محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی

در پی منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از گسترش جریان‌های اصیل زبان و ادبیات فارسی در بین مردم، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از شاعران پیشکسوت و استادان عرصه شعر و ادب، نسبت به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور، با محوریت کتابخانه‌های عمومی استان‌های مختلف و هدایت شاعران و پژوهشگران مطرح هر استان، اقدام کرد.
این اقدام با هدف نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی برای انجام فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌ها و تمهید زمینه اعتلای آن، تقویت و راه‌اندازی محفل‌های ادبی در کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و همچنین ساماندهی نیروهای متعهد و متخصص ادبی به منظور ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه‌ها انجام شد.

شاعر آذربایجانی شرکت‌کننده در جشنواره بین‌المللی شعر فجر مطرح کرد؛

استقبال مردم از کتابخانه‌های عمومی در ایران حیرت‌انگیز است/ ایرانی‌ها شعر ناطق هستند

«راویان فجر»؛ محفل ادبی جلوه ایران در شعر بین‌الملل

زامیق محموداف از شاعران شرکت‌کننده در هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر از کشور آذربایجان، گفت: همانگونه که به امیرالمؤمنین امام علی(ع) قرآن ناطق می‌گفتند، به همان تناسب می‌گویم که ایرانی‌ها نیز شعر ناطق هستند. عظمت و زیبایی کتابخانه‌ها و حضور گسترده مردم برایم بسیار جالب و شیرین بود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، زامیق محموداف، شاعر مردمی و آیینی جمهوری آذربایجان در حاشیه محفل ادبی «راویان فجر؛ جلوه ایران در شعر بین‌الملل» درباره تجربیات خود از حضور در ایران گفت: حضور در جشنواره شعر فجر و به خصوص برنامه‌های جنبی آن باعث شد تا در شهرها و محافل ادبی مختلف حضور پیدا کنیم. اما وقتی که در کتابخانه بوموسی و کتابخانه مرکزی پارک‌شهر حاضر شدم و از بخش‌های مختلف آنها دیدن کردم، ابتدا از عظمت و زیبایی این کتابخانه‌ها بسیار تعجب و حیرت کردم و در ادامه تعداد مردمی که از کتابخانه استقبال می‌کردند و در آن حضور داشتند برای من جالب و شیرین بود.

وی همچنین درباره  فضای فرهنگی حاکم بر کشور ایران گفت: همانگونه که به امیرالمؤمنین امام علی(ع) قرآن ناطق می‌گفتند، به همان تناسب می‌گویم که ایرانی‌ها نیز شعر ناطق هستند. چراکه از کل ایران صدای شعر بلند می‌شود و اشعار حافظ، سعدی، فردوسی و مولانا به گوش می‌رسد. در هر نقطه‌ای از ایران که رفته‌ام مشاهده کرده‌ام که نام این شاعران با آثاری که در میان مردم جاری بود، درخشان هستند. این موضوع برای من که از خارج از کشور آمده‌ام یک حیرانی کامل در پی داشت.

گفتنی است محفل ادبی «راویان فجر؛ جلوه ایران در شعر بین‌الملل» یکشنبه ۱۶ بهمن با حضور علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شاعران خارجی شرکت‌کننده در هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر همچون زامیق محموداف از آذربایجان، علی کمیل قزلباش از پاکستان، عسگر حکیم‌ از تاجیکستان، حسن محمد بعیتی از سوریه، محمد باقر احمد جابر از لبنان، سید نقی عباس کیفی از هند و همچنین جمعی از اصحاب و فرهنگ و اندیشه چون رضا اسماعیلی، مصطفی محدثی خراسانی، حسین اسرافیلی، فریبا یوسفی، طیبه شامانی، سعید یوسفی نیا، ایرج قنبری، حمید هنرجو، عبدالرحیم سعیدی راد، فرشته حسینی، حامد محقق، سمانه رحیمی، نصیبا مرادی، نذیر جوشن، مرتضی حیدری آل‌کثیر، وحید ضیائی و نغمه مستشار نظامی به میزبانی کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۱۲/۱۰
دبیر محافل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی