محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی

در پی منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از گسترش جریان‌های اصیل زبان و ادبیات فارسی در بین مردم، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از شاعران پیشکسوت و استادان عرصه شعر و ادب، نسبت به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور، با محوریت کتابخانه‌های عمومی استان‌های مختلف و هدایت شاعران و پژوهشگران مطرح هر استان، اقدام کرد.
این اقدام با هدف نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی برای انجام فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌ها و تمهید زمینه اعتلای آن، تقویت و راه‌اندازی محفل‌های ادبی در کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و همچنین ساماندهی نیروهای متعهد و متخصص ادبی به منظور ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه‌ها انجام شد.

با معرفی ۴ عنوان کتاب، رونمایی از یک اثر و تجلیل از مروجین کتاب؛

محفل فرهنگی خادمین خردمند همزمان با هفته دولت در رشت برگزار شد

image-20230830090945-13.jpeg
 

محفل فرهنگی خادمین خردمند با معرفی ۴ عنوان کتاب در حوزه های مختلف توسط کارمندان دستگاه های اجرایی استان، رونمایی از کتاب «فَرین تَرین» و تجلیل از مروجین کتاب گیلان همزمان با هفته دولت در رشت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، محفل فرهنگی "خادمین خردمند"، نشست کتابخوان و تجلیل از مروجین کتاب و رونمایی از کتاب «فرین ترین» روز سه شنبه (۷ شهریور) با حضور یاسر تقوی، مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان؛ حسین بهمنش، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه مرکزی استان؛ محمد دادرس مدیرکل هواشناسی استان گیلان؛ زهرا بدن آرا، معاون امور کتابخانه ها و همکاری ها؛ روسای ادارات شهرستانی، رابطین فرهنگی کتابخانه ها، علاقمندان به کتاب و کتابخوانی و اصحاب رسانه در سالن اجتماعات آیت الله مصباح یزدی اداره کل تبلیغات اسلامی استان برگزار شد.

محفل فرهنگی خادمین خردمند همزمان با هفته دولت در رشت برگزار شد

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در محفل فرهنگی «خادمین خردمند» که با محوریت تجلیل از مروجین کتاب و آیین رونمایی از کتاب «فرین ترین» در رشت برگزار شد، فلسفه وجودی نشست های کتاب و کتابخوانی را اشتراک گذاری کتاب های خوانده شده دانست و گفت: توجه به امر کتاب و مطالعه به ارتقای فهم و دانایی افراد کمک می کند.
 

یاسر تقوی نشست کتابخوان را مصداق بارز امر به معروف دانست و افزود: کتاب و کتابخوانی موضوعی است که نمی توان برای آن پایان و نهایتی را متصور بود.
 

تقوی با بیان اینکه به دنبال شناسایی زنجیره های اصلی کتابخوانی هستیم، گفت: برای اینکه کتاب را از غربت خارج کنیم، باید آحاد مردم و مسئولان، ترویج و توسعه بخش کتاب را دنبال کنند.

محفل فرهنگی خادمین خردمند همزمان با هفته دولت در رشت برگزار شد

دادرس: مجموعه کتابخانه های عمومی نهادی تخصصی در حوزه ترویج کتابخوانی است
 

مدیرکل هواشناسی گیلان نیز در این نشست ضمن تشکر از برگزارکنندگان محفل فرهنگی خادمین خردمند با بیان اینکه مجموعه اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان یکی از تخصصی ترین دستگاه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه است در خصوص حمایت و هرگونه همکاری با این مجموعه در حوزه کتاب اعلام آمادگی کرد.
 

محمد دادرس درباره کتاب «فَرین ترین» که با محوریت آب و هوا است، گفت: طی سال های اخیر با افزایش برخی پارامترهای جوی در استان گیلان مواجه هستیم، به گونه ای که ظرف مدت ۲۴ ساعت در انزلی ۳۵۴ میلیمتر باران باریده است.
 

وی با بیان اینکه در سال ۹۷ در املش نیز بارشی بالغ بر ۳۸۶ میلیمتر در مدت ۲۴ ساعت داشتیم، افزود: از این میزان بارش، ۲۹۱ میلیمتر فقط در هفت ساعت بارید؛ این در حالی است که میانگین بارش در کشور ۲۵۰ میلیمتر محاسبه می شود.
 

مدیرکل هواشناسی گیلان با اشاره به تغییرات دمایی رخ داده در سطح استان و کشور، بر لزوم سازگاری با تغییر اقلیم تاکید کرد و گفت: نیازمند توجیه شرایط اقلیمی استان برای مردم و مسئولان جهت ایجاد آمادگی برخورد با این پدیده و کاهش خسارات هستیم.

محفل فرهنگی خادمین خردمند همزمان با هفته دولت در رشت برگزار شد

بهمنش:  نشست های کتابخوان دری جدید به سوی ترویج فرهنگ مطالعه گشود
 

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان نیز در این نشست گفت: نشست های کتابخوانی که به ابتکار اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان در حال برگزاری است، دری جدید به سوی ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی گشوده است.
 

حسین بهمنش پیرامون رونمایی از کتاب «فرین ترین» با بیان اینکه در گذشته آب و هوا و محیط زیست جزو موضوعات فرعی بود، اما امروزه به یکی از امور مهم و کلان کشورها تبدیل شده است، گفت: آب و هوا، محیط زیست و اقلیم باید تبدیل به دغدغه عمومی شود و در برنامه ریزی های آموزشی و رسانه ای و بودجه ای مورد توجه قرار گیرد.

محفل فرهنگی خادمین خردمند همزمان با هفته دولت در رشت برگزار شد

نیما فرید مجتهدی، اقلیم شناس و یکی از سه نویسنده کتاب «فرین ترین» نیز در ادامه، با اشاره به ویژگی های آب و هوایی گیلان و شکل گیری مهاجرت های اقلیمی به این استان، تاکید کرد: گیلان از پر مخاطره ترین مناطق ایران از حیث مخاطرات طبیعی بوده و برخی از این مخاطرات ویژه منطقه ما است.
 

وی، یکی از مخاطرات طبیعی گیلان را بارش برف های سنگین دانست و متذکر شد: گیلان به بارش برف های سنگین معروف است و کمتر استانی این تجربه را دارد. لذا در کتاب مذکور به الگوی بارش برف های سنگین در گیلان طی سال های ۱۴۰۰-۱۳۰۰ پرداختیم.
 

این دکترای آب و هوا شناسی، با اشاره به وقوع ۲۰ برف سنگین در گیلان، از بارش برف به عنوان سیاسی ترین پدیده جوی کشور یاد کرد که تاکنون پنج کتاب درباره آن تالیف شده است. وی افزود: با توجه به انتشار کلیپ هایی از برف سال ۵۰ گیلان در فضای مجازی، شاهد برخی شایعات درباره این پدیده بودیم و لذا در کتاب «فرین ترین» با استفاده از اطلاعات هواشناسی، منابع تاریخی و مصاحبه های شفاهی به ابعاد واقعی این موضوع پرداختیم.
 

وی برف سال ۱۳۵۰ گیلان را یکی از برف های شاخص کشور دانست و خاطرنشان کرد: در آن سال به مدت سه ماه در ایران برف بارید که شامل ۱۰ موج سرد و سنگین بود و موجب ماندگاری برف های قدیمی شد.
 

فرید مجتهدی، محور کتاب مذکور را بررسی شایعات و صحت سنجی حوادث رخ داده پیرامون این پدیده جوی دانست و ادامه داد: شاهد بارش سه برف شاخص در گیلان هستیم که در سال های ۱۳۲۸، ۱۳۵۰ و ۱۳۸۳ اتفاق افتاد؛ برف سال ۱۳۸۳ از نظر شدت بارش سهمگین بود.

محفل فرهنگی خادمین خردمند همزمان با هفته دولت در رشت برگزار شد

یوسف شجاعی، کارشناس هواشناسی و دیگر نویسنده کتاب «فرین ترین» اظهار داشت: کتاب دارای سه فصل است و در آن به تحلیل داده های هواشناسی سال ۱۳۵۰ پرداختیم؛ این سال هم از نظر روزهای برفی و هم از نظر شدت سرما و یخبندان سال بسیار سختی بوده است.

محفل فرهنگی خادمین خردمند همزمان با هفته دولت در رشت برگزار شد

سمانه نگاه، دکترای هواشناسی و از دیگر مولفان کتاب «فرین ترین» در پایان، اسم کتاب را دارای ریشه فارسی دانست و بیان کرد: در زبان فارسی «فرین» به معنی حد نهایی هر چیزی است و در اصطلاحات هواشناسی با پدیده هایی مواجه هستیم که گاهی از حد بحرانی خود خارج می شوند.
 

وی با بیان اینکه امروز از نظر آب و هوایی و زیست محیطی در بدترین دوران تاریخ کره زمین هستیم، خاطرنشان کرد: تغییر اقلیم گریبان گیر دنیا شده و شاهد سوختن جنگل های کانادا هستیم و هاوایی در آتش می سوزد و آتش سوزی جنگل های اسپانیا و استرالیا ادامه دارد که همه نشان دهنده این موضوع مهم است.
 

این پژوهشگر آب و هوا، کشور ایران را همچون سایر کشورهای دنیا متاثر از تغییر اقلیم دانست و عنوان کرد: دنیا پدیده تغییر اقلیم را پذیرفته و ما نیز باید مهارت های لازم را برای سازگاری با تغییر اقلیم پیدا کنیم و به طرف کاهش مصرف سوخت های فسیلی و استفاده از سوخت های جایگزین آن برویم.
 

وی با بیان اینکه رژیم بارش ها در گیلان تغییر کرده و در حال تجربه تغییر اقلیم هستیم، متذکر شد: در گذشته در پاییز و زمستان با هوای ابری و بارش مداوم و ملایم باران مواجه بودیم، اما اکنون موج های بارشی کوتاه و شدید شده و خسارت زیادی را به زیرساخت ها وارد می کند.
 

این کارشناس هواشناسی نگاه، تغییر اقلیم را جدی دانست و اضافه کرد: سالانه ایستگاه های هواشناسی ما رکوردهای دمایی را ثبت می کنند و پدیده گرد و غبار در استانی مانند گیلان نیز از پیامدهای تغییر اقلیم است، زیرا کسی تصور نمی کرد که در استان های شمالی گرد و خاک داشته باشیم.
 

این دکترای هواشناسی، همچنین به کاهش تراز آب دریای خزر ناشی از افزایش دما و بالا رفتن تبخیر اشاره کرد و گفت: پدیده تغییر اقلیم قابل انکار نیست و باید در سطح کلان به آن توجه کنیم.

محفل فرهنگی خادمین خردمند همزمان با هفته دولت در رشت برگزار شد

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا ابراهیم زاده، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان صومعه سرا نیز، با تاکید بر لزوم معرفی کتاب های خوب به عنوان یکی از تاکیدات رهبر انقلاب، تصریح کرد: هرچقدر به ترویج امر کتاب و کتابخوانی کمک کنیم، جامعه از دانایی بهره مند می شود.
 

وی خواستار معرفی و تبلیغ کتاب های مفید شد و تصریح کرد: نسل جوان و نوجوان نباید از کتاب و کتابخانه فاصله بگیرد و قطعا دور شدن از مطالعه، مشکلات زیادی را برای جامعه ایجاد می کند.
 

رئیس تبلیغات اسلامی صومعه سرا بسیاری از آسیب های اجتماعی را نتیجه عدم آگاهی دانست و متذکر شد: طبق بیانات رهبر انقلاب باید از فضای نماز جمعه و کتابخانه مدارس و مکان های عمومی برای ترویج امر کتاب استفاده کنیم.
 

وی همچنین خواستار راه اندازی ایستگاه های مطالعه به ویژه در مراکز پرتردد شد و اضافه کرد: برای راه اندازی کتابخانه های سیار نیز برنامه ریزی شود.
 

گفتنی است، در این نشست کتاب های "روزنه" اثر محمدکاظم کاظمی، "داستان های کهن انسان های مدرن"، کتاب "جمعه سیاه لاهیجان" نوشته علی امیری و "جامعه خطر به سوی مدرنیته ای نوین" به ترتیب توسط مجید حسینی نثار، از سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان؛ فاطمه طوفانی، از حوزه هنری استان؛ علی امیری، از مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان و مهران حاجب، از اداره کل آموزش و پرورش استان معرفی شد.
تصاویر بیشتر این نشست را اینجا ببینید.

محفل فرهنگی خادمین خردمند همزمان با هفته دولت در رشت برگزار شد

محفل فرهنگی خادمین خردمند همزمان با هفته دولت در رشت برگزار شد


محفل فرهنگی خادمین خردمند همزمان با هفته دولت در رشت برگزار شد


محفل فرهنگی خادمین خردمند همزمان با هفته دولت در رشت برگزار شد

محفل فرهنگی خادمین خردمند همزمان با هفته دولت در رشت برگزار شد


محفل فرهنگی خادمین خردمند همزمان با هفته دولت در رشت برگزار شد

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۶/۱۲
دبیر محافل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی