محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی

در پی منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از گسترش جریان‌های اصیل زبان و ادبیات فارسی در بین مردم، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از شاعران پیشکسوت و استادان عرصه شعر و ادب، نسبت به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور، با محوریت کتابخانه‌های عمومی استان‌های مختلف و هدایت شاعران و پژوهشگران مطرح هر استان، اقدام کرد.
این اقدام با هدف نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی برای انجام فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌ها و تمهید زمینه اعتلای آن، تقویت و راه‌اندازی محفل‌های ادبی در کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و همچنین ساماندهی نیروهای متعهد و متخصص ادبی به منظور ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه‌ها انجام شد.

با حضور سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی قم؛

محفل ادبی کتابخانه عمومی نرگس قم افتتاح شد

افتتاح محفل ادبی کتابخانه نرگس/عمرانی

هم‌زمان با بزرگداشت استاد سخن سعدی شیرازی، محفل ادبی کتابخانه عمومی نرگس قم با حضور سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم، همزمان با بزرگداشت سعدی شیرازی، آیین افتتاح محفل ادبی کتابخانه عمومی نرگس با حضور سجاد عمرانی، سرپرست اداره‌کل؛ عاطفه جوشقانیان، دبیر محفل ادبی پروین اعتصامی استان قم و رقیه حیدری، دبیر محفل ادبی کتابخانه عمومی نرگس انجام شد.

در آغاز این نشست، عاطفه جوشقانیان، دبیر محفل ادبی پروین اعتصامی استان، ضمن تبرک ماه ضیافت الهی، راه‌اندازی این محفل در ماه مبارک رمضان و تقارن آن با بزرگداشت سعدی را به فال نیک گرفت و گفت: ادبیات و فرهنگ ایرانی و اسلامی از یکدیگر جدانشدنی هستند.

دبیر محفل ادبی پروین اعتصامی با ابراز خوشحالی از تدوام جلسات محافل ادبی، آن را مایه رشد و ارتقای سطح فرهنگی و ادبی در کشور دانست و افزود: توجه به مسائل ادبی و ترویج آن از رسالت‌های دستگاه‌های فرهنگی است. تقویت محافل ادبی در سطح کشور منوط به شناسایی گروه هدف، علاقه‌مندی‌ها و استفاده از ظرفیت‌ مخاطبین است.

سجاد عمرانی، سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم نیز ضمن تبریک ماه مبارک رمضان و آرزوی قبولی طاعات، اظهار داشت: محافل ادبی در سراسر کشور به پیشنهاد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و بر اساس نیاز جامعه راه‌اندازی شد. این محافل در واقع یکی دیگر از گام‌های بسیار مؤثر این نهاد در راستای ترویج فرهنگ اسلامی و ایرانی و تبدیل کتابخانه‌های عمومی به یک پایگاه اجتماعی و فرهنگی بود.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم در ادامه از راه‌اندازی محافل قرآن و عترت در ماه ضیافت‌الله در نهاد کتابخانه‌های عمومی و همچنین استان‌ها خبر داد و افزود: کتابخانه‌ها در چند سال گذشته از یکنواختی و رویکرد سنتی خود خارج شده‌اند و یکی از مراکز مهم خدماتی به شمار می‌روند. کتابخانه‌های عمومی در ارائه خدمات به مخاطبین فعال بوده که همین امر باعث تأثیرگذاری بر جامعه و گروه‌های مختلف خواهد شد.

سجاد عمرانی همچنین بیان کرد: جلسات محافل ادبی در استان قم به صورت منسجم و منظم و با تلاش‌های سرکار خانم جوشقانیان و دیگر همکاران ما در اداره‌کل برگزار می شود که این تداوم موفقیت‌آمیز و مسرت‌بخش بوده و ان‌شاءالله روز به روز شاهد رشد و نوآوری و ارتقای آن خواهیم بود.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم در پایان بیان کرد: افتتاح محفل ادبی کتابخانه نرگس نویدبخش این است که به زودی محافل ادبی کتابخانه‌ای در سایر کتابخانه‌ها تشکیل خواهد شد تا شاهد رونق هرچه بیشتر کتابخانه‌ها باشیم. محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مروج ادبیات مذهبی، ملی، فرهنگی و انقلابی و اسلامی است و ان‌شاءالله در قالب برگزاری این محافل بتوانیم در پاسداشت زبان و ادبیات فارسی و حفظ آن به عنوان نماد و هویت ملی خود مؤثر و موفق باشیم و بتوانیم فرهنگ انقلابی و اسلامی و ضرورت تعهد و توجه به آن را ترویج کنیم.

رقیه حیدری، دبیر محفل ادبی و مسئول کتابخانه نرگس قم نیز ضمن ابراز خرسندی از راه‌اندازی این محفل بیان کرد: محافل ادبی باعث ارتباط بیشتر مخاطبان با نویسندگان و اصحاب قلم می‌شود و نسل جوان و نوجوان امروز را با مفاخر ادبی و فرهنگی ایران عزیز اسلامی آشنا می‌کند.

 گفتنی است، آیین افتتاح محفل ادبی کتابخانه عمومی نرگس با خوانش آثار سعدی توسط حاضران در نشست پایان یافت.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۲/۲۹
دبیر محافل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی