبی سروش در خمینی‌شهر، در ادامه انجمن ادبی در کتابخانه عمومی صائب در کنار آرامگاه صائب تبریزی، انجمن ادبی کمال که در کتابخانه عمومی امام صادق(ع) در کنار چهارباغ اصفهان و سپس کتابخانه ابن مسکویه در اصفهان.

وی افزود: به نظر من اصلاً جای انجمن‌های ادبی در کتابخانه‌هاست و تا جایی که به یاد دارم، محافل و انجمن‌های ادبی در کتابخانه‌ها تشکیل می‌شده است. البته در ادامه نهادهای دیگری هم پیش آمدند و این محافل را گسترش دادند که فی‌نفسه اتفاق بدی نبود، اما بسیاری از آنها عمر درازی نیافتند. از سوی دیگر فعالیت انجمن‌های ادبی و محافلی که در کتابخانه‌ها شکل گرفته بود، نیز طی سالیان اخیر کمرنگ شده بود.

این شاعر و منتقد ادبی کشور با تقدیر از اقدام نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در راه‌اندازی محافل ادبی در استان‌های مختلف گفت: شاعر باید با کتاب، کتاب خواندن و استشمام عطر و شمیم کتاب، زندگی کند و به همین دلیل، بهترین مکان برای گردهمایی شاعران کتابخانه است. از این جهت اقدام نهاد در پیگیری و از سر گرفتن فعالیت محافل ادبی، اقدامی بسیار فرخنده است.

بیابانکی ادامه داد: خوشبختانه دبیرکل نهاد از شخصیت‌های فرهیخته کشور هستند که طی سال‌های اخیر اقداماتی مثبت، سنجیده و با پشتوانه فکری در فضای کتابخوانی و کتابخانه‌ها به انجام رسانده‌اند. احیاء مجدد محافل ادبی با محوریت کتابخانه‌های عمومی و استمرار فعالیت آنها به صورت مجازی در شرایط حاکم بر کشور نیز حرکتی خجسته است؛ به خصوص در این روزها که تقریبا اغلب مجامع فرهنگی و ادبی و هنری ما تعطیل است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ تیر ۹۹ ، ۲۰:۵۷
دبیر محافل

محفل ادبی بیستون فعالیت خود را آغاز کرد

محفل ادبی

محفل ادبی بیستون به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه و با هدف ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، با توجه به رسالت کتابخانه های عمومی در جامعه و تبدیل کتابخانه‌های عمومی به پایگاه های فرهنگی- اجتماعی همزمان با روز قلم محفل ادبی بیستون در اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه تشکیل شد. کار محفل ادبی بیستون به دلیل شیوع کرونا در استان از طریق فضای مجازی پیگیری و آغاز خواهد شد.
با توجه به اهمیت و ضرورت فعالیت این محفل‌ها در جذب مخاطبان علاقه مند، منوچهر پروینی، از فعالان فرهنگی و پیشکسوت حوزه ادبیات استان به عنوان دبیر محفل ادبی اداره کل کتابخانه های عمومی استان با نام محفل ادبی بیستون تعیین شد. منوچهر پروینی، به مناسبت روز قلم در رادیو صدای کرمانشاه با اعلام شروع به کار این محفل ادبی از تمامی فعالان این حوزه دعوت کرد در شکل گیری و فعالیت این محفل و محفل های ادبی در کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه وی را همراهی کنند.

 

لینک خبر در سایت نهاد کنابخانه ها

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ تیر ۹۹ ، ۰۸:۱۷
دبیر محافل

نشست کتابخوان ویژه نویسندگان کودک و نوجوان در کتابخانه مرکزی همدان برگزار شد

نشست کتابخوان مرکزی همدان بخش کودک و نوجوان

همزمان با ۱۸ تیر ماه نشست کتابخوان ویژه نویسندگان کودک و نوجوان در کتابخانه مرکزی همدان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان نشست کتابخوان ویژه نویسندگان کودک و نوجوان با محوریت آثار مرحوم مهدی آذریزدی در بخش کودک و نوجوان کتابخانه مرکزی همدان برگزار شد.

در این نشست لیلا عبهری، نویسنده؛ مهدی طراوتی‌توانا، شاعر و دبیر محفل ادبی هگمتانه کتابخانه‌های عمومی استان همدان؛ مریم زرنشان، نویسنده و شاعر حوزه کودک و نوجوان؛ شکوفه صمدی ویراستار کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان به معرفی کتاب و بحث پیرامون ادبیات کودک و نوجوان پرداختند.

در این نشست مریم زرنشان، نویسنده کتاب‌های شعر و داستان کودک و نوجوان برخی از آثار منتشر شده خود را به بخش کودک و نوجوان کتابخانه مرکزی همدان اهدا کرد.

 

 

لینک خبر در سایت نهاد کتابخانه ها

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ تیر ۹۹ ، ۰۸:۱۵
دبیر محافل

همزمان با روز ادبیات کودک و نوجوان انجام شد؛

میزگرد تخصصی ادبیات کودک و نوجوان در کتابخانه فرهنگسرای ولایت همدان

میزگرد ادبیات کودک و نوجوان _ کتابخانه عمومی ولایت شهر همدان

همزمان با ۱۸ تیرماه، روز ادبیات کودک و نوجوان، میزگرد تخصصی ادبیات کودک و نوجوان در کتابخانه عمومی فرهنگسرای ولایت همدان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، همزمان با ۱۸ تیرماه سالروز وفات مهدی آذریزدی، نویسنده بزرگ کودک و نوجوان، میزگرد تخصصی ادبیات کودک و نوجوان در کتابخانه فرهنگسرای ولایت شهرستان همدان با همکاری حوزه هنری و شهرداری همدان برگزار شد.

در این نشست مهدی طراوتی‌توانا، شاعر، نویسنده و دبیر محفل ادبی هگمتانه کتابخانه‌های عمومی استان همدان؛ مریم زندی، شاعر و نویسنده کودک ونوجوان؛ ژیلا طاهری تیزرو، نویسنده حوزه کودک و نوجوان؛ مریم کوثری‌هنرمند، شاعر کودک و مریم زرنشان، شاعر و نویسنده حوزه کودک و نوجوان حضور داشتند و به بررسی مسائل مربوط به ادبیات کودک و نوجوان در همدان و کشور پرداختند.

در پایان هر یک از شاعران و نویسندگان بخشی از آثار خود را برای مخاطبان در فضای مجازی قرائت کردند. این برنامه از طریق صفحه مجازی ketabkhan_hamedan  شبکه اجتماعی اینستاگرام پخش شد.

 

لینک خبر در سایت نهاد کنابخانه ها

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ تیر ۹۹ ، ۰۸:۱۳
دبیر محافل

به همت محفل ادبی دکتر معین اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان؛

نشست «بررسی تاریخچه شکل گیری ادبیات کودک و نوجوان در ایران» برگزار شد

نشست مجازی کودک

نشست مجازی تخصصی ادبیات کودک و نوجوان با موضوع «بررسی تاریخچه شکل گیری ادبیات کودک و نوجوان در ایران» به همت محفل ادبی دکتر معین اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، نشست مجازی تخصصی ادبیات کودک و نوجوان با موضوع «بررسی تاریخچه شکل گیری ادبیات کودک و نوجوان در ایران» روز چهارشنبه (۱۸تیر) با حضور حامد محقق، شاعر برجسته کشورمان و فعال در زمینه ادبیات کودکان و نوجوانان؛ حمیرا خدابنده از نویسندگان مطرح و فعال در زمینه ادبیات کودک و نوجوان؛ جواد پیشنماز و حدیثه هاشمی از نویسندگان مطرح استان گیلان در زمینه کتاب کودک به همت محفل ادبی دکتر معین اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان برگزار شد.

در این برنامه فرهنگی که به عنوان دومین نشست محفل ادبی دکتر معین اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان به مناسبت ۱۸ ام تیرماه روز درگذشت مهدی آذریزدی، نویسنده خوب کشورمان و روز ملی ادبیات کودک و نوجوان به شکل پخش زنده در صفحه اینستاگرام محفل ادبی دکتر معین، برگزار شد، حامد محقق از شاعران برجسته شعر کودک و نوجوان کشور ضمن اشاره به ویژگی های شعر و ادبیات کودک به بررسی تاریخچه ادبیات کودک و نوجوان در ایران پرداخت.  

حامد محقق با اشاره به پژوهشی که در زمینه‌ی علاقه‌مندی نوجوانان به قالب‌های شعری مختلف انجام داد، یادآور شد: در این پژوهش موضوع شناخت نوجوان‌ها را از شعر نیمایی از نظر نظری و فهم مخاطب بررسی کردیم. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که به احتمال زیاد یکی از دلایل مهم نیما برای این‌که از قالب شعر سنتی به نیمایی روی آورد، نزدیکی حرفش به مخاطبان بوده است؛ درصد قابل‌توجهی از نوجوان‌ها شعر نیمایی را می‌شناسند و می‌فهمند.

وی همچنین در مورد نام‌گذاری روز ادبیات کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: اغلب ما زمانی که چیزی را از دست می‌دهیم شروع به یادمان‌سازی می‌کنیم، امیدوارم ادبیات کودک از این جنس نباشد. من مصاحبه‌ای از خانم رولینگ، نویسنده‌ی هری پاتر، می‌خواندم که گفته بودند ادبیات کودک در انگلیس به‌واقع مخاطبی ندارد، همین تعداد محدودی که در حوزه کودک می نویسند، خودشان می‌نویسند، خودشان می‌خوانند و خودشان نقد می‌کنند. من نمی‌دانم واقعاً وضعیت ادبیات کودک در انگلیس چگونه است، اما در کشور ما دست‌کم از آن‌چه خانم رولینگ توصیف کرده‌اند، دور است و ارتباط میان مخاطب و نویسنده‌ کودک دوسویه و نزدیک است و حتی می‌تواند بهتر نیز باشد.

محقق ادامه داد: به اعتقاد من اسم‌گذاری چنین روزهایی هم برای نزدیک‌تر ‌شدن هر چیزی به صاحب آن است؛ حال نمی‌دانم کودک، صاحب ادبیات کودک است یا نویسنده‌ی کودک؛ اما به نظرم، خود کودک سهم بیشتری دارد.

شاعر مجموعه شعر نوجوان «از خودم سوال می‌کنم» در ادامه اظهار داشت: نکته‌ای که در روز ملی ادبیات کودک و نوجوان باید مورد توجه قرار گیرد، این‌ است که با وجود تمام دغدغه‌های صنفی نویسندگان در چنین روزهایی نویسنده‌ی کودک باید تلاش کند به مخاطب خود نزدیک‌تر شود.

این شاعر برجسته کشورمان ادبیات کودک را زمینه ساز دیگر حوزه های ادبی دانست و گفت: ادبیات کودک و نوجوان ایران در دنیا به خوبی شناخته شده و جوایز بین المللی نیز کسب کرده است.

حمیرا خدابنده از پیشکسوتان شعر کودک و نوجوان در ادامه این نشست پیرامون تاریخچه شعر کودک و نوجوان در گیلان به ارائه مطلب پرداخت و با بیان اینکه گیلان از دیرباز در شعر کودک و نوجوان پیشتاز بوده، گفت: فعالیت در حوزه ادبیات کودک، بستر و پایه تشکیل دهنده همه حوزه های ادبیات بوده و می بایست آن را مهم ترین رکن ادبیات تلقی کرد.

جواد پیشنماز، نویسنده و فعال حوزه کودک و نوجوان نیز در ادامه ضمن خوانش بخش هایی از اشعار خود به جنبه اعتراضی شعر کودک به عنوان حلقه مفقوده در این حوزه اشاره کرد.

حدیثه هاشمی، شاعر فعال کودک و نوجوان گیلانی به عنوان آخرین میهمان دومین نشست مجازی محفل ادبی دکتر معین کتابخانه های عمومی استان گیلان از تجربه های خود در زمینه آموزش شعر به کودکان مطالبی بیان کرد و در پایان به خوانش بخش هایی از  اشعار خود در حوزه کودک و نوجوان پرداختند.

معرفی کتاب «به ماه فکر می کنم» مجموعه شعر کودک و نوجوان استان گیلان به همت دفتر آفرینش های ادبی حوزه هنری و نشر سپیدرود پایان بخش این نشست ادبی در روز ادبیات کودک و نوجوان بود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ تیر ۹۹ ، ۰۷:۱۱
دبیر محافل