محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی

در پی منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از گسترش جریان‌های اصیل زبان و ادبیات فارسی در بین مردم، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از شاعران پیشکسوت و استادان عرصه شعر و ادب، نسبت به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور، با محوریت کتابخانه‌های عمومی استان‌های مختلف و هدایت شاعران و پژوهشگران مطرح هر استان، اقدام کرد.
این اقدام با هدف نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی برای انجام فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌ها و تمهید زمینه اعتلای آن، تقویت و راه‌اندازی محفل‌های ادبی در کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و همچنین ساماندهی نیروهای متعهد و متخصص ادبی به منظور ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه‌ها انجام شد.

با مشارکت جمعی از شاعران روحانی؛

عصر شعر مجازی «تجلی محراب» برگزار شد

خبرهای اینستاگرام

در مراسمی با حضور و شعرخوانی شاعران روحانی و ائمه جمعه، شورای ادبی نهاد و دبیران محافل ادبی، عصر شعر مجازی «تجلی محراب» برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، عصر شعر مجازی «تجلی محراب» یکشنبه یکم اسفند ماه به مناسبت روز روحانیت و دفاع مقدس و در راستای گرامیداشت شهدای روحانی، با حضور شاعران روحانی و ائمه جمعه، شورای ادبی نهاد و دبیران محافل ادبی و به همت نهاد کتابخانه های عمومی کشور به میزبانی کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد.

در این مراسم نغمه مستشار نظامی، دبیر محافل ادبی نهاد ضمن خیر مقدم به حاضران و میهمانانی که بصورت مجازی در این نشست حضور پیدا کردند، طی سخنانی گفت: بسیار خرسندیم که امروز در این عصر شعر با موضوع نماز جمعه، شهدای محراب و شهدای روحانی در خدمت شما هستیم. اهمیت روحانیت و روحانیون در سالهای متمادی، از سال ۴۲ و حتی پیش از آن بر هیچ کس پوشیده نیست و این علمای بزرگوار دینی بر گردن ما دارند که باد آن را ادا کنیم.

وی افزود: تریبون نماز جمعه یک اجتماع مهربان، عظیم و ارزشمند است. نماز جمعه یک اجتماع فرهنگی و سیاسی است که بُعد فرهنگی آن و به خصوص شعرخوانی هایی که در ویژه برنامه های مختلف مانند پیروزی انقلاب اسلامی در نماز جمعه‌ها انجام می‌شود بر کسی پوشیده نیست.

مصطفی محدثی خراسانی نیز در سخنانی کوتاه با اشاره به جایگاه علما و روحانیت در شعر فارسی گفت: نسبت شعر فارسی و علما پیوند عمیق و پر سابقه ای است و می دانید که بسیاری از قله های شعر فارسی، از علمای دین بودند. به لحاظ محتوایی نیز قله شعر فارسی و قله غزل شعر فارسی، غزل های عارفانه هستند که برخاسته از حوزه های دینی و معرفتی اسلام بوده اند.

علی داودی نیز در این عصر شعر طی سخنانی گفت: آقای شاهرخ مسکوب کتابی دارند با عنوان «هویت ایرانی و زبان فارسی» کتاب جمع و جوری که البته به موضوع بسیار کلیدی و اساسی می‌پردازد. این کتاب ارتباط زبان فارسی را با اقشار مختلفی که شکل دهنده این زبان هستند را بررسی می‌کند و به طور کلی بر ۳ گروه اهالی دین، دیوان و عرفان متمرکز شده است. فصل اول این کتاب به نقش علما در هویت دینی زبان می‌پردازد و در مبحثی جالب به تاثیر زبان روحانیت در این فرایند پرداخته است.

گفتنی است در این عصر شعر مجازی شاعرانی چون مصطفی محدثی خراسانی، غلامرضا کافی، بهرام مژدهی، نغمه مستشار نظامی، حجت‌الاسلام ‌و المسلمین حمید سبحانی صدر، جواد محمد زمانی، نرگس السادات میر محمدی، محمد مهدی حبیبی کرمانی، بشری صاحبی، سید محمد مهدی شفیعی، مهدی خان محمدی، سید حکیم بینش، شاعر افغانستانی، مرتضی حیدری آل کثیر، مریم عربلو، حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالله حسینی، سید حسن مبارز، حجت الاسلام و المسلمین سلمان علوی و علی داودی برای گرامیداشت بیش از ۴۵۰۰ شهید روحانی کشور به شعرخوانی پرداختند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۱۲/۲۲
دبیر محافل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی