محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی

در پی منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از گسترش جریان‌های اصیل زبان و ادبیات فارسی در بین مردم، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از شاعران پیشکسوت و استادان عرصه شعر و ادب، نسبت به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور، با محوریت کتابخانه‌های عمومی استان‌های مختلف و هدایت شاعران و پژوهشگران مطرح هر استان، اقدام کرد.
این اقدام با هدف نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی برای انجام فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌ها و تمهید زمینه اعتلای آن، تقویت و راه‌اندازی محفل‌های ادبی در کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و همچنین ساماندهی نیروهای متعهد و متخصص ادبی به منظور ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه‌ها انجام شد.

به همت اداره کل کتابخانه های عمومی قزوین؛

ششمین جلسه محفل ادبی علامه قزوینی برگزار شد

شش

ششمین جلسه محفل ادبی علامه قزوینی به همت اداره کل کتابخانه های عمومی قزوین به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قزوین، ششمین نشست محفل ادبی علامه قزوینی به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین، با حضور حمید عابدی ها، پژوهشگر و چهره ادبی کشور به صورت فضای مجازی برگزار شد.

حمید عابدی‌ها، استاد و پژوهشگر حوزه ادبیات در استان قزوین در این محفل مجازی، گفت: سعدی، شاخص و معیار ارزیابی زبان فارسی است و قطعا نگاه استادانه به جهان اطراف خود رمز ماندگاری اشعار او است.

این پژوهشگر گفت: در مطالعه تاریخ زندگی سعدی به نکات جالبی در خصوص وی می رسیم. این که سعدی در زمان حیات خود نیز استاد زبان فارسی بوده است و در مراکز علمی بزرگ زمان خود تدریس می کرده است.

عابدی ها بیان کرد: شاید حضور سعدی در مجامع عمومی و بین المللی زمان خود، تعلیم هزاران شاگرد و حضور اجتماعی قوی او باعث شد تا شخصیت سعدی فراتر از یک ادیب باشد، چراکه غالبا اشعار سعدی رنگ اجتماعی دارد.

وی گفت: در بسیاری از آثار سعدی می توان دغدغه اجتماعی وی را مشاهده کرد. تلاشی که برای تعلیم و تربیت در آثار او وجود دارد، بی نظیر است در حالی که بسیاری از شاعران ما عمدتا به سیر و سلوک معنوی و درونی در افراد مقید هستند. سعدی در کنار گذر از این مرحله وارد دنیایی می شود که خود را استاد، مسئول در مقابل اتفاقات جامعه و آموزش دهنده می بیند.

عابدی ها خاطرنشان کرد: شاید همین نوع نگاه او به جهان پیرامون خود باعث شده است که سعدی به معنای کامل کلمه به درجه استادی نائل آید و رنگ و بوی هدایت گری، بشارت دهی و نهی کنندگی موجود در آثار او ناشی از همین دیدگاه و نگرش او به جهان اطراف است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۶/۲۹
دبیر محافل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی