محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی

در پی منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از گسترش جریان‌های اصیل زبان و ادبیات فارسی در بین مردم، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از شاعران پیشکسوت و استادان عرصه شعر و ادب، نسبت به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور، با محوریت کتابخانه‌های عمومی استان‌های مختلف و هدایت شاعران و پژوهشگران مطرح هر استان، اقدام کرد.
این اقدام با هدف نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی برای انجام فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌ها و تمهید زمینه اعتلای آن، تقویت و راه‌اندازی محفل‌های ادبی در کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و همچنین ساماندهی نیروهای متعهد و متخصص ادبی به منظور ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه‌ها انجام شد.

طی مراسمی صورت گرفت؛

تجلیل از قاسم فتاحی نافچی در ویژه‌برنامه «از تبار قلم» استان چهارمحال و بختیاری

از تبار قلم چهارمحال

ویژه برنامه «از تبار قلم» با گرامیداشت یاد مرحوم حمید علیدوستی، برگزیده نوزدهمین جشنواره قلم زرین کشور و بزرگداشت قاسم فتاحی نافچی نویسنده و مورخ چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی چهارمحال و بختیاری، در ویژه برنامه از «تبار قلم» که روز شنبه ۲۶ تیرماه با حضور سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان؛ ابراهیم شریفی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ حجت الله شیروانی، رئیس حوزه هنری؛ همایون علیدوستی، دبیر محفل ادبی بام ایران و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره حمید علیدوستی، برنده قلم زرین کشور و نقی بلالی، از نویسندگان مطرح استان که طی روزهای اخیر به رحمت ایزدی پیوستند، از سالها تحقیق و تلاش خستگی ناپذیر قاسم فتاحی نافچی در عرصه نویسندگی و پژوهش تجلیل شد.


در این آیین که به میزبانی استان فارس و با مشارکت استان‌های بوشهر، کهکیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری برگزار شد، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گفت: صاحبان قلم و اندیشه، حیات معنوی خود را با آثاری که برجای می‌گذارند، ابدی می‌کنند.

احمد فرهادی از قاسم فتاحی به عنوان یکی از مورخان و نویسندگان فعال چهارمحال و بختیاری یاد کرد و افزود: اندیشه تاریخی و نوشته‌هایی که با این محتوا به چاپ می‌رسد از جایگاه ارزشمندی میان علوم انسانی برخوردار است و کسانی که در این راه قدم بر می‌دارند بزرگی کارشان در تمامی ادوار باقی خواهد ماند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز در ادامه این برنامه فرهنگی، برگزاری آیین تجلیل از نویسندگان و معرفی آثار آن‌ها را اقدامی ارزشمند از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور خواند و تصریح کرد: در صورتی که دستگاه های فرهنگی دست در دست هم به سمت تعامل و هم‌افزایی به ویژه در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی پیش روند می‌توانیم شاهد اتفاقات خوبی در حوزه ترویج کتابخوانی و حمایت از نویسندگان و مولفان بومی و محلی باشیم و خوشبختانه این رویداد در استان ما شکل گرفته است. 

ابراهیم شریفی افزود: معرفی افراد توانمند در حوزه نویسندگی و آثار آنهادر استان‌های کمتر برخوردار اقدامی است که به الگوسازی فرهنگی برای نسل جوان کمک خواهد کرد و زمینه لازم را برای ترویج هر چه مطلوب‌تر نویسندگی و علاقه‌مندی به کتاب فراهم می‌کند.

رییس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری نیز با گرامیداشت یاد حمید علیدوستی، نویسنده برگزیده نوزدهمین جشنواره قلم زرین که مدتی قبل در اثر عارضه قلبی دار فانی را وداع گفت، یادآور شد: تجلیل از نویسندگان و هنرمندان اثرگذار معاصر در زمان حیات آن‌ها اقدامی ستودنی است که لازم است برای تداوم آن برنامه‌ریزی شود.

حجت‌الله شیروانی افزود: پاسداشت ذخایر ادبی و فرهنگی باید در هر زمانی انجام شود چراکه این افراد برای تدوین و نگارش آثارشان زحمات بسیاری را متقبل شده‌اند و هرگونه قدردانی از آن‌ها قدمی برای توسعه فرهنگی جامه است.

در این ویژه‌برنامه، با اهدا لوح سپاس دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از خدمات فرهنگی قاسم فتاحی نافچی، نویسنده و تاریخ‌دان چهارمحال و بختیاری تجلیل شد.

گفتنی است قاسم فتاحی نافچی متولد ۱۳۴۵ و دانش‌آموخته مقطع دکتری تاریخ اسلام است. وی تاکنون ۶ عنوان کتاب در حوزه تاریخ و فرهنگ تالیف و به چاپ رسانده است که «چهارمحال و بختیاری در عصر زندیه»، «چهارمحال و بختیاری در عهد افشاریه»، « استان شناسی چهارمحال و بختیاری»،«با حسین (ع) از مدینه تا کربلا»، « انقلاب اسلامی به روایت زنان چهارمحال و بختیاری» و کتاب‌ ۲ جلدی « تاریخ انقلاب اسلامی در چهارمحال و بختیاری» از این جمله کتاب‌ها است.

وی همچنین تاکنون موفق به انتشار ۴۲ مقاله شده است و ۳۸ سخنرانی، پنج طرح پژوهشی و کسب ۹ جایزه ادبی را نیز در کارنامه علمی خود دارد.

پژوهشگر برتر چهارمحال و بختیاری، معلم نمونه کشوری، عضویت در انجمن ایران‌شناسی کشور و رییس گروه محتوای آموزشی کتاب‌های آموزش‌وپرورش از دیگر افتخارات علمی قاسم فتاحی نافچی به شمار می‌رود.
 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۴/۲۸
دبیر محافل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی