محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی

در پی منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از گسترش جریان‌های اصیل زبان و ادبیات فارسی در بین مردم، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از شاعران پیشکسوت و استادان عرصه شعر و ادب، نسبت به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور، با محوریت کتابخانه‌های عمومی استان‌های مختلف و هدایت شاعران و پژوهشگران مطرح هر استان، اقدام کرد.
این اقدام با هدف نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی برای انجام فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌ها و تمهید زمینه اعتلای آن، تقویت و راه‌اندازی محفل‌های ادبی در کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و همچنین ساماندهی نیروهای متعهد و متخصص ادبی به منظور ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه‌ها انجام شد.

در آیین رونمایی از ۴ اثر بومی در آذربایجان غربی عنوان شد:

شاعران و نویسندگان زبان گویای هر قوم و ملت هستند

رونمایی 4 اثر

مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی در آیین رونمایی از چهار اثر بومی در این استان، شاعران و نویسندگان را زبان گویای هر قوم و ملت دانست که زمینه انتقال حقایق و آشنایی عموم مردم با تاریخ و فرهنگ را فراهم می آورند.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان غربی، آیین رونمایی چهار اثر بومی با حضور خدیجه معصومی، مدیرکل؛ مصطفی قلیزاده علیار، دبیر محفل ادبی هاتف؛ نویسندگان آثار و سایر علاقه‌مندان به همت محفل ادبی هاتف این اداره‌کل برگزار شد.

شاعران و نویسندگان زبان گویای هر قوم و ملت هستند

خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان غربی ضمن گرامیداشت سالروز ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار به عنوان اسوه زنان عالم اظهار داشت: شاعران و نویسندگان زبان گویای هر قوم و ملت هستند و زمینه انتقال حقایق و آشنایی عموم مردم با تاریخ و فرهنگ را فراهم می‌آورند؛ امروز توفیق رونمایی چهار اثر بومی از اعضای محفل ادبی هاتف نصیب ما شده است و حمایت از نویسندگان بومی یکی از اهداف این اداره‌کل است.

شاعران و نویسندگان زبان گویای هر قوم و ملت هستند

مصطفی قلیزاده علیار، دبیر محفل ادبی هاتف، ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت زینب(س) توضیحاتی پیرامون آثار ارائه داد و اظهار داشت: کتاب «قیزیل داغین سوزلری»، مجموعه اشعار علی امامی است که توسط انتشارات شامی منتشر شده است؛ این اثر نذیره‌ای بر منظومه معروف «حیدر بابا» شهریار است که همچون اشعار وی، رقت احساس و تصویرسازی قوی در این اثر به خوبی مشهود است.

قلیزاده  با اشاره به کتاب «دعا کن اشک‌هایم را نگه دارم» را اظهار داشت: این اثر پنجمین مجموعه شعر تبسم رضازاده شدتی، از اعضای این محفل است؛ دارا بودن حسن مطلع، استفاده از وزن‌های آشنا، تنوع موضوعی، ساده‌نویسی و... به جذابیت این اثر افزوده است.

وی ادامه داد: کتاب «گاهی در آینه قدم می‌زنم» مجموعه شعری بر وزن سپید اثر فریده حلاجی و مجموعه شعر «سوزلریم گلین چیخیر» سروده حیدر بابایی از دیگر آثاریست که امروز رونمایی خواهند شد؛ مجموعه شعر «سوزلریم گلین چیخیر» بر وزن هجایی و طبیعت‌گرا است که شاعر با زبان روان و ساده، حوادث نوستالژیک را توصیف کرده است.

در ادامه، پس از معرفی آثار توسط نویسندگان آنها، از این آثار رونمایی شد. همچنین در حاشیه این آیین، محفل شعر «بانوی آفتاب» به مناسبت سالروز ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار نیز برگزار شد.

شاعران و نویسندگان زبان گویای هر قوم و ملت هستند

نازیلا کاظم علیلو، شاعر بومی و عضو محفل ادبی هات در ادامه این نشست، سروده خود با نام «بانوی آفتاب» را خواند:

می آید و نگاه زلالش نشان آب، بانوی آفتاب
او غرق در عبادت و آن دیگران به خواب، بانوی آفتاب

او خواهر حسین و حسن، دخت حیدر است
اندر میانه صدفی، مثل در ناب، بانوی آفتاب

عالم عقیله ای که ز نسل نبوت است
آن باشکوه شیرزن و زین بوتراب، بانوی آفتاب

الگوی پایداری و مهد سخنوری
معنای عشق بر ولایت و آن ماه در حجاب، بانوی آفتاب

شاعران و نویسندگان زبان گویای هر قوم و ملت هستند

علی صلاحلو نیز سروده خود با عنوان «سلام بر زینب» را خواند:

عشقه ای نام ونشان، زینب سلام اولسون سنه
ای گل باغ جنان، زینب سلام اولسون سنه

افتخار بانوان، زینب سلام اولسون سنه
حیدره آرام جان، زینب سلام اولسون سنه

عَمّه صاحب زمان، زینب سلام اولسون سنه
سن جما د یین بشینده گوز آچیبسان عالمه

اولموسان عِلم عا لمینده بی مُعّلم عالمه
فاطمه سویلردی بَه بَه، حَبّذا، خوش حالیمه

اولدی زهرا شادمان، زینب سلام اولسون سنه
عَمّه صاحب زمان، زینب سلام اولسون سنه

علی امامی، غلامعلی کریمی، علی حبیبی، زهرا کریم‌زادگان، فریده حلاجی از دیگر شاعرانی بودند که در این آیین اشعار خود را در وصف حضرت زینب(س) قرائت کردند.

شاعران و نویسندگان زبان گویای هر قوم و ملت هستند

شاعران و نویسندگان زبان گویای هر قوم و ملت هستند

شاعران و نویسندگان زبان گویای هر قوم و ملت هستند

شاعران و نویسندگان زبان گویای هر قوم و ملت هستند

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۹/۲۴
دبیر محافل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی