محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی

در پی منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از گسترش جریان‌های اصیل زبان و ادبیات فارسی در بین مردم، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از شاعران پیشکسوت و استادان عرصه شعر و ادب، نسبت به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور، با محوریت کتابخانه‌های عمومی استان‌های مختلف و هدایت شاعران و پژوهشگران مطرح هر استان، اقدام کرد.
این اقدام با هدف نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی برای انجام فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌ها و تمهید زمینه اعتلای آن، تقویت و راه‌اندازی محفل‌های ادبی در کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و همچنین ساماندهی نیروهای متعهد و متخصص ادبی به منظور ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه‌ها انجام شد.

با برگزاری برنامه‌های متنوع و فرهنگی از سوی نهاد صورت می‌پذیرد؛

مشارکت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در آیین «بزرگداشت حکیم نظامی شاعر پارسی»

بزرگداشت حکیم نظامی

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با برگزاری ویژه‌برنامه‌هایی متنوع در آیین «بزرگداشت حکیم نظامی شاعر پارسی» مشارکت می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با برگزاری ویژه‌برنامه‌هایی متنوع از روز شنبه بیست و یکم اسفند تا جمعه بیست و هفتم اسفندماه ۱۴۰۰، در آیین «بزرگداشت حکیم نظامی شاعر پارسی» مشارکت می‌کند.

 

برگزاری مسابقات و پویش‌ها، نشست‌های کتابخوان تخصصی با استادان، جلسات مطالعاتیِ نظامی‌خوانی و محفل‌های شعری، معرفی کتاب‌های مرتبط با این شاعر در فضای مجازی، جلسات قصه‌گویی در کتابخانه‌ها و فضای مجازی، معرفی نویسندگان و نظامی‌شناسان بومی در استان‌ها، نصب سردیس حکیم نظامی در اطراف کتابخانه‌هایی که به نام نظامی هستند، برپایی نمایشگاه‌های کتاب با موضوع نظامی و معرفی آموزه‌های حکیم نظامی از جمله برنامه‌های درنظر گرفته شده توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در قالب آیین «بزرگداشت حکیم نظامی شاعر پارسی» خواهند بود.

 

گفتنی است ستاد مرکزی بزرگداشت حکیم نظامی (شاعر پارسی قرن ششم) ویژه برنامه‌های متنوعی را برای بزرگداشت این شاعر پرآوازه درنظر گرفته است. این برنامه‌ها باهدف آشنایی با اندیشه‌های حکیم نظامی گنجوی تدارک دیده شده و علاقه‌مندان می‌توانند در طول مدت برگزاری سلسله همایش‌ها و نشست‌ها از این برنامه‌ها استفاده کنند.

 

لازم به یادآوری است حکیم جمال‌الدین ابومحمد الیاس بن یوسف بن زکی بن موید، متخلص به «نظامی»، شاعر معروف ایرانی قرن ششم هجری است. او در شعر، به ویژه در داستان‌سرایی در قالب مثنوی، صاحب سبک و در این حوزه از سردمداران ادب فارسی ‌است. معروف‌ترین و مهم‌ترین اثر نظامی، «خمسه» یا «پنج گنج» نام دارد که شامل «مخزن الاسرار»، «خسرو و شیرین»، «لیلی و مجنون»، «هفت پیکر» و «اسکندرنامه» است. نظامی، «مخزن الاسرار»، نخستین اثرش، را در جوانی سرود. او از شاعرانی است که تأثیر شگرفی بر شعر فارسی گذاشت به طوری که می‌توان او را در کنار شاعرانی مانند فردوسی و سعدی از استادان مسلم زبان و ادب فارسی دانست. نظامی از علوم ادبی و اسلامی، نجوم و فلسفه آگاهی کافی داشته و این آگاهی‌ها در شعر او به روشنی پیداست.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۱۲/۲۲
دبیر محافل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی