محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی

در پی منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از گسترش جریان‌های اصیل زبان و ادبیات فارسی در بین مردم، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از شاعران پیشکسوت و استادان عرصه شعر و ادب، نسبت به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور، با محوریت کتابخانه‌های عمومی استان‌های مختلف و هدایت شاعران و پژوهشگران مطرح هر استان، اقدام کرد.
این اقدام با هدف نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی برای انجام فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌ها و تمهید زمینه اعتلای آن، تقویت و راه‌اندازی محفل‌های ادبی در کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و همچنین ساماندهی نیروهای متعهد و متخصص ادبی به منظور ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه‌ها انجام شد.

با تجلیل از دو شاعر برجسته شعر انقلاب توسط اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان؛

محفل مجازی «راویان بالندگی» در رشت برگزار شد

«راویان بالندگی» در رشت برگزار شد

نشست ملی مجازی «راویان بالندگی» با تجلیل از حمیدرضا شکارسری، شاعر و نویسنده برجسته کشور و رضا نیکوکار، شاعر و فعال فرهنگی به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، نشست ملی مجازی «راویان بالندگی» روز  شنبه (۱۸بهمن) همزمان با هفتمین روز از دهه مبارک فجر و در آستانه چهل و دومین سالروز پیروزی انقلاب با حضور پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان؛ رضا نیکوکار، شاعر شعر انقلاب و فعال فرهنگی برجسته استان و حضور مجازی حمیدرضا امام پناهی، مشاور امور ایثارگران استانداری گیلان؛ نغمه مستشار نظامی، دبیرمحافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛ علی داوودی، عضو شورای ادبی این نهاد؛ زهرا بدن آرا، معاون امور کتابخانه ها و همکاری های اداره کل کتابخانه های عمومی استان و با تجلیل از حمیدرضا شکارسری، شاعر شعر انقلاب و نویسنده برجسته کشور و رضا نیکوکار، شاعر انقلابی و فعال فرهنگی استان و نیز یادبود زنده یاد بهمن صالحی و زنده نام غلامرضا رحمدل با اجرای مرضیه فرمانی، دبیر محفل ادبی دکتر معین و به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان برگزار شد.

امام پناهی: تقویت خودباوری در میان جوانان از دستاوردهای انقلاب اسلامی است

مشاور امور ایثارگران استانداری گیلان با اشاره به اینکه پیروزی انقلاب معادله قدرت در جهان را تغییر داد، گفت: تقویت خودباوری در میان جوانان از دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

حمیدرضا امام پناهی با بیان اینکه انقلاب ایران تفاوت‌های اساسی با سایر انقلاب‌های جهان دارد، بیان کرد: انقلاب اسلامی خط بطلانی بر سیطره دو امپراطوری غرب و شرق بود و زحمات چندین ساله انقلابیون را به ثمر نشاند.

مشاور امور ایثارگران استانداری گیلان با اشاره به تفاوت انقلاب با حکومت سابق، گفت: اختیارات و دستورات صادر شده توسط شاه به داخل کشور برنمی‌گشت بلکه به شاه دیکته می‌شد اما امام خودباوری را بین ملت ایجاد کرد تا انقلابی بر پایه دین تشکیل داده و برای آینده خود تصمیم بگیرند.

وی با بیان اینکه خیزش‌های انقلابی در دیگر کشورها ایجاد شد اما دشمنان به دلیل جلوگیری از نفوذ بیشتر انقلاب اسلامی، فشارهای زیادی بر ملت ایران تحمیل می‌کنند، تصریح کرد: دشمنان صدام را با جنگ افزارهای قوی و تجهیزات بر ما تحمیل کردند اما مردم از انقلاب دفاع کرده و پای آن ایستادند.

امام پناهی افزود: اگرچه شرایط فعلی سخت است اما اگر این تحریم‌ها بر کشور تحمیل نمی‌شد از حیث اقتصادی، علمی، پزشکی، نانو و دیگر موارد پیشرفت نمی‌کردیم.

وی ادامه داد: امام توانست خودباوری را در جوانان تقویت کند تا برای دفاع از کشور روی پای خود بایستند و امروز در بین کشورهای برتر منطقه و جهان هستیم.

مشاور امور ایثارگران استانداری گیلان با تاکید بر اینکه امروزه دشمن حتی تصور حمله و تعدی به خاک ما را نمی‌کند، گفت: بعد از جنگ جهانی دوم، تنها کشوری که منافع و پایگاه‌های آمریکا را مورد حمله قرار داد، ایران بود، چیزی که حتی کشورهای بزرگ جرأت انجام آن را نداشتند.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها بزدلانه و ناجوانمردانه سردار سلیمانی را ترور کردند اما ایران شجاعانه پاسخ آنها را داد، بیان کرد: ایران در حوزه پزشکی در بین ۱۳ کشور برتر دنیا است و در حوزه هوافضا و هسته‌ای با وجود تمام تحریم‌ها، برای کشورهای در حال توسعه الگو هستیم.

مستشار نظامی: «راویان بالندگی» درصدد حمایت از جریان ادبی انقلاب است

دبیر محافل ادبی کشور نیز در ادامه این ویژه برنامه با بیان اینکه «راویان بالندگی» درصدد حمایت از جریان ادبی انقلاب اسلامی است، گفت: هدف از برگزاری این برنامه، تقدیر از کسانی است که در این ۴۲ سال حماسه آفرین بودند.

نغمه مستشار نظامی با بیان اینکه تعداد طلایه داران و پیشکسوتان و رویش‌های شعر انقلاب بسیار زیاد است، افزود: باید شرایطی را فراهم کنیم تا از تمام فعالان عرصه شعر انقلاب تقدیر شود.

مستشار نظامی با بیان اینکه استان گیلان چهره‌های خوبی در حوزه شعر انقلاب دارد، گفت: گیلان همواره در بین بهترین‌ها در شعر و ادبیات بوده و در حوزه شعر انقلاب آثار ارزشمندی تولید شده و مردم، گیلان را به عنوان استان شعر خیز و ادب دوست می‌شناسند.

کرمی: شعر ابزاری کارآمد برای تبلیغ ارزش هاست

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان نیز در این مراسم ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر، اظهار کرد: بر اساس فرمایش رهبری، شعر یکی از ابزارهای کارآمد برای تبلیغ ارزش‌ها است؛ لذا باید به اهمیت تبلیغ شاعرانه توجه کرد تا انقلاب در ذهن‌ها ماندگار شود.

پریسا کرمی با اشاره به ویژگی‌های شعر انقلاب، گفت: اهداف و آرمان‌های یک ملت را از زبان شاعر می‌شنویم و تلاقی شعر انقلاب با دوران دفاع مقدس موجب خلق آثار ارزشمندی شد.

داوودی: گیلان قطب برجسته شعر نو و نوآوری در شعر کهن، آیینی و انقلابی است

عضو شورای ادبی نهاد کتابخانه های عمومی در ادامه، گیلان را قطب برجسته شعر نو و نوآوری در شعر کهن، آیینی و انقلابی دانست و عنوان کرد: شاعران پیشکسوت و جوان گیلانی از جایگاهی ویژه در شعر انقلاب برخوردار هستند.

علی داوودی با اشاره به شکل گیری محفل ادبی معین و گرد آمدن شاعران انقلابی، اضافه کرد: «راویان بالندگی» سومین برنامه از سلسله برنامه های نهاد کتابخانه های عمومی است که به صورت مشترک در سراسر کشور برگزار می شود.

این شاعر برجسته، استاد بهمن صالحی را آخرین بازمانده از فرزندان نیما دانست که در تراز انقلاب اسلامی شعر سرود. وی افزود: مرحوم استاد غلامرضا رحمدل نیز یکی از نامداران ادبیات انقلاب و دفاع مقدس است.

داودی با بیان اینکه استاد حمیدرضا شکارسری را به عنوان یک شاعر نوگرا و منتقد می شناسند، اضافه کرد: انقلاب اسلامی آمده تا با جهان و انسان سخن بگوید و وظیفه داریم مرزهای زبان را گسترده و با ملت ها گفت وگو کنیم تا رسالت خودمان را کامل انجام دهیم.

وی با اشاره به تمرکز استاد شکارسری بر نوگرایی، تحلیل شعر و معرفی شاعران، گفت: این شاعر برجسته نقش قابل توجهی در جریان سازی شعر انقلاب و معرفی شعر نو و چهره های جدید شعر انقلابی دارد. کتاب «هفت سین در بهمن ماه» ایشان نیز به صورت اختصاصی به زوایای مختلف حادثه انقلاب در آن روزها می پردازد.

شکارسری: مستقیم ترین نتایج هر انقلاب سیاسی، انقلاب ادبی است

حمیدرضا شکارسری، شاعر، پژوهشگر، نویسنده و منتقد ادبی نیز در این نشست، یکی از مستقیم ترین نتایج هر انقلاب سیاسی را یک انقلاب ادبی دانست و عنوان کرد: وقوع انقلاب اسلامی نه تنها ارکان سیاسی و اجتماعی کشور را تحت تاثیر قرار داد، بلکه ادبیات ایران نیز تحت تاثیر انقلاب قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه هیج موج و هیچ نحله ای در ادبیات بدون تکیه بر نحله ها و گونه های ادبی گذشته شکل نمی گیرد، گفت: نمی تواند ادعا کرد که ادبیات انقلاب نیز ناگهان به وجود آمده و باید ریشه های آن را در ادبیات پیش از انقلاب شناسایی کنیم.

این شاعر و نویسنده پیشکسوت، شعرهای سروده شده در سال های منتهی به پیروزی انقلاب را به سه گروه تقسیم کرد و یادآور شد: نحله نخست با سرودن شعرهای فرم گرای متکی به آموزه های تئوریک ادبی در برابر ارجاعات سیاسی و اجتماعی ادبیات سکوت را در پیش می گرفتند، اما نحله دوم به شعرهای رمانتیک برخاسته از تمایلات سطحی و گاها مبتذل روی آورده بودند و با دلزدگی نسبت به جریان مبارزات سیاسی روزگار خود و بعضا عدم درک صحیح از این جریانات، رفتار می کردند.

شکارسری، نحله سوم را شاعران سیاسی و اجتماعی دانست که وام دار جریانات سیاسی و اجتماعی سال های بعد از دهه ۴۰ بودند و خاطرنشان کرد: شعرهای این شاعران جای مبارزه سیاسی و اجتماعی را گرفت و جریان سیاسی و اجتماعی را در کشور رواج داد.

در پایان این مراسم، ضمن اهدای لوح یادبود امضا شده توسط دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور به حمیدرضا شکارسری، شاعر و نویسنده برجسته کشور و رضا نیکوکار، شاعر و فعال فرهنگی استان گیلان، یاد و خاطره زنده یاد غلامرضا رحمدل و زنده نام استاد بهمن صالحی نیز گرامی داشته شد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۱/۳۰
دبیر محافل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی