محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی

در پی منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از گسترش جریان‌های اصیل زبان و ادبیات فارسی در بین مردم، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از شاعران پیشکسوت و استادان عرصه شعر و ادب، نسبت به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور، با محوریت کتابخانه‌های عمومی استان‌های مختلف و هدایت شاعران و پژوهشگران مطرح هر استان، اقدام کرد.
این اقدام با هدف نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی برای انجام فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌ها و تمهید زمینه اعتلای آن، تقویت و راه‌اندازی محفل‌های ادبی در کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و همچنین ساماندهی نیروهای متعهد و متخصص ادبی به منظور ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه‌ها انجام شد.

علیرضا قزوه عنوان کرد؛

نهاد کتابخانه‌ها در حوزه شعر راهی را می‌رود که دیگران نرفته‌اند

علیرضا قزوه

علیرضا قزوه، شاعر پیشکسوت کشور درباره راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور با محوریت کتابخانه‌های عمومی گفت: یکی از ظرفیت‌های خوب این محافل، توجه به شعر و ادبیات دینی و آیینی است که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با یک برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند این پرده غفلت را کنار بزند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور به نقل از فارس، در پی منویات مقام معظم رهبری و توجه ویژه ایشان به شعر و ادبیات و همچنین مطالبه همیشگی ایشان در حمایت از جریان‌های اصیل ادبی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از استادان عرصه شعر و ادب اقدام به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور و با محوریت کتابخانه‌های عمومی کرد که این اقدام با استقبال اهالی و فعالان این عرصه همراه بود.

علیرضا قزوه با اشاره به لزوم گسترش عدالت فرهنگی در سراسر کشور گفت: ورود نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به راه‌اندازی و تشکیل محافل شعری در سراسر کشور با محوریت کتابخانه‌های عمومی اقدامی شایسته است که به درستی کشف و پرورش استعدادهای جوان شعری در شهرستان‌ها و پربار کردن اوقات فراغت آنها را هدف گرفته است و در همین مدت نیز تکاپوی خوبی میان جوانان شهرستان‌ها ایجاد کرده است.

وی با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه شعر و ادب، عنوان کرد: ایشان بارها در دیدار با شاعران عنوان می‌کردند که «هرچه در این حوزه سرمایه‌گذاری کنید کم است و این سرمایه‌گذاری نتیجه خواهد داد»؛ چراکه در بسیاری عرصه‌ها از جمله سیاسی و نظامی هزینه می‌شود، اما طبیعتا ممکن است به نتیجه مطلوب نرسد، اما حوزه شعر و ادب عرصه‌ای است که سرمایه‌گذاری در آن، اگرچه در دراز مدت، اما به نتیجه خواهد رسید.

این شاعر پیشکسوت ادامه داد: بر همین اساس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به درستی به این حوزه شعر و ادب که سرمایه ملی ما است، ورود پیدا کرد. اگرچه نهادها و دستگاه‌های دیگری چون حوزه هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این عرصه فعالیت‌ می‌کنند، اما آنها بیشتر به دنبال نخبه ‌پروری و مخاطبان نخبه هستند. اما ایجاد زمینه شناسایی و بیرون کشیدن چهره‌های مستعد در این حوزه، اقدام با ارزشی است که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور آن را پی‌ریزی کرده است.

علیرضا قزوه درباره همنشینی محافل ادبی و کتابخانه‌ها در این حرکت گفت: تحقق شعار هر کتابخانه یک محفل ادبی باعث می‌شود در تمامی شهرهای کوچک و حتی روستاها، شاهد ظهور و فعالیت جوانانی باشیم که می‌توانند بر فضای فرهنگی ادبی منطقه خود تأثیرگذار باشند. این اقدام ارزشمند نهاد در پاسداری از فرهنگ و ادب کشور باید حمایت شود که یکی از مظاهر این حمایت تعیین تکلیف و افزایش میزان بودجه نهاد برای پیاده‌سازی اهداف متعالی خود در حوزه فرهنگ است.

وی در ادامه درباره ظرفیت‌های این محافل ادبی برای تقویت حوزه شعر و ادبیات دینی و آیینی گفت: حوزه شعر و ادب دینی و آیینی در کشور متولیان بسیاری دارد، اما تصور غالب در این نهادها و دستگاه ها از شعر و ادب دینی به موضوعاتی چون ماه محرم و رمضان محدود می‌شود. در حالی که گستره شعر و ادب دینی و آیینی بسیار گسترده ‌تر از این موضوعات است؛ موضوعاتی که اغلب مورد غفلت واقع شده است. بر همین اساس یکی از ظرفیت‌های خوب این محافل توجه به شعر و ادبیات دینی و آیینی است که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با یک برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند این پرده غفلت را کنار بزند. بر این اساس معتقدم که نهاد در حوزه شعر راهی را می‌رود که دیگران نرفته‌اند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۴/۲۹
دبیر محافل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی