محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی

در پی منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از گسترش جریان‌های اصیل زبان و ادبیات فارسی در بین مردم، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از شاعران پیشکسوت و استادان عرصه شعر و ادب، نسبت به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور، با محوریت کتابخانه‌های عمومی استان‌های مختلف و هدایت شاعران و پژوهشگران مطرح هر استان، اقدام کرد.
این اقدام با هدف نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی برای انجام فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌ها و تمهید زمینه اعتلای آن، تقویت و راه‌اندازی محفل‌های ادبی در کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و همچنین ساماندهی نیروهای متعهد و متخصص ادبی به منظور ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه‌ها انجام شد.

شاهنامه مانع از هم گسیختگی زبان فارسی شد

به همت کتابخانه عمومی شهدای جغتای و با مشارکت محفل ادبی «آوای جغتای» ویژه برنامه های شاهنامه خوانی و رباعی خوانی به مناسبت بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و حکیم عمر خیام برگزار شد.

در ابتدای جلسه زهرا فراشیانی، دبیر محفل ادبی «آوای جغتای» ضمن بررسی موضوع شاهنامه فردوسی، گفت: دوره زمانی داستان های شاهنامه شامل تاریخ ایران از آغاز تا شکست ایران از سپاه اسلام در سده هفتم میلادی است. شاهنامه از سه بخش اسطوره، فرهنگ پهلوانی و تاریخ تشکیل شده‌ است که در چهار پادشاهی پیشدادیان، کیانیان، اشکانیان و ساسانیان گنجانده می‌شود.


در ادامه مهدی پناهی، مسئول کتابخانه عمومی شهدای جغتای گفت: فردوسی شاهنامه را هنگامی سرود که زبان پارسی دچار آشفتگی بود، او در سرودن شاهنامه از فارسی دری و اصیل استفاده کرد و با این کار از ماندگار شدن این آشفتگی ها در زبان فارسی جلوگیری کرد.


وی افزود: شاهنامه علاوه بر بازتاب های شکوهمند در ادبیات جهان تاثیر بسیاری در ماندگاری فرهنگ فارسی داشته ‌است؛ به طوری که شاعران بزرگی مانند گوته و ویکتور هوگو از آن به نیکی یاد کرده‌اند.


گفتنی است، خوانش شاهنامه توسط اعضای محفل ادبی «آوای جغتای» و سارا سادات راچمنی، عضو کتابخانه عمومی شهدای جغتای به مناسبت بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و نشست جمع خوانی رباعیات خیام توسط جمعی از اعضای کتابخانه به مناسبت روز بزرگداشت حکیم عمر خیام نیز انجام شد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۳/۱۳
دبیر محافل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی