محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی

در پی منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از گسترش جریان‌های اصیل زبان و ادبیات فارسی در بین مردم، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از شاعران پیشکسوت و استادان عرصه شعر و ادب، نسبت به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور، با محوریت کتابخانه‌های عمومی استان‌های مختلف و هدایت شاعران و پژوهشگران مطرح هر استان، اقدام کرد.
این اقدام با هدف نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی برای انجام فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌ها و تمهید زمینه اعتلای آن، تقویت و راه‌اندازی محفل‌های ادبی در کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و همچنین ساماندهی نیروهای متعهد و متخصص ادبی به منظور ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه‌ها انجام شد.

به مناسبت سالروز بزرگداشت نظامی انجام شد؛

میزبانی ۴۵ کتابخانه عمومی چهارمحال و بختیاری از نظامی گنجوی

میزبانی 45 کتابخانه عمومی چهارمحال و بختیاری از نظام‌الدین

با هدف شناخت بیشتر مردم از زندگی، آثار و اندیشه‌های نظامی، ۴۵ کتابخانه عمومی استان چهارمحال و بختیاری، با برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی این مناسبت را گرامی داشتند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری، به مناسبت ایام بزرگداشت نظامی کتابخانه‌های عمومی این استان با برگزاری محافل ادبی، نشست های معرفی و بررسی کتب نظامی، نقالی و نظامی‌خوانی، نمایشگاه های موضوعی، جمع خوانی آثار پیر گنجه و اجرای دیگر برنامه‌های متنوع فرهنگی، تلاش کردند تا زمینه شناخت بیش از پیش مردم نسبت به این شاعر نام‌آور قرن ششم هجری را فراهم کنند.


زبان هنر و شعر و ادبیات تأثیر بسیاری بر هویت بخشی خواهد داشت


آئین بزرگداشت نظامی به میزبانی کتابخانه حافظ شهرکرد و با حضور محمدحسین واحدیان، شهردار شهرکرد؛ علیرضا جیلان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان؛ مهناز جهانگیری، پژوهشگر حوزه ادبیات و استاد دانشگاه؛ همایون علیدوستی، دبیر محفل ادبی بام ایران؛ جواد بهمینه، سرپرست معاونت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان؛ بهروز محمدپور، مدیر روابط عمومی شهرداری شهرکرد؛ کبری حیدری، رئیس اداره کتابخانه‌ها و همکاریها؛ کمال‌الدین ساعی، دبیر محفل ادبی حافظ شهرکرد؛ امیر بنی‌طالبی، سرپرست اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان شهرکرد؛ جمعی دیگر از مسئولین، نویسندگان، شاعران و علاقه‌مندان به شعر و ادبیات به میزبانی کتابخانه حافظ برگزار شد. 

میزبانی ۴۵ کتابخانه عمومی چهارمحال و بختیاری از نظامی گنجوی

محمدحسین واحدیان در این نشستِ ادبی، فرهنگ شهری را یکی از شاخصه‌های توسعه شهری عنوان کرد و افزود: توجه به مباحث فرهنگی برای همه حوزه‌ها و دستگاه‌های اجرایی ضروری است و اگر بخواهیم به وظیفه اصلی‌مان توجه کنیم باید بخش خاصی از آن را به فرهنگ و اجتماع اختصاص دهیم؛ چراکه اگر بخش فرهنگ در شهر توسعه یابد شهر متحول خواهد شد.


واحدیان ادامه داد: زبان هنر و شعر و ادبیات تأثیرگذاری بیشتری بر هویت بخشی خواهد داشت و برگزاری چنین برنامه‌های اصولیی می‌تواند ارزش ها و داشته‌هایمان را به درستی به نسل آتی انتقال دهد.


در ادامه این نشست پس از خوانش اشعار، معرفی شخصیت و آثار نظامی توسط همایون علیدوستی، دبیر محفل ادبی بام ایران، شاعران حاضر در این نشست در وصف این شاعر گرانمایه کشورمان به شعر خوانی پرداختند.

میزبانی ۴۵ کتابخانه عمومی چهارمحال و بختیاری از نظامی گنجوی

میزبانی ۴۵ کتابخانه عمومی چهارمحال و بختیاری از نظامی گنجوی

 


ویژه برنامه نکوداشت حکیم نظامی گنجوی با مشارکت اداره کتابخانه های عمومی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بروجن 

آئین نکوداشت نظامی در شهرستان بروجن با حضور فتاح کرمی، فرماندار شهرستان؛ احمد مردانی، سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ بهجت ربیعی، رئیس اداره کتابخانه های عمومی؛ محمود احمدی، دبیر محفل ادبی صهبا؛ محمدرضا بنائیان، دبیر انجمن ادبی خرد؛ محمود  ملکپور، نویسنده، استاد حافظ خوانی و عضو محفل ادبی حافظ؛ پریوش صنعتی، مدیر انجمن ادبی حافظ؛ علی ناصری؛ دبیر انجمن ادبی حافظ و خواننده محلی؛ کلیه اعضای محافل شهرستان و جمعی از فرهیختگان و علاقه‌مندانِ حوزه ادبیات در محل سالن کنفرانس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد.

میزبانی ۴۵ کتابخانه عمومی چهارمحال و بختیاری از نظامی گنجوی

در ابتدا، فتاح کرمی، فرماندار شهرستان بروجن درباره جایگاه والای ادبیات و لزوم آشنایی بیش از پیش نسل جدید با میراث گرانبهای ادبیات کهن و نقش آن در پرورش بزرگانِ آینده‌ی شعر و عرفان پرداخت و تلاش برای حمایت از چاپ کتاب‌های نویسندگان بومی شهرستان را از برنامه‌های پیش رویِ این فرمانداری، در حوزه فرهنگ برشمرد.

 

در ادامه بهجت ربیعی با قدردانی از شرکت کنندگان، به بیان هدف نهاد کتابخانه های عمومی از برگزاری بزرگداشت حکیم نظامی و تشریح فعالیت ها و معرفی پویش «ایران دل» پرداخت.

 

محمدرضا بنائیان، دبیر انجمن ادبی خرد نیز در این مراسم، به مقایسه اجمالی داستان عاشقانه «خسرو و شیرین» نظامی و «ویس و رامین» فخرالدین اسعد گرگانی و دلایل اقبال عموم به داستان خسرو و شیرین پرداخت.

نظامی خوانی توسط علی ناصری با نوای نی هوشنگ پورنظر، شرح زندگی و معرفی آثار این شاعر بلندآوازه، ایجاز در شعر نظامی و خوانش اشعار عرفانی این شاعر خوش قریحه در فضایی شاعرانه از دیگر بخش های این برنامه بود.

میزبانی ۴۵ کتابخانه عمومی چهارمحال و بختیاری از نظامی گنجوی

 


نظامی، فصل مشترک ایران با دیگر کشورهای پارسی‌زبان و عاملی برای وحدت فرهنگی با همسایگان است
 

در مراسمی که با حضور احمد فرهای، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان؛ یعقوب شکوهی، فرماندار شهرستان اردل؛ مهرداد مولایی، شاعر، پژوهش‌گر و مدیر دانشنامه زاگرس؛ لهراسب قلی‌پور، سردبیرهفته نامه زاگرس ایران؛ فیض‌اله طاهری، نویسنده و شاعر گویشی؛ قربانی، سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اردل؛ سمیه اسماعیل زاده، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان اردل، اعضای شورای اسلامی شهر اردل، جمعی  از شعرا و ادبای مطرح استان روز سه‌شنبه ۲۳ اسفند ماه و به همت اداره کتابخانه های عمومی شهرستان اردل برگزار شد، سخنرانان بر اهمیت نکوداشت شعرا و ادبای کشور و تأثیر آن بر حفظ و تقویت هویت ملی تاکید کردند.

میزبانی ۴۵ کتابخانه عمومی چهارمحال و بختیاری از نظامی گنجوی

در این مراسم احمد فرهادی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، ضمن تشکر از برگزاری آیین گرامیداشت مقام حکیم نظامی گفت: زبان فارسی نیز یکی از مولفه‌های احیای هویت ایرانی است و  برگزاری چنین محافلی به پاسداشت این امر کمک خواهد کرد چرا که نیاز جامعه امروز، احیای هویت ملی و ایرانی است. 


فرهادی افزود: نظامی یک شخصیت میان فرهنگی است و نمی توان نظامی را محدود کرد و باید به‌عنوان فصل مشترک ایران با همسایگان و دیگر کشورهای پارسی‌زبان به‌عنوان یک نیاز مشترک و عاملی برای وحدت فرهنگی، از این موضع بهره برد.

میزبانی ۴۵ کتابخانه عمومی چهارمحال و بختیاری از نظامی گنجوی

فیض اله طاهری، نویسنده و شاعر گویشی نیز با اشاره به جایگاه رفیع حکیم نظامی اظهار داشت: تکریم مشاهیر و شخصیت های بزرگ علمی فرهنگی ما بسیار با اهمیت است، چراکه مشاهیرحافظه ملت و کدهایی هستند که مارا به گذشتگان متصل می کنند و شناخت و تکریم مشاهیر باعث انسجام ملی خواهد شد. 

میزبانی ۴۵ کتابخانه عمومی چهارمحال و بختیاری از نظامی گنجوی

مهرداد مولایی از دیگر سخنرانان این جلسه گفت: نظامی شاعر فرهنگ است و از ظرفیت ادبیات بزمی و داستانی برای تربیت بهره برده است. اشعار نظامی به فارسی است اما محتوا و درون مایه اشعار او از فرهنگ های مختلف برگرفته شده است.

 

مولایی در ادامه ضمن ارائه مطالبی در خصوص تحلیل های چند صدایی در خسرو و شیرین، افزود: زبان زیبای نظم و شعر نظامی، ما را به عرصه هنرهای نمایشی رهنمون می‌سازد که همه این‌ها حاکی از چندوجهی بودن شخصیت حکیم نظامی است. ساخت ترکیبات نو و واژه های تازه، یکی از ویژگی های آثار نظامی است؛ قدرت هنری، ساختار زبانی و درون مایه شعری حکیم نظامی، موجب شده است انبوهی شاعر، نظریه پرداز وی باشند.

 

اجرای مقامی منظومه خسرو و شیرین، شعرخوانی از نظامی و تقدیر از شاعران و نویسندگان استان از دیگر بخش های اجرا شده در این برنامه بوده است.

میزبانی ۴۵ کتابخانه عمومی چهارمحال و بختیاری از نظامی گنجوی

میزبانی ۴۵ کتابخانه عمومی چهارمحال و بختیاری از نظامی گنجوی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۱/۲۱
دبیر محافل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی