محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی

در پی منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از گسترش جریان‌های اصیل زبان و ادبیات فارسی در بین مردم، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از شاعران پیشکسوت و استادان عرصه شعر و ادب، نسبت به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور، با محوریت کتابخانه‌های عمومی استان‌های مختلف و هدایت شاعران و پژوهشگران مطرح هر استان، اقدام کرد.
این اقدام با هدف نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی برای انجام فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌ها و تمهید زمینه اعتلای آن، تقویت و راه‌اندازی محفل‌های ادبی در کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و همچنین ساماندهی نیروهای متعهد و متخصص ادبی به منظور ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه‌ها انجام شد.

۱۳ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است

آغاز به کار محفل ادبی مولانا در کتابخانه عمومی شهید باهنر شهرستان شمیرانات

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مهر ۹۹ ، ۱۰:۱۲
دبیر محافل

مزمان با روز بزرگداشت مولوی؛

نشست مجازی «سماع شعر» در گیلان برگزار می شود

نشست مجازی "سماع شعر" در گیلان برگزارمی شود

به مناسبت روز بزرگداشت مولوی و به همت محفل ادبی دکتر معین اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، نشست مجازی «سماع شعر» برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، به مناسبت فرارسیدن ۸ مهر و روز بزرگداشت مولوی، شاعر، ادیب و فیلسوف پارسی گوی ایران و به همت محفل ادبی دکتر معین اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان نشست مجازی «سماع شعر» برگزار می شود.

در این نشست برخی از شعرای استان گیلان چون فاطمه حبیبی، امیررضا ستایش، محمد شمس، آنیتا قربانعلی‌زاده، جیران قربانی، صدیقه کشتکار، بهرام مژدهی، مهتاب یوسف پور ضمن شعر خوانی از آثار این شاعر برجسته کشور در خصوص ویژگی های شعر وی به گفتگو خواهند پرداخت.

گفتنی است، این نشست ویژه روز چهارشنبه (۹مهر) ساعت ۲۱.۳۰ با اجرای مرضیه فرمانی، شاعر جوان استان گیلان و دبیر محفل ادبی دکتر معین اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان برگزار می شود. این برنامه از صفحه اینستاگرام این محفل به نشانی instagram.com/mahfeladabimoein  به صورت زنده در دسترس عموم علاقمندان و دوستداران شعر و ادب فارسی قرار خواهد گرفت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مهر ۹۹ ، ۱۸:۰۸
دبیر محافل

نشست مجازی جمع خوانی کتاب مربع های قرمز با حضور نویسنده اثر برگزار شد

همزمان با چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس نشست مجازی جمع خوانی کتاب مربع های قرمز نوشته زینب عرفانیان ،امروز پنجشنبه سوم مهر به میزبانی محفل ادبی فیض اداره کل کتابخانه های عمومی تهران با حضور علیرضا مختار پور دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، سکینه خاتون مهدیان پور، معاون امور کتابخانه ها و همکاری ها اداره کل کتابخانه های عمومی استان؛ زینب عرفانیان، نویسنده اثر، نغمه مستشار نظامی، دبیر شورای ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور،تنی چند از اعضای شورای ادبی نهاد کتابخانه ها، جمعی از کتابداران و کارکنان بصورت و

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ مهر ۹۹ ، ۲۳:۰۷
دبیر محافل

به مناسبت بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس؛

کتاب های دفاع مقدس «از زبان نویسنده» معرفی می شود

از زبان نویسنده - کراپ‌شده

به مناسبت بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، کتاب های «من زنده ام» اثر معصومه آباد و «گلستان یازدهم» اثر بهناز ضرابی زاده در نشست «از زبان نویسنده» معرفی می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، به مناسبت بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس نشست های معرفی کتاب تحت عنوان «از زبان نویسنده» به صورت مجازی برگزار می شود.

نخستین نشست مجازی به معرفی کتاب «من زنده ام» اثر معصومه آباد اختصاص یافته است. این نشست ساعت ۱۳ روز شنبه (۵ مهرماه) با اجرای فضه سادات حسینی برگزار می شود و طی آن معصومه آباد به معرفی اثر خویش می پردازد.

دومین نشست مجازی معرفی کتاب نیز ساعت ۱۳ روز دوشنبه (۷ مهرماه) با اجرای مسعود طاهری برگزار می شود و طی آن بهناز ضرابی زاده به معرفی یکی از آثار خود با عنوان «گلستان یازدهم» می پردازد.

گفتنی است، علاقه مندان جهت شرکت در نشست مجازی معرفی کتاب «من زنده ام» می توانند از طریق پایگاه اطلاع رسانی نهاد به نشانی iranpl.ir،‌ صفحه اینستاگرام نهاد به نشانی @iranplir و صفحه آپارات نهاد به نشانی iranpl اقدام کنند.

همچنین نشست مجازی معرفی کتاب «گلستان یازدهم» نیز از طریق پایگاه اطلاع رسانی نهاد و نیز صفحه اینستاگرام و صفحه آپارات اداره کل کتابخانه های عمومی همدان به نشانی hamedanpl در دسترس خواهد بود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ مهر ۹۹ ، ۱۶:۰۶
دبیر محافل

همزمان با هفته دفاع‌مقدس برگزار شد؛

روایت شاعرانه از چهل سال استقامت و پایداری به میزبانی محفل ادبی شهریار

چهارمین نشست ادبی شهریار بمناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس

چهارمین جلسه محفل ادبی شهریار به همت اداره کل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی با موضوع گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی، چهارمین نشست استانی محفل ادبی شهریار به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان و به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، با حضور شهرام خدایی، مدیرکل کتابخانه های آذربایجان شرقی به صورت مجازی برگزار شد.

شهرام خدایی، مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی در این نشست با تاکید بر اینکه تبیین ابعاد گوناگون دفاع مقدس ملت ایران با بهره‌گیری از زبان گویای هنر به‌خصوص ادبیات و شعر یکی از ضرورت های انکارناپذیر است، گفت: آثاری که توسط شاعران و نویسندگان پایداری خلق شده، حجم کمی نیست، ولی در اینکه این آثار تا چه حد توانسته در ابهام‌زدایی از این واقعه، رفع شبهات، روایت و ثبت حماسه‌ها و به تصویر کشیدن و ماندگاری این رُخداد شگفت تاریخی موفق باشد، خلأهایی دیده می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تقویت گفتمان جهاد، مقاومت و انقلاب اسلامی را مهم ترین هدف تشکیل محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور دانست و گفت: می بایست از شعر و قلم هنرمندانی که به واسطه زبان هنر این فرهنگ ناب را در میان خانواده ها و جامعه نهادینه می کنند، حمایت کرد.

در ادامه این نشست سید قاسم سید ناظمی، پژوهشگر ادبیات پایداری و نویسنده کتاب های «خداحافظ سردار» و «گیرنده، منطقه جنگی» به بیان مطالبی در باب ادبیات دفاع مقدس و روایتگری روزهای ایثار و مقاومت پرداخت.

سید ناظمی در بخش اول سخنان خود با تاکید بر اینکه یکی از مهم ترین روش های تربیت در هر جامعه، تربیت به وسیله الگو، اسوه و قهرمان پروری است، گفت: در جوامع غربی قهرمانان با استفاده از عنصر تخیل ساخته می شوند؛ به عنوان نمونه شاکله اصلی و هدف بنیادی سینمای آمریکا (هالیوود) پرورش نمادها و الگوهایی است که در عالم ظاهر و واقعیت وجود ندارند و به وسیله آن ها برای افزایش اتحاد عمومی تلاش می کنند. اما در مورد کشور ایران این جریان تفاوت هایی دارد؛ ما بعد از وقوع انقلاب اسلامی همواره با قهرمانان واقعی چون شهید مهدی باکری و شهید قاسم سلیمانی زیسته ایم که این قهرمانان عنصر امید و ماندگاری را در خون و جان این ملت نهادینه کرده اند.

وی افزود: روش تربیت الگویی، از آن جا که محتوای تربیت را به صورت عینی و عملی ارائه می دهد، در انتقال مفاهیم و آموزش برنامه های تربیتی بسیار مؤثر است. در منابع اسلامی نیز، بر بهره گیری از الگو و پیروی از اسوه های حسنه و قهرمانان تأکید شده است.

سیدقاسم سید ناظمی در بخش دیگری از سخنان خود درباره کتاب «خداحافظ سردار» که روایت حماسه عاشقانه فاتح میدان های ستیز و پایداری سردار سرلشکر پاسدار شهید مهندس مهدی باکری، فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا است، گفت: وقتی راوی غایب است ما مجبور هستیم خاطرات را از زبان دیگران روایت کنیم و در مورد «خداحافظ سردار» نیز همین اتفاق افتاد. خاطرات مختلف از افراد مختلف در کنار هم چیده شده است. وجه تمایز این اثر با سایر آثار این حوزه این است که تمامی خاطرات گردآوری و تدوین و از لحاظ زمانی در کنار هم چیده شده است. بنابراین مخاطب با مطالعه کتاب احساس می کند یک روایت رمان گونه، مستند و دارای انسجام درونی را می خواند.

ناظمی پژوهشگر ادبیات پایداری، در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر اینکه، حوزه ادبیات پایداری به ویژه ادبیات دفاع مقدس بسیار بر فرهنگ و هنر این مرز و بوم تاثیرگذار بوده و بر گسترش آن کمک کرده است، گفت: کتاب هایی در حوزه دفاع مقدس چاپ شده که به تیراژهای استثنایی دست یافته و بعضی از آن ها نزدیک به ۲۰۰ بار تجدید چاپ شده اند. تاریخ نشر ما تقریبا از این اتفاقات بی نصیب بوده و همین دلیلی روشنی است که نشان می دهد ادبیات پایداری بر فرهنگ کتاب و کتابخوانی ما تاثیر گذاشته، بر غنی کردن ادبیات معاصر ما تاثیر گذاشته و حتی تاثیر مستقیم بر غنی تر شدن سینمای ما داشته است.

در ادامه این نشست سید احمد استوار و مصطفی هاشمی اهری از شاعران آیینی آذربایجان به شعرخوانی پرداختند.

گفتنی است، سه نشست قبلی محفل ادبی شهریار به مناسب سالروز انقلاب مشروطه، ایام سوگواری سید و سالار شهیدان و یاران وفادار ایشان و روز بزرگداشت شعر و ادب فارسی برگزار شده بود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ مهر ۹۹ ، ۱۶:۰۵
دبیر محافل

همزمان با هفته دفاع‌مقدس صورت می‌گیرد؛

روایت حماسه بانوان در دوران جنگ تحمیلی

هفته دفاع‌مقدس

محفل ادبی «بانوان راوی حماسه» با موضوع نقش زنان در دفاع ‌مقدس همزمان با هفته دفاع‌مقدس و به صورت مجازی برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه‌ اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محفل ادبی مجازی «بانوان راوی حماسه» با موضوع نقش زنان در دفاع‌مقدس همزمان با هفته دفاع‌مقدس و ایام بزرگداشت چهلمین سالگرد این حماسه، به همت نهاد کتابخانه های عمومی کشور با حضور جمعی از بانوان شاعر شاخص و فعال در عرصه ادبیات مقاومت به صورت مجازی برگزار می شود.

در این نشست که  از ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ روز یکشنبه ششم مهرماه همزمان با چهلمین سالگرد دفاع مقدس برگزار می شود بانوان شاعر اشعار خود را پیرامون نقش زنان در دفاع مقدس و حماسه سازان عرصه مقاومت و ایثار قرائت می کنند.

فریبا یوسفی، عالیه مهرابی، پونه نیکوی، فاطمه نانی زاد، راضیه رجایی، فاطمه افشاریان، سیده محدثه حسینی و نغمه مستشارنظامی در محفل شعر بانوان راوی حماسه شعرخوانی می کنند.

علاقه مندان برای شرکت در نشست، می توانند با استفاده از این پیوند (https://www.skyroom.online/ch/tehranpl.ir/mahafel) و گزینه مهمان استفاده کنند. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مهر ۹۹ ، ۱۶:۴۷
دبیر محافل
محفل ادبی طالب محفل شعر«بزم قافیه‌ها»را برگزار می‌کند.
«بزم قافیه‌ها» در محفل ادبی «طالب»

به گزارش واژه روز، محفل ادبی «طالب» یک از کانون‌های ادبی کتابخانه‌های مازندران است که در مرداد ماه به صورت مجازی افتتاح شد.

 

طالب به بهانه بزرگداشت شهریار ادبیات پارسی محفل شعرخوانی با حضور استاد «اسماعیل امینی» و جمعی از شاعران مازندرانی به صورت مجازی در صفحه اینستاگرام انجمن ادبی طالب برگزار می‌کند.

 

علاقه‌مندان می‌توانند روز پنج‌شنبه ساعت 17  از این محفل ادبی بهره ببرند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مهر ۹۹ ، ۰۱:۴۲
دبیر محافل

محفل ادبی «آیینه» به صورت مجازی افتتاح شد


 

محفل ادبی «آیینه» به صورت مجازی افتتاح شد

شناسه خبر : 159924 | تاریخ انتشار : 31 شهریور 1399 - 09:43 | 2557 بازدید | تعداد دیدگاه : 0 | ارسال توسط :

محفل ادبی «آیینه» وابسته به اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان تفت با حضور جمعی از شاعران برجسته استانی و شهرستانی به صورت مجازی و در بستر نرم‌افزار آسکای‌روم، آغاز به کار کرد.

یزد فردا: در این برنامه عالیه مهرابی، دبیر محافل ادبی کتابخانه‌های عمومی استان یزد و از شاعران برجسته استان با ابراز خرسندی از راه‌‌اندازی محفل ادبی آیینه گفت: راه‌اندازی مجدد ادبی در کتابخانه‌های عمومی که با همت نهاد کتابخانه‌های عمومی صورت گرفته است، تأثیر مثبتی در رشد و شکوفایی شعر و ارتقای ذوق ادبی شاعران جوان خواهد داشت.

وی همچنین در ادامه بخشی از اشعار آیینی خود را به مناسبت ایام محرم و صفر قرائت کرد.

ناصر صالحی‌فر، یکی از شاعران برجسته شهرستان تفت نیز در این محفل به همراه جمعی از شعرای جوان تفتی به شعرخوانی پرداختند.

گفتنی است، هدف از ایجاد محفل‌ها و انجمن‌های ادبی، ترغیب افراد مستعد به شعر و همچنین شناسایی و پرورش استعدادهای نوپا در این عرصه است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مهر ۹۹ ، ۰۱:۴۱
دبیر محافل

برای اولین بار در استان اردبیل؛

نشست بین المللی «مقتل خوانی و مرثیه سرایی» برگزار می شود

مقتل خوانی

نخستین نشست تخصصی بین المللی «مقتل­ خوانی و مرثیه ­سرایی در ایران، قفقاز و آناطولی» برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل، اولین نشست تخصصی بین المللی با عنوان «مقتل خوانی و مرثیه سرایی در ایران، قفقاز و آناطولی» به همت محفل ادبی شمس عطار اردبیلی و با حضور مهدی میرزا رسول زاده، دبیر این محفل؛ محمد قاضی دهی، دانش آموخته ادبیات و پژوهشگر از ایران؛ گول بالا احمداُف، از روحانیان و شاعران آئینی کشور جمهوری آذربایجان؛ ارکان بدیر، دانش آموخته رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه علامه طباطبایی تهران و استاد دانشگاه ایغدیر کشور ترکیه روز شنبه، ۵ مهرماه ساعت ۱۰ صبح به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

 مهدی میرزا رسول زاده، دبیرمحفل ادبی کتابخانه های عمومی استان با بیان اینکه مقتل­ خوانی یکی از آیین­ های دیرین در مناطق شیعه­ نشین است، گفت: مقتل خوانی در سال­ های اخیر و بنا به توصیه مقام معظم رهبری در راستای احیای سنن قدیمی در اقامه عزای حسینی، مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اشتراکات مهم کشورهای ترک زبان همسایه در حوزه های اجتماعی، فرهنگی و مذهبی گفت: هدف از برگزاری این نشست ها ایجاد پل ارتباطی برای آشنایی بیش از پیش شاعران و فرهیختگان در کشور های مسلمان و همچنین آئین های مذهبی است.

وی گفت: سه حوزه جغرافیایی ایران، قفقاز و آناطولی، در کنار مشابهت­ های فرهنگی در دیگر زمینه ­ها، در خصوص پاسداشت مقام شهدای کربلا و حضرت سیدالشهدا (ع) نقاط اشتراک فراوانی دارند و بررسی داد و ستدهای فرهنگی این سه منطقه در موضوع مقتل­ خوانی و مرثیه­ سرایی، همچنان که یک اقدام علمی و پژوهشی محسوب می ­شود، بی­ تردید در تقریب و همگرایی بیشتر هر سه ملت نیز مؤثر است.

میرزا رسول زاده خاطرنشان کرد: سخنرانان این مراسم فرهنگی، تاریخچه شکل گیری مقتل خوانی و مرثیه سرایی در کشور های متبوع خود را تشریح و وجوه مشترک سروده های مذهبی و آئین های عاشورایی را بررسی خواهند کرد.

گفتنی است، این نشست با همکاری محفل ادبی شمس عطار اردبیلی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل، مرکز پژوهش ­های فرهنگی آذربایجان وابسته به دانشگاه محقق اردبیلی و همچنین با مشارکت حوزه هنری استان برگزار می شود.

شرکت در این نشست برای عموم آزاد بوده و با مراجعه به لینک online.exir-ac.ir/ch/mahfel و کلیک روی گزینه میهمان قابل دسترسی است.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مهر ۹۹ ، ۲۲:۴۱
دبیر محافل

2 /7/ 1399

به مناسبت هفته دفاع مقدس برگزار می شود:

جمع خوانی کتاب «مربع های قرمز» با حضور مولف اثر

نشست جمع خوانی کتاب تقریظ شده «مربع های قرمز » با حضور مولف اثر به صورت مجازی برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران؛ همزمان با هفته دفاع مقدس، آیین جمع خوانی کتاب تقریظ شده مربع های قرمز با حضور زینب عرفانیان، مولف اثر
 روز پنجشنبه 3مهر ساعت 11در فضای وبیناراداره کل کتابخانه های استان تهران به آدرس
 https://www.skyroom.online/ch/tehranpl.ir/feyz
 برگزار می شود. 
  کتاب مربع های قرمز شامل خاطرات شفاهی حاج حسین یکتا از دوران کودکی تا پایان دفاع مقدس است که در ١٤ فصل و ۵۴۳ صفحه به قلم زینب عرفانیان توسط انتشارات شهید کاظمی چاپ شده است.
گفتنی است همزمان با آغاز چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس، در نهمین جلسه از مراسم پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومتی مراسم رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر کتاب «مربع‌های قرمز»، شامگاه شنبه 29 شهریور با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در قطعه شهدای گمنام بهشت زهرا(س) تهران برگزار شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مهر ۹۹ ، ۲۰:۵۹
دبیر محافل