محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی

در پی منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از گسترش جریان‌های اصیل زبان و ادبیات فارسی در بین مردم، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از شاعران پیشکسوت و استادان عرصه شعر و ادب، نسبت به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور، با محوریت کتابخانه‌های عمومی استان‌های مختلف و هدایت شاعران و پژوهشگران مطرح هر استان، اقدام کرد.
این اقدام با هدف نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی برای انجام فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌ها و تمهید زمینه اعتلای آن، تقویت و راه‌اندازی محفل‌های ادبی در کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و همچنین ساماندهی نیروهای متعهد و متخصص ادبی به منظور ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه‌ها انجام شد.

ا مروری بر آثار برجسته قادر طهماسبی (فرید)؛

پوستر این چند کتاب با عنوان «چله‌نشین ادبیات» منتشر شد

این چند کتاب قادر طهماسبی

همزمان با آیین تجلیل از قادر طهماسبی (فرید)، پوستر «این چند کتاب» با عنوان «چله نشین ادبیات» با مروری بر آثار برجسته این شاعر کشورمان توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، همزمان با اختتامیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر و آیین تجلیل از قادر طهماسبی (فرید)، پوستر «این چند کتاب» با عنوان «چله‌نشین ادبیات»، با مروری بر کتاب‌های «پری بهانه‌ها»، «پری ستاره‌ها»، گزیده «ادبیات معاصر»، «تلاوت»، «پری‌شدگان» و «ترینه» آثار این شاعر توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتشر شد.

پوستر این چند کتاب با عنوان «چله‌نشین ادبیات» منتشر شد

پری بهانه‌ها
نشر سوره مهر

شاید بسیاری مطلع نباشند که شعر بسیار معروف «سبکبالان خرامیدند و رفتند» از آثار قادر طهماسبی است، این شعر بسیار معروف و بسیار تأثیرگذار که بانوای گرم حاج صادق آهنگران با گوش بسیاری آشنا و خاطره‌آفرین است، یکی از ده شعر مجموعه مثنوی پری بهانه‌ها است که در آن سروده‌هایی با مضامین عرفانی، عدالت‌محور، شهادت‌طلبانه، اجتماعی و... وجود دارد.

پوستر این چند کتاب با عنوان «چله‌نشین ادبیات» منتشر شد

پری ستاره‌ها
نشر سوره مهر

این مجموعه شعر که در قالب مثنوی و غزل سروده شده، محتوایی مذهبی-انقلابی و مالامال و سرشار از ارادت قلبی و رشحات خوش‌رنگ رگ‌های عاطفی دارد. در شعرهای فرید به وضوح می‌توان امتزاج سبک‌های هندی، عراقی و خراسانی را به همراه بسیاری از دستاوردهای نیمایی و پس از آن دریافت. این گونه‌ها را می‌توان با فخامت تمام و جدیت کمال در مثنوی‌ها و غزل‌های وی در این اثر مشاهده کرد.

پوستر این چند کتاب با عنوان «چله‌نشین ادبیات» منتشر شد

گزیده ادبیات معاصر
نشر کتاب نیستان

انتشارات کتاب نیستان با هدف در دسترس قرار دادن نمونه های برتر ادبیات معاصر ایران مجموعه گزیده ادبیات معاصر را منتشر کرده است؛ به گفته ناشر، امتیاز ویژه این مجموعه این است که انتخاب نمونه‌ها، به جز در موارد خاص به خود صاحبان اثر محول شده است. شماره ۹۴ از دفترهای «گزیده ادبیات معاصر» به به‌گزینی از آثار قادر طهماسبی (فرید) اختصاص یافته که شامل هفت مثنوی، شش غزل و چند سروده پراکنده از او است.

پوستر این چند کتاب با عنوان «چله‌نشین ادبیات» منتشر شد

تلاوت
نشر سوره مهر

«تلاوت» یک اثر معرفت‌شناسانه ست که در ۱۴ بخش روایت می‌شود. نویسنده تلاش کرده تا زاویه‌دیدهای تازه‌ای را در هر فصل تجربه کند. داستان عمدتاً به عالم درون انسان می‌پردازد و سیر انفسی دارد تا آفاقی و در آن به عشق زمینی و عشق آسمانی در کنار هم پرداخته شده است که در اوج با یکدیگر تلاقی می‌یابند. داستان با نام حضرت زهرا (سلام الله علیها) شروع می‌شود و در پایان نیز به واقعه کربلا می‌رسد، اما کلیت زندگی انسانی در آن بررسی می‌شود.

پوستر این چند کتاب با عنوان «چله‌نشین ادبیات» منتشر شد

پری‌شدگان
نشر سوره مهر

مجموعه شعر «پری‌شدگان» اثر قادر طهماسبی، با نگاهی به انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس سروده شده است. شاعر در مقدمه کتاب آورده است: و چون ارابه جنگی ظلمتیان در تعرض به فلات نور و روشنی با صخره عظیم مقاومت برخورد کرد و از گردونه خارج شد، ناچار شرکردگان لشکر تاریکی برای تغییر صورت ستیزه، در شیپور آتش بس و جنگ بس، دمیدند و [ناگزیر] گاو غرور خود را در پای پیمان‌نامه صلح ... سر بریدند.

پوستر این چند کتاب با عنوان «چله‌نشین ادبیات» منتشر شد

ترینه
نشر تکا

این کتاب مشتمل بر ۴ دفتر غزل که دربردارنده ۱۳۰ غزل و یک دفتر مثنوی که شامل ۹ مثنوی از برجسته‌ترین اشعار قادر طهماسبی است. این اشعار بیشتر در مضامین مذهبی، انقلابی و عارفانه سروده شده‌اند.

شعر «کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود» از آثار مشهور اوست. برخی از برجسته‌ترین شاعران معاصر از جمله «علی انسانی»، «یوسفعلی میرشکاک» و «علیرضا قزوه» در مورد محتوا و ممضمون اشعار قادر طهماسبی به تجمید و اظهار نظر پرداخته اند.

پوستر این چند کتاب را می‌توانید از اینجا دریافت کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۱۲/۱۰
دبیر محافل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی