محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی

در پی منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از گسترش جریان‌های اصیل زبان و ادبیات فارسی در بین مردم، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از شاعران پیشکسوت و استادان عرصه شعر و ادب، نسبت به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور، با محوریت کتابخانه‌های عمومی استان‌های مختلف و هدایت شاعران و پژوهشگران مطرح هر استان، اقدام کرد.
این اقدام با هدف نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی برای انجام فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌ها و تمهید زمینه اعتلای آن، تقویت و راه‌اندازی محفل‌های ادبی در کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و همچنین ساماندهی نیروهای متعهد و متخصص ادبی به منظور ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه‌ها انجام شد.

دبیرکل نهاد در محفل ادبی جلوه ایران در شعر بین‌الملل:

انقلاب اسلامی همچنان بر معادلات جهانی تأثیرگذار است

«راویان فجر»؛ محفل ادبی جلوه ایران در شعر بین‌الملل

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در محفل ادبی جلوه ایران در شعر بین‌الملل، ضمن اشاره به ظرفیت‌های شبکه گسترده کتابخانه‌های عمومی به بیان نکاتی درباره انقلاب اسلامی ایران و تأثیرات آن بر معادلات جهانی پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محفل ادبی جلوه ایران در شعر بین‌الملل یکشنبه ۱۶ بهمن با حضور علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران؛ مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ شاعرانی خارجی شرکت‌کننده در هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر همچون محمدباقر جابر از لبنان، حسن محمد بعیتی از سوریه، زامیق محموداف از آذربایجان، عسگر حکیم‌ از تاجیکستان، سیدنقی عباس کیفی از هند و علی کمیل قزلباش از پاکستان و همچنین جمعی از اصحاب فرهنگ و اندیشه چون رضا اسماعیلی، مصطفی محدثی خراسانی، حسین اسرافیلی، فریبا یوسفی، طیبه شامانی، سعید یوسفی‌نیا، ایرج قنبری، حمید هنرجو، عبدالرحیم سعیدی‌راد، فرشته حسینی، حامد محقق، سمانه رحیمی، نصیبا مرادی، نذیر جوشن، مرتضی حیدری آل‌کثیر، وحید ضیائی و نغمه مستشار نظامی به میزبانی کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد.

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ابتدای این برنامه ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر، ایام ماه رجب و بیان خیر مقدم به حاضرین در این جلسه، میزبانی از شرکت‌کنندگان خارجی جشنواره بین‌المللی شعر فجر در محفل ادبی جلوه ایران در شعر بین‌الملل را مایه خرسندی مجموعه نهاد دانست.

انقلاب اسلامی همچنان بر معادلات جهانی تأثیرگذار است

مسئله انقلاب اسلامی آزادی، برابری و انسانیت است

دبیرکل نهاد با اشاره به انقلاب ایران در بهمن ماه ۱۳۵۷، گفت: انقلاب ایران به رهبری امام راحل به ثمر رسید. اسلام‌شناسی که موفق شد معادلات را در عالم به هم بزند و فضای جدیدی در منطقه، جهان اسلام و دنیا ترسیم کند. فضایی که شکل گرفت و روندی که امام راحل به پیش می‌برد، برای ایشان مسیری روشن و قابل درک بود، اما خیلی‌ها این تصور را نداشتند.

وی گفت: خداپرستی، دین و معنویت در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی بسیار قابل توجه بوده است و نمی‌توان از آن به سادگی گذشت. سرشناسان حوزه سیاسی از جمله برنارد لوئیس، خاورشناس یهودی‌تبار امریکایی که آثار متعددی از او به زبان‌های مختلف منتشر شده، انقلاب ایران را انقلابی کامل و تمام و کمال می‌داند و آن را با انقلاب فرانسه و روسیه مقایسه می‌کند. وی بر اثرگذاری ابعاد انقلاب و تحولی که به‌واسطه آن ایجاد شد، صحه می‌گذارد و تأکید می‌کند که تولد این انقلاب معادلات خاورمیانه و جهان اسلام را زیرورو کرده است.

رمضانی با اشاره به نقش زنان در انقلاب اسلامی ادامه داد: در سال ۱۳۵۷ نیز مری هگلند، یک محقق امریکایی، که در یکی از روستاهای اطراف شیراز در استان فارس مشغول به تحقیق بوده در خاطرات خود در کتاب «روزهای انقلاب» اشاره می‌کند که زنان روستای علی‌آباد در حرکت انقلابی پیشرو بودند و در واقع آنها بودند که فضای انقلابی را در آن روستا شکل دادند و مردان پس از آن همراه زنان در انقلاب شدند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: امروز این انقلاب پس از ۴۰ سال همچنان اثرگذار بوده و برهم‌زننده معادلات دنیا است. بسیاری از جریانات را در جهان اسلام شکل داده و رویدادی فراملی است. مسئله این انقلاب آزادی و انسانیت است. راهی که امام راحل به همه آزادگان جهان نشان داد و فضایی ایجاد کرد تا بتوانیم ذیل این موضوع فعالیت کنیم؛ پس از ایرانی بودن و مسلمان بودن، باید انسان آزاداندیشی باشیم تا در مسائل دنیا اثرگذار باشیم. بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حمایت از تمام مظلومان جهان وظیفه ما است.

انقلاب اسلامی همچنان بر معادلات جهانی تأثیرگذار است

ظرفیت‌های کتابخانه‌های عمومی کشور

وی در ادامه با اشاره به وجود ۳۷۰۰ کتابخانه عمومی در کشور، اظهار داشت: از حیث تعداد کتابخانه‌های عمومی در منطقه در رتبه اول قرار داریم. در حال حاضر کتابخانه عمومی تنها فضایی برای امانت کتاب و استفاده از سالن مطالعه نیست. راه‌اندازی محافل ادبی و تقویت حوزه شعر و ادب با استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی، یکی از اقداماتی است که در سال های اخیر انجام می‌شود و همکاران ما در شورای ادبی نهاد و محافلی که در سراسر کشور وجود دارد در این حوزه فعالیت می‌کنند.

رمضانی ادامه داد: همه کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور مجهز به بخش کودک و نوجوان هستند. در نسل جدید کتابخانه‌های عمومی در ایران بیش از ۶۰ خدمت فرهنگی و اجتماعی ارائه می‌شود. کتابخانه عمومی در ایران تنها مرکزی است که به گروه‌های خاص از جمله نابینایان، ناشنوایان و سالمندان خدمات ارائه می‌دهد و در حوزه‌های مختلف پیشرو است. در حوزه ارائه خدمات نوین اقدامات خوبی داشته‌ایم. در سال جاری همایش بین‌المللی با موضوع طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی برگزار شد و در سال آینده همایش‌بین‌المللی با موضوع کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک را خواهیم داشت.

وی افزود: ما از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی برای ترویج فرهنگ، هنر و پیشبرد موضوعات اجتماعی استفاده و تلاش می‌کنیم با افزایش مراودات بین‌المللی اطلاعات و دانش خود را در این حوزه گسترش دهیم. امید است این مراودات زمینه‌ساز استفاده از ظرفیت‌های کشورهای دوست به‌خصوص کشورهای حوزه تمدنی زبان فارسی شود.

وی ضمن تقدیر از یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران به‌منظور فراهم کردن فرصت برگزاری محفل ادبی جلوه ایران در شعر بین‌الملل، سخنان خود را با خوانش ابیاتی از خلیل‌الله خلیلی به پایان رساند:

زندگی در بردگی شرمندگی است
معنی آزاد بودن زندگی است

سر که خم گردد به پای دیگران
بر تن مردان بود بار گران

بنده حق در جهان آزاده است
مست وی فارغ ز جام و باده است

انقلاب اسلامی همچنان بر معادلات جهانی تأثیرگذار است

کتابخانه‌ها، مکان‌هایی برای رشد و ارتقاء فرهنگ عمومی در کشور

ادامه این مراسم به سخنان علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران همراه بود که وی با اشاره به برنامه‌های تدارک دیده شده برای حضور شاعران خارجی شرکت‌کننده در جشنواره بین‌المللی شعر فجر، درباره بازدید این شاعران از کتابخانه عمومی شهدای خلیج فارس در جزیره بوموسی گفت: آنچه شما عزیزان در بازدید از کتابخانه عمومی در جزیره بوموسی مشاهده کردید، یکی از ۳۷۰۰ کتابخانه عمومی است که به همت همکاران ما در نهاد اداره می‌شود. مکان‌هایی فرهنگی و اجتماعی که برای رشد فرهنگی ایران عزیز فراهم کردند و با مجموعه ۷ هزار نفری از همکارانشان تلاش می‌کنند تا مردم عزیز ما بتوانند از فعالیت‌های فرهنگی از جمله محفل ادبی که در آن برپا می‌شود استفاده کنند.

وی افزود: پس از تدارک برنامه‌های متنوع و حضور شما میهمانان عزیز خارجی در محافل ادبی متخلف، حضور و شعرخوانی شما در محفل ادبی جلوه ایران در شعر بین‌الملل آخرین محفل رسمی است که در خدمت شما شاعران خارجی حاضر در جشنواره بین‌المللی هستیم که از این جهت از حسن میزبانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای برپایی این مراسم تشکر می‌کنم.

ادامه این مراسم با شعرخوانی شاعران خارجی و داخلی حاضر در این محفل ادبی همراه بود.

انقلاب اسلامی همچنان بر معادلات جهانی تأثیرگذار است

 

  •  
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۱۱/۲۵
دبیر محافل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی