محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی

در پی منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از گسترش جریان‌های اصیل زبان و ادبیات فارسی در بین مردم، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از شاعران پیشکسوت و استادان عرصه شعر و ادب، نسبت به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور، با محوریت کتابخانه‌های عمومی استان‌های مختلف و هدایت شاعران و پژوهشگران مطرح هر استان، اقدام کرد.
این اقدام با هدف نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی برای انجام فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌ها و تمهید زمینه اعتلای آن، تقویت و راه‌اندازی محفل‌های ادبی در کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و همچنین ساماندهی نیروهای متعهد و متخصص ادبی به منظور ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه‌ها انجام شد.

به مناسبت روز قلم؛

ویژه برنامه « از تبار قلم» با تجلیل از پروانه ماندگاری در هرمزگان برگزار شد

از تبار قلم هرمزگان

به مناسبت روز قلم و ادبیات کودک و نوجوان، هفتمین نشست ویژه برنامه « از تبار قلم» با تجلیل از پروانه ماندگاری در هرمزگان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های استان هرمزگان، هفتمین نشست ویژه برنامه «از تبار قلم» با تجلیل از پروانه ماندگاری، نویسنده کودک و نوجوان و با حضور امینه دریانورد، سرپرست اداره کتابخانه های عمومی استان هرمزگان و مهرنوش منصوری، دبیر محفل ادبی صبای هرمزگان بصورت همزمان و با ارتباط زنده با استان های یزد، سیستان و بلوچستان و کرمان در بستر فضای مجازی برگزار شد.

 

امینه دریانورد، سرپرست اداره کتابخانه های عمومی استان هرمزگان بیان کرد: روز قلم را به همه کسانی که اهل هنر، فرهنگ و کلام و کلمه هستند و با اندیشه و قلم زیبایشان نقشی بر این روزگار می زنند که به یادگار می ماند، تبریک عرض می کنم.

 

 

مهرنوش منصوری، دبیر محفل ادبی صبای هرمزگان نیز در این نشست بیان کرد: نویسنده منتخب جهت تجلیل در این برنامه « پروانه ماندگاری» متولد سال ۱۳۵۴ در بندرعباس که علاوه بر آثار پژوهشی، مدرس کارگاه های داستان نویسی ادبیات کودک و نوجوان است.

وی افزود: از دیگر تلاش های این نویسنده، مدیریت طرح «مدادهای رنگی»، که مدیریت گردآوری آثار و خاطرات دانش آموزان متوسطه اول و دوم، و ثبت تجارب دبیران است.

دبیر محفل ادبی صبا تاکید کرد: نوشتن برای کودک و نوجوان بسیار دشوار است. ادبیات کودک و نوجوان مقوله ای سهل و ممتنع است، سهل از این جهت که چون مخاطبان آن کودک و نوجوان هستند ممکن است جدی گرفته نشود و گمان ببرند که می شود ساده انگارانه در این حوزه کار کرد. اما ممتنع از این جهت که عبور از ساده انگاری و رسیدن به درجه­ای از توانمندی برای ارائه خدمات شایسته به این نسل نیازمند کوشش و ممارست زیاد است.

وی افزود: برای تولید  اثر برای کودکان ابتدا باید یک شناخت واقع بینانه از دنیای کودک داشته باشیم، یعنی شناخت به شکلی که کودک هست نه آنچه که ما می خواهیم و بعد شناخت آثار تالیف شده در زمینه کودک و نوجوان و نتایج بالقوه ای که ما می توانیم از این آثار بگیریم و همچنین شناخت راهها و روشهایی که بتوان این ظرفیتها را در خدمت تولید اثر برای کودکان و نوجوانان گرفت.

مهرنوش منصوری تاکید کرد: بر همه ­­پدران، مادران، معلمان، کتابداران، نویسندگان، شاعران، فیلمسازان، سردبیران نشریات کودکان لازم است که به این شناخت دست یابند تا بتوانند نسلی خردورز را تربیت نموده که بکاود، بخواهد و بپرسد.

 

پروانه ماندگاری، نویسنده کودک و نوجوان نیز در این مراسم ضمن تبریک روز قلم بیان کرد: از سال ۷۸ در رشته داستان نویسی فعالیت دارم و اولین اثرم در سال۸۰ با عنوان « دو تا دفتر دو خط و دو تا خودکار آبی» به چاپ رسید.

وی افزود: افتخار این را داشتم که در دوران فعالیت در حوزه کودک و نوجوان کارگاه های آموزشی داستان نویسی برگزار نمایم که حاصل این کارگاه­ها ۱۶ مجموعه گردآوری شده است که اکنون بدلیل شرایط کرونا کارگاه­ ها بصورت مجازی برگزار می شود.

این نویسنده کودک و نوجوان تاکید کرد: یکی دیگر از افتخارات من همکاری با کانون اجتماعی شهرستان لار و  کانون کودکان کم شنوای کرمانشاه است و خوشحالم که در خدمت هنرجویان مستعد کشورم هستم.

پروانه ماندگاری با اشاره به آثار خود بیان کرد: آخرین اثر من با عنوان «مسابقه ماهیگیری» در رده سنی کودک، اسفند ۹۹ به چاپ رسید.

وی افزود: کتاب «یک درخت، یک صخره، یک ابر» ترجمه شده حسن افشار که از برجسته ترین داستان های دنیا در دو قرن اخیر هست را به همه علاقه مندان نویسندگی توصیه می کنم که مطالعه کنند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۴/۲۸
دبیر محافل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی