محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی

در پی منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از گسترش جریان‌های اصیل زبان و ادبیات فارسی در بین مردم، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از شاعران پیشکسوت و استادان عرصه شعر و ادب، نسبت به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور، با محوریت کتابخانه‌های عمومی استان‌های مختلف و هدایت شاعران و پژوهشگران مطرح هر استان، اقدام کرد.
این اقدام با هدف نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی برای انجام فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌ها و تمهید زمینه اعتلای آن، تقویت و راه‌اندازی محفل‌های ادبی در کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و همچنین ساماندهی نیروهای متعهد و متخصص ادبی به منظور ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه‌ها انجام شد.

در راستای تعمیق باورهای ایرانی اسلامی انجام شد؛

راه اندازی هیئت فرزندان عاشورایی در قدمگاه کتاب اربعین

انجمن پروین
 

 اداره‌کل کتابخانه های عمومی استان ایلام، محفل ادبی پروین و هیئت فرزندان عاشورایی را با برگزاری کلاس های آموزش شاهنامه خوانی و نقل قول های عاشورایی راه اندازی کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه های عمومی استان ایلام، در راستای تعمیق باورهای ایرانی اسلامی در بین کودکان و نوجوانان، اداره‌کل کتابخانه های عمومی استان ایلام، محفل ادبی پروین و هیئت فرزندان عاشورایی را با برگزاری کلاس های آموزش شاهنامه خوانی و نقل قول های عاشورایی راه اندازی کرد.

سمیه حیدری، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام با اشاره به اینکه یکی از اهداف مهم تشکیل محافل ادبی در سطح نهاد کتابخانه های عمومی کشور، پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان است تاکید کرد: آشنایی کودک و نوجوان با ادبیات کهن و ادبیات بومی- محلی و حتی جریان ادبیات پایداری، از جمله اولویت های اصلی ما در برنامه های فرهنگی است، در حقیقت مخاطبان اصلی محفل ادبی پروین کودکان و نوجوانان هستند. برای همین منظور، از مهین امیدیان، دانش آموخته رشته ادبیات و پژوهشگر حماسه سرایی دعوت شد تا دبیری این محفل را به عهده بگیرد. 

وی بیان کرد: سه ماه از تأسیس این محفل می گذرد و در کلاس های شاهنامه خوانی اولویت ما توجه به مبحث پوشش عفاف و حجاب زنان در شاهنامه بود. در این راستا اشعاری از شاهنامه انتخاب و به بچه ها آموزش داده شد. کلاس های آموزش شاهنامه خوانی در ماه های تیر، مرداد و شهریور امسال به طور منظم در سالن جلسات اداره کل برگزار شد. 

حیدری افزود: در راستای تعمیق باورهای دینی، اشعاری در مدح خاندان رسول اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) از شاهنامه به کودکان آموزش داده شد که به مناسبت عید سعید غدیر خم دو نفر از اعضای محفل، پرهام امیدیان و بردیا گچی در مصلای شهر ایلام از طرف اداره‌کل کتابخانه های عمومی استان ایلام روی صحنه رفتند و ابیاتی از شاهنامه را برای حاضران قرائت کردند. 

وی تبیین کرد: در ایام محرم و شور حسینی که در استان ایلام پر رنگ تر جلوه می کند، بر آن شدیم که هیئت فرزندان عاشورایی را جهت تعمیق باورهای دینی در نوجوانان تشکیل دهیم و محتوای ادبی برای این نوجوانان که توسط ندا شاه محمدی از استان البرز فراهم شده بود، در اختیار کودکان قرار داده و با پیگیری و آموزش مداوم، نقل های عاشورایی را به آن ها آموزش دادیم. 

گفتنی است، روح الله اکبری، یکی از مستندسازان مطرح استان در جلسات شاهنامه خوانی نوجوانان در سالن جلسات کتابخانه مرکزی حضور یافت و برنامه ای با عنوان «ژن ژیان» را تدوین کرد که در شبکه استانی ایلام پخش شد. هیئت فرزندان عاشورایی اداره کل کتابخانه های عمومی استان ایلام در ایام اربعین برنامه های متعددی از جمله در قدمگاه کتاب اربعین در منطقه سه راه کارزان به اجرا در آوردند.

راه اندازی هیئت فرزندان عاشورایی در قدمگاه کتاب اربعین

راه اندازی هیئت فرزندان عاشورایی در قدمگاه کتاب اربعین

راه اندازی هیئت فرزندان عاشورایی در قدمگاه کتاب اربعین

راه اندازی هیئت فرزندان عاشورایی در قدمگاه کتاب اربعین

 

  •  
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۷/۱۵
دبیر محافل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی